Sivut

Kommentit (3529)

###

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että Suomessa ei ole hirveästi katolisia kirkkoja.

Katottomiako ne kirkot on?

No nyt oli huono. Et huomaa eroa sanoissa katolinen ja katollinen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Hoh hohoijaa. Koitin täällä Vauva.fi-palstalla käydä lukaisemassa muutamaa minua otsikon perusteella kiinnostanutta ketjua. Ajattelin, että kiva lukea aiheesta keskustelua ja erilaisia mielipiteitä. Keskusteluketjut alkoivat ihan kivasti MUTTA ei mennyt kuin tovi, niin jo alkoi sen päiväinen jankkaus, vänkääminen ja riitely anonyymien ihmisten välillä ja lähestulkoon aina otsikon aiheen vierestä. Sivutolkulla..... Kiitos ja näkemiin! Ei meikäläisellä ole aikaa koittaa löytää neulaa tämmöisestä heinäkasasta :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tapahtuipa COVID-aikana

Oletteko vielä auki olevat pääkaupunkiseudun kivijalkayrittäjät huomanneet:

Narkkarit ja alkoholistit tulevat sisään liikkeesen.

Kun pyydän poistumaan,loukkaantuvat ja haistattelevat mennessään.

Ennen koronaa ei käynyt yhtään:(

Naisena koen lisääntyvää turvattomuutta

Ei taida olla Ruusulankadulla sun kauppa 😊👍

Pidä puhelinta mukana, häke on ystävä.

Vierailija

Se ettei äitiyslomalla oleva myyjä osaa sanoa onko myymälässä asiakkaan haluamaa mekkoa vai ei, eikä hän  todellakaan jätä lastaan yksin leikkikentälle ja mene tarkastamaan asiaa.

Vierailija

Paikka x on suljettu viruksen takia, vain ajanvarauksella pääser sisään. Tästä on selkeät laput ja ohjeistukset ulko-ovilla.

Siitä huolimatta moni käy repimässä ovea ilman aikavarausta, ja pitää itsestäänselvyytenä että sisään on heti päästävä. Ovivahti ystävällisesti muistuttaa koronaviruksesta ja ajanvarauksesta, ja ennenkuin ehtii kunnolla muistuttamaan turvaväleistä alkaa huuto, paasaus, haistattelu ja "miksi minulle ei ilmoitettu tästä mitään??" huudot.

Ovissa sekä verkkosivuilla selkeästi on informoitu tilanteesta mutta kädestä pitäen täytyisi jokaiselle erikseen soittaa ja kertoa. Huoh.

Vierailija

Miksi minä en operaattorin A liikkeessä voi tarkistaa operaattorin B laskutusta? Puhelin on siinä pöydällä, katso nyt!

Miksi me ei myydä silitysrautoja? Sähköhän siinäkin kulkee.

Asiakasetuna saadussa mokkulassa on 24kk takuu. 4 vuotta laitteen ostosta akku on alkanut pullistumaan. Kyllä nyt pitää uusi laite ilmaiseksi saada, kun ilmaiseksi se ensimmäinenkin on saatu!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miksi minä en operaattorin A liikkeessä voi tarkistaa operaattorin B laskutusta? Puhelin on siinä pöydällä, katso nyt!

Asiakasetuna saadussa mokkulassa on 24kk takuu. 4 vuotta laitteen ostosta akku on alkanut pullistumaan. Kyllä nyt pitää uusi laite ilmaiseksi saada, kun ilmaiseksi se ensimmäinenkin on saatu!

Tuo on muuten siinä ja siinä, pitäisikö saada uusi mokkula vai ei. Jos laitetta on käytetty ohjeiden mukaisesti, on akun pulistuminen laitteessa oleva virhe, eikä virhevastuulle ole mitään kiinteää kestoa. Se on kuitenkin käytännössä aina pidempi kuin takuuaika.

Tavaran on siis kestettävä, mitä kuluttajalla yleensä on perusteltua aihetta olettaa. Matkapuhelinten kohdalla tämä aika on yleensä vähintään n. 3-4 vuotta. Mokkula varmaan rinnastuisi lähinnä näihin.

Se, että asiakaspalvelijalle ei ole ohjeistettu siitä, mitä oikeuksia asiakkaalla oikeasti on, saattaa toki olla yrityksen edun mukaista, mutta se, että asiakaspalvelija on autuaan tietämätön asiakkaan oikeuksista, ei välttämättä tarkoita, että asiakas olisi asiassa se tyhmempi osapuoli.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Paikka x on suljettu viruksen takia, vain ajanvarauksella pääser sisään. Tästä on selkeät laput ja ohjeistukset ulko-ovilla.

Siitä huolimatta moni käy repimässä ovea ilman aikavarausta, ja pitää itsestäänselvyytenä että sisään on heti päästävä. Ovivahti ystävällisesti muistuttaa koronaviruksesta ja ajanvarauksesta, ja ennenkuin ehtii kunnolla muistuttamaan turvaväleistä alkaa huuto, paasaus, haistattelu ja "miksi minulle ei ilmoitettu tästä mitään??" huudot.

Ovissa sekä verkkosivuilla selkeästi on informoitu tilanteesta mutta kädestä pitäen täytyisi jokaiselle erikseen soittaa ja kertoa. Huoh.

Kelastako puhut? Joillakin asiakkailla ei ole kykyä tai mahdollisuutta käyttää internettiä. Ja on noista palvelutoimistojen sulkemisista kyllä huomautelleet asiakkaiden lisäksi myös laillisuusvalvojat.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Saako asiakas jatkuvasti tuhlata myyjän aikaa ja pelotella pikkulapsia?

No ei liity enää ajantuhlaus siihen onko transvestiitti. Siihen on varmaan ihan omat toimintatapansa, että miten suhtaudutaan kaikkiin sellaisiin asiakkaisiin, jotka eivät mitään osta. Sen sijaan julkisilla paikoilla saa kyllä kulkea ihan omana itsenään täysin vapaasti. Ei ihmisiä voi kieltää asioimasta liikkeissä ulkonäkönsä perusteella, vai pitäisikö liikkuminen ulkona kieltää kaikilta jotka on mahdollisesti vähänkään erinäköisiä, koska joku voi pelästyä? Yleensä ennakkoluulot sukupuolivähemmistöjä kohtaan ovat muutenkin aikuisten päässä pikemminkin kuin lasten, aikuiset vaan tykkäävät projisoida omaa hämmennystään lapsiin. Lapset suhtautuvat sukupuolten moninaisuuteen aika mutkattomasti.

Sanon kyllä että mies kukkamekossa rintakarvat tursuten häiritsee pieniä lapsia.

Se joka muuta väittää valehtelee.

Lisäksi monesti ottavat "tyttö" palvelun ja häviävät kuin pieru saharaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Saako asiakas jatkuvasti tuhlata myyjän aikaa ja pelotella pikkulapsia?

No ei liity enää ajantuhlaus siihen onko transvestiitti. Siihen on varmaan ihan omat toimintatapansa, että miten suhtaudutaan kaikkiin sellaisiin asiakkaisiin, jotka eivät mitään osta. Sen sijaan julkisilla paikoilla saa kyllä kulkea ihan omana itsenään täysin vapaasti. Ei ihmisiä voi kieltää asioimasta liikkeissä ulkonäkönsä perusteella, vai pitäisikö liikkuminen ulkona kieltää kaikilta jotka on mahdollisesti vähänkään erinäköisiä, koska joku voi pelästyä? Yleensä ennakkoluulot sukupuolivähemmistöjä kohtaan ovat muutenkin aikuisten päässä pikemminkin kuin lasten, aikuiset vaan tykkäävät projisoida omaa hämmennystään lapsiin. Lapset suhtautuvat sukupuolten moninaisuuteen aika mutkattomasti.

Sanon kyllä että mies kukkamekossa rintakarvat tursuten häiritsee pieniä lapsia.

Se joka muuta väittää valehtelee.

Lisäksi monesti ottavat "tyttö" palvelun ja häviävät kuin pieru saharaan.

Ei taida olla Ruusulankadulla sun kauppa 😊👍

Pidä puhelinta mukana, häke on ystävä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mulle kävi niin että olin varannut terveysasemalle ajan juuri ennen koronaa ihonäytettä varten. Kun ei tullut peruutusviestiä niin oletin että sitä pidetään akuuttina vaivana. Kaupungin sivuilla luki "käynti vain ajanvarauksella". No, mullahan oli aika varattuna.

Paikan päällä selvisi että kaikki ajat onkin peruutettu. Ei siinä mitään, sanoin kyllä että harmi ettei infottu kun luulisi että esim tekstaripalvelu olisi aika helppo. En kyllä tietenkään huutanut tai raivonnut, mitä se olisi auttanut.

Rita_R

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että kysymysmerkkiä ei voi laittaa lauseeseen, joka ei ole kysymys. :D No joo, en siis tietenkään ole tätä selittänyt asiakkaalle, mutta mieli tekisi, sillä tämä on ihan oikeasti yllättävän yleinen sekoilun aihe kirjoitetussa asiakasviestinnässä. Kuulostaa omituiselta, mutta tästä on kyse:

Moni siis käyttää kysymysmerkkiä (tai vaikka kymmentä) jonkinlaisen hämmästymisen, tai joskus ärsyyntymisen merkkinä. Jossain somessahan näitä näkyy tyyliin "Sain just ihanan lahjan??? :O" tai "Mä en ymmärrä?????" vaikka ei siis kysytä yhtään mitään. 
Olin eräässä nettikaupassa töissä ja tajusin kuinka yleinen kirjoitustyyli tämä on. Somessa se vaan näyttää hassulta, mutta siinä klo 8:00 ensimmäistä aamukahvia juodessa voi vähän joutua lukasemaan uudelleen jos asiakkaalta tulee viesti tyyliin, "tää on mun kummitytölle liian pieni??". Niin siis kysytkö tätä nyt minulta? Koska usein meiltä tosiaan kysyttiin koko-ohjeita, varsinkin lasten ollessa kyseessä.

Jos asiakas sai väärän tai esim. rikki menneen tuotteen, häntä pyydettiin laittamaan kuva ko. tuotteesta, että osaamme arvioida sen. 
Eräs asiakas siis laittoi kuvan, paidasta viestillä "siis tää on väärän värinen???" Siinä sitten iloinen nuori kesätyöntekijämme oli vastannut kohteliaasti, että tuote on ihan juuri niinkuin on tilattu, vaikka näyttääkin livenä joskus vähän eri sävyiseltä. Tästä asiakas vetää hirveät herneet nenään että "juurihan mä kerroin ,sulle, että haluun vaihtaa koska väri on väärä???" Edelleen kysmysmerkit viuhuen. Eli siis halusi vaihtaa itse tilaamansa tuotteen. Tämän oli kokematon aspa vaan oikeasti luullut kysymykseksi. 

Ja ei ole muuten pelkkä suomalainen kirjoitustapa.
Koska kyseessä oli useassa maassa toimiva firma, joskus lomien aikaan päästiin kielitaidon puitteissa sijaistamaan toisiamme. Sijaistin siis erästä espanjatarta, ja tuolla päin ollaankin vissiin totuttu vähän napakampaan ja veemäiseen palveluun sillä "paketti ei ole saapunut??",  viestiin oltiin viestihistoriasta vastattu, kuin kysymykseen, tyyliin "hyvä rouva, tiedätte varmasti itse oletteko ottaneet paketin vastaan, vai ette. Jos ette, ottakaa uudellen yhteyttä".
Espanjassahan on vielä voimakkaamin se, että toteavasta lauseesta tulee automaattisesti kysymys äänenpainoa nostamalla, (eli kirjoittaessa kysymysmerkillä), eli näistä viesteistä paistoi sen yhden työntekijän aika selvä k*rpiintyminen tähän "ihmettelykysmysmerkkiin". :D

Saattaa kuulostaa ihan merkityksettömältä jutulta, mutta oikeasti voi aiheuttaa ylimääräistä duunia. 

Joo ja varmaan viikoittain tulee viestejä "Voi miten kiva???", "Kiitos paljon????" tai "kerrankin hyvää palvelua???"
Siis niin, että muu viesti on tosi kiitollinen/myönteinen hymiöineen kaikkineen, mutta sitten tämä loppukiitos on varustettuna kysymysmerkeillä ja se saa koko homman kuulostamaan joltain sarkasmilta. Olen siis tullut siihen tulokseen, että porukka vaan heittelee noita kysymysmerkkejä ihan miten sattuu. Oman kokemuksen perusteella etenkin n. 30-50v naiset käyttävät tätä, enkä tiedä mistä tällainen on opittu. 

Sain hiljattain vastauksen firman ulkopuoliselta yhteistyökumppanilta sähköpostiini ja kun kurkkasin viestistä mitä olinkaan heille kirjoittanut, huomasin että yhden lauseen perässä käyttämäni hymy-hymiö oli muuttunut neljäksi kysymysmerkiksi (????), en ole tähän muiden kontaktieni kohdalla törmännyt. Näytti kyllä hyvin omituiselta..

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Takuuajan päättyminen ei merkitse sitä, että yrityksen vastuu virheestä samalla päättyisi. Jos takuuta ei ole tai se on kulunut umpeen, myyjä vastaa virheestä kuluttajansuojalain virhevastuuta koskevien säännösten perusteella, eikä tätä vastuuta voi rajoittaa takuun ehdoilla.

Aaaivan

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Takuuajan päättyminen ei merkitse sitä, että yrityksen vastuu virheestä samalla päättyisi. Jos takuuta ei ole tai se on kulunut umpeen, myyjä vastaa virheestä kuluttajansuojalain virhevastuuta koskevien säännösten perusteella, eikä tätä vastuuta voi rajoittaa takuun ehdoilla.

Jaa meinaat että niiden laitteiden pitää kestää hamaan tappiin asti ja uusia vaan ilmaiseksi tilalle? Neljä vuotta on jo pitkä aika mokkulan iässä, se joko kestää sen tai ei mutta takuu on takuu ja jos sen ulkopuolella vimpain sattuu hajoamaan niin se on voi voi! Nää on näitä.

Vierailija

Aaaivan kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Jaa meinaat että niiden laitteiden pitää kestää hamaan tappiin asti ja uusia vaan ilmaiseksi tilalle? Neljä vuotta on jo pitkä aika mokkulan iässä, se joko kestää sen tai ei mutta takuu on takuu ja jos sen ulkopuolella vimpain sattuu hajoamaan niin se on voi voi! Nää on näitä.

Riippuu hajoamisen syystä. Jos hajoaa luonnollisen käytön aiheuttaman kuluman seurauksena, niin silloin vastuu jää ostajalle. Jos taas syynä on selkeä valmistusvirhe, niin sitten se on myyjän vastuulla. Jotkut valmistusvirheet ilmenevät vasta myöhemmässä vaiheessa.

Aaaivan

Vierailija kirjoitti:
Aaaivan kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Riippuu hajoamisen syystä. Jos hajoaa luonnollisen käytön aiheuttaman kuluman seurauksena, niin silloin vastuu jää ostajalle. Jos taas syynä on selkeä valmistusvirhe, niin sitten se on myyjän vastuulla. Jotkut valmistusvirheet ilmenevät vasta myöhemmässä vaiheessa.

Mistäs tiedät siinä tiskillä myyjänä että on edes "luonnollisen käytön" seurauksena hajonnut... Usko pois ettei ne takuut huvikseen ole X aikaa voimassa.

Vierailija

Aaaivan kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Tämä on sinulle jo pariin kertaan selitetty. Laki määrää ostajan oikeudet, ei mikään firman käytäntö. Kuluttaja-asiakkaan tapauksessa relevantti laki on kuluttajansuojalaki, muussa tapauksessa kauppalaki. "Takuu" on lain vaatimuksiin nähden ylimääräinen myyjän vapaaehtoisesti antama lupaus laitteen kestosta. Se ei voi rajoittaa ostajan lakiin perustuvia oikeuksia, vaan ainoastaan laajentaa niitä.

Se, että työnantajasi on käskenyt olla ottamatta vastaan palautuksia takuuseen vedoten, ei muuta tätä mitenkään. Ne asiakkaat, jotka tuntevat oikeutensa, ohjataan sitten sinun esimiehellesi, joka antaa uuden laitteen rikkoutuneen tilalle.

Elektroniikkalaitteiden oletettavissa olevaa kestoa koskevia linjauksia voit katsella esim. kuluttajariitalautakunnan nettisivuilta.

Vierailija

"Miten täällä nyt pitää sitten käyttäytyä?!?", kysyi hyvin närkästynyt vanhempi eläkeläisrouva heti myymälään sisään tultuaan. Hieman hämmentyneenä kerroin turvavälin pitämisestä muihin asiakkaisiin ja henkilökuntaan. "Minä en ymmärrä sitten ollenkaan tätä pelleilyä, MINÄ olen kuitenkin terveysalanammattilainen!!" Olin hiljaa, mutta kyllä olisi ollut kummallista selittää kuinka tartuntataudit tarttuu, olipa sitten kyseessä vatsatauti, flunssa tai sitten tämä korona. Erikoista oli, että tämä "ammattilainen" piti sitä huuhaana. Kylläpä on kiva, että joku ennen terveydenhoidossa työskennellyt on pitänyt käsihygieniaa, suojaimia, vain terveenä töihin menoa (tai mihin vain ihmisten pariin menemistä) ym. tärkeää turhana. 🙄

Aaaivan

Vierailija kirjoitti:
Aaaivan kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Tämä on sinulle jo pariin kertaan selitetty. Laki määrää ostajan oikeudet, ei mikään firman käytäntö. Kuluttaja-asiakkaan tapauksessa relevantti laki on kuluttajansuojalaki, muussa tapauksessa kauppalaki. "Takuu" on lain vaatimuksiin nähden ylimääräinen myyjän vapaaehtoisesti antama lupaus laitteen kestosta. Se ei voi rajoittaa ostajan lakiin perustuvia oikeuksia, vaan ainoastaan laajentaa niitä.

Se, että työnantajasi on käskenyt olla ottamatta vastaan palautuksia takuuseen vedoten, ei muuta tätä mitenkään. Ne asiakkaat, jotka tuntevat oikeutensa, ohjataan sitten sinun esimiehellesi, joka antaa uuden laitteen rikkoutuneen tilalle.

Elektroniikkalaitteiden oletettavissa olevaa kestoa koskevia linjauksia voit katsella esim. kuluttajariitalautakunnan nettisivuilta.

Wau. Kuin myös olen pari kertaa selittänyt että takuu on takuu, mutta antaa olla, olen kyllä tottunut selittämään ihmisille monta kertaa ":)" Ja sanotaanko näin että kyllä, valitettavasti teille päällepäsmäreille silloin tällöin annetaan periksi ja se uusi mokkula käteen, koska on liian aikaavievää alkaa taistelemaan jonkun muutaman kympin mokkulan takia iniseviä ihmisiä vastaan. Tässä nyt oli alunperin kyse pullistuneesta akusta, eikä ne akut ikuisuuksia kestä. Kuten jo todettu niin neljä vuotta on pitkä aika akulle kestää, jotkut kestää jotkut ei. Mitä halpiksempi mokkula niin maalaisjärjellä voi ajatella miten laadukas kapistus on kaupanpäällisiksi saatu. Mukavaa illanjatkoa, poistun tästä väittelystä, pullistele sinä keskenäsi otsasuoniasi sen pullistuneen akkusi kanssa.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat