Miten kannattaa toimia passiivis-aggressiivisen ihmisen kanssa?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Et reagoi. Ne yrittää päästä ihon alle. :)))))))))
entäs kun sellaisen kanssa pitää olla tekemisissä? Miten voi hoitaa asiat?
Joko jätät hänet itsekseen marinoitumaan omassa passiivis-aggressiivisessa liemessään tai puhut asioista suoraan. Itseensä ei hänen puheistaan saa ainakaan ottaa, se on hänen pahaa oloaan ei kenenkään muun.
Oo passiivis-välinpitämätön. Ootko julkisella sektorilla? Naisvaltasella?
Vierailija kirjoitti:
Joko jätät hänet itsekseen marinoitumaan omassa passiivis-aggressiivisessa liemessään tai puhut asioista suoraan. Itseensä ei hänen puheistaan saa ainakaan ottaa, se on hänen pahaa oloaan ei kenenkään muun.
ei hän puhu ilkeästi vaan käyttäytyy ilkeästi. Viivyttelee ja "unohtelee asioita, ei huomio toisen menestystä, vaikka kaikki muut porukassa huomioivat ja jos kysyy vaivaako joku, nini vastaus on, että ei tietenkään. Silti kaikesta aistii, että hänellä on jotain minua vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei hän puhu ilkeästi vaan käyttäytyy ilkeästi. Viivyttelee ja "unohtelee asioita, ei huomio toisen menestystä, vaikka kaikki muut porukassa huomioivat ja jos kysyy vaivaako joku, nini vastaus on, että ei tietenkään. Silti kaikesta aistii, että hänellä on jotain minua vastaan.
Siinähän se sitten onkin. HÄNELLÄ on se ongelma, ei sinulla.
T. @1
Kerran olen jo aiemmin jättänyt hänet aivan huomiotta. Kesti viikkoja ja sitten hän tuli luokseni ja pyysi anteeksi(!). Sitten ajattelin, että ok, ei kai tässä mitään. Mutta sama homma jatkui. Myöhemmin tajusin, että tuo anteeksipyyntö oli tietynlainen koukku saada minut taas hänen valtaan.
Tämä on tosi vaikea tilanne, koska minulla ei ole tavallaan mitään syytä olla olematta hänen kanssa tekemisissä. En voi siis todistaa mitenkään, että tämä tyyppi on ilkeä.
ap
On luultavasti kateellinen. Mulla on samantyylinen henkilö lähipiirissä, ja veetuttaahan se.
Olen huomannut, että parhaiten toimii sellainen välinpitämätön asenne. Hän yrittää selvästi pelailla jotain valtapelejä, ja varmasti tietää, että olet huomannut hänen nuivan suhtautumisensa.
Jatkossa siis - kun hän taas sanoo jotain kuivakkaa - ole kuin et olisikaan. Älä huomioi. Älä anna hänelle valtaa tunteisiisi. Ei kovin helppoa alkuun, mutta helpottuu ajan myötä. :) Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Kerran olen jo aiemmin jättänyt hänet aivan huomiotta. Kesti viikkoja ja sitten hän tuli luokseni ja pyysi anteeksi(!). Sitten ajattelin, että ok, ei kai tässä mitään. Mutta sama homma jatkui. Myöhemmin tajusin, että tuo anteeksipyyntö oli tietynlainen koukku saada minut taas hänen valtaan.
Tämä on tosi vaikea tilanne, koska minulla ei ole tavallaan mitään syytä olla olematta hänen kanssa tekemisissä. En voi siis todistaa mitenkään, että tämä tyyppi on ilkeä.
ap
Niin ja siis onko tämä narsismia vai passiivis-aggressiivisuutta?
Välinpitämättömyys toimii ja jos on pakko jotenkin reagoida, niin liioiteltu pirtsakkuus kehiin vaan. "Huomenta päivänsäde" kauniin hymyn siivittämänä ja niin edespäin. "Voi mikäs meidän möksöä täällä harmittaa", "Ai ei vaivaa mikään, no hyvä, kerkesin jo pelästyä. Aurinkoista viikonloppua!"
Kauniisti ja korostetun kohteliaasti käyttäytyminen ja tyynenä pysyminen on pahinta myrkkyä tuollaisille.
Minkä takia tämä tyyppi haluaa minuun valtaa? Minkä takia hän haluaa pelata kanssani jotain valtapelejä? Hän on siis työkaverini ja mies. Itse olen nainen. Kateus voi kyllä tosiaan olla yksi syy, mutta en tajua mistähän voisi olla kateellinen
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia tämä tyyppi haluaa minuun valtaa? Minkä takia hän haluaa pelata kanssani jotain valtapelejä? Hän on siis työkaverini ja mies. Itse olen nainen. Kateus voi kyllä tosiaan olla yksi syy, mutta en tajua mistähän voisi olla kateellinen
Tää menee nyt ihan arvailuksi, mutta voihan olla jotenkin kierosti myös ihastunut? Ja vaikka olisi ihan vaan kateellinen, niin ei sitä koskaan tiedä, mistä ihmiset toisiaan kadehtii. Voi olla joku juttu, jota et itse edes osaisi ajatella.
Tuo on pahinta, jos ei voi todistaa mitään, eli toinen on niin kaksinaamainen, että tekee kaiken toisten selän takana. Ei auta muu kuin pysyä kaukana.
En usko oikein siihen ihastukseen. Uskon enemmän kateuteen. Tai sitten hän kantaa minulle kaunaa jostakin. Ehkä olen loukannut häntä jotenkin?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Välinpitämättömyys toimii ja jos on pakko jotenkin reagoida, niin liioiteltu pirtsakkuus kehiin vaan. "Huomenta päivänsäde" kauniin hymyn siivittämänä ja niin edespäin. "Voi mikäs meidän möksöä täällä harmittaa", "Ai ei vaivaa mikään, no hyvä, kerkesin jo pelästyä. Aurinkoista viikonloppua!"
Kauniisti ja korostetun kohteliaasti käyttäytyminen ja tyynenä pysyminen on pahinta myrkkyä tuollaisille.
Juuri näin. Jos selkeästi pahastuu toisen kylmästä käytöksestä, niin yleensä tämä passiivis-aggressiivinen saa siitä vain lisää vettä myllyynsä. Jos taas ei huomioi, tai käyttää käänteistä psykologiaa, niin saattaa käytös muuttua. Paino sanalla "saattaa," jotkut vaan on suolasia käppänöitä koko ikänsä...
Vierailija kirjoitti:
Tuo on pahinta, jos ei voi todistaa mitään, eli toinen on niin kaksinaamainen, että tekee kaiken toisten selän takana. Ei auta muu kuin pysyä kaukana.
Pakko yrittää olla todella neutraali ja ystävällinen. Ei ole helppoa kun ollaan kummatkin samassa työpaikassa.
Oletko siis vastuullisessa asemassa ja hänen laiminlyöntinsä vaikuttavat sinunkin asemaasi? Työpaikalla mielestäni ainoa tapa on avoimuus, puhut hänelle asiallisesti ja kerrot mitä häneltä odotat. Jos hän ei toimi kuten tarvitsee, hän riskeeraa oman asemansa ja se täytyy hänelle myös tehdä selväksi.
Ei mitään erityiskohteluita vaan asiallinen, avoin yhteys.
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä kaunista ja korostetun kohteliasta käytöstä nimitellä toista möksöksi. Not.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä kaunista ja korostetun kohteliasta käytöstä nimitellä toista möksöksi. Not.
Totta. Siinä alentuu samalle tasolle kun alkaa veetuilemaan passiivis-aggressiivisesti itsekin, tarttuu hänen täkyynsä. Asiallinen, samalla positiivinen ja ystävällinenkin käytös on paras. Siinä ei jää tulkinnanvaraa siitä kumpi on asiattomalla linjalla.
Et reagoi. Ne yrittää päästä ihon alle. :)))))))))