Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö kenenkään mielestä Susanna Koski ole oikeassa? Toisenlainen tarina

Vierailija
16.05.2018 |

Minua ihmetyttää tämä koko keskustelu työttömän ja Susanna Kosken kohtaamisesta. Eikö kenenkään mielestä Susannalla ole tuossa pointtia? Minusta on. Kyllä pitää ihmisen ottaa vastuuta omasta elämästään. Kaikki alkaa jo siitä, mitä lähtee nuorena opiskelemaan. On syytä valita ala, jolla voi elättää itsensä ja saa mahdollisuudet kunnon työhön ja ansioihin. Jos opiskelee yliopistossa jotakin hihhulitiedettä, on turha marista kun ei ole töitä ja saa liian pientä palkkaa. Mitä tulee sairauksiin, ”allergiat, astma ja fibromyalgia” ovat juttuja mitä löytyy aika monelta ja niiden kanssa kyllä elellään ja käydään töissä. Työanatajat eivät tietenkään arvosta (=pidä) sellaisia työntekijöitä, jotka saikuttelevat jatkuvasti ja ovat vaivojensa pauloissa. Kaikkinensa jos ihmiseltä puuttuu kunnianhimo, vastuunotto omasta elämästä, että yrittäisi jatkuvasti parantaa, liikkuisi ja söisi terveellisesyi, niin ei se yhteiskunnan vika ole. Kyllä vastuu on yksilöllä.

No niin, sitten toinen näkökulma asiaan. Te siellä mietitte, että siellä joku kultalusikka suussa syntynyt menestyjä horisee, eikä tiedä oikeasta elämästä elämästä mitään. Mitä tuumaatte tästä: olen köyhän yksinhuoltajan tytär. Kotoa saanut lähinnä huonoja neuvoja. Olen suorittanut kolme eri tutkintoa, vaihtanut ammattia ja hyvin aktiivisesti hakenut mahdollisuuksia työelämässä. Nykyään olen vaativassa asiantuntijatehtävässä globaalissa pörssiyhtiössä. Olen saanut kerran potkut Yt:ssä kun koko osastomme irtisanottiin jne. Teen työtä kelloon katsomatta, yrittäjämäisellä asenteella. Olen muuten ollut yrittänäkin aikoinaan. Mutta: samaan aikaan minulla on useita kroonisia elämänlaatua laskevia sairauksia, mm melkoisen paha krooninen kipu. Saisin milloin tahansa sairauslomaa ja voisin alkaa vonkumaan eläkkeelle, johon luultavasti pääsisinkin normaalin prosessin jälkeen. En halua. Paljon on kiinni asenteesta. Minun kipuihini ei edes auta mitkään normaalit kipulääkkeet. Hoidan itseäni kaikin mahdollisin keinoin, mm tiukka ruokavalio (hiilihydraattien rajoittaminen) auttaa, olen huomannut. Liikkuminen on hankalaa, siis sellainen oikein kuntoliikunta, mutta koitan silti lenkkeillä koiran kanssa, vaikka siitäkin tulee kipuja.

Niin, mitä näistä asioista oikein pitäisi ajatella? Olenko minä ollut vain onnekas vai onko asenteella tosiaan merkitystä?

Kommentit (616)

Vierailija
41/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohjelma oli toimitettu asenteellisesti. Leikkaus oli tehty siten, että työtön lyllersi avuttomana julkisissa kulkuneuvoissa maski kasvojensa peittona. Koski sen sijaan kopsutteli eduskunnan käytävillä ja katseli ikkunasta kädet puuskassa valtaa kuvastaen.

Koski puhui asiaa. Ihminen pysty vaikuttamaan asioihinsa jos haluaa.

Työtön perusteli avuttomuuttaan koska hänellä ei ole varaa tietokoneeseen. Koski sanoi tähän varmasti löytyvän tarveharkintaista rahoitusta. Syy vaihtui heti sairauteen. Koski jätti asian kommentoimatta kuten kaikki sivistyneet tekevät.

Työtön valitti köyhyyttä ja että ei ole varaa ostaa ruokaa. Ravinnon puute ei näkynyt niissä ylipainokiloissa. Laihduttaminen vaikuttaisi myös diabeteksen hallintaan, liikkumiseen ja tuki- ja liikuntaelinsairauksiin (tuo lyllertäminen rollaattorin kanssa viimeistään aiheuttaa kulumia).

Keuhkoahtauma on tullut tupakoinnista. Tupakoinnin jatkaminen on ollut oma valinta. Miksi tuosta valinnasta pitäisi palkita?

Jos Koskea kommentoidaan kylmäksi ihmiseksi, vaihtakaa kommentointini kohde minuun. Minun mielestäni evoluutio saisi hoitaa tuollaiset laiskurit. Näin tapahtuu luonnossakin. Jos olet hidas, sinut syödään. Tässä tapauksessa "hitaus" on vielä oma valinta.

Ainoa asia mitä tässä säälin on tämä selloa soittava tytär. Millaisen mallin ja asenteen hän ammentaa kotoaan?

0/5 natsisaksa meni jo. Palaa hoitoyksikköösi.

Vierailija
42/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, mitä näistä asioista oikein pitäisi ajatella? Olenko minä ollut vain onnekas vai onko asenteella tosiaan merkitystä?

Kyllä sä olet saanut kaikki lahjat ihan ilmaiseksi. Jos olisit syntynyt Intiaan ja tekisit töitä euron päiväpalkalla kaatopaikalla, niin siinähän sitten tekisit kipujesi kanssa. 

Kyllä minäkin olen kaiken saavuttanut omin voimin, mutta niin hölmö en ole, etten ymmärtäisi, että kaikki saamani kyvyt/syntynyt tähän maahan, saanut ilmaisen peruskoulutuksen yms.

Se kaikki on puhdasta lahjaa.

Sinkkumies

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä työttömällä oli fibromyalgia mutta ei "allergioita ja astmaa" vaan diabetes ja keuhkoahtaumatauti. Ai niin, mutta kaikillahan meillä on rajoitteita...

Wau, että oikein diabetes ja keuhkoahtaumatauti! Hyvänen aika hänhän on täysi invalidi! Tajuatteko te itsekään miten typeriltä kuulostatte näiden kommenttienne kanssa? Aloittaja ja Koski ovat täysin oikeassa. 20 vuotta ja mitään ei saatu aikaan. Se kertoo aikamoisesta saamattomuudesta ja sitä ei kyllä mitenkään noilla sairauksilla voi selitellä. 

Toivotaan syvästi että kohtaat muutaman haasteen elämässäsi. Muista joka ilta, että joka toiselle napsahtaa syöpä. Se näyttää olevan ihmislajille täysin oikein.

Kuten sanoin, ette edes tajua miten typeriltä kuulostatte näiden kommenttienne kanssa? Luuletko tosiaan, että maailma ja työelämä ei ole täynnä ihmisiä, joilla on samat sairaudet ja huomattavasti vaikeampia sairauksia kuin mainitut? 

No ei tarvitsisi ainakaan täällä Suomessa olla! Työpaikkoja ei riitä terveillekään, joten miksi sairaiden pitäisi raataa itsensä uuvuksiin?

Vierailija
44/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein eilen aloituksen Susannan puolustuspuheesta. Keskustelu poistettiin saman tien. Ihmettelen, että tämä keskustelu saa nyt olla täällä. Lienee valvoja vaihtunut välillä

Vierailija
45/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pidä Kosken persoonasta, korjaan julkisuuskuvasta, mutta kyllä sinänsä olen osin samaa mieltä myös. Etenkin luettuani joitain tuon työttömänkin kommentteja, jotka ovat uhriutumista siitä, että enemmän pitäisi saada vastikkeetonta rahaa.

Moni huonoista lähtökohdista ja perussairauksia sairastava on täysipainoisesti tai edes osin työelämässä. Yksittäisen ihmisen tilannetta on vaikea arvuutella kokonaisuutena, enkä minä halua luopua perusturvasta, mutta koen kuten Koski, että sen tulisi olla trampoliini, ei ikuinen tulonlähde.

Ensinnäkin maailma on jo jaettu ennen meidän syntymää. Puut, maat ja meret on "omistettu" ahneille ihmisille. 

Mitä vaihtoehtoja siinä jää ihmiselle, jolta kielletään itse metsästämästä ruokansa ja samaan aikaan töitä ei tarjota? 

Täytyisi nähdä kokonaisuus, ennenkuin päästelee näitä aivopierujansa.

Sinkkumies

Vierailija
46/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein eilen aloituksen Susannan puolustuspuheesta. Keskustelu poistettiin saman tien. Ihmettelen, että tämä keskustelu saa nyt olla täällä. Lienee valvoja vaihtunut välillä

Minusta kaikkien kannatta katsoa Susannan virallinen fb-poliitikkosivu - ja sinne tulleet mielipiteet. Eiköhän asia ole selvä.

Vierailija
47/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisesti kyllä inhoan asenteita työttömiä kohtaan. Kun töitä ei ole tarpeeksi ja kaikki eivät voi ryhtyä pienyrittäjiksikään, kyllähän se fiksua ja koulutettua ja motivoitunutta ihmistä syö. Yleensä kuitenkin näillä jonkinlaista pätkätyötä edes on työhistoriassa. Ja toisaalta on sairauksia, jotka oikeasti estävät työnteon. Tottakai tähänkin voi aina jotain kärkästä kommentoida, mutta antakaa olla.

Sen sijaan juuri tällaiset tapaukset kuin tämä Ulla-Maija (vai mikä olikaan) sietävätkin saada hieman koskimaista empatiaa osakseen. Toivon, että näitä on vähemmistö.

Vierailija
48/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En sano, ettei olisi mitään pointtia, mutta minua järkyttää toiseen ihmiseen suhtautuminen ja suoranainen halveksunta. Saman pointin kun olisi saanut tuotua esiin asiallisellakin tavalla. Vaikka esimerkiksi tarttumalla siihen haasteeseen eikä vain ylimielisesti selitellä "kun minunhan ei tarvitse edes ruokakaupassa käydä". 

Sanoi, että voi tarttua haasteeseen, jos saa saman ajan käyttöön. Ihan rehellistä! Eihän ole millään tavalla vertailukelpoista muuten. Ja nyt käänsit kyllä tuon ruokakauppa-asiaankin ihan miten sattuu. Tuo on juuri se ongelma, kun ihmiset sopuleina mölyävät eivätkä edes yritä ymmärtää mitä toinen oikeasti sanoo

Vierailija
49/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi työttömyystuethan on ihan yksi kusen hailee, jos asioita tarkastellaan valtiontalouden tasolla.

Tätä vaan ei moni ymmärrä.

Sinkkumies

Vierailija
50/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ihmetyttää tämä koko keskustelu työttömän ja Susanna Kosken kohtaamisesta. Eikö kenenkään mielestä Susannalla ole tuossa pointtia? Minusta on. Kyllä pitää ihmisen ottaa vastuuta omasta elämästään. Kaikki alkaa jo siitä, mitä lähtee nuorena opiskelemaan. On syytä valita ala, jolla voi elättää itsensä ja saa mahdollisuudet kunnon työhön ja ansioihin. Jos opiskelee yliopistossa jotakin hihhulitiedettä, on turha marista kun ei ole töitä ja saa liian pientä palkkaa. Mitä tulee sairauksiin, ”allergiat, astma ja fibromyalgia” ovat juttuja mitä löytyy aika monelta ja niiden kanssa kyllä elellään ja käydään töissä. Työanatajat eivät tietenkään arvosta (=pidä) sellaisia työntekijöitä, jotka saikuttelevat jatkuvasti ja ovat vaivojensa pauloissa. Kaikkinensa jos ihmiseltä puuttuu kunnianhimo, vastuunotto omasta elämästä, että yrittäisi jatkuvasti parantaa, liikkuisi ja söisi terveellisesyi, niin ei se yhteiskunnan vika ole. Kyllä vastuu on yksilöllä.

No niin, sitten toinen näkökulma asiaan. Te siellä mietitte, että siellä joku kultalusikka suussa syntynyt menestyjä horisee, eikä tiedä oikeasta elämästä elämästä mitään. Mitä tuumaatte tästä: olen köyhän yksinhuoltajan tytär. Kotoa saanut lähinnä huonoja neuvoja. Olen suorittanut kolme eri tutkintoa, vaihtanut ammattia ja hyvin aktiivisesti hakenut mahdollisuuksia työelämässä. Nykyään olen vaativassa asiantuntijatehtävässä globaalissa pörssiyhtiössä. Olen saanut kerran potkut Yt:ssä kun koko osastomme irtisanottiin jne. Teen työtä kelloon katsomatta, yrittäjämäisellä asenteella. Olen muuten ollut yrittänäkin aikoinaan. Mutta: samaan aikaan minulla on useita kroonisia elämänlaatua laskevia sairauksia, mm melkoisen paha krooninen kipu. Saisin milloin tahansa sairauslomaa ja voisin alkaa vonkumaan eläkkeelle, johon luultavasti pääsisinkin normaalin prosessin jälkeen. En halua. Paljon on kiinni asenteesta. Minun kipuihini ei edes auta mitkään normaalit kipulääkkeet. Hoidan itseäni kaikin mahdollisin keinoin, mm tiukka ruokavalio (hiilihydraattien rajoittaminen) auttaa, olen huomannut. Liikkuminen on hankalaa, siis sellainen oikein kuntoliikunta, mutta koitan silti lenkkeillä koiran kanssa, vaikka siitäkin tulee kipuja.

Olet onnekas. Miten sait kerättyä työkokemusta joka riitti kansainväliseen pörssiyhtiöön? Mikä on koulutuksesi?

Vierailija
51/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleisesti kyllä inhoan asenteita työttömiä kohtaan. Kun töitä ei ole tarpeeksi ja kaikki eivät voi ryhtyä pienyrittäjiksikään, kyllähän se fiksua ja koulutettua ja motivoitunutta ihmistä syö. Yleensä kuitenkin näillä jonkinlaista pätkätyötä edes on työhistoriassa. Ja toisaalta on sairauksia, jotka oikeasti estävät työnteon. Tottakai tähänkin voi aina jotain kärkästä kommentoida, mutta antakaa olla.

Sen sijaan juuri tällaiset tapaukset kuin tämä Ulla-Maija (vai mikä olikaan) sietävätkin saada hieman koskimaista empatiaa osakseen. Toivon, että näitä on vähemmistö.

Kaikista ei yksinkertaisesti ole vain mihinkään. Ehkä yhteiskunta voisi tarjota näille vähän helpompia töitä. Koiran ulkoilutusta ja sen sellaista.

Ärsyttäähän se sitä tietenkin, joka lähtee joka aamu sormet verillä tekemään elantoaan, että toiset vinkuvat, että kotona lojumisesta ei saa enemmän rahaa.

Sinkkumies

Vierailija
52/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisivat vaikka tiskata tiskit, ulkoiluttaa koirat ja imuroida sillä aikaa, kun muut ovat töissä ;)

Töitähän nämäkin sitten olisivat. Näin se asia hoidettaisiin, jossain alkuasukaskylässä. Tekisivät sitten omia kykyjä vastaavia töitänsä.

Sinkkumies

Vierailija
53/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noi työttömyystuethan on ihan yksi kusen hailee, jos asioita tarkastellaan valtiontalouden tasolla.

Sinkkumies

Mitäs nyt useista miljardeista ja myös niistä ei-suorista kustannuksista, jota touhu aiheuttaa. Pikkurahoja. Hyvä, että sinä suuressa älykkyydessäsi ymmärrät selvästi valtiountaloutta todella hyvin. 

Vierailija
54/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkkumies

Mitäs nyt useista miljardeista ja myös niistä ei-suorista kustannuksista, jota touhu aiheuttaa. Pikkurahoja. Hyvä, että sinä suuressa älykkyydessäsi ymmärrät selvästi valtiountaloutta todella hyvin. 

Yhyy.

Sinkkumies

Vierailija
55/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä puollustettavaa Susannan puheissa voisi olla?

Vierailija
56/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta kaikkien kannatta katsoa Susannan virallinen fb-poliitikkosivu - ja sinne tulleet mielipiteet. Eiköhän asia ole selvä.

Tämä ei tuottanut mitään lisäarvoa keskusteluun. Ei ole Facebookia, eikä tule.

Sinkkumies

Vierailija
57/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikista ei yksinkertaisesti ole vain mihinkään. Ehkä yhteiskunta voisi tarjota näille vähän helpompia töitä. Koiran ulkoilutusta ja sen sellaista.

Ärsyttäähän se sitä tietenkin, joka lähtee joka aamu sormet verillä tekemään elantoaan, että toiset vinkuvat, että kotona lojumisesta ei saa enemmän rahaa.

Sinkkumies

No jos jostakusta ei oikeasti ole mihinkään, mitä näille pitäisi tehdä? Saunan taakse?

Vierailija
58/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkkumies

No jos jostakusta ei oikeasti ole mihinkään, mitä näille pitäisi tehdä? Saunan taakse?

Johan se on kerrottu. Voisivat vaikka ulkoiluttaa töissä käyvien koirat tai tehdä jotain hyödyllistä. Neljässäkin tunnissa kerkeäisi tekemään jo paljon. Tiskaamaan, imuroimaan, käyttämään koiraa ulkona. Olisi vielä kevennetty päivä. Silloin yhteiskuntakin saisi jotain vastinetta sille yli 1000 eurolle kuukaudessa.

Sinkkumies

Vierailija
59/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkkumies

Niin. Sitä nämä natsisaksan perilliset toivovat. Ihmusrotu ei ole kovin häävi. Onneksi ydinaseet, sairaudet ja muu - pian olemme kaikki poissa.

Vierailija
60/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä puollustettavaa Susannan puheissa voisi olla?

Se, että tämäkin nainen voisi toimia esim. puhelinmyyjänä. Puhelinmyyjän paikkoja on vapaana vaikka kuinka paljon. Mikään ei kelpaa kun kaikki saadaan muutenkin ilmaiseksi tekemättä mitään. Macbookit ja astianpesukoneetkin maksatetaan sossulla kuten Koski tiesi sanoa ohjelmassa. 

Näitä julkisuudessa toimeentulotuesta valittajia kun seuraa niin ei voi kuin ihmetellä millä perusteella he perustelevat omaa työttömyyttään. Eräskin nainen kertoi iltapäivälehdessä, että hänellä on korkea kolesteroli ja muita vaivoja. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän viisi