Sivut

Kommentit (3415)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karaokejuontajana olen joutunut selittämään asiakkaalle että tiskistäni ei löydy nappia josta vääntämällä asiakkaan lauluun saa hänen pyytämäänsä hehkua, vaan pitäisi vähän tarkemmin osata kuvata kaipaako lauluun kenties kaikua, jotain tiettyä taajuutta lujemmalle vai mitä.

Ammattitaitoinen karaokejuontaja osaa heti ensi tahdeista tehdä nuo säännöt ihan pyytämättäkin.

Eri asia on nämä jotka tulevat vaatimaan, että heidän lauluäänensä muutettaisiin hyväksi, kun ensin on laulettu 1.5 promillen humalassa miten sattuu.

Nimim. Karaokessa SM tasolla vuosia kilpaillut

SM-tason karaokelaulaja varmaan tietäisi, että kyse on säädöistä, ei säännöistä.

-eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Onpa taas mukavaa lukea ketjua jossa on asiaa enää 5%. Onko se niin mahrottoman mukavaa lainata jonkun viestiä täyttäen koko ketjun riitelyllä? Alv, anti age, rahojen palautus. Voitteko lopettaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Onpa taas mukavaa lukea ketjua jossa on asiaa enää 5%. Onko se niin mahrottoman mukavaa lainata jonkun viestiä täyttäen koko ketjun riitelyllä? Alv, anti age, rahojen palautus. Voitteko lopettaa.

Minusta ketju on mennyt pitkälti siihen, että asiakaspalvelijat ovat harmistuneet varsin tavanomaisista asioista työssään ja avautuvat niistä täällä. Ehkä kaikki oikeasti oudot asiat tuli käsiteltyä jo ketjun alkupuolella, mutta jos ketjun otsikko on oudoin asia, jonka olet joutunut selittämään, toivoisin lukevani jotain muuta kuin myyjän tilitystä siitä, että joutuu selittämään asiakkaille liikkeen sulkeutumisesta tai tuotteen vaihto-oikeudesta, jotka kuulostavat varsin tavanomaisilta asioilta, joita työssään kohtaavat.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Että terveyspalveluissa asioidessa täytyy ihan oikeasti antaa se sos.turvatunnus ihan jo potilaan/asiakkaan oman tietoturvan kannalta. Jotkut, etenkin keski-ikäiset miehet, jaksoivat tästä jankata loputtomiin. 

Ai tämä tunnistautumisjankkaaminen on kamalaa. Kun asiakas soittaa, eikä hänellä ole laskua käsillä mistä antaa laskunumeroa/asiakasnumeroa tai mitä milloinkin, niin nimeä ja syntymäaikaakaan ei voi antaa. Pitäisi sitten löytää lasku ilman mitään tunnistetietoja. Ja tämä siis terveydenhuollon laskutuksessa myös. Saati asiakkaan (potilaan) pöyristyminen siitä, etten löydä hänen tietojaan hänen lempinimellään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiakas oli tuohtunut, kun sähkölaskun eräpäivä oli osunut hänen kesälomansa ajalle. Kuulemma yritys ei saisi lähettää laskuja heinäkuussa, kun "kaikki on silloin lomalla". Totesin vaan, että kyllä me lähetämme laskut myös loma-aikaan. (Emme mitenkään pysty varmistamaan kaikkien kymmientuhansien asiakkaiden loma-aikoja ja muuttelemaan laskutusta sen mukaan).

Ei tietenkään mikään firma pysty laskutusta asiakkaiden loma-aikojen mukaan muuttelemaan, mutta hyvää palvelua olisi, että laskun ja eräpäivän välillä olisi niin pitkä aika, että loma ei haittaisi mitään: ehtisi maksaa loman jälkeen.

Miksi se pitää eräpäivänä maksaa? Ohjelmoi sen maksun valmiiksi eräpäivälle jos haluaa sen just sinä päivänä maksaa ja muuten maksaa heti pois.

Sehän tuossa kai ymmärtääkseni olikin se alkuperäinen ongelma, että jos lasku tulee loman aikana ja se eräpäiväkin on loman aikana. On tietenkin e-laskut sun muut, mutta ilmeisesti tuolla alkuperäisellä valittajalla ei sellaiset asiat olleet hallussa. Jos hän on vaikka koko lomansa matkoilla, niin palattuaan hän löytää laskun, jonka eräpäivä on jo mennyt. Tarpeeksi pitkä väli laskun saapumisen ja eräpäivän välillä olisi poistanut tuon koko ongelman.

Tämä on ihan käsittämätön logiikka. Mistä ihmeestä laskuttajan pitäisi tietää koska kukakin lomansa pitää? Meiltä lähtee noin 1000 laskua päivässä suurimmaksi osaksi automatiikalla, ja jatkuvasti saa selittää, että emme mitenkään voi pitää huolta että laskussa on eräpäivä kuun ensimmäinen tai viimeinen päivä, tai puolessa kuuta, tai kenenkin eläke,- palkka,- tukipäivänä. Laskuun tulee eräpäiväksi X määrä päiviä laskuntekopäivästä, lakien ja asetusten mukaisesti, ja sillä selvä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritysten IT-tuessa hämmentää välillä, kun yhteyttä ottaa henkilö vaikka tittelillä Senior Software Developer ja ongelmanaan on se, ettei osaa lisätä itse verkkotulostinta koneelle tai Outlook ei aukea. En tiedä joidenkin koodaajien sielunmaisemasta yhtään mitään, mutta vähän vaikea käsittää, miten jotain ihan perusjuttuja ei hahmota.

Kyse on varmaan todennäköisesti ihan siitä, ettei joku tulostimen lisääminen tai toimimattoman Outlookin diagnosoiminen kuulu jonkun tuollaisen henkilön toimenkuvaan ja hänen aikansa sellaisen tekemiseen on aivan liian kallista ja tärkeää.

Helpdeskin kesähessut kelpaa jotain tulostimia asentelamaan kun esimerkiksi esimerkin henkilö tekee niitä oikeita toimenkuvansa mukaisia töitä.

Ihan sama juttu kuin vaikkapa sähkötekniikan diplomi-insinööri ei lähde vaihtamaan työhuoneensa palanutta lamppua vaan se on kiinteistönhoitajan työ, vaikka se lamppu nyt sähköön liittyisikin. Jotenkin näissä IT hommissa tuntuu olevan sen ajatus että jos on kerran alalla niin pitää osata ja hoitaa ihan kaikki asiat mitkä vaan mitenkään pienestikään voi siihen liittyä.

Tulostimen lisääminen ja outlookin toimivaksi saaminen kun nyt kuuluu kuitenkin jokaisen perus IT-taitoihin. Niillä helpparin työntekijöillä kun noin lähtökohtasesti on parempaakin tekemistä kun opastaa perusasioissa kädestäpitäen kun porukka ei vaan osaa. Jos ei osaa tulostinta liittää koneelle tai käyttää outlookkia niin sit ei varmaan tarvii tehdä töitäkään niillä.

Helppareissa on myös ihan samantasosia asiantuntijoita kun niissä insinööreissäkin eli se helpparin työ on ihan yhtä tärkeää ja kallista. 

Meillä ei saa (tai siis ei saisi) lisätä tulostimia itse. Meillä ei saisi edes USB-liitännällä olevaa hiirtä asentaa itse. Jos työpiste vaihtuu, omaa konetta ei saa sinne kantaa itse ja laittaa piuhoja seinään. Toki kaikki nuo asiat itse tekee, koska kenelläkään ei ole aikaa odottaa että helpparin väki tulee parin viikon sisään sen hiiren piuhan kiinni tuuppaamaan, kun töitä pitäisi psytyä tekemään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritysten IT-tuessa hämmentää välillä, kun yhteyttä ottaa henkilö vaikka tittelillä Senior Software Developer ja ongelmanaan on se, ettei osaa lisätä itse verkkotulostinta koneelle tai Outlook ei aukea. En tiedä joidenkin koodaajien sielunmaisemasta yhtään mitään, mutta vähän vaikea käsittää, miten jotain ihan perusjuttuja ei hahmota.

Kyse on varmaan todennäköisesti ihan siitä, ettei joku tulostimen lisääminen tai toimimattoman Outlookin diagnosoiminen kuulu jonkun tuollaisen henkilön toimenkuvaan ja hänen aikansa sellaisen tekemiseen on aivan liian kallista ja tärkeää.

Helpdeskin kesähessut kelpaa jotain tulostimia asentelamaan kun esimerkiksi esimerkin henkilö tekee niitä oikeita toimenkuvansa mukaisia töitä.

Ihan sama juttu kuin vaikkapa sähkötekniikan diplomi-insinööri ei lähde vaihtamaan työhuoneensa palanutta lamppua vaan se on kiinteistönhoitajan työ, vaikka se lamppu nyt sähköön liittyisikin. Jotenkin näissä IT hommissa tuntuu olevan sen ajatus että jos on kerran alalla niin pitää osata ja hoitaa ihan kaikki asiat mitkä vaan mitenkään pienestikään voi siihen liittyä.

Tulostimen lisääminen ja outlookin toimivaksi saaminen kun nyt kuuluu kuitenkin jokaisen perus IT-taitoihin. Niillä helpparin työntekijöillä kun noin lähtökohtasesti on parempaakin tekemistä kun opastaa perusasioissa kädestäpitäen kun porukka ei vaan osaa. Jos ei osaa tulostinta liittää koneelle tai käyttää outlookkia niin sit ei varmaan tarvii tehdä töitäkään niillä.

Helppareissa on myös ihan samantasosia asiantuntijoita kun niissä insinööreissäkin eli se helpparin työ on ihan yhtä tärkeää ja kallista. 

Mistä ne "perus IT-taidot" tulevat? Tulostimia ja outlookia käyttävät työpaikan kaikki ihmiset, myös ne joiden ala on ihan jokin muu kuin IT. Uusien laitteiden ja ohjelmistojen käyttöönotto ei todellakaan suju kaikilta käyttäjiltä tuosta vain, eikä voi vaatiakaan. Jonkun vaan on pakko opastaa tai tehdä toisten puolesta.

Nyt ei puhuttukaan ohjelmistojen ja laitteiden käyttööototosta vaan tulostimen liittämisestä koneeseen ja outlookin käytöstä, jotka kuuluvat jokaisen toimistotyötätekevän ihmisen perustaitoihin nykypäivänä. Eletään kuitenkin vuotta 2018 ja tietokoneet ja tietotekniikka ovat työvälineitä. 

Minä muuten vielä tänä päivänä ihmettelen, että mistä nuo Outlookin perustaidot imetään? Mulle ei ole ikinä missään koulussa tai työpaikassa opetettu käyttämään wordia, exceliä tai outlookia, tai edes power pointia. Joka ikisessä paikassa on oletettu, että ne osataan. Itse siis yrityksen ja erehdyksen kautta olen ne opetellut käyttämään. Lukiossakin vielä esseet kirjoitettiin käsin konseptipaperille, kaunolla. Sieltä sitten jatko-opintoihin joissa kaikki ohjelmat tulikin jo maagisesti osata, vaikka niitä ei ollut edes avannut koskaan. Kyllähän ne toki on oppinut, ei ne mitään rakettitiedettä ole, mutta silti häiritsee että tuollaiset asiat pitäisi osata ilman että kukaan on koskaan opettanut niitä.

Vierailija

Julkisen terveydenhuollon laskutuksessa olen joutunut selittämään mm. näitä asioita:

Kyllä, kuolleelle henkilölle tulee lasku hänen saamastaan hoidosta silloin kun hän vielä oli elossa.

Ei, sairaala ei osaa neuvoa kaikkien suomalaisten nettipankkien toimintaa.

Ei, laskuttaja ei näe sinun hoitotietojasi; me olemme tietosuojalain tarkoittamia ulkopuolisia sinun hoitoosi nähden, joten emme tiedä miksi sinä käyt sairaalassa, tai mitä hoitoa olet saanut, tai kuka sinun lääkärisi on. Laskut muodostuvat automaattisesti sen mukaan, mitä hoitava yksikkö ohjelmaan kirjaa, me vain lähetämme ne postille eteenpäin toimitettavaksi.

Perusterveydenhuolto ja erikoissairaanhoito ovat eri asioita.

En osaa sanoa paljonko hoitosi maksaa sen perusteella, että kerrot missä rakennuksessa ja missä kerroksessa käyntisi oli.

En tiedä tilinumeroasi.

En tiedä ketä perheeseesi kuuluu.

Sairaala ei "ota" sinun tililtäsi rahaa.

Noudatamme laskutuksessamme asiakasmaksulakia ja -asetusta, emme voi toimia vastoin niiden ohjeistuksia.

Emme ole sosiaalitoimi.

Meille ei voi maksaa vakuutus- ja sähkölaskuja niin että me välitämme maksut eteenpäin oikeisiin paikkoihin.

Kyllä, sinulle lähetetty kirje oli tarkoitettu sinulle luettavaksi.

Vierailija

Asiakas oli ostanut kaksi jäätelöpuikkoa. Ne olivat kassajonossa päässeet hieman pehmenemään. Maksettuaan jätskit asiakas ilmoitti menevänsä vaihtamaan ne kovempiin. "Kyllä nää on jo maksettu, mää vaan vaihdan ne toisiin kun nää on tässä vähän sulaneet". Jäätelöallas oli kassan vieressä, joten ne olisi ollut helppo napata sieltä vasta kassalla!

Vierailija

Jäätelöpalloa tehdessä: "kuppi vai vohveli?"

Asiakas: "Mitä eroa niillä on?"

Eikä ole todellakaan ollut vain yksittäinen asiakas xD Varmaan vaan hassuja ajatuskatkoja.

Vierailija

Kassapöydän liukuhihnan toimintaperiaate, asiakkaana eläkeläinen, jonka toimintakyky ehkä koronakaranteenissa oleilun heikentämä. Kyseinen nainen alkoi laittaa ostoksiaan hihnalle samalla, kun käsittelin hänen edellään olleen asiakkaan ostoksia. Nainen alkoi ölistä jotain, mihin en kiinnittänyt huomioita, koska palvelin vielä toista asiakasta. Tullessaan kassan kohdalle luokseni eläkeläisnainen kysyi, miksi olin vetänyt hänen ostoksensa hihnalla eteenpäin, vaikka hän oli kieltänyt. Jouduin selittämään valopaneeleista ja siitä, että hihna liikkuu sitä tahtia, kun tavaroita käsitellään. Nainen oli kai luullut, että myyjä pystyisi jotenkin vaikuttamaan siihen, että hihnalla vain osa tavaroista kulkee eteenpäin samalla kun loput pysyvät paikallaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Eikä ole todellakaan ollut vain yksittäinen asiakas xD Varmaan vaan hassuja ajatuskatkoja.

Niin, se on turhauttavaa kun itse toistaa työssään satoja kertoja samoja asioita ja silti asiakkaalle se voi olla ensimmäinen kerta kun moisen kysymyksen kuulee. Kannattaa varmaan kysyä selkeämmin "laitanko jäätelöpallosi kuppiin vai haluaistko sen mielummin vohveliin?" ja samalla näyttää kuppia ja vohvelia. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Niin, se on turhauttavaa kun itse toistaa työssään satoja kertoja samoja asioita ja silti asiakkaalle se voi olla ensimmäinen kerta kun moisen kysymyksen kuulee. Kannattaa varmaan kysyä selkeämmin "laitanko jäätelöpallosi kuppiin vai haluaistko sen mielummin vohveliin?" ja samalla näyttää kuppia ja vohvelia. 

Kun ensi kertaa kuulee jonkin asian, ei sitä välttämättä tunne.

En ymmärrä miksei sitä kuppia voi tehdä vaikka jostain taikinasta, siis syötäväksi. Silloin tuo kysymys on minusta ihan looginen. Toisen asemaan asettuminen voi joskus vaatia ponnistelua, mutta siitä voi saada hyvän mielen.
Jos siis kysyt vaikka laitetaanko pahvikuppiin vai vohvelitötteröön, asia on helpompi ymmärtää.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piti puhelimessa selittää asiakkaalle miten maksaa laskunsa. Että ei, sitä ei voi maksaa firman nettisivuilla vaan pitää mennä omaan verkkopankkiin maksamaan... Kyseessä kuntosali :D

Kyllä sellaisiakin yrityksiä nykyään on joiden nettisivuilla voi maksaa yrityksen palveluita.

Ohis.

Mainitsepa edes yksi yritys, jonka verkkokaupassa jo lähetettyjä laskuja voi maksaa.

Ihan siis aidosti kiinnostuneena haluan tietää onko joku sellaisen toteutuksen tehnyt. Minä en ole nähnyt kuin sellaisia joissa voi maksaa samalla kun tekee ostoksen verkon kautta. Mutta sitten jo lähetetyt maksut pitää maksaa pankkiin. Ennen toki ja vielä -90 luvun alussa ennen verkkopankkeja maksu firman kassaan kävi suoraan paikan päällä. Onko joku Suomalainen firma tehnyt tai teettänyt verkkokauppaan mahdollisuuden maksaa heille suoraan jo lähetettyjä laskuja niin siitä en ole edes kuullut keneltäkään.

Ei taida verkkokaupoilla tuollaisia olla, lähinnä kai puhelinoperaattoreilla ja ainakin fortumilla on niin että lähettävät laskun, mutta sen voi maksaa myös heidän nettisivujensa kautta.

Ellos, If.fi, Helen, DNA...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Mistä ne "perus IT-taidot" tulevat? Tulostimia ja outlookia käyttävät työpaikan kaikki ihmiset, myös ne joiden ala on ihan jokin muu kuin IT. Uusien laitteiden ja ohjelmistojen käyttöönotto ei todellakaan suju kaikilta käyttäjiltä tuosta vain, eikä voi vaatiakaan. Jonkun vaan on pakko opastaa tai tehdä toisten puolesta.

Nyt ei puhuttukaan ohjelmistojen ja laitteiden käyttööototosta vaan tulostimen liittämisestä koneeseen ja outlookin käytöstä, jotka kuuluvat jokaisen toimistotyötätekevän ihmisen perustaitoihin nykypäivänä. Eletään kuitenkin vuotta 2018 ja tietokoneet ja tietotekniikka ovat työvälineitä. 

Minä muuten vielä tänä päivänä ihmettelen, että mistä nuo Outlookin perustaidot imetään? Mulle ei ole ikinä missään koulussa tai työpaikassa opetettu käyttämään wordia, exceliä tai outlookia, tai edes power pointia. Joka ikisessä paikassa on oletettu, että ne osataan. Itse siis yrityksen ja erehdyksen kautta olen ne opetellut käyttämään. Lukiossakin vielä esseet kirjoitettiin käsin konseptipaperille, kaunolla. Sieltä sitten jatko-opintoihin joissa kaikki ohjelmat tulikin jo maagisesti osata, vaikka niitä ei ollut edes avannut koskaan. Kyllähän ne toki on oppinut, ei ne mitään rakettitiedettä ole, mutta silti häiritsee että tuollaiset asiat pitäisi osata ilman että kukaan on koskaan opettanut niitä.

Kaikissa ohjelmissa on Help tai Apua. Sieltä oppii kaiken tarvittavan. Google ja YouTube ovat myös oivia tiedonlähteitä. Ja kyllä, jos toimenkuvaani kuuluu ”perus-IT-taidot”, niin silloin työajallaan niitä myös opettelen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Varmaan on sitten ihmisiä joille on mahdoton päätellä jäätelökioskilla mikä on kuppi ja mikä vohveli. Aina on myös ollut esillä kumpikin vaihtoehto ja kuvia on myös molemmista. Ohis

Vierailija

Mies osti kalliin lahjan tavaratalon kosmetiikka osastolta.

Kaupanpäällisinä luxustuote pussi ,josta puuttui tuoksu.

Mietin..oonko niin lapsi että meen kyselemään sen puuttuvan tuoksun perään.

No päätin ,menen ennen töitä

Jatkuu tavaratalon kosmetiikka osastolla.

Myyjä pyllistelee lattianrajassa, menen osastolle ja odotan rauhassa.

Myyjä saa hommansa hoitettua.

Otan esiin kuitin ja selitän

MYYJÄ: sinun pitää odottaa osaston konsulttia.

MINÄ: mutta näin pieni juttu..annat sen puuttuvan tuoksunäytteen  ja kerrot konsultille

MYYJÄ: odota minä en voi ottaa vastuuta

Minä ja myyjä seisomme siinä vartin

Minä: voiko sille soittaa

MYYJÄ: ei

Minä: pitäis päästä töihin, kauanko vielä

Myyjä katsoo kelloa, mutta ei sano mitään

Konsultti saapuu  :on ystävällinen ja hoitaa asian

Pahoittelen toiselle myyjälle, mutta hän toljottaa vain ärtyneesti

sanon: OLISI KEHITYSKESKUSTELUN PAIKKA; KANNATTAAKO TEHDÄ PIKKU ASIASTA VAKIASIAKKAALLE TÄLLÄINEN KUKA KANTAA VASTUUN? HOMMA:

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaatekaupassa töissä ja yllättävän moni asiakas ei tiedä mikä ero on mekolla ja hameella! Asiakas haluaa mekon, kuljetaan yhdessä myymälä ympäri ja esittelen kaikki mekot. Lopuksi tullaan farkkuhameiden luo, niin siinä ilme kirkastuu, että tarkoitin jotain tällaista. Tuntuu oudolle, kyse kuitenkin ihan suomalaisista asiakkaista!

=D =D

Minu non pakko tunnustaa, että en tiedä eroa... mekko ja hame on minulle sama asia. Johtunee varmasti siitä,. etten voi sietää mekkoja ja hameita, enkä päälleni sellaista kisko hätätapauksessakaan. Naurattaa kovasti, kun todella voisin olla kaupassa kuvailemasi urpå.. paitsi että siinä vaiheessa olisin kyllä saanut ison iskun päähäni, jos mekkoja ja hameita tulisin kyselemään.. =D

En minä silti asiakasta urpona pidä, ihmetyttää vaan, kun niin moni ei tiedä eroa. Mekko siis on sellainen, joka puetaan sellaisenaan, siinä on ylä- ja alaosa samassa vaatteissa. Hame taas on pelkkä alaosa, vyötäröltä alaspäin ja sen kanssa tarvitsee puseron tms. T. Se vaatemyyjä

Mistähän asti? Se, mitä sinä sanot mekoksi, oli ennen leninki. Tosin muutin ulkomaille 1980-luvulla, mutta näin oli vielä silloin(kin) Suomessa. Mekko oli hame, siinä saattoi korkeintaan olla (lapsella) neliskulmainen etumustalappu ja henkselit jotka menivät ristiin selän puolella. Mutta mekko ei ollut leninki.

Jossain vaiheessa tämä nimitys siis on selvästikin muuttunut. Eikö kukaan enää käytä leninkiä?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaatekaupassa töissä ja yllättävän moni asiakas ei tiedä mikä ero on mekolla ja hameella! Asiakas haluaa mekon, kuljetaan yhdessä myymälä ympäri ja esittelen kaikki mekot. Lopuksi tullaan farkkuhameiden luo, niin siinä ilme kirkastuu, että tarkoitin jotain tällaista. Tuntuu oudolle, kyse kuitenkin ihan suomalaisista asiakkaista!

=D =D

Minu non pakko tunnustaa, että en tiedä eroa... mekko ja hame on minulle sama asia. Johtunee varmasti siitä,. etten voi sietää mekkoja ja hameita, enkä päälleni sellaista kisko hätätapauksessakaan. Naurattaa kovasti, kun todella voisin olla kaupassa kuvailemasi urpå.. paitsi että siinä vaiheessa olisin kyllä saanut ison iskun päähäni, jos mekkoja ja hameita tulisin kyselemään.. =D

En minä silti asiakasta urpona pidä, ihmetyttää vaan, kun niin moni ei tiedä eroa. Mekko siis on sellainen, joka puetaan sellaisenaan, siinä on ylä- ja alaosa samassa vaatteissa. Hame taas on pelkkä alaosa, vyötäröltä alaspäin ja sen kanssa tarvitsee puseron tms. T. Se vaatemyyjä

Mistähän asti? Se, mitä sinä sanot mekoksi, oli ennen leninki. Tosin muutin ulkomaille 1980-luvulla, mutta näin oli vielä silloin(kin) Suomessa. Mekko oli hame, siinä saattoi korkeintaan olla (lapsella) neliskulmainen etumustalappu ja henkselit jotka menivät ristiin selän puolella. Mutta mekko ei ollut leninki.

Jossain vaiheessa tämä nimitys siis on selvästikin muuttunut. Eikö kukaan enää käytä leninkiä?

Ei varmaan kukaan alle 80 v.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat