Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö kenenkään mielestä Susanna Koski ole oikeassa? Toisenlainen tarina

Vierailija
16.05.2018 |

Minua ihmetyttää tämä koko keskustelu työttömän ja Susanna Kosken kohtaamisesta. Eikö kenenkään mielestä Susannalla ole tuossa pointtia? Minusta on. Kyllä pitää ihmisen ottaa vastuuta omasta elämästään. Kaikki alkaa jo siitä, mitä lähtee nuorena opiskelemaan. On syytä valita ala, jolla voi elättää itsensä ja saa mahdollisuudet kunnon työhön ja ansioihin. Jos opiskelee yliopistossa jotakin hihhulitiedettä, on turha marista kun ei ole töitä ja saa liian pientä palkkaa. Mitä tulee sairauksiin, ”allergiat, astma ja fibromyalgia” ovat juttuja mitä löytyy aika monelta ja niiden kanssa kyllä elellään ja käydään töissä. Työanatajat eivät tietenkään arvosta (=pidä) sellaisia työntekijöitä, jotka saikuttelevat jatkuvasti ja ovat vaivojensa pauloissa. Kaikkinensa jos ihmiseltä puuttuu kunnianhimo, vastuunotto omasta elämästä, että yrittäisi jatkuvasti parantaa, liikkuisi ja söisi terveellisesyi, niin ei se yhteiskunnan vika ole. Kyllä vastuu on yksilöllä.

No niin, sitten toinen näkökulma asiaan. Te siellä mietitte, että siellä joku kultalusikka suussa syntynyt menestyjä horisee, eikä tiedä oikeasta elämästä elämästä mitään. Mitä tuumaatte tästä: olen köyhän yksinhuoltajan tytär. Kotoa saanut lähinnä huonoja neuvoja. Olen suorittanut kolme eri tutkintoa, vaihtanut ammattia ja hyvin aktiivisesti hakenut mahdollisuuksia työelämässä. Nykyään olen vaativassa asiantuntijatehtävässä globaalissa pörssiyhtiössä. Olen saanut kerran potkut Yt:ssä kun koko osastomme irtisanottiin jne. Teen työtä kelloon katsomatta, yrittäjämäisellä asenteella. Olen muuten ollut yrittänäkin aikoinaan. Mutta: samaan aikaan minulla on useita kroonisia elämänlaatua laskevia sairauksia, mm melkoisen paha krooninen kipu. Saisin milloin tahansa sairauslomaa ja voisin alkaa vonkumaan eläkkeelle, johon luultavasti pääsisinkin normaalin prosessin jälkeen. En halua. Paljon on kiinni asenteesta. Minun kipuihini ei edes auta mitkään normaalit kipulääkkeet. Hoidan itseäni kaikin mahdollisin keinoin, mm tiukka ruokavalio (hiilihydraattien rajoittaminen) auttaa, olen huomannut. Liikkuminen on hankalaa, siis sellainen oikein kuntoliikunta, mutta koitan silti lenkkeillä koiran kanssa, vaikka siitäkin tulee kipuja.

Niin, mitä näistä asioista oikein pitäisi ajatella? Olenko minä ollut vain onnekas vai onko asenteella tosiaan merkitystä?

Kommentit (616)

Vierailija
81/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin sen hyvän myyjän pitää tietää kenen kanssa se asioi. Tietenkin sen, joka hoitaa suurimman osan yritykseen sisään tulevista ostoista.

Sinkkumies

Vierailija
82/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauskaa että aina nostetaan esiin tuo puhelinmyyntityö ja kuitenkin nämä, jotka käskee mennä puhelinmyyjäksi, ovat niitä joilla on itsellään markkinointiestot puhelimessaan tai vähintään katkaisevat puhelun välittömästi jos puhelinmyyjä soittaa.

Puhelinmyynti on provikkatyötä ja luvatuista pohjapalkoista huolimatta useista firmoista voi jäädä palkat saamatta. Esimerkiksi alle 100 euron myyntejä ei makseta. Tienasin alle 50 euroa viikossa puhelinmyynnistä ja viimeisenä viikkona olin töissä ilmaiseksi koska en saanut yhtään lehtitilausta myydyksi. Vielä huonommin meni eräällä nuorella joka oli useamman viikon ollut töissä eikä ollut saanut yhtään lehtitilausta, palkka saattoi jäädä nollaksi, en tiedä kauanko jaksoi.

Sittenhän tiedät minkämoinen palkka on sulle sopiva.

Sinkkumies

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi niin ihanaa ulostaa jonkun lihavan pitkäaikaistyöttömän hiuksille ja suuhun.

Juuri näin! Olisi niistäkin edes jotain iloa normaaleille ihmisille.

Vierailija
84/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini tienas yli 4000e / kk juuri yrityksille myynnillä. Joutui vain laiskottelemaan puolet työajasta, koska palkkaus oli tehty siten, että tuon jälkeen myynti ei enää kannattanut samalla tasolla, ne kaupat kannatti solmia vasta ensi kuussa, niin sai heti kuun alkuun jo hyvät tulot.

Sinkkumies

Vierailija
85/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on ollut onnea ja hyvä asenne. Niin minullakin. Olen aina työhaastatteluissakin kertonut, että mulla on krooninen, hitaasti etenevä ja invalidisoiva sairaus (alkanut jo kolmekymppisenä), johon ei ole olemassa parannuskeinoa vaan ainoastaan taudin etenemistä hidastavia hoitoja. Silti olen aina saanut työpaikan. En kuitenkaan ole koskaan ollut työtön vaan vaihtanut työpaikkoja edetäkseni urallani. Meriittini alalla ovat siis aina olleet niin hyvät, ettei sairauteni ole ollut esteenä mun palkkaamiselleni. Nykyisin teen etätöitä, koska liikkuminen kotoa työpaikalle on jo lähes mahdotonta. Pidän työstäni ja lääkäreiden kirjoittamat sairaslomatodistukset laitan roskikseen. Sairauteni ei parane eikä kipuni vähene sairaslomalla, joten sairaslomalle jääminen ei muuttaisi mitään. Olen jo yli viiskymppinen ja silti saan edelleen työtarjouksia, joissa tarjotaan myös etätyömahdollisuutta. Toki olen tehnyt paljon töitäkin kaiken eteen, mutta olen myös ollut onnekas tehdessäni oikeita valintoja ja ollessani oikeaan aikaan oikeassa paikassa.

Tuon ohjelman monisairaan työttömän tilanne on aivan erilainen kuin omani. Jos olisin ollut 20 vuotta pois työelämästä, tuskin minäkään enää työllistyisin. Varsinkaan, jos kokisin pelkoa työstä selviytymistä kohtaan, kuten minusta tuo ohjelman nainen vaikutti kokevan. Tuon naisen suurin virhe on ollut, että hän on luottanut sosiaaliturvaan. Minä havahduin asiaan jo 1990-luvun laman aikana, jolloin olin hoitovapaalla ja sinä aikana puolen vuoden välein kotihoidontukea leikattiin niin, että viimeiset puoli vuotta (en voinut keskeyttää hoitovapaatani, koska mulle oli jo palkattu sijainen) jouduin lainaamaan rahaa vanhemmiltani. Silloin opin kantapään kautta, että sosiaaliturvaan ei voi luottaa. 

Vierailija
86/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauskaa että aina nostetaan esiin tuo puhelinmyyntityö ja kuitenkin nämä, jotka käskee mennä puhelinmyyjäksi, ovat niitä joilla on itsellään markkinointiestot puhelimessaan tai vähintään katkaisevat puhelun välittömästi jos puhelinmyyjä soittaa.

Puhelinmyynti on provikkatyötä ja luvatuista pohjapalkoista huolimatta useista firmoista voi jäädä palkat saamatta. Esimerkiksi alle 100 euron myyntejä ei makseta. Tienasin alle 50 euroa viikossa puhelinmyynnistä ja viimeisenä viikkona olin töissä ilmaiseksi koska en saanut yhtään lehtitilausta myydyksi. Vielä huonommin meni eräällä nuorella joka oli useamman viikon ollut töissä eikä ollut saanut yhtään lehtitilausta, palkka saattoi jäädä nollaksi, en tiedä kauanko jaksoi.

Sinkkumies

Juu, 50 euroa viikossa. Tää henkilö voi sitten käydä hakemassa vaikka sun pyörän jolla kompensoi loput menot, myyntiä se on sellainenkin myynti.

Vierailija
87/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleisesti kyllä inhoan asenteita työttömiä kohtaan. Kun töitä ei ole tarpeeksi ja kaikki eivät voi ryhtyä pienyrittäjiksikään, kyllähän se fiksua ja koulutettua ja motivoitunutta ihmistä syö. Yleensä kuitenkin näillä jonkinlaista pätkätyötä edes on työhistoriassa. Ja toisaalta on sairauksia, jotka oikeasti estävät työnteon. Tottakai tähänkin voi aina jotain kärkästä kommentoida, mutta antakaa olla.

Sen sijaan juuri tällaiset tapaukset kuin tämä Ulla-Maija (vai mikä olikaan) sietävätkin saada hieman koskimaista empatiaa osakseen. Toivon, että näitä on vähemmistö.

Kaikista ei yksinkertaisesti ole vain mihinkään. Ehkä yhteiskunta voisi tarjota näille vähän helpompia töitä. Koiran ulkoilutusta ja sen sellaista.

Ärsyttäähän se sitä tietenkin, joka lähtee joka aamu sormet verillä tekemään elantoaan, että toiset vinkuvat, että kotona lojumisesta ei saa enemmän rahaa.

Sinkkumies

No jos jostakusta ei oikeasti ole mihinkään, mitä näille pitäisi tehdä? Saunan taakse?

Johan se on kerrottu. Voisivat vaikka ulkoiluttaa töissä käyvien koirat tai tehdä jotain hyödyllistä. Neljässäkin tunnissa kerkeäisi tekemään jo paljon. Tiskaamaan, imuroimaan, käyttämään koiraa ulkona. Olisi vielä kevennetty päivä. Silloin yhteiskuntakin saisi jotain vastinetta sille yli 1000 eurolle kuukaudessa.

Sinkkumies

Tässähän työssäkäyvät vaativat ilmaiseksi siivoojia ja eläintenhoitajia itselleen. Voitaisiin samalla lakkauttaa siivousfirmat ja koirahoitolat kun kerran työttömät hoitaisivat nämä palvelut ilmaiseksi. Vielä voitaisiin lisätä työttömien kuljetuspalvelut, työttömät voisivat kuskata ilmaiseksi opiskelijoita, työssäkäyviä ja eläkeläisiä valtion piikkiin työtyömyysetuutensa vastikkeeksi. Voitaisiin myös perustaa työttömille kampaajille kampaamoita joissa nämä leikkaisivat asiakkaiden hiukset ilmaiseksi. Kannatan, hieno idea.

Vierailija
88/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmä totuus on, että niitä työpaikkoja ei vaan riitä kaikille vaikka kuinka tahtoisi. Turha syyllistää työttömiä. Osa näistä työttömistä ei koskaan edes halua tehdä töitä, mutta suurin osa työttömistä on sellaisia, että haluaisivat töitä tehdä. Itse olen omalla työpaikallani seurannut rekrytointia ja avoimeen työpaikkaan tulee ihan tajuttomasti hakemuksia.

Vierailija
89/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkkumies

Juu, 50 euroa viikossa. Tää henkilö voi sitten käydä hakemassa vaikka sun pyörän jolla kompensoi loput menot, myyntiä se on sellainenkin myynti.

Lopetin puhelinmyyntityön koska sillä ei tienannut, pitää näköjään sinkkumiehelle vääntää rautalangasta. Ei ihme että olet sinkku. Mitä yhteiskunta hyötyy siitä että puhelinmyyjä tienaa 40 euroa viikossa tai joinakin viikkoina 0 euroa? Joutuu maksamaan työttömille samat etuudet vaikka käyvät töissä. Mieluummin vaikka työkkärin porinakerhoa tai heppaleikkejä, yhtä hyödyllisiä mutta ystävällisemmät ihmiset koska heille ei yritetä myydä mitään.

Vierailija
90/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleisesti kyllä inhoan asenteita työttömiä kohtaan. Kun töitä ei ole tarpeeksi ja kaikki eivät voi ryhtyä pienyrittäjiksikään, kyllähän se fiksua ja koulutettua ja motivoitunutta ihmistä syö. Yleensä kuitenkin näillä jonkinlaista pätkätyötä edes on työhistoriassa. Ja toisaalta on sairauksia, jotka oikeasti estävät työnteon. Tottakai tähänkin voi aina jotain kärkästä kommentoida, mutta antakaa olla.

Sen sijaan juuri tällaiset tapaukset kuin tämä Ulla-Maija (vai mikä olikaan) sietävätkin saada hieman koskimaista empatiaa osakseen. Toivon, että näitä on vähemmistö.

Kaikista ei yksinkertaisesti ole vain mihinkään. Ehkä yhteiskunta voisi tarjota näille vähän helpompia töitä. Koiran ulkoilutusta ja sen sellaista.

Ärsyttäähän se sitä tietenkin, joka lähtee joka aamu sormet verillä tekemään elantoaan, että toiset vinkuvat, että kotona lojumisesta ei saa enemmän rahaa.

Sinkkumies

No jos jostakusta ei oikeasti ole mihinkään, mitä näille pitäisi tehdä? Saunan taakse?

Johan se on kerrottu. Voisivat vaikka ulkoiluttaa töissä käyvien koirat tai tehdä jotain hyödyllistä. Neljässäkin tunnissa kerkeäisi tekemään jo paljon. Tiskaamaan, imuroimaan, käyttämään koiraa ulkona. Olisi vielä kevennetty päivä. Silloin yhteiskuntakin saisi jotain vastinetta sille yli 1000 eurolle kuukaudessa.

Sinkkumies

Tässähän työssäkäyvät vaativat ilmaiseksi siivoojia ja eläintenhoitajia itselleen. Voitaisiin samalla lakkauttaa siivousfirmat ja koirahoitolat kun kerran työttömät hoitaisivat nämä palvelut ilmaiseksi. Vielä voitaisiin lisätä työttömien kuljetuspalvelut, työttömät voisivat kuskata ilmaiseksi opiskelijoita, työssäkäyviä ja eläkeläisiä valtion piikkiin työtyömyysetuutensa vastikkeeksi. Voitaisiin myös perustaa työttömille kampaajille kampaamoita joissa nämä leikkaisivat asiakkaiden hiukset ilmaiseksi. Kannatan, hieno idea.

Mikä ihmeen ilmaiseksi? Maksamme veroilla teidän elätyksen.

Ai niin. Pääsikö se kotona lojuessa unohtumaan?

Sinkkumies

Vierailija
91/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaikka 10 000 Euroa vuodessa saisin takaisin verottajalta, niin kyllä sillä ostaa siivous / koiran ulkoilutus palvelua, ihan riittävästi.

Sinkkumies

Vierailija
92/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverini tienas yli 4000e / kk juuri yrityksille myynnillä. Joutui vain laiskottelemaan puolet työajasta, koska palkkaus oli tehty siten, että tuon jälkeen myynti ei enää kannattanut samalla tasolla, ne kaupat kannatti solmia vasta ensi kuussa, niin sai heti kuun alkuun jo hyvät tulot.

Sinkkumies

Samalla tavalla lehtimyynnissäkin oli ne vuosia uraa tehneet myyntitykit jotka tienasivat tuhansien euron kuukausipalkkoja, kävivät matkoilla firman piikkiin ja saivat palkintoja. Ei ala sovellu kaikille. Lehtimyynnilläkin voi tienata 4000 euroa kuukaudessa. Mitä teet muuten itse työksesi sinkkumies?

Vierailija
93/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkkumies

Sinkkumies

Mikä ihmeen ilmaiseksi? Maksamme veroilla teidän elätyksen.

Ai niin. Pääsikö se kotona lojuessa unohtumaan?

Sinkkumies

Sivusta, nyt on niin lapsellisia argumentteja että mitä sä näistä oikein saat? Oikeasti yläkoulaisetkin pystyy parempaan yhteiskunta-analyysiin.

Vierailija
94/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkkumies

Samalla tavalla lehtimyynnissäkin oli ne vuosia uraa tehneet myyntitykit jotka tienasivat tuhansien euron kuukausipalkkoja, kävivät matkoilla firman piikkiin ja saivat palkintoja. Ei ala sovellu kaikille. Lehtimyynnilläkin voi tienata 4000 euroa kuukaudessa. Mitä teet muuten itse työksesi sinkkumies?

Toimin esimiehenä ja ihan omalla kovalla työlläni olen siihen asemaan noussut.

Sinkkumies

Vierailija
95/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma mielipide on, että se totuus on jossain tuolla välissä.

Lähtökohtaisesti jokaisella on vastuu omasta terveydestään ja toimeentulostaan. MUTTA tämä vaatii sen, että meidän yhteiskunta rakentuu siten, että jokainen voi näin tehdä. Että meillä on niitä työpaikkoja, joita hakea. Tai mahdollisuudet työllistää itsensä vaikka väliaikaisesti (yrittäjän työttömyysturvaa pitäisi kehittää). Olisi työpaikkoja, joihin ei joko vaadita koulutusta, tai lyhyt kouluttautuminen riittää, koska on selvää, ettei kaikilla riitä kyvyt kouluttautua kovin moneen ammattiin. Yhden täysipäiväisen työn tulisi tuoda riittävä toimeentulo oman itsensä ja perheen elättämiseen.

Toisaalta taas, jos on kyvytön tekemään jotain tiettyä hommaa täyspäiväisesti, se ei aina tarkoita sitä, etteikö voisi tehdä jotain muuta työtä vaikka osa-aikaisesti.

Sitä mä aina näissä työttömyys- ja tukikeskusteluissa ihmettelen, että ihmiset aina valittaa tukien pienuudesta ja niiden hakemisen "vaikeudesta" tai vaaditaan suurituloisia tai yrityksiä maksamaan lisää veroja. Mutta koskaan ei vaadita päättäjiä miettimään toimia, joilla saataisiin lisää työpaikkoja. Miten tänne saadaan lisää (vienti)yrityksiä, jotka tuo sitä rahaa ja niitä työpaikkoja?

Vierailija
96/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vaikka 10 000 Euroa vuodessa saisin takaisin verottajalta, niin kyllä sillä ostaa siivous / koiran ulkoilutus palvelua, ihan riittävästi.

Sinkkumies

Palkka on sitä varten että sillä ostetaan tarvitsemansa palvelut. Kannattaisi sinunkin tarkistaa mikä on sinulle riittävä palkkataso. Luuletko tosiaan että verottaja jakaisi rahaa työssäkäyville enemmän jos kaikki työttömät tekisivät töitä ilmaiseksi 😂. Mistä ne rahat tulisivat?

Vierailija
97/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkkumies

Ja tuosta on vuosia aikaa, eli rahan arvokin on muuttunut noista päivistä. Silloin se oli hyvä palkka. Nykyään jo lähempänä keskivertoa.

Sinkkumies

Vierailija
98/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkkumies

Toimin esimiehenä ja ihan omalla kovalla työlläni olen siihen asemaan noussut.

Sinkkumies

Silti sinulla ei ole varaa tilata siivousapua tai huolehtia koiristasi omilla rahoillasi vaan olet vaatimassa että yhteiskunta maksaa sinulle tarvitsemasi palvelut. Vähän sama asia kuin josta tätä työtöntä syytätte; yhteiskunnan tulisi kustantaa kaikki menonne.

Vierailija
99/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta näissä ketjuissa on keskiluokka-larppaavat, 100 000 € vuodessa tienaavat ”kovien arvojen” kannattajien kommentit. : D

Vierailija
100/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkkumies

Palkka on sitä varten että sillä ostetaan tarvitsemansa palvelut. Kannattaisi sinunkin tarkistaa mikä on sinulle riittävä palkkataso. Luuletko tosiaan että verottaja jakaisi rahaa työssäkäyville enemmän jos kaikki työttömät tekisivät töitä ilmaiseksi 😂. Mistä ne rahat tulisivat?

Mikä sun on vaikeata ymmärtää? Jos työttömät tekisivät saamillaan yli 1000 eurolla / kk jotain vastikkeellista, niin mitä siinä tarvitsee jakaa?

Jokainen työssäkäyvä saisi vaikka 4 tuntia siivouspalvelua viikossa. Mikä tässä on vaikeata?

Sinkkumies

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kuusi