Miksi verotus ei OIKEASTI ohjaa liikkumaan vähäpäästöisemmin?
Vanha janoinen käytetty auto tulee ihan sika paljon halvemmaksi kuin uusi hybridi- tai täyssähköauto. Noissa uusissa kun pääomakulut ovat tuhansia euroja vuodessa. Vakuutuksetkin ovat kalliimpia ja myös huollot ovat kalliita, vaikka huollossa ei mitään tehtäisikään. Tuolla erotuksella saa tuhansia litroja bensiiniä. On siis ihan eri asia säästää luontoa tai rahaa.
Maaseudulla matkahuolto on hinnoitellut linja-autot tyhjiksi ja siksi niitä ei enää juuri kuljekaan. Eikä näin euroajan hintatasolla yhteiskunnalla ole varaa tukea tyhjiä linja-autovuoroja.
Ihan tuulesta temmattua, että nyky-yhteiskunta muka ohjaisi ihmisiä liikkumaan vähemmin päästöin. Kyllä se vain on niin, että suomalaiset ajavat jatkossakin vanhoilla korkeapäästöisillä autoilla. Suomen autokaupasta vain pienen pieni murto-osa on uusia autoja. Käytännössä kaikki Suomessa myytävät autot ovat käytettyjä.
Kommentit (11)
Verotuksen päätarkoitus ei ole ympäristökäyttäytymisen ohjaaminen muutoin, kuin siiä mitassa mitä kansainväliset sopimiukset edellyttävät. Verotuksen tarkoitus on kerärä varoja julkistaloudelle. Liikenteen verotuotoista vain kolmasosa palautuu liikennetoimintaan (tiestön ylläpito, liikennevalvonta yms), pääosa käytetään muualle.
Ei nyt sentään vain "pienen pieni murto-osa" ole uusia autoja. Uusia autoja myydään Suomessa noin 120 000 kpl vuodessa, käytettyjä runsaat 550 000.
Tarvitaan myös roima lentovero. Äänestäkää vaaleissa ihmiset!
Vierailija kirjoitti:
Tarvitaan myös roima lentovero. Äänestäkää vaaleissa ihmiset!
Eikä tarvita. Muutama kymmenen senttiä tai max euro per lento riittää korvaamaan lentämisen ilmastopäästöt puita istuttamalla. Yksi puu imee itseensä tonnin hiilidioksidia 40 vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Verotuksen päätarkoitus ei ole ympäristökäyttäytymisen ohjaaminen muutoin, kuin siiä mitassa mitä kansainväliset sopimiukset edellyttävät. Verotuksen tarkoitus on kerärä varoja julkistaloudelle. Liikenteen verotuotoista vain kolmasosa palautuu liikennetoimintaan (tiestön ylläpito, liikennevalvonta yms), pääosa käytetään muualle.
Juuri näin. On ihan turha kuvitella mitään muuta; sähköautojen ja hybridien autovero pitää pudottaa 0 %:iin ja muuta kiva päälle. Monissa maissa saa esim. vuoden parkkeeraukset ilmaiseksi ja vaikka 3 vuoden huollot ilmaiseksi.
Pitäisikö se uusi hybridi saada käytetyn bensa-auton hinnalla vai mikä tämän aivopierualoituksen pointti oli?
Savu nousee pakoputkesta kirjoitti:
Vanha janoinen käytetty auto tulee ihan sika paljon halvemmaksi kuin uusi hybridi- tai täyssähköauto. Noissa uusissa kun pääomakulut ovat tuhansia euroja vuodessa. Vakuutuksetkin ovat kalliimpia ja myös huollot ovat kalliita, vaikka huollossa ei mitään tehtäisikään. Tuolla erotuksella saa tuhansia litroja bensiiniä. On siis ihan eri asia säästää luontoa tai rahaa.
Kyllä se vain on niin, että suomalaiset ajavat jatkossakin vanhoilla korkeapäästöisillä autoilla. Suomen autokaupasta vain pienen pieni murto-osa on uusia autoja. Käytännössä kaikki Suomessa myytävät autot ovat käytettyjä.
Väitteesi ei pidä paikkaansa.
Bensamoottoreiden pakokaasupäästöt vähenevät etanolin ansiosta nykyistä matalammaksi viimeistään vuonna 2020-2021, koska markkinoilta poistuu joko 95E10 tai 98E5.
E20 polttoaine tulee vuonna 2020 korvaamaan näistä jomman kumman polttoaineen, sitten myöhemmin tulee markkinoille myös E25 tai E30 polttoaine. Kaiken kukkuraksi uusimpien polttomoottoreiden hyötyasuhde on noussut jo melkein 40% tasolle mikä on todella iso kehitys verrattuna aiempiin vuosiin.
Jo vuonna 2011 astui voimaan biopolttoaineiden jakeluvelvoitelaki. Jonka mukaan vuonna 2019 biopolttoaineiden osuus liikenteen polttoaineista pitäisi olla vähintään 18%. Vuonna 2020 biopolttoaineiden osuus liikenteen polttoaineista pitää olla vähintään 20%. Siksi Etanolipitoisuus molemmissa bensalaaduissa tulee nousemaan nykyistä suuremmaksi jo lähivuosina, jotta määrätyt/sovitut tavoitteet biopolttoaineiden määristä liikenteessä toteutuvat. Selvää on että vuonna 2020 alkaen jokainen suomalainen bensa-autoilija joutuu tankkaamaan autoonsa nykyistä enemmän etanolia. Diesel-autoilija joutuu tankkaamaan autoonsa nykyistä enemmän biodieseliä.
Monet vanhan auton omistajat itseasiassa harkitsevat muutossarjan hankkimista autoonsa. Jonka avulla vanhassa 2000 luvun bensa-autossa voidaan käyttää polttoainetta joka sisältää suuria määriä etanolia. Vuoden 2020 jälkeen ajaminen pelkällä vanhalla bensa-autolla joka ei toimi lainkaan etanolilla tulee todennäköisesti nykyistä kalliimmaksi ylläpitää johtaen siihen että nykyistä useampi ihminen hankkii uudemman auton tarvittaessa käytettynä.
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/KasittelytiedotValtiopaivaasia/Sivut/…
www.kauppalehti.fi/uutiset/mies-tankkasi-uusiutuvaa-dieselia-vanhaan-pa…
www.kauppalehti.fi/uutiset/vttn-professori-vahvistaa-diesel-mikan-vaitt…
Biopolttoaineilla kuten esim. Bioetanoli,Biobutanoli, etanoli-diesel(ulkomailla ED95, suomessa RED95) Biodiesel. Voidaan helposti vähentää autojen haitallisia pakokaasupäästöjä ilman mitään monimutkaista ja kallista tekniikkaa joka lisää auton painoa, hintaa, huollon tarvetta yms.
http://www.sekab.com/biofuel/ed95/
Uuden Toyotan ostava ihminen sitten ajaa autolla jonka valmistuksessa ainakin letkujen osalta on käytetty biosynteettisiä materiaaleja.
https://www.autoindustriya.com/auto-industry-news/toyota-to-be-the-firs…
Vierailija kirjoitti:
Tarvitaan myös roima lentovero. Äänestäkää vaaleissa ihmiset!
Äänestän varmasti!
Tietenkin kaikkia typeriä viherpiipertäjien ehdottamia veroja vastaan. Ihmiset haluavat matkustaa ja nähdä uutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvitaan myös roima lentovero. Äänestäkää vaaleissa ihmiset!
Äänestän varmasti!
Tietenkin kaikkia typeriä viherpiipertäjien ehdottamia veroja vastaan. Ihmiset haluavat matkustaa ja nähdä uutta.
Siirtelemällä mahaasi pois edestä voit nähdä uusia kohtia joita et tiennyt olevan olemassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvitaan myös roima lentovero. Äänestäkää vaaleissa ihmiset!
Äänestän varmasti!
Tietenkin kaikkia typeriä viherpiipertäjien ehdottamia veroja vastaan. Ihmiset haluavat matkustaa ja nähdä uutta.
Siirtelemällä mahaasi pois edestä voit nähdä uusia kohtia joita et tiennyt olevan olemassakaan.
Aion siirtää mahani pariin otteeseen kauas pois Suomesta tämän vuoden aikana ja hiihtolomalla vieläkin kauemmas!
Miltäs kuulostaa, viherpiipertäjä?
Mistä ne käytetyt autot sitten tulee jos kukaan ei osta uusia?