Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko labrahoitajilla oikeasti näin surkeat palkat kuin katsoin? Kannattaako alalle hakeutua jos haluaa hyvän toimeentulon?

Vierailija
16.05.2018 |

Ala kiinnostaisi ja olen viimeisen vuoden tehnyt biologian opintoja avoimessa, alanvaihto suunnitelmissa. Haku kuitenkin myös bioanalytiikkaan, sillä todennäköisesti työllistää paremmin.

Palkkataso kuitenkin mietityttää. Jostain taulukosta katsoin, että bioanalyytikon palkat olisivat siinä 2100-2500 (max)/kk. Siis tuohan on aivan surkea liksa! Ottaen huomioon että ammattiin pitää opiskella 3,5 vuotta ja amk-tasoinen. Teen tällä hetkellä hanttihommia, joista saan suurinpiirtein saman verran per kk, toki ylitöitä on jonkin verran. Mut on joku 2100 bruttona aika vähän, ainakin pk-seudulla, jossa työt ovat.

Paljonko te labrahoitajat saatte palkkaa? Kannattaako alalle hakeutua? Entä onko minkäänlaista palkkakehitystä odotettavissa?

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni ihan ok palkka myös opintojen pituuteen verrattuna. Miettikääpä kuinka moni myyjä on amk-tutkinnon suorittanut? Varmaan aika moni...Jos sattuu löytämään täysipäiväisen myyjän työn niin liksa on ehkä max 2500€/kk brutto kun tekee iltoja ja viikonloppuja. Bioanalyytikko taas saa saman siististä labraduunista päiväsaikaan, useimmiten viikonloput vapaina.  

Siististä?

Kun joutuu ottamaan näytteitä ja sydänfilmejä oksentelevista ja ripuloivista vanhuksista, tonkimaan papanäytteitä haisevista alapäistä, käsittelemään järkyttävän hajuisia tulehduskusia ja paskaytepurkkeja, joita ei ole suljettu kunnolla. Jne jne.

Joo kyllä siitä on siisti kaukana. t. tänä aamupäivästä osastolta keuhkopotilaan yskösnäytteen hakenut, jolta oksennus tunki hajusta kurkkuun vaikka esim. hikisen alapään, trikomoniaasin kalanhaju tai perus ulostenäytteen haju ei juuri hetkauta enää

Vierailija
22/53 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuin pari vuotta sitten ja käytännössä oon saanut valita mihin menen töihin, ei oo näytteenottoa harjottelun ja ensimmäisen kesätyön jälkeen tehdä. Palkka on n. 15e tunnilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valmistuin pari vuotta sitten ja käytännössä oon saanut valita mihin menen töihin, ei oo näytteenottoa harjottelun ja ensimmäisen kesätyön jälkeen tehdä. Palkka on n. 15e tunnilta.

Mikä maakunta?

Kuule, n 2400 ja rapiat tuntipalkaksi tuli omassa palkkakuitissani 14,80. Eli sillai.

Vierailija
24/53 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni ihan ok palkka myös opintojen pituuteen verrattuna. Miettikääpä kuinka moni myyjä on amk-tutkinnon suorittanut? Varmaan aika moni...Jos sattuu löytämään täysipäiväisen myyjän työn niin liksa on ehkä max 2500€/kk brutto kun tekee iltoja ja viikonloppuja. Bioanalyytikko taas saa saman siististä labraduunista päiväsaikaan, useimmiten viikonloput vapaina.  

Siististä?

Kun joutuu ottamaan näytteitä ja sydänfilmejä oksentelevista ja ripuloivista vanhuksista, tonkimaan papanäytteitä haisevista alapäistä, käsittelemään järkyttävän hajuisia tulehduskusia ja paskaytepurkkeja, joita ei ole suljettu kunnolla. Jne jne.

Jep. Tervetuloa tutustumaan myyjän työhön 24h avoinna olevaan Alepaan tai ABC:lle...

Vierailija
25/53 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä maakunta?

Kuule, n 2400 ja rapiat tuntipalkaksi tuli omassa palkkakuitissani 14,80. Eli sillai.

Pääkaupunkiseutu. Niin, minusta ~15e on ihan ok aloituspalkka 3,5v amk opiskelun jälkeen.

Vierailija
26/53 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä maakunta?

Pääkaupunkiseutu. Niin, minusta ~15e on ihan ok aloituspalkka 3,5v amk opiskelun jälkeen.

Surkea.

Muualla Suomessa on alueita, joissa ei arvostusta ole.

Moni amispohjaltakin vetää enemmän. 15 e tunti on kuppapalkka nykypäivänä.

Vierailija
27/53 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mut on joku 2100 bruttona aika vähän, ainakin pk-seudulla, jossa työt ovat.

Meinaatko, että vain pk-seudulla otetaan verikokeita ja pissanäytteitä ja sydänfilmejä ym.?

Vierailija
28/53 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä maakunta?

Surkea.

Muualla Suomessa on alueita, joissa ei arvostusta ole.

Moni amispohjaltakin vetää enemmän. 15 e tunti on kuppapalkka nykypäivänä.

Hitsari ja automekaanikko ainakin tienaavat 15 euroa tunnilta vielä nyt 20 vuoden työssäolonkin jälkeen. Toki sitten on ylityölisää ja pekkasia ja joskus jotain päivystyslisää, mutta ihan normipalkka tuo on tavalliselle duunarille.

Vierailija
29/53 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko pk-seudulla kuitenkin ihan ok tilanne analyysipuolelle pääsyn kanssa?

Tuon uralla etenemisen kanssa - voittehan jatkokouluttautua ja siten hakeutua toisenlaisiin työtehtäviin. Työurat muuttuvat nykyään koko ajan ja mielikuvitustaan voi vaan käyttää.

Vierailija
30/53 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko pk-seudulla kuitenkin ihan ok tilanne analyysipuolelle pääsyn kanssa?

Tuon uralla etenemisen kanssa - voittehan jatkokouluttautua ja siten hakeutua toisenlaisiin työtehtäviin. Työurat muuttuvat nykyään koko ajan ja mielikuvitustaan voi vaan käyttää.

Periaatteessa kyllä, mutta jos julkiselle menee niin trendinä on ajatus siitä, että "kaikki tekee kaikkea". Eli näytteenotto kuuluu myös osana työnkuvaan.

Vierailija
31/53 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo'o. Saisipa edes sen 2400 euroa. Pidempi ja haastavampi koulutus, vaikea tutkimustyö = 1800 e/kk.

T: biologi

Herraisä. Mä jätin simppelin ja leppoisan siivoustyön palkan (2155€/kk) ja turhautumisen takia. Kirjoittelen gradua ja kuvittelin, että humanisteilla on paska palkka, olen täälläkin ihmetellyt omituista kannustinloukkua (vakiduuni, voin vielä palata). Joillain on näköjään sitten vielä huonommin. Töitähän ei ole juuri kellään.

Mulla ei ole enää lainoja tai pieniä lapsia, joten aika sama, mistä elantonsa saa, kunhan sen eteen ei tarvitse nähdä kohtuuttomasti vaivaa. Valittavana on pitkät viikot, tiukat deadlinet, stressi, palkattomat ylityöt, pätkät ja projektit (uusi ala) tai turhautuminen lähes samalla palkalla, mutta hyvillä julkisen työehdoilla (vanha ala). Hmmm. Viime aikoina olen pyöritellyt päässäni ajatusta vanhalle alalle paluusta 50% työajalla, nykyinen työelämä ei vaan tunnu enää vaivan arvoiselta.

Vierailija
32/53 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sote-alat ja hyvä liksa ei sovi yhteen.

Olen sotealalla, valmistuin vasta pari vuotta sitten ja palkka on vaihdellen 2800-3200e/kk. Olen todella tyytyväinen ja olin varautunut huonoon palkkaan kun siitä niin meuhkattiin. Yllätyin siitä miten hyvin tienaa.

Vierailija
33/53 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo'o. Saisipa edes sen 2400 euroa. Pidempi ja haastavampi koulutus, vaikea tutkimustyö = 1800 e/kk.

T: biologi

Herraisä. Mä jätin simppelin ja leppoisan siivoustyön palkan (2155€/kk) ja turhautumisen takia. Kirjoittelen gradua ja kuvittelin, että humanisteilla on paska palkka, olen täälläkin ihmetellyt omituista kannustinloukkua (vakiduuni, voin vielä palata). Joillain on näköjään sitten vielä huonommin. Töitähän ei ole juuri kellään.

Mulla ei ole enää lainoja tai pieniä lapsia, joten aika sama, mistä elantonsa saa, kunhan sen eteen ei tarvitse nähdä kohtuuttomasti vaivaa. Valittavana on pitkät viikot, tiukat deadlinet, stressi, palkattomat ylityöt, pätkät ja projektit (uusi ala) tai turhautuminen lähes samalla palkalla, mutta hyvillä julkisen työehdoilla (vanha ala). Hmmm. Viime aikoina olen pyöritellyt päässäni ajatusta vanhalle alalle paluusta 50% työajalla, nykyinen työelämä ei vaan tunnu enää vaivan arvoiselta.

Juu vain. Jätin myös kertomatta sen, että työ sisältää iltoja ja viikonloppuja normaalin työajan päälle korvauksetta, ja koska kyseessä ei ole työsuhde, ei ole mitään normaalin työntekijän etuja kuten työterveyshuoltoa. Stressi työssä on niin kova, hiljalleen kuristaa kuoliaaksi. Kyllä kannatti opiskella 6 vuotta.

T: sama biologi

Vierailija
34/53 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni ei haittaa, että osa työnkuvasta olisi näytteenottoa - päinvastoin. Haluaisin mahdollisuuden tehdä monipuolisesti vähän kaikkea - myös näytteenottoa ja erikoislabrahommia.

Itselleni on annettu kuva, että ainakin pk-seudulla on hyvät työllistymismahdollisuudet edelleen. Toisaalla maalaillaan piruja seinille, että pelkkää tylsää näytteenottoa. Tässä on aika vaikea tietää, mitä uskoa.

Vierailija
35/53 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääkaupunkiseudulla työllistyy. Mutta iso osa työstä näytteenotttoa.

Vierailija
36/53 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sote-alat ja hyvä liksa ei sovi yhteen.

Olen sotealalla, valmistuin vasta pari vuotta sitten ja palkka on vaihdellen 2800-3200e/kk. Olen todella tyytyväinen ja olin varautunut huonoon palkkaan kun siitä niin meuhkattiin. Yllätyin siitä miten hyvin tienaa.

Kerro edes mitä teet ja mistä tuo palkka muodostuu niin tietää onko vertailukelpoista :D

Vierailija
37/53 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä te amk opiskelijat sitten jaksatte valittaa. Siitä vaan hakemaan yliopistoon jos korkeempi palkka kiinnostaa. Mitään ei anneta tarjottimella. Hae lukemaan luonnontieteitä kun kerran kiinostaa ja olet olevinasi älykkö. Älyköt ei mene amk opintoihin. Ootte näytteenottajia vaikka nimi on hieno bioanalyytikko.

Vierailija
38/53 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ on melko rutiininomaista, mutta toisaalta itse arvostan näinä työllisyysaikoina sitä, että työllistyminen on suhteellisen helppoa missä päin Suomea tahansa. Perheellisenä on suuri etu, että toisen työpaikka voi joustaa muuttamisen suhteen. Palkka ei ole hyvä, mutta toisaalta ei minusta sieltä surkeimmastakaan päästä, kun vastuu on monesti pienempi kuin vaikkapa sairaanhoitajalla. Saa valita tekeekö päivätöitä vai päivystävää työtä, mikä sekin on hoitoalalla plussa. Potilaskontakteja on, mutta ne ovat lyhyitä eikä rasittavia tyyppejä tarvitse sietää pitkiä aikoja.

Hakeudu siis alalle, jos haluat melko siistin, helpon ja varman sisätyön, mutta älä odota mitään kovin mielenkiintoista ja intohimoja herättävää. Nämä plussat vetävätkin puoleensa yleensä alan vaihtajia, jotka ovat jo aikansa taistelleet pätkätöiden ja työttömyyden kanssa.

Vierailija
39/53 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä te amk opiskelijat sitten jaksatte valittaa. Siitä vaan hakemaan yliopistoon jos korkeempi palkka kiinnostaa. Mitään ei anneta tarjottimella. Hae lukemaan luonnontieteitä kun kerran kiinostaa ja olet olevinasi älykkö. Älyköt ei mene amk opintoihin. Ootte näytteenottajia vaikka nimi on hieno bioanalyytikko.

Lue ketju, idiootti. Juuri täällä kerrottiin, että yliopistotaustalla tienestit jopa huonommat. Ei biologeille ole töitä, amk-puolen ihmisille sen sijaan on paremmin.

Vierailija
40/53 |
17.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta tradenomitutkintokin antaa valmiudet asiantuntijatejtäviin, joihin takavuosina opiskelleet pääsivätkin. On resurssien hukkaan heittämistä, että tradrnomeille pn vain myyjien paikkoja tarjolla. Heihin en siis vertaisi. Sotealan palkkaus vaatii todellista remonttia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan