Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä. Olen opintosihteeri koulussa, johon on pääsykokeet, joihin pitää ilmoittautua ajoissa. Miksei ihmiset ilmoittaudu ajoissa?

Vierailija
18.05.2018 |

Ilmoittautumisaika pääsykokeisiin päättyi jo maaliskuussa. Tämä on ollut tiedossa koko lukuvuoden ja tästä on tiedotettu pitkin lukuvuotta ja tihentyvässä määrin ennen määräajan päättymistä (lehdet, internet-sivut, Facebook, Twitter, Instagram..).

Silti joka vuosi tulee näitä "Siis eikö oikeesti voi nyt enää toukokuussa ilmoittautua pääsykokeisiin, kun ne on vasta kesäkuussa!?! Mitä mä nyt teen? Mä oon odottanu näitä koko vuoden ja nyt kaikki kaatuu tähän, kun en ilmoittautunut ajoissa..".

Joka vuosi. Joka vuosi! Ja sitten minulle huudetaan puhelimessa ties mitä törkeyksiä, kun en voi yhtään joustaa edes yhden oppilaan kohdalla. No en voi. Eihän siitä mitään tulisi, että joustaisin koko ajan - valintakoeaikatauluja pitäisi koko ajan vääntää uusiksi jne. Määräaika on määräaika. Tervetuloa ensi vuonna uudestaan.

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehtorit, erityisopettajat ja huoltajat estävät opettajia opettamasta lapsille deadline aikoijen merkityksen. Me opettaisimme mielellämme!

Vierailija
22/74 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

16-17 vuotias on peruskoulussa vain jos on jäänyt kahdesti luokalleen...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin pitkään yhdessä firmassa taloushallinnon töissä ja tarpeen mukaan sijaistin myös palkanlaskennassa. Jopa parikymmentä vuotta firmassa olleet henkilöt saattoivat tuoda työmatkastaan puutteellisesti täytetyn matkalaskun, jossa oli kuiteista vain puolet tai haettiin kokopäivärahaa vaikka tilaisuudessa oli ollut kaikki ateriat. Sitten minulle huudettiin suoraa huutoa, kun päiväraha ei ehtinyt maksuun vaikka tilipäivä oli "vasta" seuraavana päivänä. Ja minä olin vain sijainen.

Paras oli yhden EU-projektin projektipäällikkö, joka ei millään oppinut, että kaikesta pitää olla alkuperäinen kuitti ja kaikella on määräaika. Lopussa aloin nähdä punaista, kun vain näin sen tyypin. Joka kuukausi piti jauhaa samoista asioista vuodesta toiseen.

Vierailija
24/74 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Jos hakudeadline on ilmoitettu nettisivullanne selvästi, sen pitäisi riittää. Ja kenellekään tietysti ei kiukutella, jos on itse unohdettu tarkistaa hakuajat.

Mutta toisaalta ymmärrän hiukan myöhästyjiäkin. Joka jumalan oppilaitoksessa on eri käytännöt. Jokainen hakija ei ehkä seuraa kaikkia potentiaalisia kohteita twitterissä (hupaisa ajatuskin), yleensä hakupapereita pannaan moneen kouluun.

Ja minusta on kyllä kohtuuhyvä kysymys, miksi pääsykokeisiin pitää ilmoittautua KOLME kuukautta aiemmin? Ei ehkä kovin ennakoitava asia tuollainen.

Onko teillä ennen pääsykokeita mittavakin karsinta siinä vai miksi? Pelkkä ilmoittautuminen pitäisi voida nimittäin järjellä ajatellen tehdä vielä vaikka pääsykokeisiin saapuessa, JOS siis kyse olisi pelkkien henkilötietojen välittämisestä.

Joten vähän kyllä myös patistaisin joitain oppilaitoksia kohti nykypäivää sieltä byrokratian uumenista. Olette olemassa kouluttaaksenne niitä nuoria, nuoret eivät ole olemassa palvellakseen byrokratiaanne.

Vierailija
25/74 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti me täällä peruskoulussa sorrumme siihen, että aina annetaan nuorelle uusi mahdollisuus ja töitä otetaan vastaan vielä kuukausia deadlinen jälkeen. Vaihtoehtona kun on, että sitten istutaan ehtolaiskuulustelussa kesäkuussa ja/tai saadaan huoltajilta täyslaidallinen ja valitukset aviin jne. tai joudutaan antamaan oppilaalle osaamiseen nähden liian heikko arvosana, josta sitten myös valitetaan. Ajatellaan, että yläkoulainen on vielä lapsi ja pitää joustaa. Ja mehän joustetaan. Juoksemme oppilaiden perässä anelemassa heitä rästitentteihin ja tukiopetukseen ja palauttamaan töitään. Ja toivomme, että kyllä ne sitten isompana oppivat. No eivät näköjään opi.

Kerran kieltäydyin ottamasta vastaan oppilaan myöhästynyttä työtä, koska minulla paukkui jo omakin deadline; todistusarvosanojen on pakko olla koneella tiettyyn päivään ja kellonaikaan mennessä. Tuloksena oli oppilaan aivan äärettömän pahastuneelta äidiltä pitkä haukkuma- ja uhkailukirjelmä Wilmassa. Olin joustamaton ja ilkeä ja minun pitäisi varautua siihen, että tällaisella käytöksellä on seurauksia. Ok. Påivämääristä kiinni pitävä opettaja voi varautua siihen, että rankaisee lähinnä itseään...

Mutta maailma hioo isommankin pölkyn. Lopulta joutuu taipumaan siihen, että säännöt ovat sääntöjä ja koskevat kaikkia. Kun opiskelupaikka menee sivu suun, varmaan menee lopulta oppi perille. Äiti ei voi loputtomiin tasoittaa tietä.

Mielestäni tässä on pieni ero. Koululainen on pieni ja opettelee ottamaan vastuuta itsestään. Yleensä näihin harrastus- ja opiskelupaikkoihin hakee vanhemmat tai täysikäinen opiskelija. Näissä voi jo vaatia, että deadline on deadline, eikä siitä jousteta. Peruskoulussakin suurimmaksi osaksi on vanhempien syytä, jos läksyt ei ole tehty. 

Sinällään ei ole mitään eroa. Koukun tehtävä olisi opettaa elämisen ja selviytymisen taitoja, siinä oikeasti ruotsin epäsäännölliset verbit ja silmien värin periytymismekanismit on vähemmän tärkeitä. Mutta kun kaikilla pitää olla kivaa ja ei saa tulla pettymyksiä ja ’tärkeät’ vanhemmat helikopteroi ja uhkailee ’tuttavuussuhteillaan’ ja rehtori vaatii ymmärtämistä kun osalla on kotona niin vaikeaa niin yläkoulun ope on kyllä aika vaikeassa paikassa vaikka miten tietää että jokunuoro tarvitsisi paljon enemmän elämän valmennusta ja joustamatonta järjestystä elämäänsä :(

Vierailija
26/74 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

16-17 vuotias on peruskoulussa vain jos on jäänyt kahdesti luokalleen...

Sulta on tainnut peruskoulussa jäädä matikka vähille.

Jos on syntynyt alkuvuodesta, yhdeksäsluokkalainen on juurikin 16-vuotias peruskoulusta päästessään.

Laske vaikka. 7+9=16

Vierailija
27/74 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta kai suurin osa kuitenkin ilmoittautuu ajoissa? Eihän teillä voisi olla  niitä kokeita, jos niihin ei kukaan ilmoittautuisi - vai mitä?

Vierailija
28/74 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo. Jos hakudeadline on ilmoitettu nettisivullanne selvästi, sen pitäisi riittää. Ja kenellekään tietysti ei kiukutella, jos on itse unohdettu tarkistaa hakuajat.

Mutta toisaalta ymmärrän hiukan myöhästyjiäkin. Joka jumalan oppilaitoksessa on eri käytännöt. Jokainen hakija ei ehkä seuraa kaikkia potentiaalisia kohteita twitterissä (hupaisa ajatuskin), yleensä hakupapereita pannaan moneen kouluun.

Ja minusta on kyllä kohtuuhyvä kysymys, miksi pääsykokeisiin pitää ilmoittautua KOLME kuukautta aiemmin? Ei ehkä kovin ennakoitava asia tuollainen.

Onko teillä ennen pääsykokeita mittavakin karsinta siinä vai miksi? Pelkkä ilmoittautuminen pitäisi voida nimittäin järjellä ajatellen tehdä vielä vaikka pääsykokeisiin saapuessa, JOS siis kyse olisi pelkkien henkilötietojen välittämisestä.

Joten vähän kyllä myös patistaisin joitain oppilaitoksia kohti nykypäivää sieltä byrokratian uumenista. Olette olemassa kouluttaaksenne niitä nuoria, nuoret eivät ole olemassa palvellakseen byrokratiaanne.

Nykypäivää on se, että kolme kuukautta ennen tehdään joka paikkaan sitova hakuilmoitus ja sitova preferenssijärjestys. Miksi sitä ajatusprosessia ei voi aikaistaa omassa päässä sitä kolmea kuukautta?

Mutta tämä siis ei ole AP:n koulun joustamattomuutta tai omaa byrokratiaa.

Vierailija
29/74 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyyhän sinne pääsykokeisiin varata kaikille esim. tuoli/paikka...

Vierailija
30/74 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä teen työkseni  messutapahtumia, joihin pitää osallistujien tilata osastoilleen rakenteita/kalusteita joko meiltä tai tuottaa itse joku osasto.

Joka ikinen kerta, siis vuosien ajan jo, joku laittaa pari päivää ennen tapahtumaa viestiä, että pitiköhän meidän tilata sinne jotain juttuja. Juu, on niitä viestejä tullu, mutta ei oo ehtiny lukemaan. Kun asiasta muistutetaan siis monta kertaa, ensimmäisen kerran heti, kun paikkavaraus on tehty ja vielä lukuisia kertoja matkan varrella uudestaan ja neuvotaan yksityiskohtaisesti. Kun nuo pitäis siis tilata n. kuukautta ennen ja paljon aikaisemminkin jos jotain monimutkaista ja vartavasten tuotettavaa. Kuitenkin maksetaan siitä paikasta hyvä hinta, mutta sitten ei vaivauduta yhtään miettimään että mitä ja minkälaista.

Heh, kollega täällä. Monasti sitten vasta ständin valmistuttua, asiakas herääkin että tarvitsee sitä ja tätä ja tuotakin. Kaiken kukkuraksi laskua ei sitten suostuta maksamaan, koska "Oli niin paljon ongelmia teidän kanssa", tjsp.

Vierailija
31/74 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noissa sähköisissä hakuajoissa on se ongelma, että sitä hakemista ei voi jättää viimeisten tuntien ajaksi vaikka aikataulun puolesta ehtisi. Oman lapsen kohdalla kävi niin, että palveluun ei päässyt edes kirjautumaan, kun moni muu oli samaan aikaan liikenteellä. Siinä ehti tulla hiki jo minunkin otsalle, mutta onnistui se sitten ihan viime tipassa.

Vierailija
32/74 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hah. Toinen opintosihteeri täällä terve! Tänä vuonna on tullut mm. seuraavia itkuvirsiä kuunneltua:

"Mun kissa sairastui, enkä ehtinyt täyttää SÄHKÖISTÄ lomaketta ajoissa viimeisen päivän iltana."

"Mä unohdin. Oletteko te oikeasti niin joustamattomia, että annatte mun odottaa vuoden seuraavaa hakuaikaa!?!"

"Mä en osannut päättää linjaa ja sitten kun päätin, niin hakuaika oli jo mennyt umpeen. Voinko mä nyt ilmoittautua?"

"Mä en saanut tietoa hakuajasta ajoissa." (Joka vuosi täsmälleen samat päivämäärät)

"Mä olin tallentanut mun puhelimeen väärän hakuajan. Teidän on pakko ottaa mun hakemus sisään, koska mistä mä olisin voinut tietää, että mä kirjoitin väärin!!"

"Mun äiti ei muistanut. Ei ollut mun moga. Mun on pakko päästä pääsykokeisiin, muuten tulee taas ylimääräinen välivuosi!!" (Henkilö 23v..)

Jne jne jne

Järjettömän hyvä esikarsinta. Nuo tapaukset kun todnäk tekisivät samaa opintotrhtövien deadlinejen ja tenttien kanssa.

"Emmä tienny! En oo ollut yhdelläkään luennolla ni miten hei mä oisin voinu tietää, häh?!"

Vierailija
33/74 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti me täällä peruskoulussa sorrumme siihen, että aina annetaan nuorelle uusi mahdollisuus ja töitä otetaan vastaan vielä kuukausia deadlinen jälkeen. Vaihtoehtona kun on, että sitten istutaan ehtolaiskuulustelussa kesäkuussa ja/tai saadaan huoltajilta täyslaidallinen ja valitukset aviin jne. tai joudutaan antamaan oppilaalle osaamiseen nähden liian heikko arvosana, josta sitten myös valitetaan. Ajatellaan, että yläkoulainen on vielä lapsi ja pitää joustaa. Ja mehän joustetaan. Juoksemme oppilaiden perässä anelemassa heitä rästitentteihin ja tukiopetukseen ja palauttamaan töitään. Ja toivomme, että kyllä ne sitten isompana oppivat. No eivät näköjään opi.

Kerran kieltäydyin ottamasta vastaan oppilaan myöhästynyttä työtä, koska minulla paukkui jo omakin deadline; todistusarvosanojen on pakko olla koneella tiettyyn päivään ja kellonaikaan mennessä. Tuloksena oli oppilaan aivan äärettömän pahastuneelta äidiltä pitkä haukkuma- ja uhkailukirjelmä Wilmassa. Olin joustamaton ja ilkeä ja minun pitäisi varautua siihen, että tällaisella käytöksellä on seurauksia. Ok. Påivämääristä kiinni pitävä opettaja voi varautua siihen, että rankaisee lähinnä itseään...

Mutta maailma hioo isommankin pölkyn. Lopulta joutuu taipumaan siihen, että säännöt ovat sääntöjä ja koskevat kaikkia. Kun opiskelupaikka menee sivu suun, varmaan menee lopulta oppi perille. Äiti ei voi loputtomiin tasoittaa tietä.

Todella ikävää, että joku vanhempi käyttäytyy noin.

Toisaalta.... minulla on erityisopetuspäätöksen saanut autismikirjolainen. Hänellä on isossa luokassa selkeitävaikeuksia huomata tehtäväksiantoja. Kävi ilmi, että oli unohtanut tehdä netin oppimisympäristössä tehtäviä, mutta opettaja huomautti asiasta vasta, kun todistuksen arvosanat oli jo annettu.

Minua tietysti ensisijaisesti harmitti lapseni muistamattomuus. Mutta kyllä tuokin, että tehtävien valmistumista ei opettaja mitenkään valvo lukukauden aikana, vasta jälkikäteen.

Normioppijalta jo voi odottaa enemmän tunnollisuutta, mutta erityisopetuspäätöstä ei anneta turhan vuoksi, vaan siksi, että selkeä tarve tehostetulle tuelle on olemassa.

Minä en voi äitinä valvoa sellaisen tehtävän jättämistä, josta en tiedä mitään.

Tällä en nyt tietenkään puhu sinun tapauksestasi mitään. Kunhan vaan tuon esille, että asia ei ole mustavalkoinen. Joskus nuoretkin kaipaavat apua ja ymmärrystä.

Vierailija
34/74 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noissa sähköisissä hakuajoissa on se ongelma, että sitä hakemista ei voi jättää viimeisten tuntien ajaksi vaikka aikataulun puolesta ehtisi. Oman lapsen kohdalla kävi niin, että palveluun ei päässyt edes kirjautumaan, kun moni muu oli samaan aikaan liikenteellä. Siinä ehti tulla hiki jo minunkin otsalle, mutta onnistui se sitten ihan viime tipassa.

Niin. Sen takia asiat kannattaa tehdä ajoissa, eikä vasta vikalla minuutilla.

Vierailija
35/74 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykypäivää on se, että kolme kuukautta ennen tehdään joka paikkaan sitova hakuilmoitus ja sitova preferenssijärjestys. Miksi sitä ajatusprosessia ei voi aikaistaa omassa päässä sitä kolmea kuukautta?

Missä hauissa noin on?

Ja edelleenkään en saanut vastausta kysymykseen MIKSI? Sinulta tuli tyypillinen byrokraatin vastaus "koska näin on". Se ei ole vastaus.

Toistan. Jos ilmoittautumisessa ei ole ennakkokarsintaa, vaan pelkkä henkilötietojen rekisteröinti, miksi se pitää tehdä kolme kk aiemmin?

Ei se tietokone tarvitse tietojen tallennukseen kuin sekunnin murto-osan. Ei kolmea kuukautta.

Ja todellakin tuo on puppua, että kyse olisi kaikkia eri alojen oppilaitoksia yhdistävä deadline. Osa oppilaitoksista on mukana yhteishausssa, jossa on omat käytäntönsä. Osa taas ei ole, vaan niihin haetaan erikseen suoraan.

Vierailija
36/74 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niille myöhässä hakijoille voi sanoa, että hakuaika oli ensimmäinen testi. Jos sen läpäisi, niin pääsee pääsykokeisiin.

Vierailija
37/74 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyyhän sinne pääsykokeisiin varata kaikille esim. tuoli/paikka...

Ja ne tuolit raahataan saliin KOLME KK AIEMMIN? No ei takuulla.

Yleensä hakijamäärät eivät sitä paitsi heittele valtavasti. Vaihtelua on, muttei niin, että jonain vuonna oppilaitokseen hakee viisi, toisena 500.

Vierailija
38/74 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olettaisin, että tietyllä prosentilla ihmisistä on tällainen tyyli iästä riippumatta. Olen pankissa töissä ja aina on niitä, joita jokin tärkeä tieto ei ole tavoittanut. On kuulemma joku kirje tullut, mutta ei ole muistettu/jaksettu/viitsitty avata. Tai on avattu, mutta puuttuu sisälukutaito eikä ole ymmärretty, että asia vaatii toimenpiteitä. Esimerkiksi vanhoja paperisia osakekirjoja pitäisi toimittaa pankkiin, että ne siirrettäisiin sähköiseen muotoon ja asiakkaan arvo-osuustilille. Jos näin ei tee tiettyyn päivämäärään mennessä, osakkeet mitätöityvät. Näistä ilmoitellaan parhaimmillaan vuosia, mutta silti joku tuleen eräpäivän jälkeen ja saa hepulit, kun ei yksinkertaisesti voida enää auttaa.

Vierailija
39/74 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä hauissa noin on?

Ja edelleenkään en saanut vastausta kysymykseen MIKSI? Sinulta tuli tyypillinen byrokraatin vastaus "koska näin on". Se ei ole vastaus.

Toistan. Jos ilmoittautumisessa ei ole ennakkokarsintaa, vaan pelkkä henkilötietojen rekisteröinti, miksi se pitää tehdä kolme kk aiemmin?

Ei se tietokone tarvitse tietojen tallennukseen kuin sekunnin murto-osan. Ei kolmea kuukautta.

Ja todellakin tuo on puppua, että kyse olisi kaikkia eri alojen oppilaitoksia yhdistävä deadline. Osa oppilaitoksista on mukana yhteishausssa, jossa on omat käytäntönsä. Osa taas ei ole, vaan niihin haetaan erikseen suoraan.

Tuolla edellä joku jo mainitsikin, että oppilaitokset tarvitsevat aikaa kokeiden järjestämiseen. Täytyy varata tilat, valvojat, ennakkomateriaalit... asiat pitää hoitaa ajoissa, että saadaan tiedot välitettyä eteenpäin kokeeseen ilmottautuneille.

Vierailija
40/74 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä hauissa noin on?

Tuolla edellä joku jo mainitsikin, että oppilaitokset tarvitsevat aikaa kokeiden järjestämiseen. Täytyy varata tilat, valvojat, ennakkomateriaalit... asiat pitää hoitaa ajoissa, että saadaan tiedot välitettyä eteenpäin kokeeseen ilmottautuneille.

Se ei silti selitä kolmen kuukauden väliaikaa. Sähköisiin pääsykokeisiin hakijat tuovat oman läppärin, paperilla tapahtuviin koepaperien lisätulostus vie aikaa joitain minuutteja.

Hakijamäärät vaihtelevat vuosittain hiukan, mutta ei merkittävästi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän viisi