Eikö kenenkään mielestä Susanna Koski ole oikeassa? Toisenlainen tarina
Minua ihmetyttää tämä koko keskustelu työttömän ja Susanna Kosken kohtaamisesta. Eikö kenenkään mielestä Susannalla ole tuossa pointtia? Minusta on. Kyllä pitää ihmisen ottaa vastuuta omasta elämästään. Kaikki alkaa jo siitä, mitä lähtee nuorena opiskelemaan. On syytä valita ala, jolla voi elättää itsensä ja saa mahdollisuudet kunnon työhön ja ansioihin. Jos opiskelee yliopistossa jotakin hihhulitiedettä, on turha marista kun ei ole töitä ja saa liian pientä palkkaa. Mitä tulee sairauksiin, ”allergiat, astma ja fibromyalgia” ovat juttuja mitä löytyy aika monelta ja niiden kanssa kyllä elellään ja käydään töissä. Työanatajat eivät tietenkään arvosta (=pidä) sellaisia työntekijöitä, jotka saikuttelevat jatkuvasti ja ovat vaivojensa pauloissa. Kaikkinensa jos ihmiseltä puuttuu kunnianhimo, vastuunotto omasta elämästä, että yrittäisi jatkuvasti parantaa, liikkuisi ja söisi terveellisesyi, niin ei se yhteiskunnan vika ole. Kyllä vastuu on yksilöllä.
No niin, sitten toinen näkökulma asiaan. Te siellä mietitte, että siellä joku kultalusikka suussa syntynyt menestyjä horisee, eikä tiedä oikeasta elämästä elämästä mitään. Mitä tuumaatte tästä: olen köyhän yksinhuoltajan tytär. Kotoa saanut lähinnä huonoja neuvoja. Olen suorittanut kolme eri tutkintoa, vaihtanut ammattia ja hyvin aktiivisesti hakenut mahdollisuuksia työelämässä. Nykyään olen vaativassa asiantuntijatehtävässä globaalissa pörssiyhtiössä. Olen saanut kerran potkut Yt:ssä kun koko osastomme irtisanottiin jne. Teen työtä kelloon katsomatta, yrittäjämäisellä asenteella. Olen muuten ollut yrittänäkin aikoinaan. Mutta: samaan aikaan minulla on useita kroonisia elämänlaatua laskevia sairauksia, mm melkoisen paha krooninen kipu. Saisin milloin tahansa sairauslomaa ja voisin alkaa vonkumaan eläkkeelle, johon luultavasti pääsisinkin normaalin prosessin jälkeen. En halua. Paljon on kiinni asenteesta. Minun kipuihini ei edes auta mitkään normaalit kipulääkkeet. Hoidan itseäni kaikin mahdollisin keinoin, mm tiukka ruokavalio (hiilihydraattien rajoittaminen) auttaa, olen huomannut. Liikkuminen on hankalaa, siis sellainen oikein kuntoliikunta, mutta koitan silti lenkkeillä koiran kanssa, vaikka siitäkin tulee kipuja.
Niin, mitä näistä asioista oikein pitäisi ajatella? Olenko minä ollut vain onnekas vai onko asenteella tosiaan merkitystä?
Kommentit (616)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vaikka 10 000 Euroa vuodessa saisin takaisin verottajalta, niin kyllä sillä ostaa siivous / koiran ulkoilutus palvelua, ihan riittävästi.
Sinkkumies
Palkka on sitä varten että sillä ostetaan tarvitsemansa palvelut. Kannattaisi sinunkin tarkistaa mikä on sinulle riittävä palkkataso. Luuletko tosiaan että verottaja jakaisi rahaa työssäkäyville enemmän jos kaikki työttömät tekisivät töitä ilmaiseksi 😂. Mistä ne rahat tulisivat?
Mikä sun on vaikeata ymmärtää? Jos työttömät tekisivät saamillaan yli 1000 eurolla / kk jotain vastikkeellista, niin mitä siinä tarvitsee jakaa?
Jokainen työssäkäyvä saisi vaikka 4 tuntia siivouspalvelua viikossa. Mikä tässä on vaikeata?
Sinkkumies
Sitä vastikkeellisuutta kutsutaan työksi. Palkkaa kunnolla tai älä palkkaa ollenkaan mutta jätä tet-jaksot ja täksvärkkipäivät sinne yläasteelle.
Johan siitä maksetaan yli 1000 euroa kuussa. Sillä voi tehdä vaikka puolta 4 tunnin päivää. Tällöin 8 tunnin palkka olisi yli 2000 euroa.
Mikä tässä on vaikeata? Miksi ne rahat pitäisi saada vastikkeettomasti?
Sinkkumies
Haluatko ihan oikeasti asuntoosi siivoamaan Jarmo moniongelmaisen pössyttelevän elämäntapatyöttömän neljäksi tunniksi? Ole hyvä vain.
En, vaan mä jättäisin pihaan lapion ja sanoisin mihin kohtaan haluan yrttipeenkin, sekä ruohonleikkurin. Voisihan se tietty ajella omat varpaansa sillä irti, mutta se ei ole mun häviö.
Sinkkumies
Huomaat sitten puolen vuoden päästä että lapiosi on hävinnyt. Ihan oikeasti voisit edes vähän miettiä näitä aivopierujasi etukäteen...
Palkka maksetaan sitten vasta, kun työt on tehty ja työkalut palautettu ehjänä.
Saat työkalut takaisin ehjänä, mutta autotallistasi on hävinnyt yhtä sun toista jonka huomaat vasta sitten kun on liian myöhäistä.
Autotalli on kyllä lukossa, mutta eihän ne lukot ole kuin rehellisiä varten. Ja rosvoja voi tulla ovenläpi muutenkin, ei jokaista voi elämässä kohdella rosvona. (ainoastaan Vantaalaisella huoltoasemalla profiloituja 'asiakkaita')
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vaikka 10 000 Euroa vuodessa saisin takaisin verottajalta, niin kyllä sillä ostaa siivous / koiran ulkoilutus palvelua, ihan riittävästi.
Sinkkumies
Palkka on sitä varten että sillä ostetaan tarvitsemansa palvelut. Kannattaisi sinunkin tarkistaa mikä on sinulle riittävä palkkataso. Luuletko tosiaan että verottaja jakaisi rahaa työssäkäyville enemmän jos kaikki työttömät tekisivät töitä ilmaiseksi 😂. Mistä ne rahat tulisivat?
Mikä sun on vaikeata ymmärtää? Jos työttömät tekisivät saamillaan yli 1000 eurolla / kk jotain vastikkeellista, niin mitä siinä tarvitsee jakaa?
Jokainen työssäkäyvä saisi vaikka 4 tuntia siivouspalvelua viikossa. Mikä tässä on vaikeata?
Sinkkumies
Sitä vastikkeellisuutta kutsutaan työksi. Palkkaa kunnolla tai älä palkkaa ollenkaan mutta jätä tet-jaksot ja täksvärkkipäivät sinne yläasteelle.
Johan siitä maksetaan yli 1000 euroa kuussa. Sillä voi tehdä vaikka puolta 4 tunnin päivää. Tällöin 8 tunnin palkka olisi yli 2000 euroa.
Sinkkumies
Haluatko ihan oikeasti asuntoosi siivoamaan Jarmo moniongelmaisen pössyttelevän elämäntapatyöttömän neljäksi tunniksi? Ole hyvä vain.
En, vaan mä jättäisin pihaan lapion ja sanoisin mihin kohtaan haluan yrttipeenkin, sekä ruohonleikkurin. Voisihan se tietty ajella omat varpaansa sillä irti, mutta se ei ole mun häviö.
Sinkkumies
Huomaat sitten puolen vuoden päästä että lapiosi on hävinnyt. Ihan oikeasti voisit edes vähän miettiä näitä aivopierujasi etukäteen...
Saat työkalut takaisin ehjänä, mutta autotallistasi on hävinnyt yhtä sun toista jonka huomaat vasta sitten kun on liian myöhäistä.
Autotalli on kyllä lukossa, mutta eihän ne lukot ole kuin rehellisiä varten. Ja rosvoja voi tulla ovenläpi muutenkin, ei jokaista voi elämässä kohdella rosvona. (ainoastaan Vantaalaisella huoltoasemalla profiloituja 'asiakkaita')
** REPS! **
Sinkkumies
Mutta totta turiset. Ei me voida ruveta pelosta elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Sinkkumies
Sinkkumies
Sinkkumies
Yhyy.. Byää..
Jos emme saa vastikkeetonta rahaa, niin teemme rikoksia. Voiko pelkurimpaa enää olla?
Mies joka tinkii vapaudestaan pelkuruuden takia, ei ole ansainnut vapauttaan.
Sinkkumies
Luuletko että se töihin neljäksi tunniksi pakotettu moniongelmainen joka kääntää autotallisi välittää paskan vertaa sinun mielipiteistäsi?
Se alkaa välittämään, kun en enää ruoki sitä ja tulee vilu ja nälkä.
Sinkkumies
Jep, jättäytyy systeemin ulkopuolelle ja ryöstömurhaa sut kämppääsi.
Saamaton työtön luuseri pelottaa mua, joka kiertää salit kaukaa? Nää pellet ei tajua, että oikeassa elämässä niillä olisi jo lähtenyt nirri, ellei me vahvemmat elätettäisi niitä.
Pelottaa ;)
Sinkkumies
Siksi ne toimiikin porukoissa, mutta ei siinä mitään kun olet käynyt salilla. Niitä varmasti pelottaa sun lihakset tosi paljon.
Kun ekaa vetää nokkaan niin se kummasti hiljentää päälletulohaluja.
Sinkkumies
Että semmonen fantasia siellä. Tosin ne kaksi muuta jotka käyvät saman tien päällesi hiljentävät sinun päälletulohaluja, ehkä ikuisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä työttömällä oli fibromyalgia mutta ei "allergioita ja astmaa" vaan diabetes ja keuhkoahtaumatauti. Ai niin, mutta kaikillahan meillä on rajoitteita...
Tämä ”työtön” on elämäntapavalittaja.
Olisi kiitollinen että me maksamme hänen elämänsä.
Kukaan ei maksa täällä toisten elämää.
Tutustu asiaan äläkä jauha kokkaripropagandaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Sinkkumies
Sinkkumies
Sinkkumies
** REPS! **
Sinkkumies
Ei tarvitse, kun ihmisten työllistyminen perustuu vapaaehtoisuuteen. Muuta tämä periaate ja jonkun on sitten otettava tontilleen ne ihmiset ihmiset joita kukaan työnantaja ei töihin vapaaehtoisesti palkkaisi. Sinä varmasti ilmoittaudut sitten vapaaehtoiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin on sitten myös pieni määrä työttömiä jotka ovat työttömiä juuri sen ajan että löytyy töitä, vaikka omaa alaa huomattavasti matalapalkkaisempaa.
Minä olen ollut työtön vuoden ja olen hakenut koko ajan näitä matalapalkkatöitä. Minulla ei ole sairauksia, ei ole lapsia (joita pitäisi hakea tarhasta tiettyyn aikaan), ei koiraa (jota pitäisi olla viemässä ulos tiettyyn aikaan), ei mitään rajoitteita, vaan pelkästään kokemusta asiallisista työpaikoista ja hyvä koulutus. Voin tehdä mitä tahansa työvuoroja. Olen siistin näköinen ja käyttäydyn hyvin.
Kukaan ei huoli edes haastatteluun. Ei auta, vaikka hakisin oman alan töitä, ei auta vaikka hakisin ihan jotain muuta.
Mikä on "juuri se aika", mitä tässä vielä pitää odottaa?
Ai niin, ikää lähes 50v.
Vierailija kirjoitti:
Valtio ei hyödy millään lailla siitä että työttömät tekevät sinkkumiehelle töitä. Luulen että sinkkumies on trolli.
Toki hyötyy, kun koti on jo valmiiksi siivottuna niin voin tehdä enemmän tuottavaa työtä valtiolle.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä työttömällä oli fibromyalgia mutta ei "allergioita ja astmaa" vaan diabetes ja keuhkoahtaumatauti. Ai niin, mutta kaikillahan meillä on rajoitteita...
Wau, että oikein diabetes ja keuhkoahtaumatauti! Hyvänen aika hänhän on täysi invalidi! Tajuatteko te itsekään miten typeriltä kuulostatte näiden kommenttienne kanssa? Aloittaja ja Koski ovat täysin oikeassa. 20 vuotta ja mitään ei saatu aikaan. Se kertoo aikamoisesta saamattomuudesta ja sitä ei kyllä mitenkään noilla sairauksilla voi selitellä.
Toivotaan syvästi että kohtaat muutaman haasteen elämässäsi. Muista joka ilta, että joka toiselle napsahtaa syöpä. Se näyttää olevan ihmislajille täysin oikein.
Tämä! Muutama syto ja leikkaus oheisineen taivuttelee häiriintyneintkin ja empatikakyhuttömintä sielua. Mutta sen me tarvitsemme ymmärtääksemme kärsimystä - sellainen ihmisluonto on!
Sinulta meni kokonaan ohi aloittajan pointti. Meitä on täällä monia joille elämä on jo syntymässä jakanut vielä tätä ko. työtöntä huonommat kortit, mutta olemme silti puskeneet läpi harmaimman kiven ja ajattelemme pitkälti samoin kuin Koski. Uhriutuminen ja passivoituminen ei tee kenenkään mielenterveydelle hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin on sitten myös pieni määrä työttömiä jotka ovat työttömiä juuri sen ajan että löytyy töitä, vaikka omaa alaa huomattavasti matalapalkkaisempaa.
Minä olen ollut työtön vuoden ja olen hakenut koko ajan näitä matalapalkkatöitä. Minulla ei ole sairauksia, ei ole lapsia (joita pitäisi hakea tarhasta tiettyyn aikaan), ei koiraa (jota pitäisi olla viemässä ulos tiettyyn aikaan), ei mitään rajoitteita, vaan pelkästään kokemusta asiallisista työpaikoista ja hyvä koulutus. Voin tehdä mitä tahansa työvuoroja. Olen siistin näköinen ja käyttäydyn hyvin.
Kukaan ei huoli edes haastatteluun. Ei auta, vaikka hakisin oman alan töitä, ei auta vaikka hakisin ihan jotain muuta.
Ai niin, ikää lähes 50v.
Ehkä vika on wc:ssäsi? Ymmärrän, jos olet turhautunut mutta pientä valitusta pinnan alla kuitenkin näyttäisi olevan.
Jos sitä ilmennät _ollenkaan_ hakuusi, niin itse laitan sellaiset heti sivuun. Niistä kun ei seuraa mitään muuta kuin ongelmia pitkässä juoksussa.
Ehkä sinä voisit kertoa tuon saman työnantajille, mutta vähän eri lailla. Olet valmis tekemään mitä vain kovalla tahdolla ym. ?
Tulet olemaan varmasti hyvä työntekijä ja sinut kannattaa palkata.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Noh. Työttömät ovat äänekkäin ryhmä sosiaalisessa mediassa ja puolustavat toki omiaan. Kuitenkin oikeassa elämässä netin ulkopuolella tilanne on ihan toinen. Susanna Koski sai puolelleen lisää ihmisiä. Hän on ääni kaikille niille työtätekeville jotka eivät uskalla agressiivisten elämäntapatyöttömien takia tuoda julki omaa kantaansa.
Tällä palstalla olen huomannut että pitkäaikaistyöttömät pitävät itseään todella älykkäinä, luomakunnan jalokivinä ja ne jotka tienaavat omat rahansa työtä tekemällä ovat rikkaita muiden nahasta rahansa tekeviä. Vaikka siis asia on kyllä niin että työttömät ovat niitä verenimijöitä jotka mitään kaihtamatta haluavat puristaa kaikki rahat mitä vaan voi saada toisten selkänahasta.
Tietenkin on sitten myös pieni määrä työttömiä jotka ovat työttömiä juuri sen ajan että löytyy töitä, vaikka omaa alaa huomattavasti matalapalkkaisempaa. Kaikkien moraaliin ei mahdu se, että voisi elää muiden selkänahasta, kustantaa oma ja lastensa elämä muiden tekemällä työllä.
Pötypuhetta.
Kosken käyttäytyminen oli se ongelma tässä.
Kriisiviestinnän ihminen kertoi:"– Nyt meillä on käsissämme video, jossa kokoomuslainen on ylimielinen, kylmä ja tunteeton. En usko, että tämä hyödyttää puoluetta, Kortesuo sanoo."
https://yle.fi/uutiset/3-10206148
Niin miksi muuten Koski elää muiden selkänahasta, ei pidä mitä lupaa ja vähättelee häntä fiksumpaa ihmistä?
Olihan tuohon ohjelmaan valittu tarkoituksella ääripäät, mutta Koski ei selvästikään ollut sanomisissaan yhtään ajan tasalla. On varmasti paljon niitä työttömiä, jotka saisivat "brändäämällä" itsensä töihin. Mutta sitten on tapauksia, jotka eivät vain pysty tekemään töitä ja joille työnantajat eivät missään tapauksessa tarjoa töitä. Ja se mitä tuosta ohjelmasta näin, niin tuo nainen oli kuului juuri jälkimmäiseen joukkoon. En epäile yhtään hänen älyään, sen puolesta hän varmasti pystyisi moneenkin työhön, mutta jos terveys pettää, niin hänen paikkansa ei ole työmarkkinoilla. Tällöin ei auta yhtään se, että kultalusikka suussa syntynyt nuori ja nätti kansanedustaja vihjailee omista "rajoitteistaan".
Jos olisit itse työnantaja, niin ottaisitko töihin +50 naisen, joka kulkee rollaattorin kanssa? Et ottaisi. Niihin samoihin töihin pystyy moni nuorempi ja terve ihminen, joten ajattelisit yrityksen etua ja palkkaisit jonkun toisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ”työtön” on elämäntapavalittaja.
Olisi kiitollinen että me maksamme hänen elämänsä.Kukaan ei maksa täällä toisten elämää.
Tutustu asiaan äläkä jauha kokkaripropagandaa.
Olet nyt jauhanut tätä samaa useammassa ketjussa, joten voisitko kertoa miten tuo väittämä pitää paikkansa? Käsittääkseni kyllä kollektiivisesti me veronmaksajat (yksityiset ja yritykset) maksamme monenkin ihmisen elämisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niin, ikää lähes 50v.
Mikset lähde töihin Kristiinankaupunkiin? Sinne pääsee vanhemmatkin.
Vierailija kirjoitti:
Luin tämän työttömän kommentteja iltalehdestä ja kyllä suli sympatiat häntäkin kohtaan. On niin rasittavaa täyttää tukihakemus kerran kuussa, käy kyllä työstä... Oikeasti? Jos ei kerran kuussa jaksa rutiinipaperia täyttää ja toimittaa, on kyllä kamalaa. Muut tuet eivät saisi leikata tt-tukea. Mitä ihmettä, miksei muka? Lapsella on kallis harrastus, koska lapsi haluaa. Huoh.
Ei kannata puhua toisten asioista ellei itse ole ollut vastaavassa tilanteessa.
Tai jos on yhtä EMPATIAkyvytön kuin Koski. Sympatiaa et voi kokea sieltä norsuunluutornistasi muuten.
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää tämä koko keskustelu työttömän ja Susanna Kosken kohtaamisesta. Eikö kenenkään mielestä Susannalla ole tuossa pointtia? Minusta on. Kyllä pitää ihmisen ottaa vastuuta omasta elämästään. Kaikki alkaa jo siitä, mitä lähtee nuorena opiskelemaan. On syytä valita ala, jolla voi elättää itsensä ja saa mahdollisuudet kunnon työhön ja ansioihin. Jos opiskelee yliopistossa jotakin hihhulitiedettä, on turha marista kun ei ole töitä ja saa liian pientä palkkaa. Mitä tulee sairauksiin, ”allergiat, astma ja fibromyalgia” ovat juttuja mitä löytyy aika monelta ja niiden kanssa kyllä elellään ja käydään töissä. Työanatajat eivät tietenkään arvosta (=pidä) sellaisia työntekijöitä, jotka saikuttelevat jatkuvasti ja ovat vaivojensa pauloissa. Kaikkinensa jos ihmiseltä puuttuu kunnianhimo, vastuunotto omasta elämästä, että yrittäisi jatkuvasti parantaa, liikkuisi ja söisi terveellisesyi, niin ei se yhteiskunnan vika ole. Kyllä vastuu on yksilöllä.
No niin, sitten toinen näkökulma asiaan. Te siellä mietitte, että siellä joku kultalusikka suussa syntynyt menestyjä horisee, eikä tiedä oikeasta elämästä elämästä mitään. Mitä tuumaatte tästä: olen köyhän yksinhuoltajan tytär. Kotoa saanut lähinnä huonoja neuvoja. Olen suorittanut kolme eri tutkintoa, vaihtanut ammattia ja hyvin aktiivisesti hakenut mahdollisuuksia työelämässä. Nykyään olen vaativassa asiantuntijatehtävässä globaalissa pörssiyhtiössä. Olen saanut kerran potkut Yt:ssä kun koko osastomme irtisanottiin jne. Teen työtä kelloon katsomatta, yrittäjämäisellä asenteella. Olen muuten ollut yrittänäkin aikoinaan. Mutta: samaan aikaan minulla on useita kroonisia elämänlaatua laskevia sairauksia, mm melkoisen paha krooninen kipu. Saisin milloin tahansa sairauslomaa ja voisin alkaa vonkumaan eläkkeelle, johon luultavasti pääsisinkin normaalin prosessin jälkeen. En halua. Paljon on kiinni asenteesta. Minun kipuihini ei edes auta mitkään normaalit kipulääkkeet. Hoidan itseäni kaikin mahdollisin keinoin, mm tiukka ruokavalio (hiilihydraattien rajoittaminen) auttaa, olen huomannut. Liikkuminen on hankalaa, siis sellainen oikein kuntoliikunta, mutta koitan silti lenkkeillä koiran kanssa, vaikka siitäkin tulee kipuja.
Niin, mitä näistä asioista oikein pitäisi ajatella? Olenko minä ollut vain onnekas vai onko asenteella tosiaan merkitystä?
Hienoa, olet selviytyjä. Mutta kun ihmisillä on myös persoonallisuuden ja psyykkisten resurssien puolella vaihtelua. Siinä mielessä kyse ei ole asenteesta.
Sattumalta on myös osansa ihmisten elämänkaaressa, usein vain menestys tulkitaan mieluusti omaksi ansioksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wau, että oikein diabetes ja keuhkoahtaumatauti! Hyvänen aika hänhän on täysi invalidi! Tajuatteko te itsekään miten typeriltä kuulostatte näiden kommenttienne kanssa? Aloittaja ja Koski ovat täysin oikeassa. 20 vuotta ja mitään ei saatu aikaan. Se kertoo aikamoisesta saamattomuudesta ja sitä ei kyllä mitenkään noilla sairauksilla voi selitellä.
Toivotaan syvästi että kohtaat muutaman haasteen elämässäsi. Muista joka ilta, että joka toiselle napsahtaa syöpä. Se näyttää olevan ihmislajille täysin oikein.
Kuten sanoin, ette edes tajua miten typeriltä kuulostatte näiden kommenttienne kanssa? Luuletko tosiaan, että maailma ja työelämä ei ole täynnä ihmisiä, joilla on samat sairaudet ja huomattavasti vaikeampia sairauksia kuin mainitut?
Heillä on ehkä ollut se työpaikka jo ennen sairastumista. On ihan totta että monisairaskin voi työskennellä ja olla hyväkin työssään mutta toinen juttu on se, että kuka tällaisen palkkaa.
Itsellänikin on vaikeita kroonisia sairauksia mutta silti haluaisin työtä. Työnantajat vaan eivät halua minua, koska tietenkin ottavat mieluummin terveen.
Olen syntynyt fyysisen kehitysvamman kanssa ja silti olen töissä. Ei diabetes, jne ole este töihin menemiselle.
"Fyysistä kehitysvammaa" ei olekaan, kehitysvamma terminä tarkoittaa älyllistä vammaa, tarkoittanet siis synnynäistä fyysistä vammaa. Ja edelleen, sairaus ei useinkaan ole este töiden tekemiselle, mutta se on erittäin suuri este töiden saamiselle. Minäkin olin monisairaana 10 vuotta töissä mutta kun nuo työt loppuivat (koko ala siirtyi pois Suomesa), niin en ole enää töitä saanut ja syynä nimenomaan työnantajien asenne.
Monisairas
Nykyisin ei fyysisistä vammoista tosiaan puhuta kehitysvammoina, mutta vielä 30 vuotta sitten sikiönkehityksessä tapahtuneista epämuodostumista puhuttiin fyysisinä kehitysvammoina.
Esikoisellani on useita tällaisia synnynnäisiä vammoja, joita ei pysty millään peittelemään. Ne näkyvät. Kun hän oli pieni, mulle oli tärkeää tunnistaa, missä asioissa hän oli lahjakas. Ja tukea kaikin tavoin näitä asioita, joista sittemmin muodostui hänelle harrastus. Harrastuksensa kautta hän oli todella hyvä siinä, mitä teki. Jos hän olisi ollut vammaton, olisin tehnyt kaikkeni puhuakseni hänet ympäri alanvalinnasta. Hän nimittäin valitsi alan, joka on aina ollut yksi Suomen huonoimmin työllistävistä aloista ja jolle on varsin vaikea edes päästä opiskelemaan. Olisin suositellut mitä tahansa muuta vaihtoehtoa, mutta koska hänen kohdallaan vaihtoehtoja ei kovin paljoa ollut, en sanonut mitään.
Opiskeluaikana hän oli harjoittelijana useammassa paikassa ja jokaisessa suhtautui kuin työntekijä eikä kuin harjoittelija. Ei siis odottanut, että häntä neuvotaan ja kerrotaan, mitä milloinkin pitää tehdä ja miten. Alan työt ovat pääasiassa projektitöitä, joissa työttömyyskin kuuluu työsuhteiden välillä asiaan. Hän on kuitenkin koko ajan laajentanut osaamistaan koskemaan muitakin alan (ja myös toisen alan) hommia kuin mihin hän varsinaisesti kouluttautui. Tästä on seurannut, että työttömyysjaksot ovat nykyisin varsin lyhyitä ja työsuhteet yhä pidempiä. Sen pituisia, että hän ihan mielellään pitääkin työsuhteiden välillä muutaman viikon lomaa. Mahdollisuudet ulkomaillekin ovat olemassa.
Hänenkin kohdallaan on kuitenkin ollut hyvin pitkälti kyse onnesta ja asenteesta. Suurin onni on ollut hänen lahjakkuutensa, toiseksi suurin onni, että hänellä oli jo pienestä pitäen tukijoukot, jotka tunnistivat tämän lahjakkuuden ja mahdollistivat sen kehittämisen. Ei voi koskaan tietää, vaikka tuon Kupla-ohjelman työttömän naisen tyttärestä tulisi vielä kuuluisa sellisti. Tekisi harrastuksestaan itselleen ammatin ja vieläpä menestyisi siinä. Jos ei Suomessa, niin maailmalla. Tällä tytöllä on varmasti elämässään muitakin vaihtoehtoja, mutta voin sanoa, että en päivääkään ole katunut, että mahdollistin omalle vammaiselle lapselleni hänen unelmiensa täyttymisen, vaikka monesti pelkäsin hänen pettyvän, jos unelmat eivät täytykään.
Koski on täysin oikeassa. Hänen olisi vaan pitänyt esittää asiansa toisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Sinkkumies
Sinkkumies
Sinkkumies
** REPS! **
Sinkkumies
Ei tarvitse, kun ihmisten työllistyminen perustuu vapaaehtoisuuteen. Muuta tämä periaate ja jonkun on sitten otettava tontilleen ne ihmiset ihmiset joita kukaan työnantaja ei töihin vapaaehtoisesti palkkaisi. Sinä varmasti ilmoittaudut sitten vapaaehtoiseksi.
Annetaan niille harjat. Voivat lakaista katuja 4 tuntia päivässä.
Väitättekö te nyt ihan oikeasti, ettei näille ihmisille löytyisi hyödyllistä työtä? Työtä joka vain odottaa tekijäänsä.
Semmoista työtä on valtavasti.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vai että oikein syöpää toivot minulle, sepä hienoa. Minähän kerroin, että liuta kroonisia sairauksia löytyy jo entuudestaan, ikävää etteivät ne mielestäsi riitä. Mitäpä sinä tai kukaan muu voi tietää minun tuskistani tai elämäni vastoinkäymisistä? Hävetkää itse.
En ihan osta näitä älykkyyteen liittyviä kommentteja, enkä aio hävetä mitä kirjoitin. En näe myöskään syytä poistaa tätä ketjua ketään loukkaavana. Olen myös sitä mieltä, että Susanna Koski olisi voinut asetella sanansa paremmin, siinä lyhyessä klipissä hän vaikutti hyvin kylmäkiskoiselta. Tottakai pitää löytyä empatiaa kanssaihmisten tilanteille, mutta se ei silti muuta mielipidettäni itse asiaan.
Ap
Kyllä kertoo sitten mahdollisimman pienestä empatiakyvystä.
Ja kuvitteleehan Suskikin olevansa varmaan asiallinen toimissaan, "kun moni ihminen tuli hänelle kertomaan että sos turv tulee hyvin toimeen ja että oli liian lälly työttömälle"
Eihän se käy että kokkari näyttää heikolta!
Äänestäjät kaikkoo välittämästi.
Kun ekaa vetää nokkaan niin se kummasti hiljentää päälletulohaluja.
Sinkkumies