Mies ei halua avioehtoa
Tuli mieleen tuosta toisesta avioehtokeskustelusta oma tilanteeni.
Asumme mieheni omistamassa (tai no pankin...) asunnossa. Olemme olleet yhdessä 3 vuotta ja olemme puhuneet naimisiinmenosta. Minulla ei ole käytännössä ollenkaan omaisuutta. Miehellä on tämä asunto, josta on maksettu lainanlyhennystä vasta 2 vuotta 20 vuodesta.
Kun keskustelimme naimisiinmenosta, sanoin, että teemme varmaan avioehdon. Mies oikeasti loukkaantui siitä, ja kertoi minulle, että miksi mennä naimisiin, jos ei ole luottamusta loppuelämästä.
Okei, ihan söpö ajatusmaailma, mutta olen realisti. Mutta ymmärtäisin tilanteen, jos MINÄ olisin tuo loukkaantuja, ja mies haluaisi suojella omaisuuttaan avioehdolla.
Onko tässä nyt jotain, mitä minä en ymmärrä avioliiton byrokratiasta? Miksi mies ei halua avioehtoa, vaikka omistaa enemmän kuin minä? En saanut muita perusteluita kuin että hän haluaa olla kanssani loppuelämän ja omaisuuden pitää olla yhteistä.
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Herraisä, mikä mies!
Hän on siis oikeasti rakastunut ja uskoo ja luottaa yhteiseen loppuelämään!
Pidä kuule kynsin ja hampain kiinni tuosta, ne ovat harvassa. Nyt tiedän tasan kaksi oikeasti rakastunutta miestä, nimittäin omani ja sinun tulevan..
Aika harva suunnittelee avioliittoon mennessään ikinä eroavansa. Silti puolet avioliitoista päättyy eroon.
Ei se ole tyhmää olla realisti ja ottaa ihan tosissaan se mahdollisuus, että avioero voi joskus tulla. Minusta se on tosi sinisilmäistä kuvitella itse olevansa joku erityinen poikkeustapaus joka varmasti ikinä avioeroon päädy. Joo, näin ne kaikki muutkin ajattelee naimisiin mennessään.
Sitä voi ihan oikeasti rakastaa ja antaa liitolle kaikkensa ja silti kompastua matkan varrella. Elämä ei ole niin suoraviivaisesti ennustettavissa.
Jaa a, minä tiedän tapauksen jossa avioehtoon kirjattiin että miehen yritys ja sen omaisuus kuuluvat vain miehelle. Noo vuosien saatossa melkein kaikki pariskunnan omaisuus (myös esim autot joista nainenkin oli maksanut) olivat verohelpotusten takia firman nimissä. Arvaatteko mitä kävi kun pariskunta erosi? :)