Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te lähihoitajan ammattia ja lähihoitajia maanmatosina pitävät, tiedättekö tosiaan

Vierailija
15.05.2018 |

mitä lähihoitajan työ missäkin suuntautumisvaihtoehdossa ja työpaikassa sisältää? Tiedättekö mitä koulutus sisältää ja mitä työpaikoilla pitää osata?

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
15.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvä, että on ammatillista itsetuntoa. Täytyis vaan vähän miettii, missä työpaikassa alkaa keulii.

Vierailija
42/70 |
15.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäreissä on empatiakyvyttömiä, asiakaspalveluun sopimattomia törppöjä - miten he ovat päätyneet alalle? Siksi että pääsykokeessa mitataan teoreettista osaamista, ei soveltuvuutta alalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
15.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lähihoitajan ammatti tee kenestäkään mitään superstaraa. Teen työtä ympäristössä, jossa on paljon lähihoitajia ja voin vakuuttaa, että erot ovat isoja. Varsinkin kunnallisella puolella on laiskaa porukkaa, sanoisin että paras 20% tekee töitä tuplateholla huonoimpaan 20% verrattuna. Ja palkat ovat tottakai ikälisien takia tasan väärin päin, vaikka ei erot isoja ole.

Tasapäisten matalaotsaisten maa.

No johan oli tekstiä. Potkut sietäisit saada ihmisten aliarvottamisesta, jos oikeasti olet sote-alalla. Luulen, että et.

Vierailija
44/70 |
15.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä lähärit ottaa leikkauspotilaat vastaan, haastattelee, tekee leikkausvalmistelut ja soittaa jälkipuhelut. Tosi hyviä hoitajia, samanlaisia kuin saikkaritkin.

Apua.

No jos sinulle jotain ikävää kävisi, eikö olisi parempi, että sinua hoitaa edes lähäri, kuin tyyppi kadulta? Herranjestas, miten ihmiset voivat aliarvostaa joidenkin työtä!  Miksi?!

Vierailija
45/70 |
15.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lähihoitajan ammatti tee kenestäkään mitään superstaraa. Teen työtä ympäristössä, jossa on paljon lähihoitajia ja voin vakuuttaa, että erot ovat isoja. Varsinkin kunnallisella puolella on laiskaa porukkaa, sanoisin että paras 20% tekee töitä tuplateholla huonoimpaan 20% verrattuna. Ja palkat ovat tottakai ikälisien takia tasan väärin päin, vaikka ei erot isoja ole.

Tasapäisten matalaotsaisten maa.

No johan oli tekstiä. Potkut sietäisit saada ihmisten aliarvottamisesta, jos oikeasti olet sote-alalla. Luulen, että et.

Ihan vaan havaintoja elävästä elämästä. Ei kukaan ihminen voi olla niin naiivi, että ajattelee jokaisen työpanoksen olevan sama. On hyviä työntekijöitä, on keskinkertaisia ja on myös niitä huonoja. Myös hoitoalalla.

Vierailija
46/70 |
15.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni ei ymmärrä mitä kaikkea lähihoitaja voi olla. Hoitaa sukunne vanhusta, hoitaa lastanne päiväkodissa, ohjata lastanne koulussa, hoitaa lastanne, vanhustanne, ketä tahansa omaistanne sairaalassa, hoitaa känsäisiä jalkojanne, olla mukana hampaittenne hoidossa, hoitaa asioitanne terveysaseman vastaanotossa, tehdä tilauksia ja sovittaa apuvälineita apuvälinekeskuksessa, tulla ambulanssilla luoksenne hätätilanteessa, auttaa ja tukea mielenterveyspotilasta, ohjata päihdeasiakasta, käydä perheissä tukemassa apua tarvitsevia, olla osa hengityshalvauspotilaan hoitorinkiä, ohjata ja hoitaa kehitysvammaisia kodeissa ja hoitolaitoksissa ja päiväkeskuksissa ja kouluissa ja paljon paljon muuta.

.. huolehtii lääkityksestä, annostelee ne ja havainnoi lääkkeen toimivuutta, pistää injektiot ihon alle (työpaikkakohtaisesti myös lihakseen). Hoitaa säärihaavat tarkkailemalla haavan paranemista ja tuotteiden sopivuutta. Ottaa laskimoverinäytteitä, mittaa verensokeria. Huolehtii reseptit uusintaan, kuntouttaa, huolehtii ravitsemuksesta..

Vierailija
47/70 |
15.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä tiedän, mitä lähihoitajat tekee. Olen itsekin sellaiseksi opiskellut. Mitään kovin kummoistahan se ei ollut. Ei siihen vaatinut mitään, että sen oppi. Siksi opiskelin uudelleen itseni vähän vaativampaan hommaan niin ei tule hukatuksi hyviä työvuosia.

Esimerkiksi muistisairaiden hoitajan tehtävä on huolehtia siitä, että yksinäisellä, masentuneella ja eksyksissä olevalla vanhuksella olisi hyvä olla. Tämän vanhuksen lähimuisti on yleensä muutaman sekunnin mittainen. Yleensä nämä ihmiset ovat lisäksi käytöshäiriöisiä ja aggressiivisia. He kärsivät kivuista. Silti heidän kanssaan täytyy jaksaa olla rauhallinen ja hyväntuulinen. Jokainen heistä on vuorollaan saattohoidossa, jolloin työntekijän tehtävä on mitä tärkein kun yrittää huolehtia, että edes ihmisen loppusuora olisi mahdollisimman hyvä.

Saisinko mielenkiinnosta kysyä mikä on tämä "vähän vaativampi homma" mitä nykyään teet?

Hyvin sanottu. Lähihoitajan työ vaatii tunneälyä ja henkistä kestävyyttä. Arvostan heidän työtään suunnattomasti. Usein pelkkää älykkyyttä vaativia töitä arvostetaan enemmän mutta osaamista on niin monenlaista. Mikä voisi olla tärkeämpää kuin hoitaa toista ihmistä.

Niin, siis tunneälyä vaativa pikku duuni? Huh huh, mitä aliarviointia ja dissausta. Lähihoitajalla ei siis ole sinun mielestäsi älykkyyttä? Haluan sinut oppilaakseni pariksi päiväksi kotihoitoon, ja lupaan etten auta;)

Vierailija
48/70 |
15.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
49/70 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvasta on HYVÄKSI lähihoitajaksi.

Vierailija
50/70 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki sukuni luuserit ovat opiskelleet lähäreiksi. Luki- ja oppimishäiriöisiä, ADD jne. Eivät sitten kestäkään, kun se on ihan oikeasti pa**ahommaa. Suurin osa työttömiä lähäreitä, eivät muka voi selkäsärkyjen vuoksi tehdä työtään, lisäopiskelu ei kiinnosta, nostetaan porukalla ja jonossa tukia... inhottaa, että olen osan kanssa jopa samasta kohdusta peräisin.

Eivät sitten älynneet panostaa edes peruskouluun, jotta olisivat päässeet etenemään.

Sitten koko ajan "lainataan" rahaa rikkaalta sukulaiselta (enkä ole edes rikas, kävinpä vaan kouluni ja minulla on kohtuutuloinen siisti sisätyö ja teen sijoituksia) tai kutsutaan kaikenmaailman kissanristiäisiin vain siksi, että minulta saa lahjoja.

Veikkaan, että lähäriksi lähtevät kaikki, jotka haluavat päästä helpolla. Sitten paskavaipat yllättävätkin. Empaattisia hoivaihmisiä heistä ei ole yksikään.

Vierailija
51/70 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki sukuni luuserit ovat opiskelleet lähäreiksi. Luki- ja oppimishäiriöisiä, ADD jne. Eivät sitten kestäkään, kun se on ihan oikeasti pa**ahommaa. Suurin osa työttömiä lähäreitä, eivät muka voi selkäsärkyjen vuoksi tehdä työtään, lisäopiskelu ei kiinnosta, nostetaan porukalla ja jonossa tukia... inhottaa, että olen osan kanssa jopa samasta kohdusta peräisin.

Eivät sitten älynneet panostaa edes peruskouluun, jotta olisivat päässeet etenemään.

Sitten koko ajan "lainataan" rahaa rikkaalta sukulaiselta (enkä ole edes rikas, kävinpä vaan kouluni ja minulla on kohtuutuloinen siisti sisätyö ja teen sijoituksia) tai kutsutaan kaikenmaailman kissanristiäisiin vain siksi, että minulta saa lahjoja.

Veikkaan, että lähäriksi lähtevät kaikki, jotka haluavat päästä helpolla. Sitten paskavaipat yllättävätkin. Empaattisia hoivaihmisiä heistä ei ole yksikään.

Et kyllä sinäkään anna miellyttävää tahi edes älykästä kuvaa itsestäsi.

Vierailija
52/70 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiväthän he sitten ole lähihoitajia jolleivat he tee sitä työtä. Olen minäkin opiskellut aikanani mm. hortonomiksi. En kuitenkaan käyttäisi tätä titteliä enää siksi koska olen päättänyt, etten sitä työtä tee.

Vierailija
53/70 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitajilla on kova koulu, kaverini piti osata tehdä fysiologista keittosuolaa kotikonstein koulussa. Sairaanhoito-oppilaitoksessa mulla ei ollut tuollaisia tehtäviä vaan lähinnä teoriaa.

Öh tämähän on ihan peruskoulukemiaa

Öh Öh ja sitä ei sairaanhoitajankaan tarvitse osata.

No eipä ole kauhean kovia kouluja kumpikaan tuon esimerkin perusteella

Vierailija
54/70 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maan matoset ovat tärkeitä. Ne ilmastoivat ja lannoittavat maaperää ja mahdollistavat ravintokasvienkin kasvun ja viljelyn.

Vierailija
55/70 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä tiedän, mitä lähihoitajat tekee. Olen itsekin sellaiseksi opiskellut. Mitään kovin kummoistahan se ei ollut. Ei siihen vaatinut mitään, että sen oppi. Siksi opiskelin uudelleen itseni vähän vaativampaan hommaan niin ei tule hukatuksi hyviä työvuosia.

Esimerkiksi muistisairaiden hoitajan tehtävä on huolehtia siitä, että yksinäisellä, masentuneella ja eksyksissä olevalla vanhuksella olisi hyvä olla. Tämän vanhuksen lähimuisti on yleensä muutaman sekunnin mittainen. Yleensä nämä ihmiset ovat lisäksi käytöshäiriöisiä ja aggressiivisia. He kärsivät kivuista. Silti heidän kanssaan täytyy jaksaa olla rauhallinen ja hyväntuulinen. Jokainen heistä on vuorollaan saattohoidossa, jolloin työntekijän tehtävä on mitä tärkein kun yrittää huolehtia, että edes ihmisen loppusuora olisi mahdollisimman hyvä.

Saisinko mielenkiinnosta kysyä mikä on tämä "vähän vaativampi homma" mitä nykyään teet?

Hyvin sanottu. Lähihoitajan työ vaatii tunneälyä ja henkistä kestävyyttä. Arvostan heidän työtään suunnattomasti. Usein pelkkää älykkyyttä vaativia töitä arvostetaan enemmän mutta osaamista on niin monenlaista. Mikä voisi olla tärkeämpää kuin hoitaa toista ihmistä.

Niin, siis tunneälyä vaativa pikku duuni? Huh huh, mitä aliarviointia ja dissausta. Lähihoitajalla ei siis ole sinun mielestäsi älykkyyttä? Haluan sinut oppilaakseni pariksi päiväksi kotihoitoon, ja lupaan etten auta;)

Sosiaali- ja hoitotyössä mitataan pienimmät älykkyyslukemat kaikista pääaineista ja lähäreillä tuo on varmasti vielä korostuneempaa. Keskimääräinen av-mamma pärjäisi varmasti harjoittelujakson jälkeen paremmin kotihoidossa kuin esim. tukiasemasuunnittelussa

ohis

Vierailija
56/70 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan

Vierailija
57/70 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvostan kyllä lähihoitajien työtä. Kaikille on paikkansa ja ihmiset kokee eri työt eri tavalla.

Taidan olla erityisen tyhmä lähihoitaja kun 15v jälkeen 55-vuotiaana tiedän, että vielä on paljon opittavaa, enkä valmiiksi ehdi ennen eläkeikää.

Vierailija
58/70 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

oppis

Vierailija
59/70 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan lähihoitajan ammattia.

Mutta kaikki tuntemani lähihoitajat ovat täysin alalle kuulumattomia juorupesä imbesillejä.

Vierailija
60/70 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaali- ja terveysalan tutkinnoista lähihoitaja on laajin ja monipuolisin. Sisältää sekä sosiaali- että terveyspuolen. Hirvittävän lyhyessä ajassa täytyy oppia paljon. Koulutuksen pitäisi olla pitempi. Lähihoitajakoulutus voisi olla amk:ssa ennemmin kuin sairaanhoitajan tai sosionomin tutkinnot. Ehkä tulevaisuudessa niin käykin.