Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi monet mielenterveysongelmaiset haluavat olla niin paljon yksin?

Vierailija
16.05.2018 |

En jotenkin usko että ihmiset tekisivät vain tyhmyyttään itselleen hallaa yksinololla, ymmärrettäviäkin syitä on varmasti olemassa. Jos kärsit mt-ongelmista, miksi haluat olla paljon yksin?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hallaa on yksinolosta?

Vierailija
2/34 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa sirkuttaa säästä ja heittää väsynyttä läppää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei halua olla taakaksi muille.

Ei halua purkaa oloaan muille.

Kokee seurallisuuden työlääksi mielentilaansa nähden.

Ei samaistu muitten elämäntilanteeseen ja huoliin.

Ei jaksa.

Ei kiinnosta.

Omissa asioissa ihan tarpeeksi.

Vierailija
4/34 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtoehtoina joko teeskennellä muiden vuoksi pirteämpää kuin olen (kuormittaa minua), tai kuormittaa muita omalla olollani. Mielummin vietän aikaa ihmisten kanssa kun oikeasti jaksan ja huvittaa.

Vierailija
5/34 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalisiin tilanteisiin voi liittyä niin paljon vaikeita ajatuksia

epävarmuutta ja yliherkkyyttä. Ylianalysointia, Liikaa ankaruutta itseä kohtaan.

Luottamuksen puutetta - muun muassa siihen että tulee hyväksytyksi. Huonoja kokemuksiakin voi olla taustalla, kenelläpä ei niitä olisi, vaikka muistoja ilmapiiristä jossa oli hankalaa olla.

Vierailija
6/34 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin masentunut ei jaksa olla sosiaalinen. On tarpeeksi siinä että jaksaa itseään, hyvin usein ei jaksaisi mutta kun on liian väsynyt ja poikki lopettamaan itseään.

Skitsofreniaan liittyy hyvin usein ihmispelko. 

Mielenterveyden ongelmat ovat kokonaisvaltaisia, ne vaikuttavat koko elämään. Usein tuska on niin suuri, että pelkästään sen taklaaminen vie elämästä voimat. Silloin on kyllä mielessä kaikkea muuta kuin iloinen ystäväjoukko yhdessä kirmaamassa kivasta tekemisestä toiseen!

Vierailija
7/34 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) Minulla ei riitä energiaa ihmisten kanssa seurusteluun

b) Tilannettani harvoin ymmärretään ts. minua pidetään outona

c) Olen estynyt, en osaa luoda kontakteja edes silloin kuin haluaisin 

Vierailija
8/34 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jotenkin usko että ihmiset tekisivät vain tyhmyyttään itselleen hallaa yksinololla, ymmärrettäviäkin syitä on varmasti olemassa. Jos kärsit mt-ongelmista, miksi haluat olla paljon yksin?

Kerro miksi yksinoleminen on huono asia?

Vierailija
9/34 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

epävarmuutta ja yliherkkyyttä. Ylianalysointia, Liikaa ankaruutta itseä kohtaan.

Luottamuksen puutetta - muun muassa siihen että tulee hyväksytyksi. Huonoja kokemuksiakin voi olla taustalla, kenelläpä ei niitä olisi, vaikka muistoja ilmapiiristä jossa oli hankalaa olla.

Näin. Silloinkin kun aidosti nautin ihmisten seurasta väsyn hirvittävästi. Koko ajan tausta-ajona pelkään että mokaan, ettei minua hyväksytä.

Vierailija
10/34 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarpeeksi kun joutunut huonosti kohdeltavaksi muiden ihmisten toimesta, en enää halua ihmisiä elämääni. En mä kyllä usko että mä enää mistään kavereita saisinkaan mikäli joskus vielä sellaisia haluaisin. Olen todella tylsä ihminen, en usko että kukaan haluaisi olla kaverini.

Vierailija
11/34 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole enää yhteistä sellaisten ihmisten kanssa, joilla ei jatkuvasti räjähdä joku kohta elämästä.

Vierailija
12/34 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edeltävissä kommenteissa on jo syitä, jotka minäkin allekirjoitan.

Lisäksi minua ei kiinnosta sellainen tyhjänpäiväinen small talk, jota suurin osa ihmisistä suurimman osan aikaa harrastaa sosialiseeratessaan, äärimmäinen esimerkki on juhlissa tapahtuva pikkupuhe, mutta kyllä kuultua esim. eilen kahden ikäiseni naisen kahvilajutustelua, tuli olo, että "onneksi ei tarvitse tehdä tuota". Kyseessä ei ollut mitkään pissikset, vaan ilmeisen koulutetut ihmiset ja aiheenakin mielenkiintoinen lukeminen. Mutta keskustelu itsessään oli kamalaa, kohtaamatonta, pinnallista, nokittelevaa, mutta silti toista mairittelevaa, epäaitoa pätemistä.

Vierailija
13/34 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtökohtaisesti viihdyn yksin muutenkin. Masennuksen pahentumisen myötä kökötän itsekseni kotona monistakin syistä, jotka on aikalailla tuossa ylempänä eri viesteissä jo lueteltu. Lisään vielä yhden:

- Ei ole rahaa lähteä minnekään, tekemään jotain maksullista.

Olen kuntoutustuella, ja se on älyttömän pieni raha se.

Vierailija
14/34 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin. Silloinkin kun aidosti nautin ihmisten seurasta väsyn hirvittävästi. Koko ajan tausta-ajona pelkään että mokaan, ettei minua hyväksytä.

:/ Jep. Oma aika on kyllä aika tärkeää. Silloin ei voi tule sitä itsensä mokaamisen kokemusta. Tosin olen itse huomannut, että tutummaksi tulleiden ihmisten kanssa tuo helpottaa. Se antaa toivoa. :)

Joskus myös itsetunnon tai minäkuvan heikkous kolkuttaa taka-alalla. Silloin vaikkapa erilaisten ihmisten kanssa kanssakäyminen voi olla vaan sellaista kuormittavaa itsensä vertailua muihin.

Vierailija
15/34 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

työttömät mt-ongelmat miehet eivät kelpaa naisille

Vierailija
16/34 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

työttömät mt-ongelmaiset miehet eivät kelpaa naisille

Vierailija
17/34 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset ajattelevat yksinkertaisesti, että kaipaavat seuraa, eivätkä mieti siinä itseään.

Toiset taas tiedostavat, että seura tarkoittaa, että pitää antaa itsestään toisille jotain. Silloin ei hirveästi seuraa kaipaa, jos ei pidä itseään oikein minään, ajattelee olevansa outo tai muoden ajattelevan itsestään pahaa, ei tule muiden kanssa toimeen, häpeää itseään, ei jaksa viihdyttää tms.

Vierailija
18/34 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tarvi kenenkään sääliä. En mä tarvitse tekoempaattista ymmärrystä ihmisiltä, jotka oikeasti pitää mua vaan helvetinmoisena luuserina.

Vierailija
19/34 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro miksi yksinoleminen on huono asia?

Vastaan ihmisenä, joka tykkää olla yksin mutta on huomannut sen haittaavankin elämää. Yksin ollessa mun ajatukset alkaa helposti vääristyä, kun puhun päässäni itselleni koko ajan samoja asioita ja menetän käsityksen ongelmieni oikeista mittasuhteista ja vakavuudesta. Pieni ripaus ihmisseuraa silloin tällöin saa ajatuksistani realistisemmat.

"A person who thinks all the time has nothing to think about except thoughts." - Alan Watts

Vierailija
20/34 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämässäni on paljon ongelmia ja vaikeuksia. En halua kuormittaa muita ihmisiä näillä enkä toisaalta enää pysty esittämään "normaalia", jotta muut eivät ahdistuisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kaksi