Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko labrahoitajilla oikeasti näin surkeat palkat kuin katsoin? Kannattaako alalle hakeutua jos haluaa hyvän toimeentulon?

Vierailija
16.05.2018 |

Ala kiinnostaisi ja olen viimeisen vuoden tehnyt biologian opintoja avoimessa, alanvaihto suunnitelmissa. Haku kuitenkin myös bioanalytiikkaan, sillä todennäköisesti työllistää paremmin.

Palkkataso kuitenkin mietityttää. Jostain taulukosta katsoin, että bioanalyytikon palkat olisivat siinä 2100-2500 (max)/kk. Siis tuohan on aivan surkea liksa! Ottaen huomioon että ammattiin pitää opiskella 3,5 vuotta ja amk-tasoinen. Teen tällä hetkellä hanttihommia, joista saan suurinpiirtein saman verran per kk, toki ylitöitä on jonkin verran. Mut on joku 2100 bruttona aika vähän, ainakin pk-seudulla, jossa työt ovat.

Paljonko te labrahoitajat saatte palkkaa? Kannattaako alalle hakeutua? Entä onko minkäänlaista palkkakehitystä odotettavissa?

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei se palkka kummoinen ole, sote-alalle tyyppillisenä, ja työ suurimmaksi osaksi näytteenottoa. Tai ainakin siihen näytteenottoon on työvoimapula, analyysipuolelle jopa tunkua. Itse mietin alanvaihtoa.

Vierailija
2/53 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuliko yllätyksenä, että 3,5 vuoden ammattikorkeakoulututkinnolla saa noin pientä palkkaa? Ei sairaanhoitajat ja muut sotealan ihmiset turhaan puhu surkeista liksoistaan. On paljon työpaikkoja, joissa ei ole mahdollista nostaa palkkatasoaan vuorolisilläkään, esim. kaikki terveysasemat, joissa ei päivystetä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun palkka on 2400, olen töissä tk:n näytteenotossa. Jatkuvista ylitöistä tulee vähän lisää, mutta ei paljoa. Eikä se palkka merkittävästi nouse vaikka olisi 20 vuotta tässä työssä.

T. Bioanalyytikko

Vierailija
4/53 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sote-alat ja hyvä liksa ei sovi yhteen.

Vierailija
5/53 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paska työ oikeesti. Keksi muuta.

Ent ba

Vierailija
6/53 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja tuokin siinä tapauksessa, että saat kokoaikaisen, vakituisen työn. Osa-aikaisista ja määräaikaisista on pulaa, mutta ei sillä elä. Mutta joo, palkka on pieni eikä se juuri siitä nouse.

Bioanalytiikan opiskelu on mielenkiintoista ja haastavaakin, erittäin monipuolinen ja kiinnostava ala. Mut työelämä onkin sitten huonosti palkattua ja lähinnä näytteenottoa.

Voihan sitä yrittää toki tutkimuspuolelle, mutta sinne on vaikea päästä. Itse valmistuin parhailla arvosanoilla, mutta näytteenottoon päädyin, haku ollut päällä tutkimushommiin jo kolme vuotta.

Itse petyin kyllä aika paljon siihen, miten mainospuheet ja opinnot eivät kertoneetkaan totuutta siitä, mitä työelämä oikeasti on

Vierailija
7/53 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Labrahoitajat lääkefirmoissa tienaa 3 000-4 000 €/kk riippuen avustaako itsenäisesti kehitysprojekteissa. Tosin nuo paikat menevät 99 % suhteilla.

Vierailija
8/53 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja meillä päin lähinnä auton ratissa olemista.

Vierailija
9/53 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja tuokin siinä tapauksessa, että saat kokoaikaisen, vakituisen työn. Osa-aikaisista ja määräaikaisista on pulaa, mutta ei sillä elä. Mutta joo, palkka on pieni eikä se juuri siitä nouse.

Bioanalytiikan opiskelu on mielenkiintoista ja haastavaakin, erittäin monipuolinen ja kiinnostava ala. Mut työelämä onkin sitten huonosti palkattua ja lähinnä näytteenottoa.

Voihan sitä yrittää toki tutkimuspuolelle, mutta sinne on vaikea päästä. Itse valmistuin parhailla arvosanoilla, mutta näytteenottoon päädyin, haku ollut päällä tutkimushommiin jo kolme vuotta.

Itse petyin kyllä aika paljon siihen, miten mainospuheet ja opinnot eivät kertoneetkaan totuutta siitä, mitä työelämä oikeasti on

Näin juuri! Ei ole mitään merkitystä millaisilla arvosanoilla valmistuu. Ihan sama vaikka rimaa hipoen. Ei niitä missään kysytä.

Näytteenottoon jos haluaa niin lähihoitajan koulutus + näytteenottokoulutus päälle -> pääsee samoihin hommiin lyhyemmällä opiskelulla. Omassa työpaikassani alkaa kohta olla jo enemmän muita kuin labrahoitajia... ilmeisesti riittää kun tietää minkäväriseen putkeen näyte otetaan, muusta viis.

Vierailija
10/53 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä bioanalyytikoista pulaa, joten ainakin itse sain neuvoteltua itselleni huomattavasti paremman palkan. Totesin vaan, että tämän verran haluan palkkaa, muutoin menen muualle (oli siis toinenkin työ tiedossa, jossa parempi palkka, mutta työmatka olisi pidentynyt). Vissiin sit ei ollut montaa hakijaa, koska paikan sain!

Vierailija
11/53 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homma oli vielä 2000 -luvun alussa mielenkiintoisempaa. Pikkupaikoissa tehtiin monipuolisesti kaikkea. Nyt ei.

Vierailija
12/53 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti työtehtäviin nähden surkea palkka on todellisuutta, tienaan bruttona päivätyöstä normaalisti alle 2 400 e, mutta jatkuvien ylityökorvausten vuoksi hieman enemmän. Vuorotyössä tulee toki lisät päälle. Pääkaupunkiseudulla palkka on hieman korkeampi, muttei juurikaan. Palkkakehitystä eikä urakehitysmahdollisuuksia ei ole eikä tule, mitkä ovatkin yleiset syyt monella alan vaihtamiseen. Huonoja puolia ainakin julkisella puolella ovat myös surkea johtaminen, ja byrokratian todella kankeat rattaat, muutoksia on vaikeaa tai lähes mahdotonta yrittää ajaa läpi.

Hyviä puolia työssä on samanhenkiset työkaverit (voidaan valittaa yhdessä :) ), työtehtävien monipuolisuus ja varmuus työn jatkumisesta. Alalle kannattaa siis hakeutua, jos suhteellisen varma työtilanne tasaisella palkalla kiinnostaa. Toki sote-alalla täytyy olla myös taipumusta asiakaspalvelutyöhön.

Vierailija
13/53 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi monet tuntemani labrahoitajat ovat hakemassa lääkikseen ja yksi on jopa päässyt vaihtamaan alaa.Lääkärinä saa hyvän elintason.

Vierailija
14/53 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ihan ok palkka myös opintojen pituuteen verrattuna. Miettikääpä kuinka moni myyjä on amk-tutkinnon suorittanut? Varmaan aika moni...Jos sattuu löytämään täysipäiväisen myyjän työn niin liksa on ehkä max 2500€/kk brutto kun tekee iltoja ja viikonloppuja. Bioanalyytikko taas saa saman siististä labraduunista päiväsaikaan, useimmiten viikonloput vapaina.  

Vierailija
15/53 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä bioanalyytikoista pulaa, joten ainakin itse sain neuvoteltua itselleni huomattavasti paremman palkan. Totesin vaan, että tämän verran haluan palkkaa, muutoin menen muualle (oli siis toinenkin työ tiedossa, jossa parempi palkka, mutta työmatka olisi pidentynyt). Vissiin sit ei ollut montaa hakijaa, koska paikan sain!

Meillä ta haluais viedä ne viimeisetkin.

Vierailija
16/53 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maakunnassa saattaa olla tolkuttomasti työtä. Hurjat aamukierrot, paljon sydänfilmiä yms. Hurjasti kävijöitä ja tolkuton kiire.

Vierailija
17/53 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo on ihan hyvä palkka. Tienasin aikoinaan bruttona 1700 ja se riitti tosi hyvin elämiseen.

Vierailija
18/53 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On noin surkeat palkat, plus työ on enimmäkseen rutiininomaista ja todella tylsää, siis pelkkää näytteenottoa. Itse vaihdoin noista syistä alaa kokonaan jo 6 vuotta sitten. Entisestä bioanalyytikosta ja TYKSin "labran tätistä" tuli koodari.

Vierailija
19/53 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo'o. Saisipa edes sen 2400 euroa. Pidempi ja haastavampi koulutus, vaikea tutkimustyö = 1800 e/kk.

T: biologi

Vierailija
20/53 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni ihan ok palkka myös opintojen pituuteen verrattuna. Miettikääpä kuinka moni myyjä on amk-tutkinnon suorittanut? Varmaan aika moni...Jos sattuu löytämään täysipäiväisen myyjän työn niin liksa on ehkä max 2500€/kk brutto kun tekee iltoja ja viikonloppuja. Bioanalyytikko taas saa saman siististä labraduunista päiväsaikaan, useimmiten viikonloput vapaina.  

Siististä?

Kun joutuu ottamaan näytteitä ja sydänfilmejä oksentelevista ja ripuloivista vanhuksista, tonkimaan papanäytteitä haisevista alapäistä, käsittelemään järkyttävän hajuisia tulehduskusia ja paskaytepurkkeja, joita ei ole suljettu kunnolla. Jne jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kaksi