Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Kaikilla meillä on kuule rajoitteita"

Vierailija
16.05.2018 |

Susannan Kosken rajoitteet? Empatiakyvyttömyys, tyhmyys, sosiaalisen älyn puute? Mitä muuta?

Kommentit (158)

Vierailija
61/158 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun siskoni on viisikymppisenä juuri tuossa jamassa kuin tuo Tikkanen. Aina ollut jokin este ettei voi tehdä sitä eikä voi tehdä tätä. Hän tosin jätti jo koulun peruskouluun.

Itse olen akateemisesti koulutettu yrittäjä ja aina olen vain mennyt, kaikista vaikeuksista ja sairauksista huolimatta.

Oma asenne on tärkein.

Minäkin mietin välillä, että miksi samanlaisista taustoista ponnistanut ex teki itsemurhan ja itse sen sijaan yhä sinnittelen hengissä. Vastaus: olemme eri ihmisiä, joilla on erilaiset voimavarat. Se ei ole ylpeilynaihe, jos on sattunut saamaan paremmat kortit kuin joku muu. Niin vain elämässä käy. Toisilla on enemmän onnea kuin toisilla.

Ei kyse todellakaan ole paremmista korteista tai onnesta. Siskoni hyysättiin piloille, aina joku ottamassa kopin ja passaamassa.

Kuulostat olevan kateellinen tälle peruskoulun kesken jättäneelle siskollesi. Onko sinulla kaikki hyvin?

Aivan täysin turha mollata minua. Tai paasata onnesta. Kyllä ihminen on oman onnensa seppä. Jos opiskelee, on sinnikäs, opettelee erilaisia taitoja (esim kasvattamaan ruokaa ja laittamaan ruokaa) pääsee elämässä eteenpäin.

Tähän on hyvä pyrkiä, mutta ahkeruus ja yritteliäisyys ei takaa mitään. On todennäköisempää onnistua, kun yrittää tosissaan, mutta onnistumiselle ei ole takuuta. Tarvitaan myös hyvää tuuria. Siksi epäonnistuneita, syrjäytyneitä ym. ei voi automaatin lailla syyttää epäonnistumisestaan. Itse ajattelen, että jokainen haluaa olla osa yhteiskuntaa ja tienata toimeentulonsa. Eri elämänvaiheissa voi tapahtua asioita, jotka lamauttavat. Siksi on tärkeää, että yhteiskunta pitää huolta ja jokainen ihminen saadaan taas toimintakykyiseksi. Esim. taataan riittävä tuki sairaudrn sattuessa kohdalle, huolehditaan että köyhänkin lapsi voi loistaa harrastuksessa eikä harrastaminen kuulu vain eliitille jne.

Höpöhöpö.

Opiskelemalla ja ahkeruudella pääsee töihin.

Tikkanen ei vain viitsi mitään. Nuo hänen sairautensakin on joko huuhaata tai itseaiheutettuja. Laihduttamalla paranisi.

Se lapsi muuten oli surkea sellonsoittaja. Korviin koski se vingutus.

Ihmeen paljon tässä maassa on niitä akateemisiakin työttömiä, jos opiskelu ja ahkeruus kerran takaavat työpaikan. 🤔

Vierailija
62/158 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun siskoni on viisikymppisenä juuri tuossa jamassa kuin tuo Tikkanen. Aina ollut jokin este ettei voi tehdä sitä eikä voi tehdä tätä. Hän tosin jätti jo koulun peruskouluun.

Itse olen akateemisesti koulutettu yrittäjä ja aina olen vain mennyt, kaikista vaikeuksista ja sairauksista huolimatta.

Oma asenne on tärkein.

Minäkin mietin välillä, että miksi samanlaisista taustoista ponnistanut ex teki itsemurhan ja itse sen sijaan yhä sinnittelen hengissä. Vastaus: olemme eri ihmisiä, joilla on erilaiset voimavarat. Se ei ole ylpeilynaihe, jos on sattunut saamaan paremmat kortit kuin joku muu. Niin vain elämässä käy. Toisilla on enemmän onnea kuin toisilla.

Ei kyse todellakaan ole paremmista korteista tai onnesta. Siskoni hyysättiin piloille, aina joku ottamassa kopin ja passaamassa.

Kuulostat olevan kateellinen tälle peruskoulun kesken jättäneelle siskollesi. Onko sinulla kaikki hyvin?

Aivan täysin turha mollata minua. Tai paasata onnesta. Kyllä ihminen on oman onnensa seppä. Jos opiskelee, on sinnikäs, opettelee erilaisia taitoja (esim kasvattamaan ruokaa ja laittamaan ruokaa) pääsee elämässä eteenpäin.

Tähän on hyvä pyrkiä, mutta ahkeruus ja yritteliäisyys ei takaa mitään. On todennäköisempää onnistua, kun yrittää tosissaan, mutta onnistumiselle ei ole takuuta. Tarvitaan myös hyvää tuuria. Siksi epäonnistuneita, syrjäytyneitä ym. ei voi automaatin lailla syyttää epäonnistumisestaan. Itse ajattelen, että jokainen haluaa olla osa yhteiskuntaa ja tienata toimeentulonsa. Eri elämänvaiheissa voi tapahtua asioita, jotka lamauttavat. Siksi on tärkeää, että yhteiskunta pitää huolta ja jokainen ihminen saadaan taas toimintakykyiseksi. Esim. taataan riittävä tuki sairaudrn sattuessa kohdalle, huolehditaan että köyhänkin lapsi voi loistaa harrastuksessa eikä harrastaminen kuulu vain eliitille jne.

Höpöhöpö.

Tikkanen ei vain viitsi mitään. Nuo hänen sairautensakin on joko huuhaata tai itseaiheutettuja. Laihduttamalla paranisi.

Ihmeen paljon tässä maassa on niitä akateemisiakin työttömiä, jos opiskelu ja ahkeruus kerran takaavat työpaikan. 🤔

Laiskoja lusmuja ne ovat! Tuota se on, kun motivaatio ei riitä opiskelua pidemmälle. Kyllä työtä löytyy, jos sen eteen on valmis pistämään tarpeeksi peliin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/158 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, miettikää vaikka Stephen Hawking'ia. Rajoitteita oli hänelläkin.

Vierailija
64/158 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma asenne on tärkein.

Höpöhöpö.

Niin. Sitä on sitten tehty jotain väärin.

T. Humanisti, ikinä en ole työpulasta kärsinyt

Vierailija
65/158 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei olisi akateemisia työttömiä, eikös tämä yksikin ollut akateeminen, vai oliko opinnot kesken.

Kuitenkin opiskelemalla asioita omaa elämää voi parantaa. Ei tarvitse mennä kauas, vain Eurooppaan, jossa monessa maassa ei todellakaan opiskella, ellei ole varakkaita vanhempia rahoittamaan.

Niin hupaisia vaatimukset, että jokaisen pitää saada harrastaa mitä haluaa, toimeentulotuella.

Vierailija
66/158 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottahan tuo on. Osa tekee rajoitteistaan vankilan, osa pyrkii elämään niin, että rajoitteista on mahdollisimman vähän haittaa. Jokainen asia voi olla uhka tai mahdollisuus ja tuo työtön näki elämänsä ensisijaisesti rajoitteiden kautta. Ei voi sitä eikä voi tätä, koska ei ole mahdollisuuksia ja se oman katsantokannan rajoitteisuus yhteiskunnan pitää kompensoida rahalla.

Monella työssäkäyvällä on diabetes, keuhkoahtaumatauti ja reumansukuisia sairauksia. Miksi he voivat olla töissä? Siksikö, että he ovat ymmärtäneet, että elämä on helpompaa, jos se elää rajoitteista huolimatta.

Vai siksi, että he ovat olleet terveitä töihin päästessään ja sairaudet ovat tulleet sen jälkeen? Jos he menettävät työnsä, niin uuden työn saaminen on huomattavan paljon vaikeampaa mitä ilman noita sairauksia. Sillä ei ole merkitystä, miten hyvä työntekijä on, työnantaja katsoo vain mahdollisia tulevia sairauspoissaoloja ja työkyvyttömyyttä.

Vierailija
67/158 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

terveys ja nuoruus yhdistettynä psykopatiaan.

Vierailija
68/158 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos Stephen Hawking ei olisi ollut huippuälykäs vaan maailman paras pikajuoksija, niin hänen rajoitteet olisi vaikuttanut enemmän uraan mitä nyt teki. Tai jos hän olisi sairastunut varhaisiän dementiaan lihassairauden sijaan.

Vierailija
69/158 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelut kuitenkin ovat varmempi tapa kuin opiskelematta jättäminen. Lisäksi lapsiaan pystyy auttamaan eteenpäin paljon paremmin, jos ei koulu ole jäänyt peruskouluun.

Toki noita luusereita lusmuja on opiskelleissakin.

Vierailija
70/158 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi rajoite mulle tuli mieleen jo silloin kun hän kehotti työttömiä katsomaan metsään: hän on unohtanut että töitä tehdään palkkaa vastaan, ei ilmaiseksi ihan vaan tekemisen ilosta. Työttömiltä puuttuu nimenomaan se palkkatyö, kyse ei ole siitä, että pitäisi vaan saada päiviinsä täytettä.

Samaa sarjaa on tää "sähän voisit tehdä kotoa käsin etätöitä tietokoneella" -juttu. No, tämä kyseinen työtön ei välttämättä oikeasti sairauksiensa takia edes voisi, mutta Suomessa on paljon työttömiä, jotka riemusta kiljuen vastaanottaisivat työn, jota voi tehdä etänä omalla koneella. Ei sitten tarvitsisi esimerkiksi muuttaa työn perässä kolmen sadan kilometrin päähän puolisostaan ja lapsistaan. Ongelma on siinä, että eipä niitä palkallisia etätöitä ole riittävästi.

Työstä pitäisi maksaa palkkaa ja sillä palkalla pitäisi pystyä elämään ja elättämään perheensä. Vaikuttaa siltä, että Susanna Koski on sen verran rajoittunut, ettei oikein ole sisäistänyt tätä.

Vierailija
71/158 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi rajoite mulle tuli mieleen jo silloin kun hän kehotti työttömiä katsomaan metsään: hän on unohtanut että töitä tehdään palkkaa vastaan, ei ilmaiseksi ihan vaan tekemisen ilosta. Työttömiltä puuttuu nimenomaan se palkkatyö, kyse ei ole siitä, että pitäisi vaan saada päiviinsä täytettä.

Samaa sarjaa on tää "sähän voisit tehdä kotoa käsin etätöitä tietokoneella" -juttu. No, tämä kyseinen työtön ei välttämättä oikeasti sairauksiensa takia edes voisi, mutta Suomessa on paljon työttömiä, jotka riemusta kiljuen vastaanottaisivat työn, jota voi tehdä etänä omalla koneella. Ei sitten tarvitsisi esimerkiksi muuttaa työn perässä kolmen sadan kilometrin päähän puolisostaan ja lapsistaan. Ongelma on siinä, että eipä niitä palkallisia etätöitä ole riittävästi.

Työstä pitäisi maksaa palkkaa ja sillä palkalla pitäisi pystyä elämään ja elättämään perheensä. Vaikuttaa siltä, että Susanna Koski on sen verran rajoittunut, ettei oikein ole sisäistänyt tätä.

Lyön vetoa että jos tuo elämäntapalusmu olisi esim tehnyt jotain metsässä tai edes viereisillä viljelypalstoilla ja ollut muutenkin aktiivinen, hänellä ei olisi noita sairauksia.

Ja biologin koulutuksella voi kotona tehdä vaikka tietokirjoja tai kääntää/kirjoittaa aiheeseen liittyviä juttuja tms.

Tai tehdä opettajasijaisuuksia... Tuossakin on kävelymatkan päässä vaikka kuinka monta koulua.

Aktiivisuus, oma-aloitteisuus ja ahkeruus on ne avainsanat.

Vierailija
72/158 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mania näyttää riittävän tuhdisti syömiseen, joten siitä voisi aloitella ja säästää käytettyyn läppäriin.

Ottaen huomioon, että tää nainen on jo 55-vuotias ja käytännössä liikuntakyvytön, niin noinkaan suuren ylipainon ylläpitäminen ei mitään järkyttäviä syömisiä vaadi. Itseasiassa saattaa tulla halvemmaksi pysyä tuossa painossa kuin koostaa terveellinen ja riittävän monipuolinen mutta silti niukkaenerginen ruokavalio jolla laihtuisi. Ihmisillä on vaan jostain syystä ihan älyttömiä mielikuvia siitä, että ollakseen lihava on pakko tunkea kaksin käsin herkkuja kitaan aamusta iltaan. Ja käyttää hirveästi rahaa siihen.

Vierailija
73/158 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta oli lahjojakin, hän oli älykkäämpi kuin suurin osa meistä. Älykkääksi on vaikea tahdonvoimalla muuttua. Hänellä oli siis vaikeita rajoituksia, mutta onneksi myös kompensoiva ominaisuus, jolla hän pystyi tuomaan paljon merkitystä elämäänsä.

Vierailija
74/158 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella meistä on rajoitteita, tuksinpa kukaan on tässä maailmassa täydellinen, ei edes av:n lukijat? Niiden omien rajoitteiden kanssa pitää vaan pystyä elämään. Jollekinhan sitä sattuu vastoinkäymisiä enemmän kuin toiselle, mutta onko se siltikään meidän muiden vika? Vai pitäisikö jokaiselle jotenkin korvata se ettei elämä ollutkaan aivan täydellistä? Sosiaalitoimihan tasoittaa jollain mittakaavalla aivan pahimpia kuoppia elämässä, mutta ei se sentään kultatuolissa kanna jokaista matkan varrelle väsähtänyttä maaliin. Eihän kukaan ole tainnut väittää että elämä on reilua ja kaikki saa kaiken, minkä on ikinä halunnut?

Ei kukaan ole tainnut myöskään väittää, että kaikki pitäisi saada?

Pitäisi silti olla oikeutettu ihmisarvoiseen kohteluun. Suomessa on tämän Tikkasen lisäksi tuhansia sairaita ja vammautuneita joita ei päästetä eläkkeelle vaikka he eivät töihinkään pysty. Ei nyt mitään työssäkäyvän tuloja, mutta jotain helpotusta arkeen.

Vierailija
75/158 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettikää samalla, kuinka monta ALS:ää sairastavaa on, jotka eivät pysty samaan.

Vierailija
76/158 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta oli lahjojakin, hän oli älykkäämpi kuin suurin osa meistä. Älykkääksi on vaikea tahdonvoimalla muuttua. Hänellä oli siis vaikeita rajoituksia, mutta onneksi myös kompensoiva ominaisuus, jolla hän pystyi tuomaan paljon merkitystä elämäänsä.

Tyhmäkin voi ehkäistä. Kolmatta lasta ei enää hankita, jos ei olla edes työelämässä kiinni.

Vierailija
77/158 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lyön vetoa että jos tuo elämäntapalusmu olisi esim tehnyt jotain metsässä tai edes viereisillä viljelypalstoilla ja ollut muutenkin aktiivinen, hänellä ei olisi noita sairauksia.

Ja biologin koulutuksella voi kotona tehdä vaikka tietokirjoja tai kääntää/kirjoittaa aiheeseen liittyviä juttuja tms.

Tai tehdä opettajasijaisuuksia... Tuossakin on kävelymatkan päässä vaikka kuinka monta koulua.

Aktiivisuus, oma-aloitteisuus ja ahkeruus on ne avainsanat.

Kyllä, usein aktiivisuus, oma-aloitteisuus ja ahkeruus toimivat monesti. Se ei silti poista niitä tosiasioita, että metsästä risujen kerääminen ei ole ratkaisu nuorisotyöttömyyteen kuin korkeintaan Susanna Kosken mielikuvituksessa ja kotoa tehtäviä etätöitä ei ole riittävästi tarjolla.

Koski varmaan tarkoittaa hyvää ja yrittää innostaa ja aktivoida ihmisiä. Ongelma on siinä, että hän yrittää aktivoida konkreettista apua tarvitsevia ihmisiä ehdotuksilla, joissa ei siihen tilanteeseen ole konkretiaa juuri nimeksikään. Ei työtä välittömästi tarvitsevaa oikeasti aktivoida kehottamalla tätä katsomaan metsään tai alkamaan tekemään etätyötä. Vähän sama on tämä sinun ehdotuksesi; kirjoita tietokirja. Ajatus on varmaan kaunis tällaisten ehdotusten taustalla, mutta jos arkirealismi puuttuu, se kuulostaa lähinnä ylimieliseltä.

Vierailija
78/158 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma asenne on tärkein.

Eli kasvatettiinko teidät eri tavalla? Siskosi hyysättiin pilalle kun taas sinulle opetettiin oman aktiivisuuden merkitystä?

Vierailija
79/158 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha kyllä siloittelee todella tehokkaasti kaikenmaailman rajoitteita ja kuoppia elämäntiellä. Ja jos sitä rahaa ei ole, pystyyn pääseminen on todella vaikeaa. Hyvä sellaisen on päteä ja neuvoa jolla ei (ilmeisesti?) koskaan ole ollut rahasta puutetta. 

Vierailija
80/158 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha ihmisarvon mittarina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän seitsemän