Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä. Olen opintosihteeri koulussa, johon on pääsykokeet, joihin pitää ilmoittautua ajoissa. Miksei ihmiset ilmoittaudu ajoissa?

Vierailija
18.05.2018 |

Ilmoittautumisaika pääsykokeisiin päättyi jo maaliskuussa. Tämä on ollut tiedossa koko lukuvuoden ja tästä on tiedotettu pitkin lukuvuotta ja tihentyvässä määrin ennen määräajan päättymistä (lehdet, internet-sivut, Facebook, Twitter, Instagram..).

Silti joka vuosi tulee näitä "Siis eikö oikeesti voi nyt enää toukokuussa ilmoittautua pääsykokeisiin, kun ne on vasta kesäkuussa!?! Mitä mä nyt teen? Mä oon odottanu näitä koko vuoden ja nyt kaikki kaatuu tähän, kun en ilmoittautunut ajoissa..".

Joka vuosi. Joka vuosi! Ja sitten minulle huudetaan puhelimessa ties mitä törkeyksiä, kun en voi yhtään joustaa edes yhden oppilaan kohdalla. No en voi. Eihän siitä mitään tulisi, että joustaisin koko ajan - valintakoeaikatauluja pitäisi koko ajan vääntää uusiksi jne. Määräaika on määräaika. Tervetuloa ensi vuonna uudestaan.

Kommentit (74)

Vierailija
61/74 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo. Jos hakudeadline on ilmoitettu nettisivullanne selvästi, sen pitäisi riittää. Ja kenellekään tietysti ei kiukutella, jos on itse unohdettu tarkistaa hakuajat.

Mutta toisaalta ymmärrän hiukan myöhästyjiäkin. Joka jumalan oppilaitoksessa on eri käytännöt. Jokainen hakija ei ehkä seuraa kaikkia potentiaalisia kohteita twitterissä (hupaisa ajatuskin), yleensä hakupapereita pannaan moneen kouluun.

Ja minusta on kyllä kohtuuhyvä kysymys, miksi pääsykokeisiin pitää ilmoittautua KOLME kuukautta aiemmin? Ei ehkä kovin ennakoitava asia tuollainen.

Onko teillä ennen pääsykokeita mittavakin karsinta siinä vai miksi? Pelkkä ilmoittautuminen pitäisi voida nimittäin järjellä ajatellen tehdä vielä vaikka pääsykokeisiin saapuessa, JOS siis kyse olisi pelkkien henkilötietojen välittämisestä.

Joten vähän kyllä myös patistaisin joitain oppilaitoksia kohti nykypäivää sieltä byrokratian uumenista. Olette olemassa kouluttaaksenne niitä nuoria, nuoret eivät ole olemassa palvellakseen byrokratiaanne.

Nykypäivää on se, että kolme kuukautta ennen tehdään joka paikkaan sitova hakuilmoitus ja sitova preferenssijärjestys. Miksi sitä ajatusprosessia ei voi aikaistaa omassa päässä sitä kolmea kuukautta?

Mutta tämä siis ei ole AP:n koulun joustamattomuutta tai omaa byrokratiaa.

Missä hauissa noin on?

Ja edelleenkään en saanut vastausta kysymykseen MIKSI? Sinulta tuli tyypillinen byrokraatin vastaus "koska näin on". Se ei ole vastaus.

Toistan. Jos ilmoittautumisessa ei ole ennakkokarsintaa, vaan pelkkä henkilötietojen rekisteröinti, miksi se pitää tehdä kolme kk aiemmin?

Ei se tietokone tarvitse tietojen tallennukseen kuin sekunnin murto-osan. Ei kolmea kuukautta.

Ja todellakin tuo on puppua, että kyse olisi kaikkia eri alojen oppilaitoksia yhdistävä deadline. Osa oppilaitoksista on mukana yhteishausssa, jossa on omat käytäntönsä. Osa taas ei ole, vaan niihin haetaan erikseen suoraan.

Tuolla edellä joku jo mainitsikin, että oppilaitokset tarvitsevat aikaa kokeiden järjestämiseen. Täytyy varata tilat, valvojat, ennakkomateriaalit... asiat pitää hoitaa ajoissa, että saadaan tiedot välitettyä eteenpäin kokeeseen ilmottautuneille.

Se ei silti selitä kolmen kuukauden väliaikaa. Sähköisiin pääsykokeisiin hakijat tuovat oman läppärin, paperilla tapahtuviin koepaperien lisätulostus vie aikaa joitain minuutteja.

Hakijamäärät vaihtelevat vuosittain hiukan, mutta ei merkittävästi.

Veikkaat, ettei valintakokeisen kanssa työskentelevillä ole muita työtehtäviä kuin valintakokeet? 😁

Jospa itse ottaisit vastuun elämästäsi ja toimit ajoissa, niin ei tarvitse keksiä muita syypäiksi myöhästelyihisi.

Tyypillinen av-mamman vastaus. Jos ei osata vastata asiaan, hyökätään kommentoijan persoonaan ja vihjataan, että hänellä on ao. ongelma.

Kuule, olen viisikymppinen YTM, kyse ei nyt ole minusta, vaikka kovasti niin haluaisitkin ajatella.

Se, että hakupaperit makaavat kansliassa kolme kk pinossa ei vaikuta oppilaitosten opettajien opetuskiireisiin millään tavalla helpottavasti.

Vaikka ilmoitukset jätettäisiin vasta koepäivänä, pääsykokeen joku laatii aivan samalla lailla kuin jos niitä hakemuksia vaaditaan 3 kk aiemmin. Ei mitään eroa.

Eri asia, jos hakuprosessissa on esikarsinta esim. arvosanojen perusteella. Jos olisit lukenut kommenttini, olisit huomannut, että kysyin asiasta jo alkaa päälle. Saamatta vastausta.

Meinaatko, että vaikka tuolit saataisiinkin raahattua ajoissa saliin ja koepaperit nopeasti tulostettua, paikalla olisi riittävästi valvojia mille tahansa odotettavissa olevalle määrälle kokelaita ja että koe pääsee alkamaan ajoissa ilman ylimääräistä häslinkiä? Koe on siihen osallistuville kuitenkin vakava paikka ja olisi suotavaa, että keskittyminen ei herpaannu huonojen järjestelyjen takia.

Meinaan. Hakijamäärät eivät moninkertaistu yllättäen.

Ja tuo valvojien määrän lukkoon lyöminen ei todellakaan vie kolmea kuukautta.

Valintakokeita on erilaisia. Oletan, että tämän pohdinnan aloittaneessa viestissä tarkoitettiin esim. taidealan yksilöllisen tai pienessä ryhmässä tehtävän kokeen järjestämistä tai soveltuvuuskokeita, joihin sisältyy yksilöllinen haastattelu. Silloin ei kuulosta liioittelulta varata kolme kuukautta siihen, että kokeiden aikataulu voidaan suunnitella niin, että jokaiselle on oma haastatteluaika ja haastattelijat ja vieläpä tilakin haastattelulle. Varmasti sinne yhden tai kaksi mattimyöhäistä voisi sijoittaa ja varmaan jokunen peruukin osallistumisensa, mutta selkeintä on pitää kaikille sama linja.

Vierailija
62/74 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmoittautumisaika pääsykokeisiin päättyi jo maaliskuussa. Tämä on ollut tiedossa koko lukuvuoden ja tästä on tiedotettu pitkin lukuvuotta ja tihentyvässä määrin ennen määräajan päättymistä (lehdet, internet-sivut, Facebook, Twitter, Instagram..).

Silti joka vuosi tulee näitä "Siis eikö oikeesti voi nyt enää toukokuussa ilmoittautua pääsykokeisiin, kun ne on vasta kesäkuussa!?! Mitä mä nyt teen? Mä oon odottanu näitä koko vuoden ja nyt kaikki kaatuu tähän, kun en ilmoittautunut ajoissa..".

Joka vuosi. Joka vuosi! Ja sitten minulle huudetaan puhelimessa ties mitä törkeyksiä, kun en voi yhtään joustaa edes yhden oppilaan kohdalla. No en voi. Eihän siitä mitään tulisi, että joustaisin koko ajan - valintakoeaikatauluja pitäisi koko ajan vääntää uusiksi jne. Määräaika on määräaika. Tervetuloa ensi vuonna uudestaan.

Jos joku on niin tyhmä, että ei ymmärrä mitä määräaika tarkoittaa, ei häntä pidä ottaa opiskelemaankaan. Sama koskee työelämää: jos tulee haastatteluun äitinsä kanssa, myöhässä, rohkaisuryypyn ottaneena, valmistautumattomana tai on muuten taukki, ei häntä oteta töihinkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/74 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo. Jos hakudeadline on ilmoitettu nettisivullanne selvästi, sen pitäisi riittää. Ja kenellekään tietysti ei kiukutella, jos on itse unohdettu tarkistaa hakuajat.

Mutta toisaalta ymmärrän hiukan myöhästyjiäkin. Joka jumalan oppilaitoksessa on eri käytännöt. Jokainen hakija ei ehkä seuraa kaikkia potentiaalisia kohteita twitterissä (hupaisa ajatuskin), yleensä hakupapereita pannaan moneen kouluun.

Ja minusta on kyllä kohtuuhyvä kysymys, miksi pääsykokeisiin pitää ilmoittautua KOLME kuukautta aiemmin? Ei ehkä kovin ennakoitava asia tuollainen.

Onko teillä ennen pääsykokeita mittavakin karsinta siinä vai miksi? Pelkkä ilmoittautuminen pitäisi voida nimittäin järjellä ajatellen tehdä vielä vaikka pääsykokeisiin saapuessa, JOS siis kyse olisi pelkkien henkilötietojen välittämisestä.

Joten vähän kyllä myös patistaisin joitain oppilaitoksia kohti nykypäivää sieltä byrokratian uumenista. Olette olemassa kouluttaaksenne niitä nuoria, nuoret eivät ole olemassa palvellakseen byrokratiaanne.

Nykypäivää on se, että kolme kuukautta ennen tehdään joka paikkaan sitova hakuilmoitus ja sitova preferenssijärjestys. Miksi sitä ajatusprosessia ei voi aikaistaa omassa päässä sitä kolmea kuukautta?

Missä hauissa noin on?

Ja edelleenkään en saanut vastausta kysymykseen MIKSI? Sinulta tuli tyypillinen byrokraatin vastaus "koska näin on". Se ei ole vastaus.

Toistan. Jos ilmoittautumisessa ei ole ennakkokarsintaa, vaan pelkkä henkilötietojen rekisteröinti, miksi se pitää tehdä kolme kk aiemmin?

Ei se tietokone tarvitse tietojen tallennukseen kuin sekunnin murto-osan. Ei kolmea kuukautta.

Ja todellakin tuo on puppua, että kyse olisi kaikkia eri alojen oppilaitoksia yhdistävä deadline. Osa oppilaitoksista on mukana yhteishausssa, jossa on omat käytäntönsä. Osa taas ei ole, vaan niihin haetaan erikseen suoraan.

Tuolla edellä joku jo mainitsikin, että oppilaitokset tarvitsevat aikaa kokeiden järjestämiseen. Täytyy varata tilat, valvojat, ennakkomateriaalit... asiat pitää hoitaa ajoissa, että saadaan tiedot välitettyä eteenpäin kokeeseen ilmottautuneille.

Se ei silti selitä kolmen kuukauden väliaikaa. Sähköisiin pääsykokeisiin hakijat tuovat oman läppärin, paperilla tapahtuviin koepaperien lisätulostus vie aikaa joitain minuutteja.

Veikkaat, ettei valintakokeisen kanssa työskentelevillä ole muita työtehtäviä kuin valintakokeet? 😁

Jospa itse ottaisit vastuun elämästäsi ja toimit ajoissa, niin ei tarvitse keksiä muita syypäiksi myöhästelyihisi.

Tyypillinen av-mamman vastaus. Jos ei osata vastata asiaan, hyökätään kommentoijan persoonaan ja vihjataan, että hänellä on ao. ongelma.

Kuule, olen viisikymppinen YTM, kyse ei nyt ole minusta, vaikka kovasti niin haluaisitkin ajatella.

Se, että hakupaperit makaavat kansliassa kolme kk pinossa ei vaikuta oppilaitosten opettajien opetuskiireisiin millään tavalla helpottavasti.

Vaikka ilmoitukset jätettäisiin vasta koepäivänä, pääsykokeen joku laatii aivan samalla lailla kuin jos niitä hakemuksia vaaditaan 3 kk aiemmin. Ei mitään eroa.

Eri asia, jos hakuprosessissa on esikarsinta esim. arvosanojen perusteella. Jos olisit lukenut kommenttini, olisit huomannut, että kysyin asiasta jo alkaa päälle. Saamatta vastausta.

Meinaatko, että vaikka tuolit saataisiinkin raahattua ajoissa saliin ja koepaperit nopeasti tulostettua, paikalla olisi riittävästi valvojia mille tahansa odotettavissa olevalle määrälle kokelaita ja että koe pääsee alkamaan ajoissa ilman ylimääräistä häslinkiä? Koe on siihen osallistuville kuitenkin vakava paikka ja olisi suotavaa, että keskittyminen ei herpaannu huonojen järjestelyjen takia.

Ei viekään, mutta ei voi olettaa, että valvojien lisääminen onnistuisi lennosta. Yksi valvoja maksaa n. 80-100e/koe, ei niitä huvikseen sinne pyydetä enemmän kuin on tarve siksi, että joku ei ole viitsinyt ilmoittautua.

Kuten sanottua, kolme kk on turha aikaväli. Siis siinä tapauksessa, että ei ole esikarsintaa. Koeta pysyä asiassa, ja lopeta höperehtiminen.

Pääsykokeiden tilat ja valvojien määrät voidaan lyödä lukkoon lyhyessäkin ajassa. Ja kun hakijamäärät pääsääntöisesti vaihtelevat hyvin vähän, jopa samana päivänä ilmoittautuminen toimisi ainakin periaatteessa. Käytännössä ap:n mainitsema kuukausi riittäisi aivan mainiosti. Jollei byrokratia ja "aina meillä näin on ollut".

Edelleen en sano, etteikö se ole hakijan vastuulla ottaa selvää. Ihmettelen vain tuota älytöntä aikaväliä, jolle ei ole vieläkään tullut selitystä. Ap ei kerro, että onko esikarsintaa. Onko hänen oppilaitoksensa yhteisvalinnassa? Jos on, niin siinä on se esikarsinta ja 3 kk ymmärrettävissä.

Vierailija
64/74 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä hauissa noin on?

Valintakokeita on erilaisia. Oletan, että tämän pohdinnan aloittaneessa viestissä tarkoitettiin esim. taidealan yksilöllisen tai pienessä ryhmässä tehtävän kokeen järjestämistä tai soveltuvuuskokeita, joihin sisältyy yksilöllinen haastattelu. Silloin ei kuulosta liioittelulta varata kolme kuukautta siihen, että kokeiden aikataulu voidaan suunnitella niin, että jokaiselle on oma haastatteluaika ja haastattelijat ja vieläpä tilakin haastattelulle. Varmasti sinne yhden tai kaksi mattimyöhäistä voisi sijoittaa ja varmaan jokunen peruukin osallistumisensa, mutta selkeintä on pitää kaikille sama linja.

Oleta mitä oletat. Minä en oleta. Siksi kysyinkin jo heti ekassa kommentissa, onko esikersintaa vai miksi noin älytön väliaika.

Taidealan oppilaitoksissa, joissa on yksilölliset haastattelut, on esikarsinta.

Vierailija
65/74 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittää kannatta, koska joskus joku aina joustaa. Ainakin oman kokemukseni mukaan.

Vierailija
66/74 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen töissä yli 4000 henkilöä työllistävän yrityksen aulassa. Kesärekryt ollut menossa jo pitkään eli joka päivä tulee ihmisiä jotka eivät tiedä ketä ovat tulleet tapaamaan.

Tulevat siis työhaastatteluun eivätkä muista edes onko heidät kutsunut mies vai nainen. Koita siinä nyt selvittää kenelle ilmoitat että on saapunut.

Ja sitten ovat hermostuneita kun itse saapuivat viimeisellä minuutilla.

Vielä enemmän hämmästyttää ne jotka ovat tulossa kirjoittamaan sopimusta eivätkä edes siinä vaiheessa muista kenen kanssa.

Olin huhtikuussa haastattelussa vastaavassa yrityksessä. Menin infon luokse, esittelin itseni ja kerroin, että olen tulossa haastatteluun Erkki Lehtisen luokse yksikköön X. Aulaemäntä katsoi minua ja ilmoitti sitten, että meillä ei ole  tuollaista yksikköä eikä töissä Erkki Lehtistä.

Kaivoin laukusta sähköpostiprintin ja totesin, että sepä outoa, koska olen saanut kutsun klo 10.30 (kello oli noin 10.20) tähän osoitteeseen ko. henkilölle ja tässä sanotaan, että ilmoittaudu aulassa infoon, siitä ohjataan eteenpäin. Kerroin, että voin toki soittaa ko. henkilölle, jos te ette omista tiedoistanne häntä löydä.

Löytykö Erkki talosta?

Vierailija
67/74 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin pitkään yhdessä firmassa taloushallinnon töissä ja tarpeen mukaan sijaistin myös palkanlaskennassa. Jopa parikymmentä vuotta firmassa olleet henkilöt saattoivat tuoda työmatkastaan puutteellisesti täytetyn matkalaskun, jossa oli kuiteista vain puolet tai haettiin kokopäivärahaa vaikka tilaisuudessa oli ollut kaikki ateriat. Sitten minulle huudettiin suoraa huutoa, kun päiväraha ei ehtinyt maksuun vaikka tilipäivä oli "vasta" seuraavana päivänä. Ja minä olin vain sijainen.

Paras oli yhden EU-projektin projektipäällikkö, joka ei millään oppinut, että kaikesta pitää olla alkuperäinen kuitti ja kaikella on määräaika. Lopussa aloin nähdä punaista, kun vain näin sen tyypin. Joka kuukausi piti jauhaa samoista asioista vuodesta toiseen.

Joskus on sitten toisin päin. Minä olen saanut täysin oikein täytetyn matkalaskun takaisin, koska sitä käsitellyt henkilö ei ollut uskonut, että en saanut ilmaisia aterioita. Vaati todisteita siitä, että minulle ei tarjottu aterioita. Toisessa tapauksessa taas työkaveri sai matkalaskunsa takaisin korjattavaksi, koska konferenssin ohjelmassa luki "lunch", joka tarkoitti lounastaukoa, eikä suinkaan ilmaista ateriaa.

Vierailija
68/74 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

16-17 vuotias on peruskoulussa vain jos on jäänyt kahdesti luokalleen...

Sulta on tainnut peruskoulussa jäädä matikka vähille.

Jos on syntynyt alkuvuodesta, yhdeksäsluokkalainen on juurikin 16-vuotias peruskoulusta päästessään.

Laske vaikka. 7+9=16

Juuri noin. Peruskoulun ensimmäiselle mennään sinä vuonna, jona täyttää seitsemän. Yhdeksäs vuosi alkaa sinä vuonna, kun täyttää 15 ja se päättyy sinä vuonna, kun täyttää 16. Peruskoulun päättävä on siis joko 15- tai 16-vuotias.

Poikkeuksia syntyy, jos on mennyt peruskouluun vuotta nuorempana tai vanhempana. Lukion päättävillä hajontaa on vielä enemmän. Periaatteessa on mahdollista, että lukiosta valmistuu 16-vuotiaana (loppuvuodesta syntynyt, peruskouluun vuotta etuajassa ja lukio kahdessa vuodessa) tai jopa 21-vuotiaana (alkuvuodesta syntynyt, peruskouluun vuotta vanhempana ja lukio neljässä vuodessa).

Vierailija
69/74 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä hauissa noin on?

Ei viekään, mutta ei voi olettaa, että valvojien lisääminen onnistuisi lennosta. Yksi valvoja maksaa n. 80-100e/koe, ei niitä huvikseen sinne pyydetä enemmän kuin on tarve siksi, että joku ei ole viitsinyt ilmoittautua.

Kuten sanottua, kolme kk on turha aikaväli. Siis siinä tapauksessa, että ei ole esikarsintaa. Koeta pysyä asiassa, ja lopeta höperehtiminen.

Pääsykokeiden tilat ja valvojien määrät voidaan lyödä lukkoon lyhyessäkin ajassa. Ja kun hakijamäärät pääsääntöisesti vaihtelevat hyvin vähän, jopa samana päivänä ilmoittautuminen toimisi ainakin periaatteessa. Käytännössä ap:n mainitsema kuukausi riittäisi aivan mainiosti. Jollei byrokratia ja "aina meillä näin on ollut".

Edelleen en sano, etteikö se ole hakijan vastuulla ottaa selvää. Ihmettelen vain tuota älytöntä aikaväliä, jolle ei ole vieläkään tullut selitystä. Ap ei kerro, että onko esikarsintaa. Onko hänen oppilaitoksensa yhteisvalinnassa? Jos on, niin siinä on se esikarsinta ja 3 kk ymmärrettävissä.

Kolme kuukautta on pitkä aika, mutta kyllä se voi olla ihan perusteltua. Jos esim. korkeakoulun pääsykoe on esimerkiksi kesäkuussa ja valvojina ja kokeiden tarkastajina toimii esim. koulun henkilökunta, on pidettävä huolta, että riittävä määrä henkilökuntaa on paikalla. Paikallaoloon vaikuttavat mm. henkilökunnan työmatkat (konferenssit, mittausmatkat, projektikokoukset, yms) ja kesälomat. Monesti kesälomahakemukset on tehtävä huhtikuun loppuun mennessä ja ajankohdista neuvotellaan jo sitä ennen, joten hakijoiden määrä pitää tietää hyvissä ajoin aikaisemmin, esim. maaliskuun loppuun mennessä.

Joissakin tapauksissa kokeeseen tulijoille pitää toimittaa ennakkomateriaalia, jonka valmistuttamiseen menee aikaa. Jos halutaan varata lukuaikaa vaikkapa kaksi kuukautta, voi hyvinkin olla, että tilaus pitää toimittaa painolle kuukautta ennen, jotta materiaali ehditään myös postittaa hakijoille. Ylimääräisiä kappaleita ei haluta teettää kovin paljon, koska se maksaa.

On myös mahdollista, että pääsykokeisiin sopivia tiloja on rajallisesti ja niille olisi muitakin käyttäjiä. Jotta ylimääräiset tilat voidaan vapauttaa muiden varattaviksi mahdollisimman aikaisin, pitää hakijoiden määrä tietää ajoissa eli hyvinkin kolmea kuukautta aikaisemmin.

Vierailija
70/74 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin kerran valvomassa yliopiston pääsykoetta yhden päivän. isoon saliin, jossa olin valvojana olisi pitänyt saapua n. 200 hakijaa. alle puolet saapui. sama homma suurin piirtein vuodesta toiseen, joten tältä pohjalta sanottuna toivottaisin nämä matti myöhäset mukaan, koska tilaa kuitenkin olisi. kyseisessä salissa oli kahden eri linjan hakijoita ja tais olla niin että toisella linjalla opiskelupaikka olis tullu kaikille jotka kokeeseen tuli paikalle ellei sitten siinä ollut jotain minimipistevaatimusta.

Vierailija
71/74 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tässä puhutaan nyt varmaan yhteishausta? Joka helvetin paikassa lukee milloin yhteishaku päättyy. Varmaan ap ei päätä että koska heidän oppilaitokseen haetaan kun yhteishaussa menee nykyään kaikki.. Että varmaan opintopolkuun voi toi yks osoittaa kyselynsä että miks 3kk aikasemmin... Että vaikka ei tarkista oppilaitoksen twitteriä ni pitäishän se nyt olla selvillä koska yhteishaku päättyy joka helvetin vuosi

Vierailija
72/74 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tässä puhutaan nyt varmaan yhteishausta? Joka helvetin paikassa lukee milloin yhteishaku päättyy. Varmaan ap ei päätä että koska heidän oppilaitokseen haetaan kun yhteishaussa menee nykyään kaikki.. Että varmaan opintopolkuun voi toi yks osoittaa kyselynsä että miks 3kk aikasemmin... Että vaikka ei tarkista oppilaitoksen twitteriä ni pitäishän se nyt olla selvillä koska yhteishaku päättyy joka helvetin vuosi

Mä otin tänä vuonna amk-haun niin tosissani, että heti kun hakuajat tuli tietoon, kirjoitin päivät kalenteriin. Hainkin heti toisena päivänä.

Jotenkin ajattelen, että ehkä kaikkia ei kiinnosta niin hirveästi kuitenkaan opiskelu. Kun ei viitsi ottaa selvää hakuajoista ja pitää kiinni niistä. Ei töihinkään soitella perään viikkoa myöhemmin, että saako vielä hakea.

Vierailija
73/74 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut muutaman vuosikymmenen töissä oppilaitoksessa, jossa joka kevät pidetään isoja pääsykokeita. Valitettavasti täytyy sanoa, että ne mattimyöhäiset oman elämänsä sankarit, jotka työllistävät meitä pääsykoevastaavia eniten, harvoin kuitenkaan suoriutuvat opinnoistaankaan kelvollisesti. Eli turha alkaa joustaa säännöistä kenenkään takia, se jousto vain paukahtaa omaan naamaan. Antaa luonnollisen karsinnan hoitaa asiaa, eli jos tyyppi on myöhästynyt jo pääsykoeilmoittautumisesta, antaa olla. Motivaatio ei voi olla kovinkaan kaksinen.

74/74 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni kysyy MIKSI?

Voin vain arvailla, mutta veikkaan, mitä kolmen kuukauden aikana tapahtuu:

1) Hakijaa vastaavat tiedot haetaan opintopolku- (jatkossa Koski-) järjestelmästä ja tarkistetaan hakukelpoisuus. Osa vaatii käsityötä tai yhteydenottoa oppilaitoksiin. Kosken tultua kunnolla käyttöön KAIKEN on oltava sähköistä ja tämän kevään perusteella tulee olemaan itkujen kevät ensi vuonna.

2) Järjestelmä esijärjestää hakijat ja hakukohteet jollakin tavalla.

3) Käydään läpi erityistarpeet. Haluaako joku peruskielestä poikkeavan, mutta oppilaitoksen lupaaman kieliversion? Liikuntaesteiset. Avustajan tarvitsevat kokelaat, miten heidän kanssaan menetellään (esim. hengityskoneen varassa olevalle tulee avustaja mukaan tai viittomakielen tulkki, lähinnä missä kokelas tekee kokeen ja valvonta).   -> Tarpeiden mukaan voidaan tarvita kokeen laadintaan ja tarkistukseen lisähenkilöitä tai koetiloja voidaan tarvita useampia. 

4) Koepäivämäärän ja tulosten määräpäivän väli ja hakijamäärä -> montako tarkastajaa ja miten heidän työnsä koordinoidaan. Tämä vaikuttaa tarkastajien muihin töihin, esim. ne jotka opettavat ja tutkivat tekevät yleensä kesällä tutkimusta. Heille on raivattava kalenteriin tilaa pääsykoekorjaukselle kesällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi seitsemän