Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Enemmän oikeutta kaloille ja vähemmän kärsimystä. Animalian Kamppanja.

Vierailija
18.05.2018 |

Mielestäni Animalian kamppanja kalojen oikeuksista on hyvä. On tärkeää että ihminen kantaa vastuullisena huolta tuotantoeläintensä hyvinvoinnista ja antaa niille mahdollisimman hyvän elämän. Tällä hetkellä kaloilla ei ole juurikaan oikeuksia ja tätä epäkohtaa haluaa animalia tuoda esiin.
Kyse ei ole kalansyömisen rajoittamisesta tai kiellosta, vaan puhtaasti kasvatetun kalan elämänlaadusta jossa tulisi olla riittävästi tilaa uida. Parempi jos olisi mahdollista toteuttaa edes jotenkin lajille tyypillistä luonnollista käyttäymistä.
Tämän lisäksi kalastaminen urheilumielessä on usein monen kalan tarpeetonta kiusaamista, jota tulisi mahdollisuuksien mukaan välttää, tietenkin tätä tapahtuu, varsinkin jos kalastaa kaloja joissa on alamitta tai kala on niin iso että se on syytä jättää lisääntymään, mutta se ei ole kuitenkaan kalan kannalta useinkaan hyvä asia.
Mielestäni jos kalastetaan, kalastetaan rehellisesti ruoaksi eikä kiduteta kaloja turhaan enempää kuin on tarvis.
Kaloillakin on tunteet ja ne ovat eläviä eläimiä.
Tärkeää on tuoda näitä asioita esiin. Hyvä animalia.

T. Kalastava kalojen ja kalaruoan ystävä.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kassikalat on kuin häkkikananlat, eli tupattu täyteen, kirjaimellisesti kuin sillit purkissa.

Vierailija
2/30 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa otsikko on sentään oikein. Tuossa toisessa ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalastajista iso osa suojelee mielellään kalakantoja talkootyönä, sekä rakentaa uudestaan tuhottuja taimenpuroja jotta kannat elpyisivät ja kaloilla olisi paikkoja lisääntyä. Ongelma on kuitenkin infrastrukstuurissa, joka estää kalojen nousun monessa paikassa.

Vierailija
4/30 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalastajat kunnioittavat sääntöjä ja rajoituksia sekä maksavat kalastuksenhoitomaksua jotta sillä saataisiin aikaiseksi jotain kalaston hyväksi.

Minusta kaikki jotka syövät kalaa tulisi velvoittaa maksaamaan sama maksu ja olisi hyvä jos sellaisetkin luontoihmiset jotka eivät kalaa syö maksaisivat tuon maksun kannatusmielessä, koska se rahaa menee kalakantojen ja vesistöjen hoitamiseen.

Sen kalaluvan/hoitomaksun saa ärrältä tai mmm sivuilta.

Vierailija
5/30 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttöystäväni maksoi kyseistä maksua vaikka ei kalastanutkaan kuin kerran vuodessa mökillä ahvenia pilkillä veneestä. Olisi hyvä jos Animaliakin ottaisi tämän esiin hyvässä kamppanjassaan.

Nuoret eivät tutkimuksen mukaan enää maksa kalastuksenhoitomaksua, kun moni ei enää kalasta, mutta jos asia ilmoitettaisiin hieman eri kantilta, että kyseessä on samalla vesistöjen ja kalakantojen hoitomaksu voisi sillä saada houkuteltua uusia kalojen ystäviä mukaan.

Vierailija
6/30 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalastajan näkökulmasta voisi sanoa vielä sen että verkkokalastusta voisi suitsia ainakin kaupunki alueilla roimasti tarpeettomana. Myös siksi koska usein kun lahnaparvi tai muu kala jota ei haluta on sotkeutunut verkkoon käy niin että puolikuolleita kaloja heitellään sitten veteen kuolemaan ja niitä ajautuu rannoille rehevöittämään vesistöjä ihan turhaan. Helsinkiläisenä voisi vielä lisätä että kuhan kutualueiden turvaaminen ikuisella ainakin avovesi ajan verkkokiellolla olisi tarpeen sekä kuhan rauhoittaminen kokonaan touko ja kesäkuuksi kutu rauhan saavuttamiseksi.

Vierailija
7/30 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla muuttui suhtautuminen kaloihin, kun pidin aikoinaan akvaarioita. Oli mahtavaa seurata kalojen elämää; parvikäyttäytymistä, kutujuttuja, poikasten hoitoa (osalla) ym. Todellakin tunsivat ruoka-ajat ja ruokapurkin, ja tulivat salamana paikalle kun se aika koitti. Kalat myös oppivat asioita enemmän kuin luulisi. Sairaan ja kipeän kalan kyllä tunnisti, joten kokevat kyllä kärsimystä, eikä olisi tullut mieleenkään laittaa esim. koukkua omaan akvaarioon ja riuhtoa sillä kalaa ylös kitumaan, niin kuin kalastaessa.

Jotenkin alkoi tuntua aika älyttömältä, että pidän huolta joistakin kaloista, ja syön surutta toisia. Kuitenkin jokaisella elävällä olennolla on vain se yksi ainoa elämä, josta he haluavat pitää loppuun asti kaikin tavoin kiinni. Myös se mietityttää, miksi paapon isolla rahalla lemmikkieläimiäni, mutta olen valmis syömään joitakin muita eläimiä.

En tiedä. Syön kyllä edelleen lihaa, ja joskus harvoin kalaakin, mistä tunnen huonoa omaatuntoa. Ehkä hyvän, lajinmukaisen elämän eläneen elukan syöminen ei tuntuisi niin pahalta, mutta onhan se ihan järkyttävää missä oloissa esim. broilereita ja sikoja, sekä myös tehotuotantokaloja kasvatetaan.

Vierailija
8/30 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva että joku muukin päätti osallistua ketjuuni. Olisiko pitänyt provosoida enemmän että olisi tullut keskustelua.

Minulla on kanssa ollut koko ikäni akvaarioita. Tällä hetkellä vanhimmat kalani ovat 17 vuotiaita. Ei minulle tulisi mieleenkään syödä akvaariokalojani. Se ei siltikään poista intoa kalastusharrastukseeni ja kalojen syömistä, sekä täysin uniikkia tuoreen kalan tuomaa energiaa ja ihanaa monipuolisten kalaruokien laittoa, Olen kasvanut kummankin harrastuksen parissa ja nyt minulla on vain yksi 600 litrainen akvario ja ehkä 10 vapaa sekä mutamia keloja.

Kalat oppivat tuntevat pelkäävät ja luottavat sekä kiusaavat ja näykkivät toisiaan, syövät toistensa poikasia, syövät omiakin poikasia. Kalojen elämä sisältää paljon ja kalastaminen itse on erittäin hyvä ja luonnollinen jatke minulle kalaharrastuksessani. Raitista ilmaa ystäviä ja uusiin tutustumista, ulkona hiemoissa maisemissa liikkumista, sekä "hiilivapaata verotonta ruokaa"

Vierailija
9/30 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla kun kalastaa tutustuu lintuihin näkee hylkeitä jotka minusta ovat vain mukavia. Liikun aina polkupyörällä, kun lähden itsekseni kalaan, kalastan rannalta. Joskus kalastan muiden kyydillä veneestä ja joskus kun käyn landella muutenkin kalastan. Otan herkästi ongen mukaan jos menen vaikka jonkun tutun mökille. Ruokin usein omalla verelläni myös hyttysiä joten osallistun rannan hyttyskannan ylläpitoon samalla kun kalastan ja siten myös kalojen välilliseen ruokintaan. En koskaan kalasta enempää kuin syön.

Ikinä IKINÄ en osta broileria tai nautaa joskus todella harvoin ostan espanjalaista ilmakuivattua kinkkua syön kyllä munia ja juustoa.

Kun sen eläimen tappaa itse sitä joutuukin ajattelemaan huomattavasti syvällisemmin, kun se pitää pamputtaa ja verestää varmasti ja nopeasti. Aina silloin tällöin huomaa jonkun kalan taistelevan enemmän henkensä puolesta ja tämä pitää vain osata hyväksyä elämän kiertokulkuna. Kala ansaitsee kunnioitusta ja minulla on asian suhtee erittäin puhdas omatunto. Kala tekee virheen ja jää suuremman saalistajan saaliksi eli minun. Tarkoitukseni on kohdella kaloja kunnioittavasti ja ruoka jota niistä teen on rakkaudella ja huolellisesti valmistettua. 

Vierailija
10/30 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ehkä riittävän lapsellinen että onnistuisin provosoimaan keskustelua aiheesta. Kalastaessa tutustuu myös satunnaisiin ihmisiin se on sosiaalisuutta lisäävä harrastus ainakin minulle. Monia uusia tuttuja ja samoja ohikulkijoita on tuullut haastelemaan kun seisot rannalla tai poljet polkupyörällä reissuilla. Vaativa harrastus se on koska sinun on opittava löytämään kalat ja ajattelemaan missä ne juuri tähän vuodenaikaan on ja mitä kalaa mistäkin saa sekä ovatko ne otilla juuri näissä olosuhteissa. Tekniikka kysymykset ovat sitten erikseen.

Vierailija
11/30 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalat ovat kärsineet valtavasti. :( Niillä on kipuaisti samoin kuin muillakin selkärankaisilla.

Vihaan niitä "hauskoja" videopätkiä joissa kala sätkii ongessa ja huitaisee jotakin tai putoaa tms. Ei olisi kovin hauska video sellainen jossa koira tai kissa olisi suljettuna pussiin jossa kouristelisi hapenpuutteessa ja yrittäisi pysyä elossa. Kuitenkin täysin sama tilanne.

Vierailija
12/30 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan kumminkaan...?

Vierailija
13/30 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kampanja.

Vierailija
14/30 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että toit tämän aiheen julki ja toit sen asian esille mitä sillä uutisella halutaan välittää. :)

Tuossa onkin hyvin kiteytettynä se, mitä Animalia halusi viestittää. Kyse ei ole siitä että ''lopettakaa kaikkien kalojen syöminen''.

Vierailija
15/30 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkohan kumminkaan...?

Tuo otsikkohan viittaa siihen asiasiältön täysin, jos sen luit.

Toisessa ketjussa ei ollut ensinnäkään identtinen uutisotsikko ja haluttiin luoda kuvaa että Animalia haluaa että kaikkien kalojen syöminen loppuisi ja tulisi olla vegaani. Eli otsikko oli täysin irrotettu asiayhteydestä.

Vierailija
16/30 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllätys että elävä olento kärsii kun se saalistetaan ruoaksi. Sinusta ei sitten ole siihen luonnollisen hiilivapaan sekä terveellisen ja verottoman ruoan pyydystämiseen ja tappamiseen ole voit kieltää oman saalistuksen mutta et toisen, koska sinun moraali ei hyväksy todellista ympäristö tekoa ruoan suhteen. Ymmärrän hyvin niiden videoiden oksettavuuden minä en kuvaa kalojani minua ei kiinnosta saada ennätyksiä rikki, ne  tulevat jos tulevat. Tavoiteenani on terveellinen sekä ekologinen että vähän kipua aiheuttava eettinen elämäntapa, tämän massiivisen ruoantuotantoketjujen tuottaman saastuttamisen sijaan.

Omatuntoni on puhdas, tiedän kalojen eläneen luonnollisen kuoleman ja kuolleen luonnollisesti käsissäniyrittäessään napata itselleen toisen olennon ruoaksi, mutta päätyen itse omaa syytään toisen ruoaksi.

Vierailija
17/30 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kalat ovat kärsineet valtavasti. :( Niillä on kipuaisti samoin kuin muillakin selkärankaisilla.

Vihaan niitä "hauskoja" videopätkiä joissa kala sätkii ongessa ja huitaisee jotakin tai putoaa tms. Ei olisi kovin hauska video sellainen jossa koira tai kissa olisi suljettuna pussiin jossa kouristelisi hapenpuutteessa ja yrittäisi pysyä elossa. Kuitenkin täysin sama tilanne.

Samaa mieltä. Jos kalastan niin laitan ämpäriin jossa vettä kunnes tainnutan ja leikkaan nopeasti pään irti veitsellä. Erittäin ihanteellinen kuolema siis kalalle.

Ikinä en ymmärrä niitä jotka kiduttavat kaloja. Toisaalta jotenkin moni ei tajua että kala kyllä tuntee myös kipua, enkä syytä suoraan koska aiheesta ei ilmeisesti ole ollut paljoa puhetta, valitettavasti. Vaikka sen luulisi olevan itsestäänselvyys. Toivottavasti tieto leviää ja saadaan parannettua kalojen oikeuksia niin että ei saa tukehduttaa kalaa vaan tainnutus ja kuolema.

Vierailija
18/30 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinkuin esimerkiksi kamppanja?

Vierailija
19/30 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllätys että elävä olento kärsii kun se saalistetaan ruoaksi. Sinusta ei sitten ole siihen luonnollisen hiilivapaan sekä terveellisen ja verottoman ruoan pyydystämiseen ja tappamiseen ole voit kieltää oman saalistuksen mutta et toisen, koska sinun moraali ei hyväksy todellista ympäristö tekoa ruoan suhteen. Ymmärrän hyvin niiden videoiden oksettavuuden minä en kuvaa kalojani minua ei kiinnosta saada ennätyksiä rikki, ne  tulevat jos tulevat. Tavoiteenani on terveellinen sekä ekologinen että vähän kipua aiheuttava eettinen elämäntapa, tämän massiivisen ruoantuotantoketjujen tuottaman saastuttamisen sijaan.

Omatuntoni on puhdas, tiedän kalojen eläneen luonnollisen kuoleman ja kuolleen luonnollisesti käsissäniyrittäessään napata itselleen toisen olennon ruoaksi, mutta päätyen itse omaa syytään toisen ruoaksi.

Siis ehkä ymmärsit jotain väärin? Tottakai saat kalastaa ja on hyvä juttu, mutta kalan kidutus ei ole ok. Tarkoittaa että olisi hyvä että kala laitetaan vaikka vedellä täytettyyn ämpäriin siksi aikaa kunnes sen tapat. Ja tietty , tainnutus+tappo. Ja tämä siksi ,että se on mahdollista ja suht helppoakin.

Koska voimme tehdä kalalle helpomman kuoleman, niin miksi ei. 

Vierailija
20/30 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ehkä ymmärsit jotain väärin? Tottakai saat kalastaa ja on hyvä juttu, mutta kalan kidutus ei ole ok. Tarkoittaa että olisi hyvä että kala laitetaan vaikka vedellä täytettyyn ämpäriin siksi aikaa kunnes sen tapat. Ja tietty , tainnutus+tappo. Ja tämä siksi ,että se on mahdollista ja suht helppoakin.

Koska voimme tehdä kalalle helpomman kuoleman, niin miksi ei. 

Itse ta-pan sen kalan kun nostan sen ylös. Minä en käytä vesiämpäriä koska en halua liottaa ruokaani likaisessa vedessä kuol-leena. Olen katsonut valmiiksi paikan mistä kalan nostan helpoiten johon sen uitan suoraan. Nostan kalan vedestä tartun kiinni niskasta ja irroitan koukun, siihen on monia nopeuttavia sekä helpottavia työkaluja jotka minulla on käden ulottuvilla aina kuten puuk-kokin. Tartun puukkoon ja napautan kalan tainnoksiin puu-kon hamaralla, yksi tarkka isku silmien taakse riittää, kun on kokemusta. Sitten käännän puu-kon kädessäni ja veres-tän kalan. Avaan kylmälaukun ja laitan kalan sinne pussiin veres-tymään suljen kannen ja ja pyyhin käteni pyyhkeeseen.

Tämä voi kuullostaa pahalta mutta kaikki on ohi rutiinilla ´nopeasti ja mahdollisimman kivuttomasti. En laske kalaa kädestä mihinkään poimiakseni sitä uudestaan. Kun olen päivän ruoan saanut lopetan kalastamisen.

En olettanutkaan suoraan, että kieltäisit minua sanoin, vain että voit itseltäsi asian estää, mutta muilta sitä ei voi kieltää. Jos kalakannat harvenisivat voimakkaasti en kalastaisi tällä hetkellä on kuitenkin paljon kalalajeja joita voi huoletta kalastaa ruoaksi. Pääasiallinen kohteeni on siika keväällä sitten silakka sitten vasta kesällä ahven ja kuha ja syksyllä lisäksi hauki. Olen maistanut kaikkia kaloja joita olen kalastanut ja otan kyllä muitakin lajeja ruoaksi jos sellaisia sopivasti tulee. Talvella pilkin oikeastaan vain ahvenia mutta joskus syön isot kiisketkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kahdeksan