Onko labrahoitajilla oikeasti näin surkeat palkat kuin katsoin? Kannattaako alalle hakeutua jos haluaa hyvän toimeentulon?
Ala kiinnostaisi ja olen viimeisen vuoden tehnyt biologian opintoja avoimessa, alanvaihto suunnitelmissa. Haku kuitenkin myös bioanalytiikkaan, sillä todennäköisesti työllistää paremmin.
Palkkataso kuitenkin mietityttää. Jostain taulukosta katsoin, että bioanalyytikon palkat olisivat siinä 2100-2500 (max)/kk. Siis tuohan on aivan surkea liksa! Ottaen huomioon että ammattiin pitää opiskella 3,5 vuotta ja amk-tasoinen. Teen tällä hetkellä hanttihommia, joista saan suurinpiirtein saman verran per kk, toki ylitöitä on jonkin verran. Mut on joku 2100 bruttona aika vähän, ainakin pk-seudulla, jossa työt ovat.
Paljonko te labrahoitajat saatte palkkaa? Kannattaako alalle hakeutua? Entä onko minkäänlaista palkkakehitystä odotettavissa?
Kommentit (53)
Labrahoitajista/bioanalyytikoista on pulaa ainakin Pohjanmaalla.
Keskussairaalassa kemian labrassa työ on monipuolista ja hektistä, ei todellakaan pelkkää näytteenottoa.
Yövuoroja tekevien on hallittava laaja skaala laitteistoja ja verikeskustoiminta.
Työ on jatkuvaa uuden opettelua lähinnä vaihtuvien laitteiden vuoksi. Kaikki vuorot ovat erilaisia, tylsää ei ole.
Kiireestä johtuva henkinen ja fyysinen kuormitus on välillä suurta, ja on kovasti lisääntynyt viime vuosina työmäärän kasvaessa työntekijöiden vähentyessä.
Palkka näin urani huipulla vajaat 2700e, ja jos on pyhätöitä niin muutama satanen päälle.
Jokaisesta harjoittelu- ja kesätyöpaikasta minua on pyydetty jäämään töihin taloon. Mikrobiologia, hematologia, kliininen kemia, polikliininen näytteenotto ja genetiikka.. Lisäksi minua on lähestytty sairaaloiden ja patologian laboratorion tahoilta ilman mitää kontaktia heihin, ovat soitelleet läpi juuri valmistuneita/valmistuvia ja tarjonneet töitä. Hyvistä työntekijöistä on pulaa HUS:n alueella. Eli ei todellakaan tarvitse mennä vain näytteenottoon jos ei halua.
Opiskelukavereistani moni on lisäksi työllistynyt tutkimustyöhön (yliopisto, thl, biomedicum, biopankit..) ja lääkeanalytiikkaan (orion, oriola), joten ala on todella monipuolinen.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisesta harjoittelu- ja kesätyöpaikasta minua on pyydetty jäämään töihin taloon. Mikrobiologia, hematologia, kliininen kemia, polikliininen näytteenotto ja genetiikka.. Lisäksi minua on lähestytty sairaaloiden ja patologian laboratorion tahoilta ilman mitää kontaktia heihin, ovat soitelleet läpi juuri valmistuneita/valmistuvia ja tarjonneet töitä. Hyvistä työntekijöistä on pulaa HUS:n alueella. Eli ei todellakaan tarvitse mennä vain näytteenottoon jos ei halua.
Opiskelukavereistani moni on lisäksi työllistynyt tutkimustyöhön (yliopisto, thl, biomedicum, biopankit..) ja lääkeanalytiikkaan (orion, oriola), joten ala on todella monipuolinen.
Koetko, että työnkuva on tarpeeksi haastava ja mielenkiintoinen jo maisteriksi opiskelleelle? Vaihteleva työnkuva on ehdoton vaatimus :D mutta toivon itse, että olisi varma työpaikka, joka olisi sopivassa määrin haastava - mutta ei veisi kuitenkaan yöunia (kuten nykyinen ala, liikkeenjohdon konsultti).
Esimerkiksi SPR:llä on tosi mielenkiintoisia työpaikkoja labrahoitajalle/BA:lle. Mutta tietty Helisingissä. Itse muualla Suomessa ja alaa vaihtamassa tykitettyä suonia x vuotta tk:ssa :( Surullista mutta totta, pelkkää näytteenottoa. Itselle olisi riittänyt esimerkiksi keskussairaalatasolla kolmivuorotyö, vaikutti opiskeluaikana monipuoliselta ja eirutiininomaiselta mutta enpä vaan sellaista paikkaa saanut. Nyt on niin pitkä aika valmistumisesta, että kaikki mitä opittu on unohdettu. Mutta veret lähtee melkein kenestä vaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valmistuin pari vuotta sitten ja käytännössä oon saanut valita mihin menen töihin, ei oo näytteenottoa harjottelun ja ensimmäisen kesätyön jälkeen tehdä. Palkka on n. 15e tunnilta.
Mikä maakunta?
Kuule, n 2400 ja rapiat tuntipalkaksi tuli omassa palkkakuitissani 14,80. Eli sillai.
Pääkaupunkiseutu. Niin, minusta ~15e on ihan ok aloituspalkka 3,5v amk opiskelun jälkeen.
Surkea.
Muualla Suomessa on alueita, joissa ei arvostusta ole.
Moni amispohjaltakin vetää enemmän. 15 e tunti on kuppapalkka nykypäivänä.
Hitsari ja automekaanikko ainakin tienaavat 15 euroa tunnilta vielä nyt 20 vuoden työssäolonkin jälkeen. Toki sitten on ylityölisää ja pekkasia ja joskus jotain päivystyslisää, mutta ihan normipalkka tuo on tavalliselle duunarille.
Mun mies on hitsari ja tuntipalkka on 19e /h.
Helsingissä julkisella sairaalassa 2550€/kk, nyt viiden vuoden uran jälkeen tuli muutaman kympin korotus. Päivätyö alle 8h pvä, ei viikonloppuja eikä iltoja.
AMK bioanalyytikko koulutuksena.
Kaveri tienaa yksityisellä samoissa hommissa muutaman satasen enempi kuussa.
Vuorotöissä sit sais tietty lisiä, niistä en enempää tiedä.
Nämä tiedot faktoja.
Onko tuo palkkataso sama myös tuolla tutkimuspuolella ym. erikoishommissa?
Tuolla mainittiin, että lääkepuolella voisi saada 3-4k.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo palkkataso sama myös tuolla tutkimuspuolella ym. erikoishommissa?
Tuolla mainittiin, että lääkepuolella voisi saada 3-4k.
Erikoishommissa voi tienata mitä vaan, mutta siellä pitäis jotain osatakin.
Juuri koulusta päässeelle tuskin mitään huippuja liksoja maksetaan. Jos palkka olis vaan siitä kiinni minne arvoisa oppilaitoksesta valmistunut päättää mennä, niin eihän kukaan menis muihin kuin huippupalkkaisiin hommiin.
Lääkepuolella voi enempi tienatakin, mutta silloin työ sisältää provisiopohjaista myyntityötä.
En odotakaan vastavalmistuneena huippuliksoja (ei maisterinakaan ole kaikille tarjolla mitään sen kummoisempaa yllättäen ja jos on, niin tarjolla on ihan järjetön stressi ja suorituspaineet, työ numero 1 lifestyle, jota en itse enää halua).
Tuo kuulostaa ihan järkevältä progressiolta, että osaajille on tarjolla parempaa palkkaa. Tämähän kuulostaa ihan järkevältä urakehitykseltäkin? Miksi niin monet sitten valittavat, että bioanalyytikko=ainoastaan monotoninen piikintuikkaaja 2000e/kk koko uran?
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti työtehtäviin nähden surkea palkka on todellisuutta, tienaan bruttona päivätyöstä normaalisti alle 2 400 e, mutta jatkuvien ylityökorvausten vuoksi hieman enemmän. Vuorotyössä tulee toki lisät päälle. Pääkaupunkiseudulla palkka on hieman korkeampi, muttei juurikaan. Palkkakehitystä eikä urakehitysmahdollisuuksia ei ole eikä tule, mitkä ovatkin yleiset syyt monella alan vaihtamiseen. Huonoja puolia ainakin julkisella puolella ovat myös surkea johtaminen, ja byrokratian todella kankeat rattaat, muutoksia on vaikeaa tai lähes mahdotonta yrittää ajaa läpi.
Hyviä puolia työssä on samanhenkiset työkaverit (voidaan valittaa yhdessä :) ), työtehtävien monipuolisuus ja varmuus työn jatkumisesta. Alalle kannattaa siis hakeutua, jos suhteellisen varma työtilanne tasaisella palkalla kiinnostaa. Toki sote-alalla täytyy olla myös taipumusta asiakaspalvelutyöhön.
Kaikilla ei ole järkevää mahdolilsuutta ylitöihin kuin joinain päivinä, jota on syytä harkita, jos aikoo hakeutua kiireammattiin.
Lisät ovat ihan kivojakin, varsinkin jos ei yötä, eikä noita ylitöitäkään mahdollisesti - jotka joillekin tosin on plussaa. Miten monta yötä kestää kuussa, plus palautuminen, se lienee geeneissäkin.
Työaikataulujen pituus voi myös olla kriteeri, ja niiden olisi hyvä olla vähintään toista kuukautta.
Vierailija kirjoitti:
Tosi monet tuntemani labrahoitajat ovat hakemassa lääkikseen ja yksi on jopa päässyt vaihtamaan alaa.Lääkärinä saa hyvän elintason.
Onko se eettistä? Vaikka käyttäisi osan palkastaan hyväntekeväisyyteen.
Paljonko teet yövuoroja? Viikonloput ja pyhät töissä?