Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö kenenkään mielestä Susanna Koski ole oikeassa? Toisenlainen tarina

Vierailija
16.05.2018 |

Minua ihmetyttää tämä koko keskustelu työttömän ja Susanna Kosken kohtaamisesta. Eikö kenenkään mielestä Susannalla ole tuossa pointtia? Minusta on. Kyllä pitää ihmisen ottaa vastuuta omasta elämästään. Kaikki alkaa jo siitä, mitä lähtee nuorena opiskelemaan. On syytä valita ala, jolla voi elättää itsensä ja saa mahdollisuudet kunnon työhön ja ansioihin. Jos opiskelee yliopistossa jotakin hihhulitiedettä, on turha marista kun ei ole töitä ja saa liian pientä palkkaa. Mitä tulee sairauksiin, ”allergiat, astma ja fibromyalgia” ovat juttuja mitä löytyy aika monelta ja niiden kanssa kyllä elellään ja käydään töissä. Työanatajat eivät tietenkään arvosta (=pidä) sellaisia työntekijöitä, jotka saikuttelevat jatkuvasti ja ovat vaivojensa pauloissa. Kaikkinensa jos ihmiseltä puuttuu kunnianhimo, vastuunotto omasta elämästä, että yrittäisi jatkuvasti parantaa, liikkuisi ja söisi terveellisesyi, niin ei se yhteiskunnan vika ole. Kyllä vastuu on yksilöllä.

No niin, sitten toinen näkökulma asiaan. Te siellä mietitte, että siellä joku kultalusikka suussa syntynyt menestyjä horisee, eikä tiedä oikeasta elämästä elämästä mitään. Mitä tuumaatte tästä: olen köyhän yksinhuoltajan tytär. Kotoa saanut lähinnä huonoja neuvoja. Olen suorittanut kolme eri tutkintoa, vaihtanut ammattia ja hyvin aktiivisesti hakenut mahdollisuuksia työelämässä. Nykyään olen vaativassa asiantuntijatehtävässä globaalissa pörssiyhtiössä. Olen saanut kerran potkut Yt:ssä kun koko osastomme irtisanottiin jne. Teen työtä kelloon katsomatta, yrittäjämäisellä asenteella. Olen muuten ollut yrittänäkin aikoinaan. Mutta: samaan aikaan minulla on useita kroonisia elämänlaatua laskevia sairauksia, mm melkoisen paha krooninen kipu. Saisin milloin tahansa sairauslomaa ja voisin alkaa vonkumaan eläkkeelle, johon luultavasti pääsisinkin normaalin prosessin jälkeen. En halua. Paljon on kiinni asenteesta. Minun kipuihini ei edes auta mitkään normaalit kipulääkkeet. Hoidan itseäni kaikin mahdollisin keinoin, mm tiukka ruokavalio (hiilihydraattien rajoittaminen) auttaa, olen huomannut. Liikkuminen on hankalaa, siis sellainen oikein kuntoliikunta, mutta koitan silti lenkkeillä koiran kanssa, vaikka siitäkin tulee kipuja.

Niin, mitä näistä asioista oikein pitäisi ajatella? Olenko minä ollut vain onnekas vai onko asenteella tosiaan merkitystä?

Kommentit (616)

Vierailija
161/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeassa. Asioihin voi ja pitää itse vaikuttaa, usein se kun tilanne nostetaan esille ja osutaan arkaan paikkaan nostattaa tällaisen tunnevyöryn mitä nyt tässä Kosken tapauksessa. Varmasti joitakin mahdollisuuksia olisi myös tälle korkeakoulutetuille jutun henkilölle, tuntuu oudolta ettei kotoa voisi tuolla koulutuksella tehdä yhtään mitään. Konsultointia, asiantuntijatehtäviä vaikka sitten osa-aikaisesti omalta alalta sivuten. Olisi mielenkiintoista tietää onko hän yrittänyt tätä mahdollisuutta vai onko yrittäminen ollut sitä että kun ei työkkärin listoilla ole töitä niin sitten niitä ei ole.

Menikö hänen koulutus siis ihan hukkaan?

Myös se että yksi lääkäri on todennut hänet työkyvyttömäksi ei vielä sano mitään, lääkäritkin on henkilöitä eikä yksi arvio ole välttämättä se oikea. Kelan mielestä hän on työkykyinen vielä. Jos kaikki diabeetikot, astmaatikot ja keuhkoahtaumatautiset olisivat työkyvyttömiä olisi meillä Iso liuta lisää ihmisiä kortistossa tai eläkkeellä.

En nyt väitä tästä tapauksesta, mutta usein nämä sairaudet ovat elintavoilla hyvin pitkälle itseaiheutettuja.

Itsekin valmistuin ekaan ammattiin laman jälkimainingeissa eikä töitä sillä alalla silloin juuri ollut kuin kausiluonteisesti. En jäänyt tuleen makaamaan vaan luin myös muutaman muun ammatin lisää eri aloilta eikä työt ole olleet vähissä sen jälkeen.

Ei ole uskottava konsultti jos ollut lähinnä kotona. Toisaalta jos laitat firman pystyyn sillä voi olla vaikutuksia etuuksiin.

Vierailija
162/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vaikka 10 000 Euroa vuodessa saisin takaisin verottajalta, niin kyllä sillä ostaa siivous / koiran ulkoilutus palvelua, ihan riittävästi.

Sinkkumies

Palkka on sitä varten että sillä ostetaan tarvitsemansa palvelut. Kannattaisi sinunkin tarkistaa mikä on sinulle riittävä palkkataso. Luuletko tosiaan että verottaja jakaisi rahaa työssäkäyville enemmän jos kaikki työttömät tekisivät töitä ilmaiseksi 😂. Mistä ne rahat tulisivat?

Mikä sun on vaikeata ymmärtää? Jos työttömät tekisivät saamillaan yli 1000 eurolla / kk jotain vastikkeellista, niin mitä siinä tarvitsee jakaa?

Jokainen työssäkäyvä saisi vaikka 4 tuntia siivouspalvelua viikossa. Mikä tässä on vaikeata?

Sinkkumies

Sitä vastikkeellisuutta kutsutaan työksi. Palkkaa kunnolla tai älä palkkaa ollenkaan mutta jätä tet-jaksot ja täksvärkkipäivät sinne yläasteelle.

Johan siitä maksetaan yli 1000 euroa kuussa. Sillä voi tehdä vaikka puolta 4 tunnin päivää. Tällöin 8 tunnin palkka olisi yli 2000 euroa.

Mikä tässä on vaikeata? Miksi ne rahat pitäisi saada vastikkeettomasti?

Sinkkumies

Haluatko ihan oikeasti asuntoosi siivoamaan Jarmo moniongelmaisen pössyttelevän elämäntapatyöttömän neljäksi tunniksi? Ole hyvä vain.

En, vaan mä jättäisin pihaan lapion ja sanoisin mihin kohtaan haluan yrttipeenkin, sekä ruohonleikkurin. Voisihan se tietty ajella omat varpaansa sillä irti, mutta se ei ole mun häviö.

Sinkkumies

Huomaat sitten puolen vuoden päästä että lapiosi on hävinnyt. Ihan oikeasti voisit edes vähän miettiä näitä aivopierujasi etukäteen... 

Palkka maksetaan sitten vasta, kun työt on tehty ja työkalut palautettu ehjänä.

Saat työkalut takaisin ehjänä, mutta autotallistasi on hävinnyt yhtä sun toista jonka huomaat vasta sitten kun on liian myöhäistä.

Yhyy.. Byää.. 

Jos emme saa vastikkeetonta rahaa, niin teemme rikoksia. Voiko pelkurimpaa enää olla?

Mies joka tinkii vapaudestaan pelkuruuden takia, ei ole ansainnut vapauttaan.

Sinkkumies

Luuletko että se töihin neljäksi tunniksi pakotettu moniongelmainen joka kääntää autotallisi välittää paskan vertaa sinun mielipiteistäsi?

Se alkaa välittämään, kun en enää ruoki sitä ja tulee vilu ja nälkä.

Sinkkumies

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä routa porsaan töihin ajaa.

Sinkkumies

Vierailija
164/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtio ei hyödy millään lailla siitä että työttömät tekevät sinkkumiehelle töitä. Luulen että sinkkumies on trolli.

Vierailija
165/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vaikka 10 000 Euroa vuodessa saisin takaisin verottajalta, niin kyllä sillä ostaa siivous / koiran ulkoilutus palvelua, ihan riittävästi.

Sinkkumies

Palkka on sitä varten että sillä ostetaan tarvitsemansa palvelut. Kannattaisi sinunkin tarkistaa mikä on sinulle riittävä palkkataso. Luuletko tosiaan että verottaja jakaisi rahaa työssäkäyville enemmän jos kaikki työttömät tekisivät töitä ilmaiseksi 😂. Mistä ne rahat tulisivat?

Mikä sun on vaikeata ymmärtää? Jos työttömät tekisivät saamillaan yli 1000 eurolla / kk jotain vastikkeellista, niin mitä siinä tarvitsee jakaa?

Jokainen työssäkäyvä saisi vaikka 4 tuntia siivouspalvelua viikossa. Mikä tässä on vaikeata?

Sinkkumies

Sitä vastikkeellisuutta kutsutaan työksi. Palkkaa kunnolla tai älä palkkaa ollenkaan mutta jätä tet-jaksot ja täksvärkkipäivät sinne yläasteelle.

Johan siitä maksetaan yli 1000 euroa kuussa. Sillä voi tehdä vaikka puolta 4 tunnin päivää. Tällöin 8 tunnin palkka olisi yli 2000 euroa.

Sinkkumies

Haluatko ihan oikeasti asuntoosi siivoamaan Jarmo moniongelmaisen pössyttelevän elämäntapatyöttömän neljäksi tunniksi? Ole hyvä vain.

En, vaan mä jättäisin pihaan lapion ja sanoisin mihin kohtaan haluan yrttipeenkin, sekä ruohonleikkurin. Voisihan se tietty ajella omat varpaansa sillä irti, mutta se ei ole mun häviö.

Sinkkumies

Huomaat sitten puolen vuoden päästä että lapiosi on hävinnyt. Ihan oikeasti voisit edes vähän miettiä näitä aivopierujasi etukäteen... 

Saat työkalut takaisin ehjänä, mutta autotallistasi on hävinnyt yhtä sun toista jonka huomaat vasta sitten kun on liian myöhäistä.

Yhyy.. Byää.. 

Jos emme saa vastikkeetonta rahaa, niin teemme rikoksia. Voiko pelkurimpaa enää olla?

Sinkkumies

Luuletko että se töihin neljäksi tunniksi pakotettu moniongelmainen joka kääntää autotallisi välittää paskan vertaa sinun mielipiteistäsi?

Sinkkumies

Jep, jättäytyy systeemin ulkopuolelle ja ryöstömurhaa sut kämppääsi.

Vierailija
166/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rikolliset laitetaan kaivamaan ojaa ja lapioimaan soraa. Kyllä se opettaa jatkossa, ettei niin kannata toimia.

Sinkkumies

Oppivat vain taitavammiksi.

Ehei.. kun kaksi vuotta kaivaa ojaa, niin kyllä sen muistaa. Vedellä ja leivällä vain tietenkin.

Sinkkumies

Vierailija
167/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa kommenteista on todella ylimielisiä. Olen itse ollut haluttu työntekijä, mutta sairauden myötä tippunut paarialuokkaan. Ilmeisesti ilman tuota kokemusta, ihmiset eivät näe miten se vaikuttaa.

Vierailija
168/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En makaa kotona vaan teen ilmaiseksi töitä miesystäväni yrityksessä työharjoittelijana ja Kela tukee tätä kautta minua ja miesystäväni yritystä.

Vierailija
169/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä isompia tuloeroja toivovat haluavat siis, että Suomeen saadaan lisää rikollisuutta ja turvattomuutta, panssarilasit autoihin ja muurit linnojen ympärille. Kai te nyt sen verran ymmärrätte, kun varmaan sivistyneinä ihmisinä olette matkustaneet maissa missä sossusta ei olla kuultukaan. Tulojen jakaminen on pieni hinta lintukodostamme, muusta haaveilevat voivat muuttaa vaikka Aasiaan.

Kävin ystävien luona Intiassa ja he esittelivät minulle maataan. En nähnyt siellä pamssarilaseja, en murtovarkaista, en muireja, enkä kerjäläisiä vaikka maan tuloerot ovat suuret. Ystävilläni oli ihana nelihuoneinen asunto suhkot uudessa kerrostalossa, ilmastointi ja kaikki uusi teknologia joten niistäkään ei ollut ihmisillä puutetta.

Oletko tosissasi. Että ihminen voi olla tyhmä. Olisitte menneet sinne slummialueelle,ai niin kaverisi ei varmasti sinua sinne vienyt koska siellä on vaarallista.

Vierailija
170/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rikolliset laitetaan kaivamaan ojaa ja lapioimaan soraa. Kyllä se opettaa jatkossa, ettei niin kannata toimia.

Sinkkumies

Oppivat vain taitavammiksi.

Ehei.. kun kaksi vuotta kaivaa ojaa, niin kyllä sen muistaa. Vedellä ja leivällä vain tietenkin.

Sinkkumies

Kukaan näistä ei kaiva ojaa kahta vuotta vedellä ja leivällä, vaan tulevat sitten vähän isommalla pakettiautolla hakemaan sen autottallisi sisällön. Muista ostaa hyvä ruohonleikkuri että ovat tyytyväisiä.

Vierailija
171/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

nYKYAJAN TYÖVAATIMUKSET JA TAHTI ON SELLNEN, ETTEI SIELLÄ ENÄÄ TERVEKÄÄN PÄRJÄÄ, SAATI SAIRAS. MIKSI SAIRAAN PITÄISI TÖITÄ HAKEA, HERRAN JESTAS SENTÄÄN, JOTAIN RAJAA IHMISVIHAANKIN JO PIKKUHILJAA.

Sori, tuli vahingossa isolla, en ala korjaamaan enää.

Vierailija
172/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kroonikkona kaipaisin joustavaa työpaikkaa. Sellaisia ei ole.

Niin. Et ole ymmärtänyt koko käsitettä alkuunkaan. Työntekijän pitää olla joustava ja mukautua työpaikan muutoksiin.

Ei kukaan voi alkaa äidiksesi ja passata sinua halujesi ja tahtojesi kanssa.

Sinkkumies

Niin, kysyntä ja tarjonta ei kohtaa. Mitä neuvot minun tekevän? Nyt ratkaisu on olla pääosin työtön. Pakkotöistä siirtyisin varmasti nopeasti sairaslomalle. Terve työtön tai sairas työntekijä. Mitä voisin tehdä pienimuotoisen yrittäjyyden lisäksi?

Vierailija
173/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkkumies

Sinkkumies

Sinkkumies

Sinkkumies

Yhyy.. Byää.. 

Sinkkumies

Sinkkumies

Saamaton työtön luuseri pelottaa mua, joka kiertää salit kaukaa? Nää pellet ei tajua, että oikeassa elämässä niillä olisi jo lähtenyt nirri, ellei me vahvemmat elätettäisi niitä.

Pelottaa ;)

Sinkkumies

Vierailija
174/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkun verran samaa mieltä, mutta on idioottimainen ajatus, että "pitäisi ymmärtää ettei humanistiset alat työllistä" tms. Tämä olisi perusteltu väite, jos oppilaitoksissa olisi hupiopintokiintiö niille, joita ala kiinnostaa, mutta sille työllistyminen ei niinkään. Ei minulla ainakaan nuorena ollut tietämystä alojen työllistävyydestä, muuta kuin se mitä opinto-oppaissa luki. Jos kaikki opiskelevat lääkäreiksi, niin pian se ei enää työllistäkään. Lääkäri joutuu sitten hankkimaan humanistisen koulutuksen. Maailman ja yhteiskunnan muuttumisen arviointi on myös nuorelle hyvin haastavaa. Kaikilla ei myöskään riitä matemaattinen lahjakkuus teknisille aloille jne. Muistathan kiittää myös onneasi siitä, että olet nyt hyvässä asemassa.

Vierailija
175/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap:llä lapsia? En huomannut vielä mainintaa. Lapsesi ovat tietysti myöskin korkeastikoulutettuja ja johtavissa asemissa työskenteleviä. Puolisosi on myöskin hyvin tienaava ja osallistuu kotitöihin 100% ja on vielä komea ja isokaluinen.

Vierailija
176/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkkumies

Sinkkumies

Sinkkumies

Sinkkumies

Yhyy.. Byää.. 

Sinkkumies

Sinkkumies

Saamaton työtön luuseri pelottaa mua, joka kiertää salit kaukaa? Nää pellet ei tajua, että oikeassa elämässä niillä olisi jo lähtenyt nirri, ellei me vahvemmat elätettäisi niitä.

Pelottaa ;)

Sinkkumies

Siksi ne toimiikin porukoissa, mutta ei siinä mitään kun olet käynyt salilla. Niitä varmasti pelottaa sun lihakset tosi paljon.

Vierailija
177/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas en kaipaa valittelevaa kroonikkoa vaan kunnollista tervettä osaavaa ahkeraa valmista työntekijää joka osaa tarttua annettuun tehtäviin ilman perehdytystä.

Vierailija
178/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Et ole ymmärtänyt koko käsitettä alkuunkaan. Työntekijän pitää olla joustava ja mukautua työpaikan muutoksiin.

Ei kukaan voi alkaa äidiksesi ja passata sinua halujesi ja tahtojesi kanssa.

Sinkkumies

Niin, kysyntä ja tarjonta ei kohtaa. Mitä neuvot minun tekevän? Nyt ratkaisu on olla pääosin työtön. Pakkotöistä siirtyisin varmasti nopeasti sairaslomalle. Terve työtön tai sairas työntekijä. Mitä voisin tehdä pienimuotoisen yrittäjyyden lisäksi?

Voit alkaa poliitikoksi ja korjata asiat. Esim. maksetaan tehdystä työstä, niin ei haittaa, jos joku on vajaakuntoinen. Silloin vain palkka on pienempi ja yrittäjän riski on vähäinen.

Mahdollisuus palkata uusi työntekijä, ilman että sitä vanhaa ja huonoa on pakko ottaa takaisin ym. 

Mitä joustavampi työvoimapolitiikka on, niin sen helpompi ihmisiä on palkata. Tietenkin lieveiolmiöitäkin on, mutta uskon että 95% tästä olisi pelkkää positiivista.

Sinkkumies

Vierailija
179/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää muistaa, että ihmisillä on aina erilainen temperamentti ja erilainen kivunsietokyky ja erilaiset elämänkokemukset jotka muokkaavat ihmistä ja hänen kykyään selvityä elämässä. Perheen samat lapsetkin suhtautuvat eri tavoin samoihin asioihin, reagoivat eri tavoin samoihin asioihin. Heistä voi kasvaa todella erilaisia vaikka ovat samasta perheestä lähtöisin. Ei voi verrata kahta täysin erilaisella geenistöllä ja hermostolla olevaa ihmistä keskenään. Ihmiset ovat psykofyysisten tekijöiden ja ympäristönsä summia.

Vierailija
180/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koski on ihan oikeassa. Kyseinen "työtön" ei omaa asennetta jolla edes töitä saadaan. Makaa ja valittaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme neljä