Asiakaspalvelijat: Oudoin asia, jonka olet joutunut selittämään asiakkaalle?
Kommentit (4771)
Että asiakkaan pitää vastata siihen kysymykseen mikä hänelle esitetään jotta asia hoituu. Esim asiakas laittaa sähköpostia että laskussa (joka tulee meidän firmasta, tuotteet tulee myyjäliikkeestä) on väärät tuotteet, häneltä kysytään laskun numeroa ja että mitkä tuotteet ovat väärin. Asiakas vastaa että hän on nämä tilannut jo helmikuussa ja on se kumma kun asia ei hoidu. Kysytään laskun numeroa, ja että mitkä tuotteet on väärin merkitty. Asiakas pitää hiljaisuutta muutaman viikon ja palaa sitten kysymään onko asia jo selvä. Kysytään häneltä mistä laskusta kyse ja mitkä tuotteet tarkalleen väärin merkitty. Asiakas saa hepulin kun kaikki on niin vaikeaa ja on se kumma kun ei tehdä töitämme ja luulisi että tämä on jo selvä.
Jos kauppani menee kiinni klo 21.00, en avaa sitä sinulle uudelleen tehdessäni myymälässä iltahommia klo 21.20.
Samaten jos kauppani aukeamisajaksi on ilmoitettu klo 08.00, en avaa sitä sinulle klo 07.45. En edes 07.55.
En anna sinulle rahoja "takaisin", kun yrität palauttaa kauppaani kilpailevan ketjun myymälästä ostamasi tuotteen.
Vierailija kirjoitti:
Oli selittämistä kerran kun asiakas toi kopioitavaksi A4 kokoisen tekstipaperin ja halusi että suurennan tekstin mutta sille yhdelle A4:lle edelleen. No eihän se mahdu samankokoiselle arkille kun paperi oli tekstiä täynnä.
Minulla oli juuri sama: olisi pitänyt kopioida asiakkaan nuotteja A4:lta niin, että nuotit olisivat isommat, mutta mahtuvat yhä samalle paperille. Nuotit kuitenkin veivät jo alkuperäisessä versiossa koko sivun. Asiakas ei millään tahtonut ymmärtää asiaa, vaikka näytin.
Että kun tekee netissä ostoksia niin se "olen lukenut kaupan ehdot ja hyväksyn ne" -kohta ei ole siinä koristeena, vaan se todella tarkoittaa sitä. Esimerkiksi jos ostat vaikka lentoliput ja siellä ehdoissa sanotaan että tilausta ei voi perua eikä maksua palauteta, niin se aivan todella tarkoittaa sitä. "Mutta kun se tilauslomake ei päästä eteenpäin jossei sitä ruksia laita siihen!!" on toki teknisesti ottaen totta, mutta ne kaupan ehdot pätevät siltä. "MUTTA SITTEN EI VOI OSTAA MITÄÄN JOS EI LAITA SITÄ RUKSIA SIIHEN!!"
Olen matkahuollon pakettipisteessä töissä.
Monesti joudun selittämään miksi en voi ottaa vastaan postin asiakaspalautusta, vaikka paketti olisi noudettu meiltä. Lähettäjä määrittelee käytettävän palautuspalvelun oli se sitten posti, matkahuolto, shenker, yms. emme me.
Eli hoitajat ovat lakossa, se on ihan ok. Potilaat tietenkin kärsivät. Mutta koska lakko-oikeus. Lakolla on tarkoituskin olla seurauksia. Sanovat hoitajat potilaille jotka eivät pääse syöpähoitoihin.
No, nyt HUS ei ole maksanut palkkoja yksi syy on se että myös Tehyyn kuuluvat palkanlaskijat ovat olleet lakossa. Hoitajat soittavat raivoissaan ja haukkuvat palkanlaskijoita😔 Yritä sitten selittää heille lakolla on tarkoituskin olla seurauksia.
Vierailija kirjoitti:
Sunnuntaina tuli nainen kioskille ja näytti lottolappua, johon oli ruksannut 7 oikein. Ed. iltana arvotut. Selitin sitten, ettei sillä voita, pitää olla maksettu tosite.
Liittyy vähän toiseen ketjuun, mutta menköön.
Lapsena ihmettelin, että miksi ihmiset ei vaan ruksi niitä kuponkejaan TV:n edessä samalla, kun lottoarvonta lähetetään. Siinähän ne oikeat numerot kerrotaan! Ilmeisesti sun asiakkaalla oli vähän sama ajatus.
Ja mitäs tämä asiakas sitten odotti? Että kaivat tiskin alta voittomiljoonat?
En tiedä onko tämä niin outoa, mutta jouduin vaatemyyjänä muutamankin kerran kieltäytymään ottamasta vaatteen palautusta vastaan. . Niin selvästi niitä oli jo käytetty. Kainalohiki ja hajuvesi haisi niistä pitkän matkan päähän.
Eihän se kiva ollut joutua asiakkaan haukkumaksi, mutta turha minulle oli tulla valehtelemaankaan.
Olin töissä pienehkössä ruokakaupassa. Eräs asiakas jäi aina lehtihyllylle lueskelemaan lehtiä. Pitkän aikaa seisoi ja luki milloin mitäkin lehteä.
Muutaman kerran sitä katsoin ja sitten ajattelin, että nyt tämä touhu saa loppua.
Menin sitten kerran sanomaan, että tarkoitus on ostaa se lehti ensin ja vasta sitten lukea.
En tiedä, ottiko tuo nainen siitä nokkinsa, mutta en enää nähnyt häntä kaupassamme sen jälkeen.
Varmaan hän etsi uuden liikkeen, missä voi jatkaa lukuharrastustaan.
Valitusta ei voi vielä jättää, koska asiaa ei ole vielä käsitelty.
Asiakkaalla ei ole siis vielä päätöstä, josta voisi valittaa.
Jos haluaa valittaa yleensä palvelusta tai asiakkaan mielestä vetkuttelusta, se menee muuta kautta esim. kanteluna.
Mutta miten saisi ihmiset ymmärtämään esim. että sosiaalietuuden liikamaksusta ei voi valittaa. Vasta kun liikamaksusta on annettu takaisinperintäpäätös, se on päätös. Ja päätös on se, josta valitetaan. Liikamaksuvaiheessa voi antaa selvitystä taloudellisesta tilanteesta ja usein liikamaksuja ei peritä takaisin tai niistä peritään osa.
Ja onko niin vaikea lukea päätöksiä. Jos tuki on lakkautettu kun liite a ja liite b puuttuu, niin toimita se liite a ja b niin asia käsitellään uudelleen. Ei tässä kohdassa kuulu jättää valitusta. Valitusprosessi on kallis ja raskas ja kestää jopa vuoden.
Optikkoketjun asiakaspalvelussa. Asiakas soittaa että "teiltä tuli viesti, mitä asia koskee?", kysyn mitä viestissä lukee, asiakas ei tiedä, mutta "teiltä se tuli, että mitä asiaa?", kysyn tuliko siis tekstiviesti vai sähköposti vai millainen viesti, "TEILTÄ TULI VIESTI", kysyn onko asiakkaalla joku asia kesken meillä tai onko hän varannut ajan, ostanut viime aikoina jotain tms, asiakas ei muista mutta alkaa keräämään lämpöä kun en suostu kertomaan miksi olemme lähettäneet hänelle viestin. Kerron että asiakkaan kannattaa lukaista tämä kyseinen viesti ja jos ei asian laatu sillä selkene niin palaa sitten uudestaan asiaan tarkempien tietojen kanssa.
Miksi nakkkosena tapitan toista miesasiakasta vaikka on oma ohjattava asiakas ?
Vierailija kirjoitti:
Se viikoittain tapahtuva klassikko. Olen myymälässä työvaatteissa ja firman nimi ja logo on päähineessä essussa ja paidassa ja minulla on nimikyltti. Asiakas lähestyy ja kysyy olenko töissä täällä?
A: Oletko töissä täällä?
M: Kyllä vain. 😊 Miten voin auttaa?
A: Et sä varmaan tiedä... / tiedätkö sä näistä...?
M: (ulkoisesti) (sisäisesti) 😤😖😡🤬🤬🤬🤯)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se viikoittain tapahtuva klassikko. Olen myymälässä työvaatteissa ja firman nimi ja logo on päähineessä essussa ja paidassa ja minulla on nimikyltti. Asiakas lähestyy ja kysyy olenko töissä täällä?
A: Oletko töissä täällä?
M: Kyllä vain. 😊 Miten voin auttaa?
A: Et sä varmaan tiedä... / tiedätkö sä näistä...?
M: (ulkoisesti) (sisäisesti) 😤😖😡🤬🤬🤬🤯
Hymiö tippui jonnekin tuolta välistä. 😄
Että on ihan normaalia tilata useampi kappale samaa tuotetta. Asiakas soittaa pöyristyneenä naureskellen että ei voi olla totta, hänelle on lähetetty tilaustaan koskien lasku kaksinkertaisella summalla ja myös tilattu tuote on tullut tuplana! Katson tilauksen ja näen että asiakas on tilannut 2 kpl tuotetta. Asiakas nauraa pilkallisesti, "siis MIKSI mä tilaisin kaksi tuotetta kun tarvitsen vain yhden!?". Sanon etten osaa ottaa kantaa tuohon, ainoastaan että näen tässä tilauksella näitä tuotteita nyt on kaksi ja että on sinänsä ihan normaalia tilata vaikka 12, tai 20. Että tilauksen "outous" ei ole aiheuttanut mitään epäilyksiä kauppiaan taholla. Asiakas sitten vilpittömän hämmästyneenä päivittelee kun käydään läpi palautusohjeita.
Vierailija kirjoitti:
Voin ymmärtää hyvin sen jälkeen, kun on saanut kysymykseensä puolen tusinaa kertaa vastauksen kun mä en ole töissä täällä, vaan tuolla hevi-osastolla / vaateosastolla / kalatiskillä / kassalla, haen vaan tähän hintaa / olen vain kahvitunnilla ostamassa evästä jne.
No, nyt HUS ei ole maksanut palkkoja yksi syy on se että myös Tehyyn kuuluvat palkanlaskijat ovat olleet lakossa. Hoitajat soittavat raivoissaan ja haukkuvat palkanlaskijoita😔 Yritä sitten selittää heille lakolla on tarkoituskin olla seurauksia.[/quote
Palkanlaskijat eivät kuulu Tehtyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen Citymarketissa töissä ja oli euron päivät (tarjousviikko) eli paljon tuotteita 1€/kpl tai esim. vihanneksissa 1€/kg.
Asiakas luuli, että kaupan jokaikinen tuote maksaisi 1€/kpl...
Ulospäin vaikutti ihan tässä maailmassa olevalta, mutta tiedä sitten.. Meillä kuitenkin myynnissä kaikkea elintarvikkeista polkupyöriin.
Tai sitten vitsaili ja sinä et ymmärtänyt sitä vitsiksi :)
Samaa mieltä monesta muustakin viestistä täällä ketjussa. Muutama aspa tuntuu ottavan asiat vähän liian kirjaimellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vaateliikkeessä en automaattisesti voi tietää minkä kokoinen vaate olisi sopiva tyttärellesi kun hän ei ole mukana liikkeessä, ja pelkästään se että hänen ikänsä on 18 ei siltikään kerro minulle mikä voisi olla oikea vaatekoko koska ihmiset eivät ole kaikki samaa kokoa tietyn ikäisinä. Kun yritin kysellä jotain suuntaa-antavaa tietoa lisää sain aina vastaukseksi joko en tiedä tai tuon iän :'D lopulta asiakas osti paidan kahta eri kokoa ja palautti parin päivän päästä liian isoksi todetun koon, loppu hyvin kuitenkin :)
Mulle on käynyt tää sama, mutta toisinpäin. Yritin kysyä myyjältä, löytyiskö tiettyä lasten hametta isommassa koossa, ja myyjä vaan inttää, että tämä on 6-vuotiaan koko. No niinhän siinä lukee, mutta kun mun 6-vuotiaalleni tuo mahtuis suunnilleen toisen reiden ympärille, niin löytyykö isompaa? Myyjä vain yrittää selittää, että kun tämä on 6-vuotiaalle tarkoitettu!! Ei tarvita isompaa!! Kuinka vanha hän on? Kuusi! Tämä on hänen kokoaan!!
Käytä ottimia paistopisteellä. Sanovat ottimia epähygieenisiksi kun niihin on muutkin koskeneet. Itsellään on mukana kori tai kärry jota on sadat räpineet ennen ko asiakasta, kärry täynnä tuotteita joita on koskeneet muut ennen häntä. Ja luulevat että ne omat kädet on hygieeniset eikä niistä tartu mitään siihen pullaan...