Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö kenenkään mielestä Susanna Koski ole oikeassa? Toisenlainen tarina

Vierailija
16.05.2018 |

Minua ihmetyttää tämä koko keskustelu työttömän ja Susanna Kosken kohtaamisesta. Eikö kenenkään mielestä Susannalla ole tuossa pointtia? Minusta on. Kyllä pitää ihmisen ottaa vastuuta omasta elämästään. Kaikki alkaa jo siitä, mitä lähtee nuorena opiskelemaan. On syytä valita ala, jolla voi elättää itsensä ja saa mahdollisuudet kunnon työhön ja ansioihin. Jos opiskelee yliopistossa jotakin hihhulitiedettä, on turha marista kun ei ole töitä ja saa liian pientä palkkaa. Mitä tulee sairauksiin, ”allergiat, astma ja fibromyalgia” ovat juttuja mitä löytyy aika monelta ja niiden kanssa kyllä elellään ja käydään töissä. Työanatajat eivät tietenkään arvosta (=pidä) sellaisia työntekijöitä, jotka saikuttelevat jatkuvasti ja ovat vaivojensa pauloissa. Kaikkinensa jos ihmiseltä puuttuu kunnianhimo, vastuunotto omasta elämästä, että yrittäisi jatkuvasti parantaa, liikkuisi ja söisi terveellisesyi, niin ei se yhteiskunnan vika ole. Kyllä vastuu on yksilöllä.

No niin, sitten toinen näkökulma asiaan. Te siellä mietitte, että siellä joku kultalusikka suussa syntynyt menestyjä horisee, eikä tiedä oikeasta elämästä elämästä mitään. Mitä tuumaatte tästä: olen köyhän yksinhuoltajan tytär. Kotoa saanut lähinnä huonoja neuvoja. Olen suorittanut kolme eri tutkintoa, vaihtanut ammattia ja hyvin aktiivisesti hakenut mahdollisuuksia työelämässä. Nykyään olen vaativassa asiantuntijatehtävässä globaalissa pörssiyhtiössä. Olen saanut kerran potkut Yt:ssä kun koko osastomme irtisanottiin jne. Teen työtä kelloon katsomatta, yrittäjämäisellä asenteella. Olen muuten ollut yrittänäkin aikoinaan. Mutta: samaan aikaan minulla on useita kroonisia elämänlaatua laskevia sairauksia, mm melkoisen paha krooninen kipu. Saisin milloin tahansa sairauslomaa ja voisin alkaa vonkumaan eläkkeelle, johon luultavasti pääsisinkin normaalin prosessin jälkeen. En halua. Paljon on kiinni asenteesta. Minun kipuihini ei edes auta mitkään normaalit kipulääkkeet. Hoidan itseäni kaikin mahdollisin keinoin, mm tiukka ruokavalio (hiilihydraattien rajoittaminen) auttaa, olen huomannut. Liikkuminen on hankalaa, siis sellainen oikein kuntoliikunta, mutta koitan silti lenkkeillä koiran kanssa, vaikka siitäkin tulee kipuja.

Niin, mitä näistä asioista oikein pitäisi ajatella? Olenko minä ollut vain onnekas vai onko asenteella tosiaan merkitystä?

Kommentit (616)

Vierailija
101/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole ainoa suutaan soittava yksinhuoltajan lapsi. Parhaimmat sijoitusneuvojat, köyhien kyykyttäjät ja "miksi ihmisille pitäisi maksaa palkkaa" tyypit ovat kaikki olleet yksinhuoltajien kolmikymppisiä lapsia, jotka ovat perustaneet start up firman tai onnistuneet saamaan sen hyväpalkkaisen duunin.

Vierailija
102/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä työttömällä oli fibromyalgia mutta ei "allergioita ja astmaa" vaan diabetes ja keuhkoahtaumatauti. Ai niin, mutta kaikillahan meillä on rajoitteita...

Wau, että oikein diabetes ja keuhkoahtaumatauti! Hyvänen aika hänhän on täysi invalidi! Tajuatteko te itsekään miten typeriltä kuulostatte näiden kommenttienne kanssa? Aloittaja ja Koski ovat täysin oikeassa. 20 vuotta ja mitään ei saatu aikaan. Se kertoo aikamoisesta saamattomuudesta ja sitä ei kyllä mitenkään noilla sairauksilla voi selitellä. 

Toivotaan syvästi että kohtaat muutaman haasteen elämässäsi. Muista joka ilta, että joka toiselle napsahtaa syöpä. Se näyttää olevan ihmislajille täysin oikein.

Kuten sanoin, ette edes tajua miten typeriltä kuulostatte näiden kommenttienne kanssa? Luuletko tosiaan, että maailma ja työelämä ei ole täynnä ihmisiä, joilla on samat sairaudet ja huomattavasti vaikeampia sairauksia kuin mainitut? 

Heillä on ehkä ollut se työpaikka jo ennen sairastumista. On ihan totta että monisairaskin voi työskennellä ja olla hyväkin työssään mutta toinen juttu on se, että kuka tällaisen palkkaa.

Itsellänikin on vaikeita kroonisia sairauksia mutta silti haluaisin työtä. Työnantajat vaan eivät halua minua, koska tietenkin ottavat mieluummin terveen. 

Olen syntynyt fyysisen kehitysvamman kanssa ja silti olen töissä. Ei diabetes, jne ole este töihin menemiselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ihmetyttää tämä koko keskustelu työttömän ja Susanna Kosken kohtaamisesta. Eikö kenenkään mielestä Susannalla ole tuossa pointtia? Minusta on. Kyllä pitää ihmisen ottaa vastuuta omasta elämästään. Kaikki alkaa jo siitä, mitä lähtee nuorena opiskelemaan. On syytä valita ala, jolla voi elättää itsensä ja saa mahdollisuudet kunnon työhön ja ansioihin. Jos opiskelee yliopistossa jotakin hihhulitiedettä, on turha marista kun ei ole töitä ja saa liian pientä palkkaa. Mitä tulee sairauksiin, ”allergiat, astma ja fibromyalgia” ovat juttuja mitä löytyy aika monelta ja niiden kanssa kyllä elellään ja käydään töissä. Työanatajat eivät tietenkään arvosta (=pidä) sellaisia työntekijöitä, jotka saikuttelevat jatkuvasti ja ovat vaivojensa pauloissa. Kaikkinensa jos ihmiseltä puuttuu kunnianhimo, vastuunotto omasta elämästä, että yrittäisi jatkuvasti parantaa, liikkuisi ja söisi terveellisesyi, niin ei se yhteiskunnan vika ole. Kyllä vastuu on yksilöllä.

No niin, sitten toinen näkökulma asiaan. Te siellä mietitte, että siellä joku kultalusikka suussa syntynyt menestyjä horisee, eikä tiedä oikeasta elämästä elämästä mitään. Mitä tuumaatte tästä: olen köyhän yksinhuoltajan tytär. Kotoa saanut lähinnä huonoja neuvoja. Olen suorittanut kolme eri tutkintoa, vaihtanut ammattia ja hyvin aktiivisesti hakenut mahdollisuuksia työelämässä. Nykyään olen vaativassa asiantuntijatehtävässä globaalissa pörssiyhtiössä. Olen saanut kerran potkut Yt:ssä kun koko osastomme irtisanottiin jne. Teen työtä kelloon katsomatta, yrittäjämäisellä asenteella. Olen muuten ollut yrittänäkin aikoinaan. Mutta: samaan aikaan minulla on useita kroonisia elämänlaatua laskevia sairauksia, mm melkoisen paha krooninen kipu. Saisin milloin tahansa sairauslomaa ja voisin alkaa vonkumaan eläkkeelle, johon luultavasti pääsisinkin normaalin prosessin jälkeen. En halua. Paljon on kiinni asenteesta. Minun kipuihini ei edes auta mitkään normaalit kipulääkkeet. Hoidan itseäni kaikin mahdollisin keinoin, mm tiukka ruokavalio (hiilihydraattien rajoittaminen) auttaa, olen huomannut. Liikkuminen on hankalaa, siis sellainen oikein kuntoliikunta, mutta koitan silti lenkkeillä koiran kanssa, vaikka siitäkin tulee kipuja.

Niin, mitä näistä asioista oikein pitäisi ajatella? Olenko minä ollut vain onnekas vai onko asenteella tosiaan merkitystä?

"Mitä tulee sairauksiin, ”allergiat, astma ja fibromyalgia” ovat juttuja mitä löytyy aika monelta ja niiden kanssa kyllä elellään ja käydään töissä. Työanatajat eivät tietenkään arvosta (=pidä) sellaisia työntekijöitä, jotka saikuttelevat jatkuvasti ja ovat vaivojensa pauloissa."

Näihinkin sairauksiin boi vaikuttaa omilla elitavoillaan ja valinnoillaan ja niistä pustyy samallatavoin parantumaakin. On tikkasem oma valinta että hankkinut keuhkoahtaumataudin ja astman tupakoimalla ja oaisuttanut tsensä satakiloiseksi tankkeriksi niin että niveliä kolottaa ja diabetestä pukkaa. Omaa tyhmyyttää se on ollut. Olisi kannattanut tehdä parempia valintoja ja elää terveemmin.

Vierailija
104/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vaikka 10 000 Euroa vuodessa saisin takaisin verottajalta, niin kyllä sillä ostaa siivous / koiran ulkoilutus palvelua, ihan riittävästi.

Sinkkumies

Palkka on sitä varten että sillä ostetaan tarvitsemansa palvelut. Kannattaisi sinunkin tarkistaa mikä on sinulle riittävä palkkataso. Luuletko tosiaan että verottaja jakaisi rahaa työssäkäyville enemmän jos kaikki työttömät tekisivät töitä ilmaiseksi 😂. Mistä ne rahat tulisivat?

Mikä sun on vaikeata ymmärtää? Jos työttömät tekisivät saamillaan yli 1000 eurolla / kk jotain vastikkeellista, niin mitä siinä tarvitsee jakaa?

Jokainen työssäkäyvä saisi vaikka 4 tuntia siivouspalvelua viikossa. Mikä tässä on vaikeata?

Sinkkumies

Sitä vastikkeellisuutta kutsutaan työksi. Palkkaa kunnolla tai älä palkkaa ollenkaan mutta jätä tet-jaksot ja täksvärkkipäivät sinne yläasteelle.

Vierailija
105/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä lasket "hihhulitieteiksi" joilla ei saa duunia? Ihan mielenkiinnosta kysyn.

Varsinkin kaikki humanistisetaineet jotka eivät ole matemaattis-luonnontieteellisiäaineita. Ihme että Suomen valtio tukee sellaisen hölynpölyn ja hömpän opettamista Suomen yliopistoissa.

Vierailija
106/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vaikka 10 000 Euroa vuodessa saisin takaisin verottajalta, niin kyllä sillä ostaa siivous / koiran ulkoilutus palvelua, ihan riittävästi.

Sinkkumies

Palkka on sitä varten että sillä ostetaan tarvitsemansa palvelut. Kannattaisi sinunkin tarkistaa mikä on sinulle riittävä palkkataso. Luuletko tosiaan että verottaja jakaisi rahaa työssäkäyville enemmän jos kaikki työttömät tekisivät töitä ilmaiseksi 😂. Mistä ne rahat tulisivat?

Mikä sun on vaikeata ymmärtää? Jos työttömät tekisivät saamillaan yli 1000 eurolla / kk jotain vastikkeellista, niin mitä siinä tarvitsee jakaa?

Jokainen työssäkäyvä saisi vaikka 4 tuntia siivouspalvelua viikossa. Mikä tässä on vaikeata?

Sinkkumies

Sitä vastikkeellisuutta kutsutaan työksi. Palkkaa kunnolla tai älä palkkaa ollenkaan mutta jätä tet-jaksot ja täksvärkkipäivät sinne yläasteelle.

Johan siitä maksetaan yli 1000 euroa kuussa. Sillä voi tehdä vaikka puolta 4 tunnin päivää. Tällöin 8 tunnin palkka olisi yli 2000 euroa.

Mikä tässä on vaikeata? Miksi ne rahat pitäisi saada vastikkeettomasti?

Sinkkumies

Vierailija
107/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohjelma oli toimitettu asenteellisesti. Leikkaus oli tehty siten, että työtön lyllersi avuttomana julkisissa kulkuneuvoissa maski kasvojensa peittona. Koski sen sijaan kopsutteli eduskunnan käytävillä ja katseli ikkunasta kädet puuskassa valtaa kuvastaen.

Koski puhui asiaa. Ihminen pysty vaikuttamaan asioihinsa jos haluaa.

Työtön perusteli avuttomuuttaan koska hänellä ei ole varaa tietokoneeseen. Koski sanoi tähän varmasti löytyvän tarveharkintaista rahoitusta. Syy vaihtui heti sairauteen. Koski jätti asian kommentoimatta kuten kaikki sivistyneet tekevät.

Työtön valitti köyhyyttä ja että ei ole varaa ostaa ruokaa. Ravinnon puute ei näkynyt niissä ylipainokiloissa. Laihduttaminen vaikuttaisi myös diabeteksen hallintaan, liikkumiseen ja tuki- ja liikuntaelinsairauksiin (tuo lyllertäminen rollaattorin kanssa viimeistään aiheuttaa kulumia).

Keuhkoahtauma on tullut tupakoinnista. Tupakoinnin jatkaminen on ollut oma valinta. Miksi tuosta valinnasta pitäisi palkita?

Jos Koskea kommentoidaan kylmäksi ihmiseksi, vaihtakaa kommentointini kohde minuun. Minun mielestäni evoluutio saisi hoitaa tuollaiset laiskurit. Näin tapahtuu luonnossakin. Jos olet hidas, sinut syödään. Tässä tapauksessa "hitaus" on vielä oma valinta.

Ainoa asia mitä tässä säälin on tämä selloa soittava tytär. Millaisen mallin ja asenteen hän ammentaa kotoaan?

Tervemenoa Kokoomuksen ehdokkaaksi seuraavissa vaaleissa. Onko niin, että ihminen ei saa tehdä huonoja valintoja ja virheitä elämässään? Jos tekee virheitä huonoja valintoja, sietääkin kuolla pois? Ihan natsiajattelua.

Sinulla on toki oikeus mielipiteisiisi, mutta ne ovat kaukana inhimillisestä ajattelusta. Selitys tähän johtuu varmasti elämänhistoriastasi ja porukoista, joissa pyörit. Laajennavähän masilmankuvaasi, kokeile muiden auttamista. Turustu oukeasti johonkin köyhään ja kipeään ihmiseen. Kun juttelet hänen kanssaan, kuulet hänen elämänhistoriansa, ymmärrät miten asiat elämässä vaan voivat mennä monella tapaa. Kukaan ei ole syntyessään laiska. Kamalaa miten kaksijakoisesti suhtaudut ihmisiin.

Veikkaan, että olet itse huonoista oloista ja pelkäät joutuvasi sinne takaisin. Tunnet inhoa kyöhyyttä ja kipeyttä kohtaan, koska pelkäät sitä.

Kaikki meistä tekee virheitä ja huonoja valintoja. Mutta fiksuja on ne, jotka pyrkii korjaamaan virheensä. Jos on lihonut huonoon ravinnon seurauksena, muuttaa ruokavaliotaan ja laihtuu. Jos tupakoi ja sairastuu, lopettaa tupakoinnin ja ja täten voi muuttaa tilannettaan vähän paremmaksi, vaikka kokonaan ei parantuisikaan. Huonojen valintojen seurauksien korjaamiseksi voi tehdä niitä parempia valintoja. Mutta tämä on taas oma valinta. Ei voi olettaa, että me muut hoidetaan jokainen, joka ei edes pyri kehittymään.

Vierailija
108/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kannattaisin esim. sitä, että jos saa potkut niin esim. 3 kuukautta saa rahaa vastikkeettomasti, jos on tosi työntekijä ja hakeekin niitä töitä.

Sen jälkeen siitä rahasta voidaan alkaa vaatimaan vastinetta. 

Sinkkumies

Vierailija
109/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi poliitikon pitäisi jotenkin erityisen sydäntä särkevästi voivotella jonkun kansalaisen elämäntilannetta? Ei se poliitikko päätä sen kansalaisen kykyä työntekoon, vaan sitä varten meillä on asiaansa erikoistuneet lääkärit. Ei se poliitikko päätä juuri tämän kansalaisen etuuksien määrää, siihenkin yhteiskunnalla on erikoistuneet ihmiset. Poliitikkojen tulee sopia ja päättää koko yhteiskuntaamme koskevia suuntaviivoja. Aina jää joku osa ihmisistä näiden suunnitelmien ja tukien ulkopuolelle, ei mikään suunnitelma voi kattaa 100% väestöstä.

Ja jokaisella aikuisella oikeustoimikelpoisella kansalaisella on se omakin vastuu omasta elämästään. Se alkaa opinnoista, ja jatkuu läpi elämän kaikkien kolhujen ja vastoinkäymisten. Kuolema armahtaa, siihen asti olet vastuussa tekemisistäsi.

Vierailija
110/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkkumies

Sinkkumies

Johan siitä maksetaan yli 1000 euroa kuussa. Sillä voi tehdä vaikka puolta 4 tunnin päivää. Tällöin 8 tunnin palkka olisi yli 2000 euroa.

Sinkkumies

Haluatko ihan oikeasti asuntoosi siivoamaan Jarmo moniongelmaisen pössyttelevän elämäntapatyöttömän neljäksi tunniksi? Ole hyvä vain.

Vierailija
111/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin ihan samaa kuin ap. Mielestäni olisi toki voinut olla empaattisempi, mutta kyllä itse voi vaikuttaa omaan kuntoon ja itse pitää elämässä toimia. Ei se yhteiskunta toimi niin, että ollaan ylipainoisena kotona ja pahoitetaan mieli,kun yhteiskunta ei anna enemmän rahaa. Tämän työttömän ainoa agenda oli, että antakaa enemmän rahaa minulle.

Ja kyllä, elämässä on erilaisia kohtaloita,mutta voisiko kuitenkin itse tehdä jotain asian eteen?Se on ainoa asia mikä voi viedä elämässä eteenpäin.

Vierailija
112/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On invalidisoivia sairauksia kuten reuma. Ja on sairauksia joita käytetään tekosyynä kun työnteko ei maistu.

Ja totta, että lihavuus ja liikkumattomuus vielä pahentaa monia sairauksia.

Vierailija
113/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinkkumies

Onhan sulla mahdollisuus kotitalousvähennykseen jo nyt. Eli saat valtiolta takaisin rahaa, jos palkkaat jonkun tekemään vaikka sitä siivousta. Miksi valtion pitäisi maksaa sulle automaattisesti lisää rahaa, jolla sä sitten palkkaat tai olet palkkaamatta kotitalousapua?

Vierailija
114/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkkumies

Sinkkumies

Sinkkumies

Yli 1000 euroa? Saan käteen 611 euroa/4 vk ja siinä on lapsikorotuksetkin (brutto n. 760 €).

Vierailija
115/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä työttömällä oli fibromyalgia mutta ei "allergioita ja astmaa" vaan diabetes ja keuhkoahtaumatauti. Ai niin, mutta kaikillahan meillä on rajoitteita...

Nuo hänen sairautensa ovat elintapasairauksia. Laihduttaisi, niin osa oireista helpottaa, ehkä jopa paranee kokonaan.

Vierailija
116/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on kokemus, että sairastuin, mutta sairastaminen ei sillä hetkellä vaikuttanut työntekemiseen. En silti saanut työtä, koska tieto sairaudesta itse kulki edelläni. Siihen asti olin ihan haluttu ja hyvä työntekijä. Yksi pomo sanoi suoraan, että firma ei halua kroonisesti sairasta työntekijää. Tuota viimeistä lausetta on paha kieltää. Jos henkilöstä tietää tai aavistaa sairauden, niin työpaikkaa ei saa.

Vierailija
117/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mikä minua häiritsee Kosken puheissa on ne kevyet heitot, että kyllä se työtön voi varmasti tehdä jotain työtä kotona. No mitä ja kuka sitä työtä tälle monisairaalle työttömälle antaa kun tuolla on armeija terveitä työttömiä työtä vailla? Mistä ne työt tulla tupsahtaa? Taivaastako? Just sellainen jota tämä työtön voi kotonaan tehdä. Johon on koulutusta ja kykyä? Ja se palkanmaksaja?

Nuo on vaan heittoja, ihan kuten se katsotaan metsään, siellä on työtä. Niin on, mutta ei sinne metsään voi kuka tahansa mennä. Ensinnäkin pitää tietää mitä tekee ja olla se työnantaja joka maksaa palkan.

Näiden heittojen tarkoituskin on syyllistää työttömiä, saada aikaan käsitys, että työtön on vaan laiska ja saamaton. Työtä on vaikka kuinka paljon, mutta kun se työtön ei vaan halua tehdä mitään. Sen asenne on väärä. Ja hyvin näkyy uppoavan porukkaan.

Vierailija
118/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole ainoa suutaan soittava yksinhuoltajan lapsi. Parhaimmat sijoitusneuvojat, köyhien kyykyttäjät ja "miksi ihmisille pitäisi maksaa palkkaa" tyypit ovat kaikki olleet yksinhuoltajien kolmikymppisiä lapsia, jotka ovat perustaneet start up firman tai onnistuneet saamaan sen hyväpalkkaisen duunin.

No mieti pieni hetki miten niitä hyväpalkkaisia duuneja "onnistutaan saamaan". Vinkkinä kerron että niitä ei onnistu saamaan ilman omaa vaivannäköä muut kuin menestyneeseen perheyritykseen syntyneet.

Vierailija
119/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkkumies

Sinkkumies

Eikö se 4 tunnin siivouspalvelua antava ole itsekin työssäkäyvä ja hänelle itselleen kuuluu myös sama palvelu? Jos ei neljää tuntia, niin sitten kaksi tuntia ainakin.

Vierailija
120/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis tää että neljä tuntia joku vastahakoinen ihminen tekee työtä kuussa. Sinkkumies ei tajua, että tämän porukan ohjaaminen näihin neljän tunnin työihin ja heidän opastamisensa ja valvomisensa ja puuhan aiheuttamat ongelmat tulee aivan jäätävän paljon kalliimaksi kuin maksaa se korvaus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yksi