Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiede - kofeiini aiheuttaa kroonista väsymystä

Vierailija
16.05.2018 |

https://www.theenergyblueprint.com/why-does-coffee-make-me-tired/

Lyhyesti sanottuna:

Kofeiini sitoutuu aivoissa adenosiinireseptoreihin, jolloin adenosiini (jonka kiinnitymisen reseptoriin aivot tulkitsevat väsymykseksi) ei pääse kiinnitymään reseptoreihin, jolloin olosta tulee todella virkeä. Tämä tosin toimii vain niillä ihmisillä, jotka eivät SÄÄNNÖLLISESTI käytä kahvia.

Miksikö kahvia päivittäin litkivät eivät saa kahvista samaa piristävää vaikutusta kuin harvoin juovat? Koska aivot valmistavat uusia adenosiinireseptoreita joka kerta, kun näiden toiminta estetään kofeiinilla. Reseptorit tulevat näin ultraherkiksi ja enää mikään määrä kofeiinia ei pysty sitoutumaan valtaosaan reseptoreista, koska näiden määrä on lisääntynyt eksponentiaalisesti.

Kun reseptoreita on tullut lisää, väsyttää aina ja kovasti - paitsi kun juo paljon kahvia, pääsee samaan vireystasoon, kuin kahvia EI käyttävä pääsee VETTÄ juomalla. Kahvi siis aiheuttaa kroonista väsymystä adenosiinireseptorien lisääntymisen (=lue toleranssi) kautta.

Kommentit (18)

Vierailija
2/18 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi juon kahvia vain harvoin, en edes joka viikko niin piristävän vaikutuksen kyllä huomaa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihmettele. Siis uskon kyllä ja sopii omiin kokemuksiini. Kahvista vieroittautuminen on hankalaa kun sitä tarjoillaan jatkuvasti joka paikassa. Ei mahdotonta, mutta vähän haasteellista. Kofeiinia on teessäkin jos joku nyt aikoo sitä ehdottaa vaihtoehdoksi.

Vierailija
4/18 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ihmettele. Siis uskon kyllä ja sopii omiin kokemuksiini. Kahvista vieroittautuminen on hankalaa kun sitä tarjoillaan jatkuvasti joka paikassa. Ei mahdotonta, mutta vähän haasteellista. Kofeiinia on teessäkin jos joku nyt aikoo sitä ehdottaa vaihtoehdoksi.

Yrttiteessä ei ole kofeiiniä.

Vierailija
5/18 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kofeiinin väsyttävä vaikutus liittyy myös siihen, että sen tankkaaminen ylityöllistää lisämunuaisia pumppaamaan hormoneita ja nämä uupuvat täysin. Ns lisämunuaisuupumuksen oireet ovat kova väsymys aamulla, illalla ja piristyminen, ahdistus, masennus, jatkuva väsymys, ärsyynteinysyys

Vierailija
6/18 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen tutkimus, pitää ihan alkaa kokeilemaan. Olen kahvin suurkuluttaja eikä varmasti ole hyvä pitää itseään "hereillä" tällä tavalla.

Vierailija
7/18 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väheneekö nuo reseptorit sitten, jos lopettaa kofeiinin käytön?

Vierailija
8/18 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väheneekö nuo reseptorit sitten, jos lopettaa kofeiinin käytön?

Vähenevät. Ensin adenosiinia on aivan liikaa, jolloin on pöhnäinen muutaman päivän ajan ja tämän jälkeen aivot alkavat palautua normaalitilaan.

Vierailija
9/18 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina sanonut kofeiinia huumausaineeksi.

Keskimääräinen ihminen ei vain koe itseään narkkariksi, vaikka joutuukin ryystämään kahvia vähän väliä että vieroitusoireet helpottaisivat...

Vierailija
10/18 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kofeiini on huumausaine joo, ja kun sen lopettaa niin kyllä elämä vaan on astetta ankeampaa. Esim aamukahvi, miten hyvältä se tuntuu, aamun kohokohta.

Vierailija
11/18 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus olen nähnyt tutkimuksen, jossa väitetään kahvin piristävän vaikutuksen johtuvan vain siitä että vierotusoireet poistuvat.

Eri tutkimus ja erilainen lopputulos, mutta käytännössä sama asia.

Kahvia säännöllisesti juovat kärsivät väsymyksestä, joka on vierotusoire.  Kahvin juominen poistaa tämän vierotusoireen ja ihminen kokee virkistyvänsä, vaikka todellisuudessa hän saavuttaa vain "normaalitilan" joka hänellä olisi jos ei olisi koskaan aloittanut säännöllistä kahvin juomista.

Oli mielenkiintoista kuulla tarkempi selitys sille mistä se väsyminen johtuu.

Vierailija
12/18 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman aamukahvia päivä ei lähde käyntiin. Varmaan kahvilla on yhtä sun toista vaikutusta. Riippuvuus mulla ainakin on. Ilman aamukahvia olen vähän pihalla ja ärtynyt. Kofeiiniton kahvi kuulostaa yhtä naurettavalta kuin alkoholiton olut. Turhaa tavaraa.

Vierailija
13/18 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilman aamukahvia päivä ei lähde käyntiin. Varmaan kahvilla on yhtä sun toista vaikutusta. Riippuvuus mulla ainakin on. Ilman aamukahvia olen vähän pihalla ja ärtynyt. Kofeiiniton kahvi kuulostaa yhtä naurettavalta kuin alkoholiton olut. Turhaa tavaraa.

Sinulla se päivä lähtee käyntiin kahvilla, toisella kaljalla ja kolmannella pössyttämällä.

Kaikki kolme ovat "narkkareita".

Minun puolestani saavat kaikki kolme tehdä ihan mitä haluavat, kunhan eivät vahingoita muita.

Vierailija
14/18 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni aika paha kofeiiniriippuvuus. Olen alkoholisti ja tuntuu, että aina joku addiktio on päällä. Kofeiiniin olen saanut sen rajattua. Ei hyvä sekään, mutta aika paljon pienempi paha kuin alkoholi

Vierailija
15/18 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus olen nähnyt tutkimuksen, jossa väitetään kahvin piristävän vaikutuksen johtuvan vain siitä että vierotusoireet poistuvat.

Eri tutkimus ja erilainen lopputulos, mutta käytännössä sama asia.

Kahvia säännöllisesti juovat kärsivät väsymyksestä, joka on vierotusoire.  Kahvin juominen poistaa tämän vierotusoireen ja ihminen kokee virkistyvänsä, vaikka todellisuudessa hän saavuttaa vain "normaalitilan" joka hänellä olisi jos ei olisi koskaan aloittanut säännöllistä kahvin juomista.

Oli mielenkiintoista kuulla tarkempi selitys sille mistä se väsyminen johtuu.

No ei se ihan noinkaan voi olla. Join joskus parikymppisenä ekan kerran kahvia, pari kuppia, ja en saanut sen jälkeen unta ennen aamuyötä. Samoin jotkut teinit kun vetävät ekan kerran energiajuomaa jossa hirmusti kofeiinia niin nehän on ihan duracel-pupuja.

Vierailija
16/18 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tapellut sokeririipouvuuden kanssa ja mietityttää tuo että ihminen olisi tavallinen ilman kahvia ja että kahvin käyttö vain huonontaa tilannetta ja kahvi nostaa normitasolle. Sokerin kanssa on niin että kun on se riippuvuus päällä, sokerihumala on ekstraa. Karkin syönti vain tuntuu niin kerta kaikkiaan ekstaattiselta. Sitten kun tappelet pois riippuvuudesta ja joskus myöhemmin syöt sen suklaapatukan, se ei oikein edes maistu miltään. Luulis että ekstaasi olisi suurempi silloin kun harvoin saa, mutta näin ei ole. Eli toisin sanoen, sokerin tuottamaa ekstaattista oloa pääsee kokemaan vain narkkarina. Poista sokerin liikakäyttö, poista ekstaasi. Vaikea yhtälö jos elämässä ei ole hirveästi tähtihetkiä. Mistään ei valitettavasti saa yhtä suurta tyydytystä kuin ruoasta.

Vierailija
17/18 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tapellut sokeririipouvuuden kanssa ja mietityttää tuo että ihminen olisi tavallinen ilman kahvia ja että kahvin käyttö vain huonontaa tilannetta ja kahvi nostaa normitasolle. Sokerin kanssa on niin että kun on se riippuvuus päällä, sokerihumala on ekstraa. Karkin syönti vain tuntuu niin kerta kaikkiaan ekstaattiselta. Sitten kun tappelet pois riippuvuudesta ja joskus myöhemmin syöt sen suklaapatukan, se ei oikein edes maistu miltään. Luulis että ekstaasi olisi suurempi silloin kun harvoin saa, mutta näin ei ole. Eli toisin sanoen, sokerin tuottamaa ekstaattista oloa pääsee kokemaan vain narkkarina. Poista sokerin liikakäyttö, poista ekstaasi. Vaikea yhtälö jos elämässä ei ole hirveästi tähtihetkiä. Mistään ei valitettavasti saa yhtä suurta tyydytystä kuin ruoasta.

Olen myös karkkikoukussa. Lukemani perusteella se psykologinen riippuvuus joten homma toimii erilailla kuin fyysinen kofwiiniriippuvuus.

Vierailija
18/18 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kaksi