Äitini yllättäen päätti jälkikäteen, että minun tulee maksaa lastenhoitoavusta
Taustana on sellaiset seikat, että äitini on nyt puolen vuoden sisällä kahdesti vahtinut kahta lastani työni vuoksi pari tuntia kerrallaan (ensimisellä kerralla noin 1,5 tuntia ja toisella kerralla päiväkotilakon vuoksi neljä tuntia). Olen eronnut miehestäni reilu vuosi sitten ja lapset asuvat luonani. Äitini on nähnyt kyseiset lapsenlapsensa yhteensä noin kymmenen kertaa yhteensä koskaan, vaikka asuukin samassa kaupungissa.
Eilen hän sitten soitti lasten nukkumaanmenoaikana ja alkoi vaatia, että mun pitäisi ostaa hänelle lentoliput ja heittää noin 500 euroa, jotta hänelle tulisi parempi mieli ja siksi, kun hänkin oli hoitanut lapsiani. Aiemmin ei ollut mitään puhetta rahasta ja hän sanoi tulevansa mielellään koska tahansa. Hän alkoi myös sanoa, ettei enää koskaan vahdi heitä, jos en nyt maksa. Mulla on muutenkin tosi huonot turvaverkot, joten hän oli siinäkin mielessä tärkeä. Miltä kuulostaa?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Älä maksa. Tuommoiset pitää sopia tietysti etukäteen, eikä kenelläkään ole varaa pitää "piikkiä auki" äidin sattumoisin iskevälle ahneudelle.
Sinuna miettisin myös, uskaltaisitko enää jättää lapsiasi äitisi vastuulle. Minä en kertomasi pohjalta uskaltaisi.
Kyseisillä kerroilla lapset eivät olleet edes täysin hänen vastuullaan, sillä tein samassa asunnossa toisessa huoneessa etätöitä tietokoneelta ja hän leikitti heitä sillä välin. Töiden aikataulujen ja päiväkodin aukioloaikojen vuoksi tarvitsin toisen aikuisen auttamaan. Etätöiden teko on täysin mahdotonta ilman toista aikuista tässä tapauksessa (lapset pieniä ja melko vilkkaita ja työni keskittymistä vaativaa).
Kiristää siis rahaa uhkaamalla itsemurhalla ja lastensuojeluilmoituksella!!! Itse katkaisisin välit välittömästi.
Hah, soitin äidilleni takaisin ja hän ei suostunut kommentoimaan mitään. Ilmeisesti oli osin kännipuhelusta kyse (taas kerran).
T. Ap
Montako kertaa kävitte exän kanssa pariterapiassa?
Ootko tiennyt että välttämättä exäsi ei käyttäytynyt sillä tavalla samoista syistä kuin äitisi, ehkä jopa äitisuhteesi takia näit exän huonona.
Esimerkiksi itse olen ollut vihainen, ja ilkeä parisuhteessa koska ei ollut seksiä, eikä mies tehnyt ongelmalle mitään, siitä ei voinut edes puhua.
Vierailija kirjoitti:
Kiristää siis rahaa uhkaamalla itsemurhalla ja lastensuojeluilmoituksella!!! Itse katkaisisin välit välittömästi.
Nojoo, onhan se outoa ja sairasta. Hän on yksi suvun drama queeneista ja kaikki jotenkin aina koettavat ymmärtää häntä loputtomiin. Aion kyllä olla huomattavasti skeptisempi jatkossa kaikkea häneen liittyvää kohtaan.
T. Ap
Toivottaisin mukavia yksinäisiä eläkepäiviä. Pistäisin välit poikki tuollaiseen rottaan.
Vierailija kirjoitti:
Montako kertaa kävitte exän kanssa pariterapiassa?
Ootko tiennyt että välttämättä exäsi ei käyttäytynyt sillä tavalla samoista syistä kuin äitisi, ehkä jopa äitisuhteesi takia näit exän huonona.
Esimerkiksi itse olen ollut vihainen, ja ilkeä parisuhteessa koska ei ollut seksiä, eikä mies tehnyt ongelmalle mitään, siitä ei voinut edes puhua.
Uskon kyllä, että nuo seikat ruokkivat toisiaan. Työstin sitä ongelmaista äitisuhdetta varmastikin sen exäni kautta. Varasin ajan pariterapiaan ennen eroa, mutta exä ei lukuisista pyynnöistäni suostunut menemään sinne kanssani. Olisimme voineet mennä sinne puolestani vaikka eron jälkeenkin (joudumme kommunikoimaan lasten vuoksi melkein päivittäin ja kasvatusvastuu on yhteinen), mutta silloinkaan hän ei suostunut. Suhteessamme oli runsaasti kaikkea muutakin ikävää (kuten väkivaltaa ym.).
T. Ap
Surullista, jospa saisit apua joltain, joka on lastenlapsia vailla. On järjestöjä mistä saa ilman korvausta tukihenkilöitä. Aboptoi mummu!
Eikä se mll:kään ole halpa, vaan aivan liian kallis, jos tarvitaan kok päiväksi apua.
No kyllähän sinä viimeistään perintönä toisaalta saat rahat takaisin mutta silti todella epäasiallista käytöstä äidiltä.
Anteeksi, että sanon näin suoraan, mutta äitisi kuulostaa sairaalta ja sinä kuulostat siltä, että olet mennyt hieman liikaa mukaan hänen sairaisiin puheisiinsa, etkä enää tajua mikä on kohtuullista. Näin ulkopuolelta kuulostaa siltä, että viisas ratkaisu olisi suhtautua äitiin kuin kiukuttelevaan, vaativaan pikkulapseen ja rajata kanssakäymistä hänen kanssaan niin vähäiseksi, että sinulla itselläsi on hyvä olla. Älä vastaa puhelimeen niin usein, älä soita hänelle kuin silloin kun tiedät jaksavasi p*skaa käytöstä, älä pyydä hoitoapua. Etsi tukea.
Rajattomia molemmat, rajaton äiti ei tunnista tyttärensä rajoja, ja sen seurauksena tyttärestä on kasvanut rajaton ihminen joka ei tunnista omia rajojaan.
Just tollasii ne vanhemmat on. Aina käsi ojossa kinuumas viikkorahaa:D
Ymmärrä, että äitisi ei ole mikään turvaverkko. En käsitä että olet sekunniksikaan luottanut lapsesi hänen hoitoonsa, kun rahalla saa ihan päteviä hoitajia.
Porvoosta kajahtaa!
Ei jatkoon!