Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö kenenkään mielestä Susanna Koski ole oikeassa? Toisenlainen tarina

Vierailija
16.05.2018 |

Minua ihmetyttää tämä koko keskustelu työttömän ja Susanna Kosken kohtaamisesta. Eikö kenenkään mielestä Susannalla ole tuossa pointtia? Minusta on. Kyllä pitää ihmisen ottaa vastuuta omasta elämästään. Kaikki alkaa jo siitä, mitä lähtee nuorena opiskelemaan. On syytä valita ala, jolla voi elättää itsensä ja saa mahdollisuudet kunnon työhön ja ansioihin. Jos opiskelee yliopistossa jotakin hihhulitiedettä, on turha marista kun ei ole töitä ja saa liian pientä palkkaa. Mitä tulee sairauksiin, ”allergiat, astma ja fibromyalgia” ovat juttuja mitä löytyy aika monelta ja niiden kanssa kyllä elellään ja käydään töissä. Työanatajat eivät tietenkään arvosta (=pidä) sellaisia työntekijöitä, jotka saikuttelevat jatkuvasti ja ovat vaivojensa pauloissa. Kaikkinensa jos ihmiseltä puuttuu kunnianhimo, vastuunotto omasta elämästä, että yrittäisi jatkuvasti parantaa, liikkuisi ja söisi terveellisesyi, niin ei se yhteiskunnan vika ole. Kyllä vastuu on yksilöllä.

No niin, sitten toinen näkökulma asiaan. Te siellä mietitte, että siellä joku kultalusikka suussa syntynyt menestyjä horisee, eikä tiedä oikeasta elämästä elämästä mitään. Mitä tuumaatte tästä: olen köyhän yksinhuoltajan tytär. Kotoa saanut lähinnä huonoja neuvoja. Olen suorittanut kolme eri tutkintoa, vaihtanut ammattia ja hyvin aktiivisesti hakenut mahdollisuuksia työelämässä. Nykyään olen vaativassa asiantuntijatehtävässä globaalissa pörssiyhtiössä. Olen saanut kerran potkut Yt:ssä kun koko osastomme irtisanottiin jne. Teen työtä kelloon katsomatta, yrittäjämäisellä asenteella. Olen muuten ollut yrittänäkin aikoinaan. Mutta: samaan aikaan minulla on useita kroonisia elämänlaatua laskevia sairauksia, mm melkoisen paha krooninen kipu. Saisin milloin tahansa sairauslomaa ja voisin alkaa vonkumaan eläkkeelle, johon luultavasti pääsisinkin normaalin prosessin jälkeen. En halua. Paljon on kiinni asenteesta. Minun kipuihini ei edes auta mitkään normaalit kipulääkkeet. Hoidan itseäni kaikin mahdollisin keinoin, mm tiukka ruokavalio (hiilihydraattien rajoittaminen) auttaa, olen huomannut. Liikkuminen on hankalaa, siis sellainen oikein kuntoliikunta, mutta koitan silti lenkkeillä koiran kanssa, vaikka siitäkin tulee kipuja.

Niin, mitä näistä asioista oikein pitäisi ajatella? Olenko minä ollut vain onnekas vai onko asenteella tosiaan merkitystä?

Kommentit (616)

Vierailija
121/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja siis tää että neljä tuntia joku vastahakoinen ihminen tekee työtä kuussa. Sinkkumies ei tajua, että tämän porukan ohjaaminen näihin neljän tunnin työihin ja heidän opastamisensa ja valvomisensa ja puuhan aiheuttamat ongelmat tulee aivan jäätävän paljon kalliimaksi kuin maksaa se korvaus.

Korjaus, siis viikossa

Vierailija
122/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vaikka 10 000 Euroa vuodessa saisin takaisin verottajalta, niin kyllä sillä ostaa siivous / koiran ulkoilutus palvelua, ihan riittävästi.

Sinkkumies

Palkka on sitä varten että sillä ostetaan tarvitsemansa palvelut. Kannattaisi sinunkin tarkistaa mikä on sinulle riittävä palkkataso. Luuletko tosiaan että verottaja jakaisi rahaa työssäkäyville enemmän jos kaikki työttömät tekisivät töitä ilmaiseksi 😂. Mistä ne rahat tulisivat?

Mikä sun on vaikeata ymmärtää? Jos työttömät tekisivät saamillaan yli 1000 eurolla / kk jotain vastikkeellista, niin mitä siinä tarvitsee jakaa?

Jokainen työssäkäyvä saisi vaikka 4 tuntia siivouspalvelua viikossa. Mikä tässä on vaikeata?

Sinkkumies

Sitä vastikkeellisuutta kutsutaan työksi. Palkkaa kunnolla tai älä palkkaa ollenkaan mutta jätä tet-jaksot ja täksvärkkipäivät sinne yläasteelle.

Johan siitä maksetaan yli 1000 euroa kuussa. Sillä voi tehdä vaikka puolta 4 tunnin päivää. Tällöin 8 tunnin palkka olisi yli 2000 euroa.

Mikä tässä on vaikeata? Miksi ne rahat pitäisi saada vastikkeettomasti?

Sinkkumies

Haluatko ihan oikeasti asuntoosi siivoamaan Jarmo moniongelmaisen pössyttelevän elämäntapatyöttömän neljäksi tunniksi? Ole hyvä vain.

En, vaan mä jättäisin pihaan lapion ja sanoisin mihin kohtaan haluan yrttipeenkin, sekä ruohonleikkurin. Voisihan se tietty ajella omat varpaansa sillä irti, mutta se ei ole mun häviö.

Sinkkumies

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kroonikkona kaipaisin joustavaa työpaikkaa. Sellaisia ei ole.

Vierailija
124/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vaikka 10 000 Euroa vuodessa saisin takaisin verottajalta, niin kyllä sillä ostaa siivous / koiran ulkoilutus palvelua, ihan riittävästi.

Sinkkumies

Palkka on sitä varten että sillä ostetaan tarvitsemansa palvelut. Kannattaisi sinunkin tarkistaa mikä on sinulle riittävä palkkataso. Luuletko tosiaan että verottaja jakaisi rahaa työssäkäyville enemmän jos kaikki työttömät tekisivät töitä ilmaiseksi 😂. Mistä ne rahat tulisivat?

Mikä sun on vaikeata ymmärtää? Jos työttömät tekisivät saamillaan yli 1000 eurolla / kk jotain vastikkeellista, niin mitä siinä tarvitsee jakaa?

Jokainen työssäkäyvä saisi vaikka 4 tuntia siivouspalvelua viikossa. Mikä tässä on vaikeata?

Sinkkumies

Sitä vastikkeellisuutta kutsutaan työksi. Palkkaa kunnolla tai älä palkkaa ollenkaan mutta jätä tet-jaksot ja täksvärkkipäivät sinne yläasteelle.

Johan siitä maksetaan yli 1000 euroa kuussa. Sillä voi tehdä vaikka puolta 4 tunnin päivää. Tällöin 8 tunnin palkka olisi yli 2000 euroa.

Sinkkumies

Haluatko ihan oikeasti asuntoosi siivoamaan Jarmo moniongelmaisen pössyttelevän elämäntapatyöttömän neljäksi tunniksi? Ole hyvä vain.

En, vaan mä jättäisin pihaan lapion ja sanoisin mihin kohtaan haluan yrttipeenkin, sekä ruohonleikkurin. Voisihan se tietty ajella omat varpaansa sillä irti, mutta se ei ole mun häviö.

Sinkkumies

Huomaat sitten puolen vuoden päästä että lapiosi on hävinnyt. Ihan oikeasti voisit edes vähän miettiä näitä aivopierujasi etukäteen... 

Vierailija
125/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Et ole ymmärtänyt koko käsitettä alkuunkaan. Työntekijän pitää olla joustava ja mukautua työpaikan muutoksiin.

Ei kukaan voi alkaa äidiksesi ja passata sinua halujesi ja tahtojesi kanssa.

Sinkkumies

Vierailija
126/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkkumies

Sinkkumies

Sinkkumies

Sinkkumies

Montako olet työllistänyt? Monenlaiset teoreettiset neuvot eivät kuitenkaan kohtaa käytännössä.

Vierailija
127/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkkumies

Sinkkumies

Sinkkumies

Kela varmaan huijaa mua kun en saa lapsikorotusten kanssa kuin vähän päälle 600€ työkkärikorvauksia. Ei siis lähellekään tonnia. Tai sitten sulla on noi summat vähän hakusessa ja heittelet niitä päästäsi. Ei tässä kuule työttömänä juhlita, joten ei tarvi kadehtia. Vaihtaisin tämän työpaikkaan ihan milloin vaan.

Vierailija
128/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä työttömällä oli fibromyalgia mutta ei "allergioita ja astmaa" vaan diabetes ja keuhkoahtaumatauti. Ai niin, mutta kaikillahan meillä on rajoitteita...

Wau, että oikein diabetes ja keuhkoahtaumatauti! Hyvänen aika hänhän on täysi invalidi! Tajuatteko te itsekään miten typeriltä kuulostatte näiden kommenttienne kanssa? Aloittaja ja Koski ovat täysin oikeassa. 20 vuotta ja mitään ei saatu aikaan. Se kertoo aikamoisesta saamattomuudesta ja sitä ei kyllä mitenkään noilla sairauksilla voi selitellä. 

Toivotaan syvästi että kohtaat muutaman haasteen elämässäsi. Muista joka ilta, että joka toiselle napsahtaa syöpä. Se näyttää olevan ihmislajille täysin oikein.

Kuten sanoin, ette edes tajua miten typeriltä kuulostatte näiden kommenttienne kanssa? Luuletko tosiaan, että maailma ja työelämä ei ole täynnä ihmisiä, joilla on samat sairaudet ja huomattavasti vaikeampia sairauksia kuin mainitut? 

Heillä on ehkä ollut se työpaikka jo ennen sairastumista. On ihan totta että monisairaskin voi työskennellä ja olla hyväkin työssään mutta toinen juttu on se, että kuka tällaisen palkkaa.

Itsellänikin on vaikeita kroonisia sairauksia mutta silti haluaisin työtä. Työnantajat vaan eivät halua minua, koska tietenkin ottavat mieluummin terveen. 

Olen syntynyt fyysisen kehitysvamman kanssa ja silti olen töissä. Ei diabetes, jne ole este töihin menemiselle.

"Fyysistä kehitysvammaa" ei olekaan, kehitysvamma terminä tarkoittaa älyllistä vammaa, tarkoittanet siis synnynäistä fyysistä vammaa. Ja edelleen, sairaus ei useinkaan ole este töiden tekemiselle, mutta se on erittäin suuri este töiden saamiselle. Minäkin olin monisairaana 10 vuotta töissä mutta kun nuo työt loppuivat (koko ala siirtyi pois Suomesa), niin en ole enää töitä saanut ja syynä nimenomaan työnantajien asenne.

Monisairas

Vierailija
129/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkkumies

Sinkkumies

Sinkkumies

Sinkkumies

Montako olet työllistänyt? Monenlaiset teoreettiset neuvot eivät kuitenkaan kohtaa käytännössä.

Yli sata.

Sinkkumies

Vierailija
130/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole ainoa suutaan soittava yksinhuoltajan lapsi. Parhaimmat sijoitusneuvojat, köyhien kyykyttäjät ja "miksi ihmisille pitäisi maksaa palkkaa" tyypit ovat kaikki olleet yksinhuoltajien kolmikymppisiä lapsia, jotka ovat perustaneet start up firman tai onnistuneet saamaan sen hyväpalkkaisen duunin.

No mieti pieni hetki miten niitä hyväpalkkaisia duuneja "onnistutaan saamaan". Vinkkinä kerron että niitä ei onnistu saamaan ilman omaa vaivannäköä muut kuin menestyneeseen perheyritykseen syntyneet.

Et nähnyt kommenttini pointtia. Heti kun sinne vihreämmälle oksalle on päästy, muuttuu ääni kellossa ja larpataan välittömästi kokoomuslaista, vaikka mitään takeita siellä työpaikassa pysymiselle ei ole. Nämäkin tapaukset saivat duuninsa suhteiden kautta, että se siitä vaivannäöstä.

Vierailija
131/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Et ole ymmärtänyt koko käsitettä alkuunkaan. Työntekijän pitää olla joustava ja mukautua työpaikan muutoksiin.

Ei kukaan voi alkaa äidiksesi ja passata sinua halujesi ja tahtojesi kanssa.

Sinkkumies

Siksi minut on heitetty työelämän ulkopuolelle.

Vierailija
132/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai Susanna on oikeassa, mutta vihapuhetta suoltava vasemmisto on päässyt 70-lukulaisten lynkkausfiilikseen, ei siinä paljoa itse asiasta pääse keskustelemaan.

Vierailija
133/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tiedän moniakin. Mutta riippuu tietysti siitä, mitä tarkoitat joustavalla. 

Vierailija
134/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkkumies

Sinkkumies

Sinkkumies

Sinkkumies

Yli sata.

Sinkkumies

Montako kroonikkoa?

Vierailija
135/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät ole suorittajia itsensä kustannuksella, toiset haluavat myös elää.

Pitäisi kuitenkin aina näissä muistaa, että jokainen elämä on erilainen.

Vierailija
136/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkkumies

Sinkkumies

Sinkkumies

Mietipä uudelleen nyt ja hartaudella.

Vierailija
137/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkkumies

Sinkkumies

Sinkkumies

Sinkkumies

Miksi valtion pitäis maksaa sulle työntekijä? Työtönhän voi silloin itse palkata itsensä oman nurmikkonsa leikkaajaksi ja kuitata työkkärikorvaukset. Ihan sama oikeus hänellä on ilmaiseen nurmikonleikkaajaan kuin sullakin. 

Vierailija
138/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä työttömällä oli fibromyalgia mutta ei "allergioita ja astmaa" vaan diabetes ja keuhkoahtaumatauti. Ai niin, mutta kaikillahan meillä on rajoitteita...

Wau, että oikein diabetes ja keuhkoahtaumatauti! Hyvänen aika hänhän on täysi invalidi! Tajuatteko te itsekään miten typeriltä kuulostatte näiden kommenttienne kanssa? Aloittaja ja Koski ovat täysin oikeassa. 20 vuotta ja mitään ei saatu aikaan. Se kertoo aikamoisesta saamattomuudesta ja sitä ei kyllä mitenkään noilla sairauksilla voi selitellä. 

Toivotaan syvästi että kohtaat muutaman haasteen elämässäsi. Muista joka ilta, että joka toiselle napsahtaa syöpä. Se näyttää olevan ihmislajille täysin oikein.

Kuten sanoin, ette edes tajua miten typeriltä kuulostatte näiden kommenttienne kanssa? Luuletko tosiaan, että maailma ja työelämä ei ole täynnä ihmisiä, joilla on samat sairaudet ja huomattavasti vaikeampia sairauksia kuin mainitut? 

Heillä on ehkä ollut se työpaikka jo ennen sairastumista. On ihan totta että monisairaskin voi työskennellä ja olla hyväkin työssään mutta toinen juttu on se, että kuka tällaisen palkkaa.

Itsellänikin on vaikeita kroonisia sairauksia mutta silti haluaisin työtä. Työnantajat vaan eivät halua minua, koska tietenkin ottavat mieluummin terveen. 

Olen syntynyt fyysisen kehitysvamman kanssa ja silti olen töissä. Ei diabetes, jne ole este töihin menemiselle.

"Fyysistä kehitysvammaa" ei olekaan, kehitysvamma terminä tarkoittaa älyllistä vammaa, tarkoittanet siis synnynäistä fyysistä vammaa. Ja edelleen, sairaus ei useinkaan ole este töiden tekemiselle, mutta se on erittäin suuri este töiden saamiselle. Minäkin olin monisairaana 10 vuotta töissä mutta kun nuo työt loppuivat (koko ala siirtyi pois Suomesa), niin en ole enää töitä saanut ja syynä nimenomaan työnantajien asenne.

Monisairas

Voi kun te pienokaiset joskus ymmärtäisitte. Jos lainsäädäntö esim. mahdollistaisi maksaa sinulle tehdystä työstä, niin löytyisi heti työnantajia, jotka voisivat sinut palkata.

Voit syyttää siitä vain ja ainoastaan päättäjiä. Ei kukaan kuitenkaan palkkaa henkilöä, jossa firma ottaa itse takkiin. Ymmärrätkö?

Ei se työnantajien syyttely ole asiallista, koska eivät he ole tätä tilannetta luoneet.

Sinkkumies

Vierailija
139/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiasia vain on, että ylipaino on merkittävin syy sydän- ja verisuonisairauksiin (verenpaine, kolestroli), diabetekseen, keuhoahtaumatautiin ja useisiin mielenterveysongelmiinkin sekä joihinkin syöpätyyppeihin. Työttömän ensihoito olisi hoitaa ylipaino ja samalla suuri osa sairauksia (ei tietenkään kaikkia saa pois) eliminoiduiksi. Reipas ja keventynyt olo saa aikaan ihmeitä. Liikunta tuo elämään mielekästä tekemistä ja kyllä ihminen on täysin kyvytön elämänsä hallintaan, jos ei pysty edes tuntia liikkumaan päivän aikana.

Jos haastateltava laihtuisi 40-50 kg, tapaisimme reippaan ja terveen ihmisen. Ko. haastateltava ei varmasti ollut edes pahimmassa tilassa lihavuutensa takia. Toinen syy työttömyyteen on päihteet. Niiden väärinkäyttäjiä on todella paljon ns. työttömissä. Kukaan ei halua juoppoja ja narkomaaneja työllistää. Tämäkin ongelma pitäisi hoitaa ennen työllisyyskokeiluja. 

Vierailija
140/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet oikeassa. Asioihin voi ja pitää itse vaikuttaa, usein se kun tilanne nostetaan esille ja osutaan arkaan paikkaan nostattaa tällaisen tunnevyöryn mitä nyt tässä Kosken tapauksessa. Varmasti joitakin mahdollisuuksia olisi myös tälle korkeakoulutetuille jutun henkilölle, tuntuu oudolta ettei kotoa voisi tuolla koulutuksella tehdä yhtään mitään. Konsultointia, asiantuntijatehtäviä vaikka sitten osa-aikaisesti omalta alalta sivuten. Olisi mielenkiintoista tietää onko hän yrittänyt tätä mahdollisuutta vai onko yrittäminen ollut sitä että kun ei työkkärin listoilla ole töitä niin sitten niitä ei ole.

Menikö hänen koulutus siis ihan hukkaan?

Myös se että yksi lääkäri on todennut hänet työkyvyttömäksi ei vielä sano mitään, lääkäritkin on henkilöitä eikä yksi arvio ole välttämättä se oikea. Kelan mielestä hän on työkykyinen vielä. Jos kaikki diabeetikot, astmaatikot ja keuhkoahtaumatautiset olisivat työkyvyttömiä olisi meillä Iso liuta lisää ihmisiä kortistossa tai eläkkeellä.

En nyt väitä tästä tapauksesta, mutta usein nämä sairaudet ovat elintavoilla hyvin pitkälle itseaiheutettuja.

Itsekin valmistuin ekaan ammattiin laman jälkimainingeissa eikä töitä sillä alalla silloin juuri ollut kuin kausiluonteisesti. En jäänyt tuleen makaamaan vaan luin myös muutaman muun ammatin lisää eri aloilta eikä työt ole olleet vähissä sen jälkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kuusi