Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko näin...mitä isompi maha, sitä isompi myös vauva?

25.04.2006 |

Neuvolassahan mitataan aina mahan kokoa mittanauhalla (sf-mitta). Ensimmäisessä raskaudessani mahan koko meni kokoajan keskikäyrän yläpuolella ja nyt tässä toisessa raskaudessa se menee keskikäyrän alapuolella. Esikoista odottaessani minulle sanottiin, että taitaa olla tulossa isokokoinen lapsi, kun on mahakin näin iso. No, tyttö oli syntyissään 3175g ja 48cm, syntyi rv38+1. Ei siis kovinkaan iso:). Nyt minulle sanottiin, että tämä toinen lapsi on todennäköisesti edellisäkin pienempi. Onko kellään vastaavaa kokemusta? Onko sillä loppujen lopuksi mitään merkitystä vauvan kokoon, että kuinka iso maha on? Minusta tämä koko mahan mittaaminen on vähän outo juttu, ku se sama käyrä on kaiken kokoisilla ja mallisilla äideillä. Mahatkinhan on niin erilaisia...toisilla se tulee eteenpäin ja toisilla levahtaa sivuille päin... Mitä mieltä ootte?

t.annikki rv26+5

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
25.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakaan itselläni ole verrattavissa vauvan kokoon ja niin sanoivat kyllä neuvolassakin. Sf-mittani kun on koko ajan huidellut ihan omalla yläkäyrällä, masu on siis melko valtava ja vauva on silti ultrattu ihan " normaalin" kokoiseksi, vkolla 39 arvio oli n. 3200g.

Vierailija
2/12 |
25.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoisen piti olla siro 3kg, kork. 3,3kg, mutta olikin 3740g. Oma kropan malli ja kohtu vaikuttavat lähinnä. Itse olen pitkä ja vauva kasvaa lantiossa (ei edessä erillisessä mahassa, vaan todella sisuskaluissa ja alhaalla) ja maha näyttää tod. pieneltä (vaikka sisuskaluissa ei siltä tunnu)!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
25.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua peloteltiin eka raskaudessa koko ajan isolla (yli 4-kilosella) vauvalla, kun sf-mitta meni yläkäyränkin yläpuolella. Tyttö synty 41+5 ja painoi 3615g, eli ihan normikokonen! Sairaalassa sanoivat, että mm. mun oma pituus (tai lyhyys 157cm) vaikuttaa myös tohon suuren sf-mittaan....

pricilla rv 34

Vierailija
4/12 |
25.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen oli 3730g ja 52 cm pitkä ja maha keskikäyrillä. TOkaa odottaessa maha huiteli yläkäyrillä ja joku luuli jo 3kk ennen LA:ta et mulla on tosihetket ihan käsillä. Poika oli syntyessään 3450g ja 51,5cm, eli pienempi kuin isosiskonsa.

Vierailija
5/12 |
25.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se ole kuitenkin tärkeintä, että se mitta kasvaa suht tasaisesti.

Mulla oli esikoinen koko ajan yläkäyrän yläpuolella syntyi 39+3 ja kokoa oli 3760 ja 51.5. Nyt mennään taas yläkäyrän yläpuolella ja lääkäri meinas ettei se vauva kovin iso ole.

Luulen, että mulla vaikuttaa mm. mun on lantio jonkin verran kääntynyt eteenpäin (notkoselkä) ja eikös se lapsiveden määrä ja istukan paikkakin vaikuta aika paljon...

-kirsi 38+-

Vierailija
6/12 |
25.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se sf mitta katsoo kohdun kasvua, ei mahan. En osaa tohon sanoa et tuleeko iso vauva jos on iso sf mitta mutta ainakin se on tärkeää et se suht tasaseen kasvaa. Saa lähetteen äippäpolille, jos kasvu pysähtyy tai hyppii silmille.

Vierailija
7/12 |
25.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis että iso maha= iso lapsi, ei voi pitää paikkaansa.

Mulla oli todella, siis todella, todella iso maha, ja yliaikainen vauva olikin vaan hiukka reilu 3kg, ei mikään iso poika.

Vierailija
8/12 |
25.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdun kokoa seurataan siis siksi, että jos käyrään tulee muutosta ala- tai yläsuuntaan, saattaa olla kyse esim. lapsiveden vähäisestä/liiallisesta määrästä ja lapsen poikkeavasta tarjonnasta. Toki lapsen kokokin vaikuttaa jossain määrin sf-mittaan, muttei se ole mikään ennus siitä, minkäkokoisena lapsi syntyy. Lähinnä seurataan sitä, että kohtu kasvaa tasaisesti (samalla myös lapsi).

Pitkillä naisilla ja leveälanteisillä naisilla sf-mitta on usein pienempi, kuin lyhyillä.

Minullakin esikoista odottaessa sf huiteli pitkään yläkäyrillä ja tasoittui vasta loppumetreillä...poika painoi 3,4kg.

sitruska rv 29+2

Vierailija
9/12 |
25.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun sf-mittani oli koko odotusajan keskikäyrällä, mutta mahani oli valtava! Viimeisessä ultraäänitutkimuksessa kuukautta ennen laskettua-aikaa lääkäri sai painoarvioksi 3600g, lapsivettä oli enemmän kuin normaalisti ja istukkakin vaikutti suuremmalta kuin yleensä...Hän kuitenkin lohdutteli, että se voi heittää kilon jompaan kumpaan suuntaan. Menin synnyttämään toiveikkain mielin. No pikkuprinssimme painoi 4440g. Eli oli siis aika jätti! Ei mikään ihme, että mahani oli niin suuri... :)

Vierailija
10/12 |
25.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoistani odottaessani kaikki ' ihailivat' pientä ja siroa mahaani, mikä oli kaikkien mielestä ilmiselvä ' poikamaha' , siis suoraan eteenpäin, takaa ei edes kuulema huomannut että raskaana olisinkaan. Ennen kuin synnytystä alettiin käynnistää viikolla 38 tasan toksemian takia, lääkärit olivat todella huolissaan vauvan koosta, ei kuulema edes kolmea kiloa, ultran, mahan koon, ja kätilön käsin mittauksen perusteella.

No kuitenkin syntyessään poika painoi 3760g ja pituutta löytyi 52cm.

Ei siis millään lailla pieni, varsinkaan noille viikoille.

Nyt ' taas' th:n mielestä vauva jää aika pieneksi(vain vähän päälle 3kg), kun mahakin on pieni. Nyt tosin maha on levinnyt vähän vyötäröllekin, josko se meinaisi tyttöä.=) Itse tosin tiedän, että mahani on nyt isompi kuin viime kerralla, joten miksi vauva pienempi olisi.

Tällä kertaa tosin vauvan kokoa on arvioinut myös iäkäs, kokenut synnytyslääkäri. Hänen mielestään viikolla 36 vauva saattoi hyvinkin painaa sen 3,5kg. Omistan kuulema erittäin tilavan lantoin pieneen kokooni nähden, sekä ' edullisessa' asennossa olevan kohdun; toisin sanoen isostakin vauvasta mahtuu paljon jemmaan, siksi kokoarviot oisivat alakanttiin. mielestäni siis mahan koko ei kerro millään lailla lapsen koosta mitään. Tunnen niitäkin naisia, joiden lapset, omasta isosta koosta, sekä mahan erittäin isosta koosta huolimatta, ovat olleet syntyessään keskivertoa pienempiä. Siis jokainen taitaa itse olla se paras ' ennustaja' omalla kohdallaan.=)

Vierailija
11/12 |
25.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

SF-mitta kulki koko raskauden alakäyrillä ja ihan ennen synnytystä nousi alakäyriltä ala- ja keskikäyrän väliin.

Sekä neuvolassa että synnytyssalissa sanoivat, että keskikokoinen vauva tulossa ~3,5kg.

Poika syntyi rv38+4 ja oli kooltaan 4105g ja 52cm.... Olisi ollut yli 4,5kg jos olisi mennyt LA:han.

Niin, ja mun mitat on 164cm ja 53kg.

Vierailija
12/12 |
26.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista lukea, että mahan koko ei välttämättä kerro vauvan koosta mitään. Mulle on sanottu, että mahani on pieni (olen rv 32) ja terkkarikin sanoi että vauva ei ole kovin iso. Sf-mittani on ollut koko ajan vähän keskikäyrän yläpuolella. Painoa on tullut reilut 6 kiloa tähän mennessä. Syön aika terveellisesti ja liikun lähes päivittäin. Jotkut myös ovat ihmetelleet miksi mulle ei ole tehty painoarviota vauvasta kun maha on niin pieni. Toisaalta parempi jos ei mikään jättiläinen olekaan.

No joo, sittenhän sen näkee kun se syntyy, että minkökokoinen vaavi sieltä putkahtaa :)