Asiakaspalvelijat: Oudoin asia, jonka olet joutunut selittämään asiakkaalle?
Kommentit (4751)
Olin nuorena töissä kioskissa ja kerran pukuun pukeutunut keski-ikäinen mies tuli ostamaan tupakkaa. Hän maksoi 4,90€ maksavan askin vitosen setelillä, ojensin kymmenen sentin kolikon hänelle takaisin, hän paiskasi sen pöytään ja sanoi että anna tolla tulitikkuja. Tikkuaski maksoi meillä 0,30€ ja mies raivostui kun en myynyt hänelle tikkuaskia sillä 10 sentillä. Alkoi räyhäämään ettei missään muualla tikkuaski maksa niin paljoa, Lidlissäkin saa paketillisen sillä hinnalla, ja että nyt annat hänelle niitä tulitikkuja kun millä hän muuten sytyttää sen tupakan. Sanoin että voi mennä ostamaan tikkunsa sieltä Lidlistä jos ei ole meillä varaa asioida. Olisihan meillä ollut kassan päällä pieniä irtokolikoita, mitä moni asiakas jättää ja joita löytyy pöytien ja hyllyjen alta yms mutta en todellakaan käyttänyt niitä niin törkeästi käyttäytyneen äijän tikkuaskiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiakas olisi halunnut että minä kassana maksan hänen 10cnt:in ostokset ja hän maksaa minulle huomenna takaisin koska ei olisi halunnut rikkoa 50€ seteliä.
itse olisin tehnyt noin. riippumatta olenko töissä vai omistaja. joko palaa maksamaan tai pääsen 10c eroon .
Anna tänne vaan jos on niin paljon rahaa että eroon pitää päästä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiakas olisi halunnut että minä kassana maksan hänen 10cnt:in ostokset ja hän maksaa minulle huomenna takaisin koska ei olisi halunnut rikkoa 50€ seteliä.
itse olisin tehnyt noin. riippumatta olenko töissä vai omistaja. joko palaa maksamaan tai pääsen 10c eroon .
Anna tänne vaan jos on niin paljon rahaa että eroon pitää päästä :D
tule vain kemiin. voit tuoda 19 kaveria. työpaikan omistaja sallii 2 euron heito kassassa ... ja lupaan antaa kaikille kysyessä 10 sentin alennuksen.
Minä: "Pahoittelen meillä on yksityistilaisuus käynnissä ja avaamme aukioloaikojen mukaan kello 12".
Asiakas: "Miksi tästä ei ole ilmoitettu mitään että avaattekin yhtäkkiä myöhemmin jonkun yksityistilaisuuden takia!?!"
Minä: "Yksityistilaisuus on aukioloaikojen ulkopuolella, joten avaamme ilmoitettujen aukioloaikojen mukaisesti aivan normaalisti".
Asiakas: "Kyllä näistä pitää ilmoittaa asiakkaille etukäteen ettei tänne pääsekkään vielä".
Asiakas lapsilleen: " Täti ei nyt päästä meitä sisään. Meidän täytyy tässä nyt odotella tunti. Ai miksikö? No täti on todella ilkeä. Äiti nyt tässä koittaa keksiä teille tekemistä kun ei päästykään sisään..." Samalla heitellen tuohtuneita katseita minua kohti.
Hyvin usein käyn vastaavia keskusteluja asiakkaan kanssa, joka ei ole tarkistanut aukioloaikaa netistä ennen kotoa lähtöä. Niinä aamuina kun meillä ei ole yksityistilaisuutta, asiakas "törmää" lukittuun oveen. Tällöin osataan kuitenkin tarkistaa ovesta aukioloajat ja sitten soimata itseään siitä että "olisipas pitänyt katsoa niitä aukioloaikoja ennen lähtöä". Nyt kun ovella on yksityistilaisuuden aikaan vastassa asiakaspalvelija asian kertomassa, niin tuohtumus suunnataan tähän henkilöön ja se on asiakaspalvelijan vika ettei asiakas ole muistanut katsoa niitä aukioloaikoja.
Tapahtumakeskuksen aspana minua revitään usein moneen suuntaan yhtäaikaa. Saman tapahtuman järjestelijät saattavat tulla pyytämään apua ensin yhteen asiaan heti perään toiseen hommaan. Kun jäät tekemään ensimmäistä asiaa loppuun, tullaan kohta tuohtuneina kysleemään että missä viivyt kun tämä toinenkin homma pitää hoitaa nyt heti. Silloin huomautan asiakkaalle että olen yksin tässä nyt töissä, että kumman näistä hommista hän haluaa minun ensin hoitavan? Yleensä vastaus on että tee vain se ensimmäinen loppuun ja tule sitten. Välillä on vaikea olla pyöräyttämättä silmiään ja olla toteamatta että sepä se minun tarkoitukseni tässä alunperin olikin.
Onneksi useimmat ymmärtävät että olen kerralla ymmärtänyt heidän toiveensa ja toteutan sen jahka muilta pyynnöiltä ehdin.
UuhhKakaka kirjoitti:
Että ray:n pelikoneet on k-18 ja alaikäisillä ei ole oikeutta pelata vaikka kuinka vanhmpi olisi vieressä. Ja tämän vuoksi tottakai olin paska kassa
Ei ole enää RAY:ta vaan se on ollut Veikkaus jo 2017 vuoden alusta.
Tämä on mennyt monelta suomalaiselta ohi, että ovat yhdistyneet...
Olin nuorena kesätöissä puhelivaihteessa.
Kerran soitti mies, joka närkästyi, kun henkilö, jota hän tavoitteli, ei ollut paikalla. Ehdotin ,että jätän hänelle soittopyynnön. Sanotaan nyt, että tavoittelemansa henkilön nimi oli Virtanen.
Soittaja ei ollut missään vaiheessa esitellyt itseään.
"Ja keneltä soittopyyntö olikaan?" yritin kysyä kohteliaasti. "No Virtaselle Virtaselle, johan minä sen sanoin ja itse sanoit, ettei ole nyt paikalla!"
"Tarkoitin teidän nimeänne"
"No kyllä Virtanen mut tuntee!"
"Mutta minä en tiedä, kenelle hänen pitäisi soittaa, kun en tiedä nimeänne."
"No kun mä jo sanoin, että Virtaselle se soittopyyntö minulta, että kyllä hän minut tuntee!" mies huusi vihaisena.
"Minun pitää tietää, mikä on teidän nimenne, jotta voin kertoa, kenelle Virtanen soittaa. Mikä on teidän nimenne?" yritin huolellisesti selittää hien valuessa otsalta.
_ hiljaisuus- "No Tolpponen tietenkin!" mies huusi (nimi keksitty) ja mutisi ennen luurin alas laittamista, että on se nyt kumma kun ei mene perille..
"Tolpponen" jäi siihen uskoon, että minä olin jotenkin tyhmä ja hankala, ja valitti minusta sitten vielä "Virtasellekin"..
Että se luetun ymmärtäminen on vaikeata.
Vierailija kirjoitti:
Olin eräässä ravintolassa tarjoilijana jossa oli ulkoterassi ja vieressä pieni leipomo, jossa oli myös ulkoterassi. Siivosin siinä ravintolan pöytiä kun pukumies rouvineen ja lapsineen tuli vaahtoamaan että miten likainen ulkoterassi tuossa vieressä on, minun pitäisi mennä siivoamaan se. Vähän hämmentyneenä siinä katsoin ja yritin selittää että olen tarjoilijana tässä ravintolassa, eikä viereisen leipomon ulkoterassin siivous kuulunut työtehtäviini... Siinä mies sitten puhisi että kun siulla on se rätti nyt kädessä niin hyvin voisit mennä. Tyydyin siinä sitten vain hymyillen pyytämään että välittää palautteen leipomon henkilökunnalle. Sain haukut ja kuulla olevani vain alimman pskaluokan palvelija ja surkea sellainen kun en käskyä totellut.
Eihän kukaan K-marketin kassatyöskentelijä kesken päivän livahda S-markettiin kassalle ilman työsopimusta....
Yhdestä alapeukusta päätellen se mies tunnisti itsensä :D
Kaksi vakuutussopimusta. Molempien vuosimaksu 100 euroa. Toista maksoi yhdessä erässä, toista neljässä erässä. Eli vuosittain yksi 100 euron lasku ja neljä 25 euron laskua. Kuulemma se vakuutus missä lasku 100 euroa, oli huomattavasti kalliimpi (siis 75 euroa) kuin se missä lasku oli vain 25 euroa. Ei ymmärtänyt että ovat ihan saman hintaisia vaikka yritin monta kertaa selittää....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2000-luvun alussa ostoskärryt, jotka otetaan kolikolla (tai poletilla) irti kärryjonosta, olivat suhteellisen uusi juttu. Eräs herrashenkilö ihmetteli tuohtuneena, että mitä jos hän laittaa kärryyn viiden markan kolikon mutta saakin vain markan takaisin. Yritin selittää, että hän saa tasan sen oman kolikkonsa takaisin, kun palauttaa kärryn kärryjonoon. Ei uskonut vaan ilmoitti entisenä matematiikanopettajana tietävänsä paremmin.
Sinänsä huvittavia nämä panttia vaativat ostoskärryt sillä ei se kolikko estä niitä varastamasta varsinkin kun sen saa helposti ulos lukosta. Katkaise vain kärryssä olevan irroittimen ketjun.
Kärrypantin tarkoitus ei ole varkauden estäminen vaan se, että ne palautettaisiin niille kuuluville paikoilleen. Eikä siis jätettäisi kaupan parkkipaikalle autojen sekaan pyörimään ja kolhimaan autoja.
Olin töissä maatalouskoneita ja tarvikkeita myyvässä liikkeessä. Asiakas osti meiltä traktoriinsa jonkun osan, en nyt muista enää minkä mutta joka tapauksessa. Tyytyväisenä lähti meiltä osansa kanssa. Noin kolmen viikon päästä palasi näreissään kertomaan että jollain toisella liikkeellä (ei samaa ketjua) samanlainen osa oli 20 euroa halvempi ja että hän haluaa palauttaa meiltä ostamansa "törkyhintaisen" osan ja tivasi syytä "royhkeään hintaeroon". Kerroin sitten hänelle että hänen meiltä ostama osa on hänen traktorinsa alkuperäinen merkkiosa ja toisen liikkeen halvempi osa on tämmöisen ns. halpisketjun osa joten luonnollisesti merkkiosa on kalliimpi. Kerroin myös että hän saa toki palauttaa meiltä ostamansa osan jos se on myyntikuntoinen ja ostaa sen sieltä toisesta paikkaa. Asiakas ei mitenkään selittelyistäni huolimatta käsittänyt tuota hintaeroasiaa ja haukkui meidät kiskureiksi ja että lähtee heti hakemaan autosta sen meiltä ostamansa osan jonka oli ottanut mukaansa ja haluaa siitä rahat takaisin.
Miun ilme oli varmasti näkemisen arvoinen kun se tuli takaisin sisälle öljyisen, likaisen ja selkeästi jo käytössä olleen osan kanssa :D siinä sitten sanoin että tämä ei kyllä ole käyttämätön eikä uudelleenmyyntikuntoinen johon asiakas sit että eihän tämä nyt käyttämätön mutta hyvin tän voi vielä myyntiin laittaa kun on ehjä ja laitoin sen heti kiinni silloin kolme viikkoa sitten ja oon päivittäin käyttänyt traktoria töissä. Kerroin taas että ei voida hyvittää tuotetta eli ei ole palautuskelpoinen eikä me oteta takaisin käytettyä tavaraa. Sit tää alkaa jankkaamaan että kyllä hänellä on oikeus palauttaa se ja ostaa muualta halvemmalla ja et on ihan meidän syy kun pidetään kamoilla eri hintoja kun muualla. Ukko raivosi vuoroin hinnasta ja vuoroin palauttamisesta noin puolen tunnin ajan kunnes lopulta lähti osansa kanssa tuohtuneena menemään, edelleenkään ymmärtämättä miksi hän ei sitä voinut palauttaa ja saada rahoja takaisin.
Työskentelen puhelinasiakaspalvelussa. Usein kerron asiakkaalle sähköpostiosoitteen, johon hän voi lähettää tarvittaessa viestin. Hyvin harvoin tämä tuottaa isoimpia haasteita arjessa, mutta onpa kerran tullut käytyä seuraavanlainen keskustelu:
"Osoitteemme on sahkoposti@sahkoposti.fi." Asiakas toistaa hitaasti:"sahkoposti aa tee sahkoposti piste äf ii". Minä: "niin siis at. sahkoposti@sahkoposti.fi." Jälleen: "sahkoposti aa tee sahkoposti piste äf ii". Sama toistui muutaman kerran, kunnes minulta meni vähän jo maltti ja totesin, että siihen ei tule kirjaimia aa ja tee vaan @-merkki. Ymmärrätkö?" ".... en...." "Miukumauku?" "Ai semmoinen tulee! Se semmoinen kiemura-a?" "Jo vain, juuri sellainen". Tilanne oli aika hämmentävä, mutta pitäisi kai aina muistaa, ettei tuokaan ole perusasia ihan kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Työskentelen puhelinasiakaspalvelussa. Usein kerron asiakkaalle sähköpostiosoitteen, johon hän voi lähettää tarvittaessa viestin. Hyvin harvoin tämä tuottaa isoimpia haasteita arjessa, mutta onpa kerran tullut käytyä seuraavanlainen keskustelu:
"Osoitteemme on sahkoposti@sahkoposti.fi." Asiakas toistaa hitaasti:"sahkoposti aa tee sahkoposti piste äf ii". Minä: "niin siis at. sahkoposti@sahkoposti.fi." Jälleen: "sahkoposti aa tee sahkoposti piste äf ii". Sama toistui muutaman kerran, kunnes minulta meni vähän jo maltti ja totesin, että siihen ei tule kirjaimia aa ja tee vaan @-merkki. Ymmärrätkö?" ".... en...." "Miukumauku?" "Ai semmoinen tulee! Se semmoinen kiemura-a?" "Jo vain, juuri sellainen". Tilanne oli aika hämmentävä, mutta pitäisi kai aina muistaa, ettei tuokaan ole perusasia ihan kaikille.
Ei tuollaisessa nyt malttia olisi kannattanut menettää, kun ei voi millään olettaa, että kaikki tietäisivät mikä on "at". Jos huomaa, että henkilö ei tiedä sitä niin käyttää muita nimityksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piti puhelimessa selittää asiakkaalle miten maksaa laskunsa. Että ei, sitä ei voi maksaa firman nettisivuilla vaan pitää mennä omaan verkkopankkiin maksamaan... Kyseessä kuntosali :D
Kyllä sellaisiakin yrityksiä nykyään on joiden nettisivuilla voi maksaa yrityksen palveluita.
Ohis.
Mainitsepa edes yksi yritys, jonka verkkokaupassa jo lähetettyjä laskuja voi maksaa.
Ihan siis aidosti kiinnostuneena haluan tietää onko joku sellaisen toteutuksen tehnyt. Minä en ole nähnyt kuin sellaisia joissa voi maksaa samalla kun tekee ostoksen verkon kautta. Mutta sitten jo lähetetyt maksut pitää maksaa pankkiin. Ennen toki ja vielä -90 luvun alussa ennen verkkopankkeja maksu firman kassaan kävi suoraan paikan päällä. Onko joku Suomalainen firma tehnyt tai teettänyt verkkokauppaan mahdollisuuden maksaa heille suoraan jo lähetettyjä laskuja niin siitä en ole edes kuullut keneltäkään.
Pori energia, Turva, Telia.. Varmasti on muitakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piti puhelimessa selittää asiakkaalle miten maksaa laskunsa. Että ei, sitä ei voi maksaa firman nettisivuilla vaan pitää mennä omaan verkkopankkiin maksamaan... Kyseessä kuntosali :D
Kyllä sellaisiakin yrityksiä nykyään on joiden nettisivuilla voi maksaa yrityksen palveluita.
Ohis.
Mainitsepa edes yksi yritys, jonka verkkokaupassa jo lähetettyjä laskuja voi maksaa.
Ihan siis aidosti kiinnostuneena haluan tietää onko joku sellaisen toteutuksen tehnyt. Minä en ole nähnyt kuin sellaisia joissa voi maksaa samalla kun tekee ostoksen verkon kautta. Mutta sitten jo lähetetyt maksut pitää maksaa pankkiin. Ennen toki ja vielä -90 luvun alussa ennen verkkopankkeja maksu firman kassaan kävi suoraan paikan päällä. Onko joku Suomalainen firma tehnyt tai teettänyt verkkokauppaan mahdollisuuden maksaa heille suoraan jo lähetettyjä laskuja niin siitä en ole edes kuullut keneltäkään.
Pori energia, Turva, Telia.. Varmasti on muitakin.
Viking Line.
Vierailija kirjoitti:
Minä: "Pahoittelen meillä on yksityistilaisuus käynnissä ja avaamme aukioloaikojen mukaan kello 12".
Asiakas: "Miksi tästä ei ole ilmoitettu mitään että avaattekin yhtäkkiä myöhemmin jonkun yksityistilaisuuden takia!?!"
Minä: "Yksityistilaisuus on aukioloaikojen ulkopuolella, joten avaamme ilmoitettujen aukioloaikojen mukaisesti aivan normaalisti".
Asiakas: "Kyllä näistä pitää ilmoittaa asiakkaille etukäteen ettei tänne pääsekkään vielä".
Asiakas lapsilleen: " Täti ei nyt päästä meitä sisään. Meidän täytyy tässä nyt odotella tunti. Ai miksikö? No täti on todella ilkeä. Äiti nyt tässä koittaa keksiä teille tekemistä kun ei päästykään sisään..." Samalla heitellen tuohtuneita katseita minua kohti.Hyvin usein käyn vastaavia keskusteluja asiakkaan kanssa, joka ei ole tarkistanut aukioloaikaa netistä ennen kotoa lähtöä. Niinä aamuina kun meillä ei ole yksityistilaisuutta, asiakas "törmää" lukittuun oveen. Tällöin osataan kuitenkin tarkistaa ovesta aukioloajat ja sitten soimata itseään siitä että "olisipas pitänyt katsoa niitä aukioloaikoja ennen lähtöä". Nyt kun ovella on yksityistilaisuuden aikaan vastassa asiakaspalvelija asian kertomassa, niin tuohtumus suunnataan tähän henkilöön ja se on asiakaspalvelijan vika ettei asiakas ole muistanut katsoa niitä aukioloaikoja.
miksi et ole päästänyt asiakasta sisään?mikä liike järjestää vip tilaisuuksia aamusta?
Vierailija kirjoitti:
Olin töissä maatalouskoneita ja tarvikkeita myyvässä liikkeessä. Asiakas osti meiltä traktoriinsa jonkun osan, en nyt muista enää minkä mutta joka tapauksessa. Tyytyväisenä lähti meiltä osansa kanssa. Noin kolmen viikon päästä palasi näreissään kertomaan että jollain toisella liikkeellä (ei samaa ketjua) samanlainen osa oli 20 euroa halvempi ja että hän haluaa palauttaa meiltä ostamansa "törkyhintaisen" osan ja tivasi syytä "royhkeään hintaeroon". Kerroin sitten hänelle että hänen meiltä ostama osa on hänen traktorinsa alkuperäinen merkkiosa ja toisen liikkeen halvempi osa on tämmöisen ns. halpisketjun osa joten luonnollisesti merkkiosa on kalliimpi. Kerroin myös että hän saa toki palauttaa meiltä ostamansa osan jos se on myyntikuntoinen ja ostaa sen sieltä toisesta paikkaa. Asiakas ei mitenkään selittelyistäni huolimatta käsittänyt tuota hintaeroasiaa ja haukkui meidät kiskureiksi ja että lähtee heti hakemaan autosta sen meiltä ostamansa osan jonka oli ottanut mukaansa ja haluaa siitä rahat takaisin.
Miun ilme oli varmasti näkemisen arvoinen kun se tuli takaisin sisälle öljyisen, likaisen ja selkeästi jo käytössä olleen osan kanssa :D siinä sitten sanoin että tämä ei kyllä ole käyttämätön eikä uudelleenmyyntikuntoinen johon asiakas sit että eihän tämä nyt käyttämätön mutta hyvin tän voi vielä myyntiin laittaa kun on ehjä ja laitoin sen heti kiinni silloin kolme viikkoa sitten ja oon päivittäin käyttänyt traktoria töissä. Kerroin taas että ei voida hyvittää tuotetta eli ei ole palautuskelpoinen eikä me oteta takaisin käytettyä tavaraa. Sit tää alkaa jankkaamaan että kyllä hänellä on oikeus palauttaa se ja ostaa muualta halvemmalla ja et on ihan meidän syy kun pidetään kamoilla eri hintoja kun muualla. Ukko raivosi vuoroin hinnasta ja vuoroin palauttamisesta noin puolen tunnin ajan kunnes lopulta lähti osansa kanssa tuohtuneena menemään, edelleenkään ymmärtämättä miksi hän ei sitä voinut palauttaa ja saada rahoja takaisin.
sama kuin v.ittuilis uuden ökymersun ostajalle jonkin osan palautuksesta.
äijä ostaa tractorinsa,jotka on kalliita,sun takia muualta
Pikaruokalan autokaistalla yritin elehtiä asiakkaalle että auton ikkuna tulee avata jos haluaa tehdä tilauksen.