Kun kerran on kuuroille ja sokeille tulkkeja, miksei sosiaalisesti rajoittuneille?
As -henkilönä hyötyisin tulkista, jonka voisin ottaa mukaan juhliin, treffeille ym. Tietäisin, onko jokin juttu heitetty tosissaan vai läpällä.
Kommentit (36)
Kun osaa arvata jo vastaukset niin eipä juuri tarvitse keskustella mistään.
Vierailija kirjoitti:
As -henkilönä hyötyisin tulkista, jonka voisin ottaa mukaan juhliin, treffeille ym. Tietäisin, onko jokin juttu heitetty tosissaan vai läpällä.
Sellaisen voi hankkia itse. Olin nuorempana as-veljen tulkkina virallisissa asioissa(Kela, sossu, työkkäri jne), hän vain murahteli ja minä selitin taustatietoja.
Olisi tietysti hyvä, jos voisi saada oikean avustajan samalla tavalla kuin sokeat ja kuurot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisihan se kiva olla treffeillä, kun tulkki selittäisi vieressä: "Nyt Felix on pahalla päällä, koska et antanut hänen valita leffaa. Felix olisi halunnut tuon viimeisen lihapullan jonka juuri söit. Vaikka Felix sanoo ettei se haittaa, niin kyllä se haittaa. Felix haluaa tulla kahville tämän jälkeen ja oikeasti se tarkoittaa yhdyntää."
Mutta miksi joku sanoo "ei haittaa" jos kerran haittaa? Mistä voi tietää, koska puhutaan totta? Ap.
Etkö sä ole saanut mitään kuntoutusta tai terapiaa? Psyykkiset ja käyttäytymisongelmat korjataan yleensä niillä, ei tukihenkilöllä, mm. siksi, että on tarkoituksenmukaista, että ihminen oppii itse luovimaan maailmassa tavalla tai toisella. Ei epävakailla tai epäluuloisillakaan ole tukihenkilöitä selittämässä, että tuo ei nyt oikeasti loukannut sinua jne. Toisekseen sosiaaliset tilanteet ovat usein moniselitteisiä myös neurotyypillisille ihmisille - olisit sitten sen tulkin tulkintojen varassa, jotka saattaisivat myös olla vääriä. Kolmanneksi harvalla sokealla on 24/7 tukihenkilö tai edes joka päivä, kyllä hekin suurimmaksi osaksi pärjäävät yksin.
Autisteilla ei ole huonot sosiaaliset taidot psyykkisten ongelmien tai käytösongelmien takia. Vaan neurologisen poikkeavuuden takia. Sosiaalisia taitoja voi jossain määrin tietysti opiskella, mutta ei niitä koskaan hyvin opi. Autismi on elinikäinen ja parantumaton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisihan se kiva olla treffeillä, kun tulkki selittäisi vieressä: "Nyt Felix on pahalla päällä, koska et antanut hänen valita leffaa. Felix olisi halunnut tuon viimeisen lihapullan jonka juuri söit. Vaikka Felix sanoo ettei se haittaa, niin kyllä se haittaa. Felix haluaa tulla kahville tämän jälkeen ja oikeasti se tarkoittaa yhdyntää."
Mutta miksi joku sanoo "ei haittaa" jos kerran haittaa? Mistä voi tietää, koska puhutaan totta? Ap.
Etkö sä ole saanut mitään kuntoutusta tai terapiaa? Psyykkiset ja käyttäytymisongelmat korjataan yleensä niillä, ei tukihenkilöllä, mm. siksi, että on tarkoituksenmukaista, että ihminen oppii itse luovimaan maailmassa tavalla tai toisella. Ei epävakailla tai epäluuloisillakaan ole tukihenkilöitä selittämässä, että tuo ei nyt oikeasti loukannut sinua jne. Toisekseen sosiaaliset tilanteet ovat usein moniselitteisiä myös neurotyypillisille ihmisille - olisit sitten sen tulkin tulkintojen varassa, jotka saattaisivat myös olla vääriä. Kolmanneksi harvalla sokealla on 24/7 tukihenkilö tai edes joka päivä, kyllä hekin suurimmaksi osaksi pärjäävät yksin.
Autisteilla ei ole huonot sosiaaliset taidot psyykkisten ongelmien tai käytösongelmien takia. Vaan neurologisen poikkeavuuden takia. Sosiaalisia taitoja voi jossain määrin tietysti opiskella, mutta ei niitä koskaan hyvin opi. Autismi on elinikäinen ja parantumaton.
Käytösongelma on käytösongelma riippumatta sen syistä.
Toisekseen, sosiaalisten tilanteiden tulkissa on edelleen se ongelma, että sosiaalisia tilanteita ei voi tulkita yksiselitteisesti. On parempi, että ihminen oppii oman tapansa tulkita niitä tai selvitä niistä kuin oman jonkun muun tulkintojen varassa.
Vierailija kirjoitti:
oikeastaan suurin osa ihmisistä tarvitsisi avustajan. olen mies k-marketin kassalla ja suurimmalla osalla ihmisistä on vaikeuksia sanoa mitä haluavat. Tulkki olisi hyvä idea. työttömyys poistuisi täysin ja hommat sujuisi tehokkaasti.
Hyvä idea! Myös esimerkiksi puhelinasiakaspalvelussa monet asiakkaat eivät osaa sanoa suoraan, mitä haluavat, vaan kommunikoivat ironisen vihjailevasti.
Näkisikö sen ryhmätilanteissa sitten toisten naamoista, onko joku juttu läppä vai ei?
Treffeillä on tietenkin hankalampaa ottaa toisista tukea. Silloin pitää vaan kysyä - niinhän se toinenkin sitten oppii, minkälaiset kommunikaatiotilanteet ovat hämmentäviä.
Oikeastaan tuon alan koulutusta pystyisi järjestämään kuka tahansa, ja saamaan hyvät rahat. Elekieltä, nettivideoita ilmeistä jne. Eihän se ole sama asia kuin oikea vaisto, mutta parempi kuin olla täysin ummikkona keskusteluissa.
Vierailija kirjoitti:
Koska ne eivät ole ollenkaan sama asia tai samaa kaliiberia. Sokeus ja kuurous ovat vammoja, vajaavaisuuksia, putteellisia aisteja, mahdollisesti synnynnäisiä tai perinnöllisiä, joita ei voi opetella ja korjata, joille mitään ei siis ole tehtävissä.
Sosiaalinen rajoittuneisuus taas on subjektiivista, vaikeasti mitattavissa ja todennettavissa ja kuitenkin vähintään parannettavissa esim. harjoittelulla. Sosiaalisesti rajoittunutkin pärjää arjessa.
Rautalangasta: Sokea ei voi ottaa silmää käteen ja katsoa eikä kuuro voi putsata vaikkuja korvistaan ja ryhtyä kuulemaan ja kuuntelemaan.
Voihan kuuroutta korjata esim. sisäkorvaistutteella tai kuulolaitteella
Jospa joku kehittäisi sosiaalisesti rajoittuneellekin esim. jonkun laitteen tai lääkityksen, ettei tarvitsisi viinaan tai puhemieheen turvautua. Hei kaikki keksijät, tässä olis taas ilmainen idea!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei neurologisia ongelmia voisi hoitaa lääkityksellä? Johtuisikohan hoidon puute vaan siitä, ettei ketään ole kiinnostaneet nämä vaivat tarpeeksi?
Jo nyt kehittelevät laitteita joilla voi nähdä ajatukset. Sen jälkeen ei tarvitse arvailla mitä joku ajattelee, mutta voi sitä nolouden määrää.
Veikkaan, että siinä vaiheessa kun laite toimii kunnolla, se jää aseteollisuuden ja vakoilijoiden käyttöön.
Sellainen kännykkäsovellus olisi kiva, että kun näyttäisi kännyllä ihmistä, ohjelma tulkitsisi tunteet.
Olen kyllä ollut tämän tyyppisesti tulkkina. Syynä sosiaalisten tilanteiden pelko, jonka vuoksi oli riskinä, ettei saa esitettyä asiaansa. Olin turvaamassa, että asia etenee toivotusti.
Tässäpä mulle uus ammatti!