Miten hoidat mielenterveyttäsi tai lievität stressiä?
Kertokaa omista keinoistanne pitää itsenne kutakuinkin järjissänne. Jotkut keinot on terveitä ja jotkut epäterveitä. Kertokaa molemmista.
Mä tykkään ahmia tietoa jostain mua kiinnostavista aiheista, piirrellä kuvia ja kaavioita ja tehdä muistiinpanoja ruutuvihkoon. Tykkään myös kaikenlaisiata tee-se-itse-projekteista, joihin tietty myös liittyy runsas muistiinpanojen tekeminen, kokeilut, kaaviot yms. Ehkä vähän outoa, mutta nämä pitää mut hengissä. Epäonnistuneetkin projektit on aina sellaisia, että niistä oppii jotain, joten epäonnistuminen ei ole koskaan lopullista. Se on mukavaa.
Liikunta on myös ollut toinen, mutta liikkumiseni on välillä rajoitettua ja hajotan itseni helposti kun teen liikaa. Jotta saisin hyvää oloa liikunnasta, mun pitää oikeasti rasittaa itseäni todella paljon.
Kolmas keino on ikävä kyllä alkoholi, mutta koitan päästä siitä eroon. Aloitan pian ison projektin, mikä pitää mut työn touhussa jonkin aikaa.
Joo, olen toki mielisairas hullu ja sekopää, jolla diagnooseja riittää, mutta stressinhallintakeinoista on kaikille hyötyä. Monilta myös puuttuu näitä keinoja, mikä voi myös johtaa mielen sairastumiseen.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
haraldina kirjoitti:
Meditointi, jooga, sauna, seksi.
Joo ja vielä teekuppi ja maitokahvi 😛
Minulla auttaa myös liikunta ja navettatyöt 😁
Silloin kun on usein ja säännöllisesti elämässä aikaa rentoutua niin toimivia keinoja ovat mm. Luonto,liikunta,siivoilu,kokkaaminen ja hiljaisuus ja liiallisten ihmiskontaktien välttäminen. Silloin taas kun olosuhteiden pakosta joutuu ”pikafixaamaan” ittesä niin sit se on viina ja sauna.
Käyn terapiassa, syön lääkkeitä, väritän aikuisten värityskirjaa, syön. Liikunta viimeinen mikä mua auttaa.
Masennuksen merkkeihin syön mäkikuismatabletteja (voin syödä niitä, koska minulla ei ole mitään muuta lääkitystä.
Liikunta, erityisesti jooga ja tanssillinen liikunta.
Joo ja vielä teekuppi ja maitokahvi 😛