Oletko vaativassa asiantuntijatyössä?
Kaikki tuntuvat täällä väittävän että ovat. Nyt selvitetään totuus!
Kommentit (25)
Mammat on asiantuntijoita mutta eivät ehkä muiden mielestä vaativissa asioissa
No omasta mielestä olen mutta jos palkkaa katsoo niin en ole (2750 brutto).
Onhan se aika vaativaa, että saa muodostettua ymmärrettäviä lauseita AV:lle. Tämäkin varmaan ymmärretään ihan väärin.
En tiedä. Tavallaan, minun työhöni vaaditaan laaja akateeminen tutkinto (minimitutkinnolla ei virkaani olisi mahdollista saada, siihen täytyy olla neljästä eri oppiaineesta suoritetut kokonaisuudet.) Opuskelemani ala on myös vaativa ala, siellä eivät ihan kaikki pärjää. Tutkitusti akateemisen maailman vaativimpia.
Työni vaatii hyvin monipuolista osaamista ja älyä. Pitää olla käytännön taitoja, pitää osata purkaa, rakentaa, öljytä, ja teoreettisia taitoja monella eri vaativalla alalla. Lisäksi pitää olla monipuoliset ihmissuhdetaidot, hallita ryhmätilanteita, ja pärjätä myös ihan kaikenlaisten yksilöiden kanssa.
Mutta jos sanoisin ammattinimikkeeni, se ei herättäisi ihmisissä mitään arvostusta, eikä arvostus näy erityisesti esim palkassa.
Minkälaista on asinatuntijatyösi konkreettisesti?
Olin aiemmin, sitten "etenin uralla" ja nykyään lähinnä keskityn noiden asiantuntijoiden rekrytointiin.
Olen mutta sitä ei kukaan ymmärrä ennen kuin häivyn ja tyhjennän koneen. :D
Vaativa asiantuntijatyö ei taida olla yksi yhteen työvoimahallinnon ammattiryhmän "erityisasiantuntija" kanssa? Sillä erityisasiantuntijoiksi siellä luokitellaan lastentarhanopettajatkin. Itse en ajattele, että he tai edes luokanopet olisivat vaativassa asiantuntijatyössä.
Tavallaan. Huollan ja korjaan koneita, mitä akateeminen ei edes välttämättä oppisi käyttämään. Meitä on Suomessa ehkä kymmenen tähän työhön pystyvää henkilöä.
Mä olen sikäli ihan tavallinen toimihenkilö, mutta kyllä mun työ vaatii melko laajaa osaamista.
Työskentelen projekti-insinöörinä eräässä teollisuusfirmassa, mun työtehtävissä vaaditaan yleensä DI:n paperit (tai hyvin menestynyt insinööri tai esim tuotantotalouden KTM). Käytönnössä mun työtehtävänä on pitää kaikki langat käsissä ja olla yhteydessä niin meidän myyntiyhtiöön kuin oman firman sisällä sähkö- ja mekaniikkasuunnitteluun kuin myös ostoon, kokoonpanoon ja koestukseen. Kaikesta pitäisi tietää mahdollisimman laaja-alaisesti ja sähköpostia tuppaa päivittäin ainakin sadan viestin verran. Projekteja on samanaikaisesti käynnissä yleensä noin viitisenkymmentä, tekniikkaa pitäisi ymmärtää, työtunnit paukkuu, mutta silti mä olen kuitenkin vain ihan tavallinen suorittava toimihenkilö.
Verrattuna mun aiempaan koulutukseen ja työnkuvaan, niin vaikka nyt mennään toimihenkilönimikkeellä, niin kyllä mä koen tämän olevan melko haastavaa asiantuntijatyötä. Enää ei työajalla voi tehdä omia asioita ja selata vauvapalstaa - aika ei yksinkertaisesti riitä.
Hah hauska kysely :D itsekin naureskellut kun jokaisessa työketjussa aina joku on "vaativassa asiantuntijatyössä"
Itse ainakin olen, 4760€ palkka per kk ja varmasti harva pystyisi tekemään tätä
Erton palkkasuosituksia katsoessa työtehtävieni mukaan olen, omasta mielestäni en.
Kyllä mä sanoisin että olen. Olen koodaava it-arkkitehti isossa kansainvälisessä firmassa. Lisäksi olen tiimissä missä ei tehdä tuotteita, vaan meitä myydään konsulteiksi eri paikkoihin. Eli ihan jatkuvasti täytyy oppia uuden asiakkaan talon tavat, järjestelmät, projektityömenetelmät, käytetyt palvelintekniikat ja ohjelmointikielet. Eikä opetteluun anneta mitään aikaa, pitää oppia iltaisin itse ilmaista ylityötä tekemällä, jotta sitten pystyy laskuttamaan koko ajan.
Vaativaan asiantuntijatyöhön kuuluu ainakin se, ettei sitä tekevä oikein itsekään tiedä mitä tekee työkseen. Tittelinä randomisti heiteltyjä englanninkielisiä sanoja, exceliä vähän näppäillään, istutaan palavereissa ja siinä se aika pitkälti onkin.
Oikeat työt yrityksissä tekee aivan muut.
Mikä kenellekin on vaativaa.