Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Enemmän oikeutta kaloille ja vähemmän kärsimystä. Animalian Kamppanja.

Vierailija
18.05.2018 |

Mielestäni Animalian kamppanja kalojen oikeuksista on hyvä. On tärkeää että ihminen kantaa vastuullisena huolta tuotantoeläintensä hyvinvoinnista ja antaa niille mahdollisimman hyvän elämän. Tällä hetkellä kaloilla ei ole juurikaan oikeuksia ja tätä epäkohtaa haluaa animalia tuoda esiin.
Kyse ei ole kalansyömisen rajoittamisesta tai kiellosta, vaan puhtaasti kasvatetun kalan elämänlaadusta jossa tulisi olla riittävästi tilaa uida. Parempi jos olisi mahdollista toteuttaa edes jotenkin lajille tyypillistä luonnollista käyttäymistä.
Tämän lisäksi kalastaminen urheilumielessä on usein monen kalan tarpeetonta kiusaamista, jota tulisi mahdollisuuksien mukaan välttää, tietenkin tätä tapahtuu, varsinkin jos kalastaa kaloja joissa on alamitta tai kala on niin iso että se on syytä jättää lisääntymään, mutta se ei ole kuitenkaan kalan kannalta useinkaan hyvä asia.
Mielestäni jos kalastetaan, kalastetaan rehellisesti ruoaksi eikä kiduteta kaloja turhaan enempää kuin on tarvis.
Kaloillakin on tunteet ja ne ovat eläviä eläimiä.
Tärkeää on tuoda näitä asioita esiin. Hyvä animalia.

T. Kalastava kalojen ja kalaruoan ystävä.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihan syönti on ok.

Ihmisen tai eläimen kipu ja kärsimys ei ole ok.

Vierailija
22/30 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti vähän laittaa tavuviivoja kun ei meinannut mennä läpi kalastuksesta puhuminen moderoinnissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen pescovegetaristi, mutta en syö kasvattamokalaa juuri tuosta syystä, että minusta on ok jos kala luonnonvedestä kalastetaan erilaisten sääntöjen ja rajoitusten puitteissa toki, mutta kyllä kalakin kärsii niin luonnottomissa oloissa kuin kassikasvattamot.

Vierailija
24/30 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yllätys että elävä olento kärsii kun se saalistetaan ruoaksi. Sinusta ei sitten ole siihen luonnollisen hiilivapaan sekä terveellisen ja verottoman ruoan pyydystämiseen ja tappamiseen ole voit kieltää oman saalistuksen mutta et toisen, koska sinun moraali ei hyväksy todellista ympäristö tekoa ruoan suhteen. Ymmärrän hyvin niiden videoiden oksettavuuden minä en kuvaa kalojani minua ei kiinnosta saada ennätyksiä rikki, ne  tulevat jos tulevat. Tavoiteenani on terveellinen sekä ekologinen että vähän kipua aiheuttava eettinen elämäntapa, tämän massiivisen ruoantuotantoketjujen tuottaman saastuttamisen sijaan.

Omatuntoni on puhdas, tiedän kalojen eläneen luonnollisen kuoleman ja kuolleen luonnollisesti käsissäniyrittäessään napata itselleen toisen olennon ruoaksi, mutta päätyen itse omaa syytään toisen ruoaksi.

Siis ehkä ymmärsit jotain väärin? Tottakai saat kalastaa ja on hyvä juttu, mutta kalan kidutus ei ole ok. Tarkoittaa että olisi hyvä että kala laitetaan vaikka vedellä täytettyyn ämpäriin siksi aikaa kunnes sen tapat. Ja tietty , tainnutus+tappo. Ja tämä siksi ,että se on mahdollista ja suht helppoakin.

Koska voimme tehdä kalalle helpomman kuoleman, niin miksi ei. 

Itse ta-pan sen kalan kun nostan sen ylös. Minä en käytä vesiämpäriä koska en halua liottaa ruokaani likaisessa vedessä kuol-leena. Olen katsonut valmiiksi paikan mistä kalan nostan helpoiten johon sen uitan suoraan. Nostan kalan vedestä tartun kiinni niskasta ja irroitan koukun, siihen on monia nopeuttavia sekä helpottavia työkaluja jotka minulla on käden ulottuvilla aina kuten puuk-kokin. Tartun puukkoon ja napautan kalan tainnoksiin puu-kon hamaralla, yksi tarkka isku silmien taakse riittää, kun on kokemusta. Sitten käännän puu-kon kädessäni ja veres-tän kalan. Avaan kylmälaukun ja laitan kalan sinne pussiin veres-tymään suljen kannen ja ja pyyhin käteni pyyhkeeseen.

Tämä voi kuullostaa pahalta mutta kaikki on ohi rutiinilla ´nopeasti ja mahdollisimman kivuttomasti. En laske kalaa kädestä mihinkään poimiakseni sitä uudestaan. Kun olen päivän ruoan saanut lopetan kalastamisen.

En olettanutkaan suoraan, että kieltäisit minua sanoin, vain että voit itseltäsi asian estää, mutta muilta sitä ei voi kieltää. Jos kalakannat harvenisivat voimakkaasti en kalastaisi tällä hetkellä on kuitenkin paljon kalalajeja joita voi huoletta kalastaa ruoaksi. Pääasiallinen kohteeni on siika keväällä sitten silakka sitten vasta kesällä ahven ja kuha ja syksyllä lisäksi hauki. Olen maistanut kaikkia kaloja joita olen kalastanut ja otan kyllä muitakin lajeja ruoaksi jos sellaisia sopivasti tulee. Talvella pilkin oikeastaan vain ahvenia mutta joskus syön isot kiisketkin.

Mun korvaan kuulostaa hyvältä. En siis näe mitään väärää toiminnassasi. Toivottavasti muutkin kalastajat ottavat sinusta mallia ja antavat yhtä inhimillisen kuoleman kaloille.

Vierailija
25/30 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yllätys että elävä olento kärsii kun se saalistetaan ruoaksi. Sinusta ei sitten ole siihen luonnollisen hiilivapaan sekä terveellisen ja verottoman ruoan pyydystämiseen ja tappamiseen ole voit kieltää oman saalistuksen mutta et toisen, koska sinun moraali ei hyväksy todellista ympäristö tekoa ruoan suhteen. Ymmärrän hyvin niiden videoiden oksettavuuden minä en kuvaa kalojani minua ei kiinnosta saada ennätyksiä rikki, ne  tulevat jos tulevat. Tavoiteenani on terveellinen sekä ekologinen että vähän kipua aiheuttava eettinen elämäntapa, tämän massiivisen ruoantuotantoketjujen tuottaman saastuttamisen sijaan.

Omatuntoni on puhdas, tiedän kalojen eläneen luonnollisen kuoleman ja kuolleen luonnollisesti käsissäniyrittäessään napata itselleen toisen olennon ruoaksi, mutta päätyen itse omaa syytään toisen ruoaksi.

Siis ehkä ymmärsit jotain väärin? Tottakai saat kalastaa ja on hyvä juttu, mutta kalan kidutus ei ole ok. Tarkoittaa että olisi hyvä että kala laitetaan vaikka vedellä täytettyyn ämpäriin siksi aikaa kunnes sen tapat. Ja tietty , tainnutus+tappo. Ja tämä siksi ,että se on mahdollista ja suht helppoakin.

Koska voimme tehdä kalalle helpomman kuoleman, niin miksi ei. 

Itse ta-pan sen kalan kun nostan sen ylös. Minä en käytä vesiämpäriä koska en halua liottaa ruokaani likaisessa vedessä kuol-leena. Olen katsonut valmiiksi paikan mistä kalan nostan helpoiten johon sen uitan suoraan. Nostan kalan vedestä tartun kiinni niskasta ja irroitan koukun, siihen on monia nopeuttavia sekä helpottavia työkaluja jotka minulla on käden ulottuvilla aina kuten puuk-kokin. Tartun puukkoon ja napautan kalan tainnoksiin puu-kon hamaralla, yksi tarkka isku silmien taakse riittää, kun on kokemusta. Sitten käännän puu-kon kädessäni ja veres-tän kalan. Avaan kylmälaukun ja laitan kalan sinne pussiin veres-tymään suljen kannen ja ja pyyhin käteni pyyhkeeseen.

Tämä voi kuullostaa pahalta mutta kaikki on ohi rutiinilla ´nopeasti ja mahdollisimman kivuttomasti. En laske kalaa kädestä mihinkään poimiakseni sitä uudestaan. Kun olen päivän ruoan saanut lopetan kalastamisen.

En olettanutkaan suoraan, että kieltäisit minua sanoin, vain että voit itseltäsi asian estää, mutta muilta sitä ei voi kieltää. Jos kalakannat harvenisivat voimakkaasti en kalastaisi tällä hetkellä on kuitenkin paljon kalalajeja joita voi huoletta kalastaa ruoaksi. Pääasiallinen kohteeni on siika keväällä sitten silakka sitten vasta kesällä ahven ja kuha ja syksyllä lisäksi hauki. Olen maistanut kaikkia kaloja joita olen kalastanut ja otan kyllä muitakin lajeja ruoaksi jos sellaisia sopivasti tulee. Talvella pilkin oikeastaan vain ahvenia mutta joskus syön isot kiisketkin.

Mun korvaan kuulostaa hyvältä. En siis näe mitään väärää toiminnassasi. Toivottavasti muutkin kalastajat ottavat sinusta mallia ja antavat yhtä inhimillisen kuoleman kaloille.

Pitäsikö sanoa että en uskonutkaan että näet, vai kiitos, koen kuitenkin että yrität olla jokin tuomari minun harrastukseni suhteen. Minulla on akvaario ja kaloja lemmikkeinä jotka ovat oleet mukanani sen 17 vuotta(vanhimmat) ja minä konkreettisesti pidän sitä kalaa kädessa kun se kuo-lee luulen tietäväni tästä aiheesta aika paljon enemmän kuin teoriassa. Minä katson sitä elävää olentoa ja ta-pan sen. Tiedän että se kuulostaa monista kamalalta mutta olen kasvanut siihen, en halua tietenkään että elävä olento kärsii. Vosin väittää ettei monilla ole mitään käsitystä siitä mikä se kylmän analyyttinen tunne tilanteessa on. Varsinkin kun sen kalan saaminen on monelle niin adrenaliinia ja pulssia nostattava juttu, etteivät he tiedä miten toimia rauhallisesti ja nopeasti sen kalan kanssa. 

Lisään vielä että olen ollut usean lapsen ensimmäisen kalan saamisessa mukana auttamassa. Jokaiselle heistä ne ovat olleet ikimuistoisia kokemuksia joita muistellaan suurena ja hienona asiana. Varsinkin kun niistä tehdään hyvää ruokaa joka jää myös hyvin mieleen.  

Vierailija
26/30 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalat_vittuun_Suomesta!

Vierailija
27/30 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä onkin se ongelma ihmiset ovat liian lapsellisia puhuakseen oikeista asioista oikeiden käsitysten mukaan, Kuvitellaan että voidaan tuomita muita tai aiheuttaa paheennusta huonolla käytöksellään, kun se on ainoa asia, joka on koskaan toiminut huomion saamiseksi. Tämä on aika surullista, siltinkin kiitos kaikille vastaajille huomiohakuisillekkin, jotka edes hetken pitivät tätä tärkeää ketjua esillä. Ymmärrän hyvin että se riitely on mielekkäämpää kuin konkreettinen asiapitoinen ja analysoiva keskustelu, jossa halutaan hakea ratkaisuja ja tuoda omaa aitoa mielidettään esiin eikä käydä vain muiden mielipiteitä kyseenalaistamaan.

Vierailija
28/30 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä onkin se ongelma ihmiset ovat liian lapsellisia puhuakseen oikeista asioista oikeiden käsitysten mukaan, Kuvitellaan että voidaan tuomita muita tai aiheuttaa paheennusta huonolla käytöksellään, kun se on ainoa asia, joka on koskaan toiminut huomion saamiseksi. Tämä on aika surullista, siltinkin kiitos kaikille vastaajille huomiohakuisillekkin, jotka edes hetken pitivät tätä tärkeää ketjua esillä. Ymmärrän hyvin että se riitely on mielekkäämpää kuin konkreettinen asiapitoinen ja analysoiva keskustelu, jossa halutaan hakea ratkaisuja ja tuoda omaa aitoa mielidettään esiin eikä käydä vain muiden mielipiteitä kyseenalaistamaan.

Tai keskittyä otsikon kirjoitusvirheeseen ja siihen kuinka hauskaa se on.

Tämä ei ole uusi asia kun lukee kirjoja(vanhanaikaista tiedän) huomaa että ihmiset on olleet lapsellisia keskittymiskyvyttömiä ja asiaa ymmärtämättömiä mahdollisesti aina. Joiden mielestä riitely on parasta mitä oman tylsyytensä keskellä voi tehdä kun harrastaminen vaatii ihan liikaa keskittymistä. 

Ymmärrän hyvin kuinka vaarallista ja este monen ihmisen aikuiseksi kasvamiselle some on, koska tämä on lisääntynyt pelkästään "äly"puhelimien myötä.

Vierailija
29/30 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käsitä tuota jatkuvaa "kärsimyksestä"  kohkaamista, kun koko biosfäärimme toiminta perustuu periaatteessa "kärsimykseen", eli suurin osa bakteereja kehittyneemmistä eliöistä käyttää toisia eliöitä joko ravinnokseen tai muulla tapaa "itsekkäästi" hyödykseen.

Ja kyllä, kasvitkin ovat eliöitä, jotka käyvät ankaraa eloonjäämiskamppailua vihollisiaan vastaan mm. kemiallisin keinoin, mikä vegaaneilta on sopivasti sattunut matkan varrella unohtumaan.

Ihminen on luontaisesti sekasyöjä. Joten popsikaa te muut vaikka Soylent Greeniä, meikätyttö laittaa graavilohta leivälle jatkossakin.

Vierailija
30/30 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse onkin moraalisista ihmisitä joille tarpeettoman kärsimyksen aiheuttaminen tarkoittaa tahallista sadismia. Se ette sitä ymmärrä kertoo paljon sen sanojan omasta välinpitämättömyydestä ja, kyvystään asennoitua ratkaisemaan toimintamalleja, niin etteivät ne aiheuta sitä TURHAA kärsimystä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän neljä