Miksi tuurin merkitystä väheksytään?
Esim. lääkäri ja kampaaja. lääkärin isä ja äiti antaa opiskelurauhaa ja ei pakota kotitöihin opiskelun ollessa kesken. kampaajan äiti huutaa kun huone ei ole siisti vaikka lukee sillä hetkellä kokeeseen.
Kommentit (11)
Puolisoni on DI, maanviljelisäperheestä, jossa maatilan työt tulivat aina ennen koulutöitä, joita sitten tehtiin välillä myöhään illalla. Kouluasioissa ei kannustettu millään tavoin.
Myös minä olen DI, insinööri isän ja sairaanhoitaja äidin tytär, kotona kannustettiin ja välillä autettiin vaikeissa aineissa.
Sama lopputulos, erilainen tausta.
🎵 Arpa kohtalon on aina arvaamaton,
kaikki huomenna voi olla toisin...🎵
Vierailija kirjoitti:
Puolisoni on DI, maanviljelisäperheestä, jossa maatilan työt tulivat aina ennen koulutöitä, joita sitten tehtiin välillä myöhään illalla. Kouluasioissa ei kannustettu millään tavoin.
Myös minä olen DI, insinööri isän ja sairaanhoitaja äidin tytär, kotona kannustettiin ja välillä autettiin vaikeissa aineissa.
Sama lopputulos, erilainen tausta.
Akateemisena ymmärtänet, että juuri siksi pitääkin tarkastella asiaa isossa kuvassa anekdotaalisten todisteiden sijaan, jos halutaan saada realistinen kuva taustojen vaikutuksesta jälkeläisten koulutukseen.
Entä tuuri kemioissa? Sanotaan, että pomo sattuu pitämään tyhmästä sihteeristä ja pelkää älykkäitä alaisiaan ja on kateellinen itseään vähänkään kauniimmalle. Niin kuka voittaa?
Hohhoijaa. Olemme proviisori-ekonomi-perhe ja lapsilta vaaditaan kyllä huoneensa siivoamista.
Akateemisessa perheessäkin saatetaan opettaa lapselle elämänhallintaa, johon kuuluu oman huoneen siisteydestä huolehtiminen. Se ei vie viikossa niin paljon aikaa, etteikö ehtisi opiskella. Kannustuksella ja arvostamisella on suuri merkitys, olivatpa lähtökohdat mitkä tahansa.
Liian helpolla rikkaiden kakarat pääsee. Suomeen tarvitaan kovempaan verotusta.
Suurin osa ihmisistä on niin jumalattoman tyhmiä ja saamattomia, että kaikki ne tuurilla saadut onnistumiset täytyy pyrkiä selittämään omaksi ansiokseen. Siksi varmaan.
Kyllä ne opettajienkin lapset joutuu tekemään kodin askareita, koulutyön lisäksi. Ahkeruutta opetetaan pienestä pitäen.
Kotitaustan merkitystähän on ihan tutkittukin ja todettu, että vanhempien - erityisesti äidin - koulutustaso korreloi merkittävästi lasten koulutustasoon. Ja ylipäätään se, miten koulunkäyntiin ja opiskeluun kotona suhtaudutaan. Joku äiti vaatii siivoamaan huoneensa läksyjen tekemisen sijasta ja joku äiti taas vaatii tekemään läksyt hyvin huoneen siivoamisen sijasta.
Ai se Tuurin kauppakeskus?