Reputti psykologisissa testeissä kun haki lähihoitaja-kouluun???
Miten sekaisin sellaisen ihmisen täytyy oikein olla?? Eikö lähihoitajaksi opiskelemaan pääse suunnilleen kuka vain, melkein vaikka ei sinne edes tahtoisi? Tyyppi vielä on aivan tuohtunut kokemastaan, kokee tapahtuneen törkeäksi vääryydeksi ja vaikka miksi. Itse olisin varmaan tuosta ihan hiljaa, ja hakeutuisin vaivihkaa johonkin testeihin ja tutkimuksiin, että mitä voi olla niin pahasti vialla.
Kommentit (37)
No isotätini reputti 50-luvulla kokeen sen perusteella, että kysyttiin "Onko rakkautta mielestäsi olemassa". Henkilö, joka monesta poiketen ei uskonut jumalhöpötyksiin yms. veti jonkinlaisen perustelun havainnoistaan ja totesi lopulta "ei, rakkautta ei ole olemassa".
Tämän johdosta hän reputti vastaavan alan. Jostain syystä hän pysyi vanhana piikana loppuun asti ja keräsi aika muhkea perinnön jaettavaksi seitsemän sisaruksensa lapsille.
Meinaat että kaikki ihmiset jotka ei sovellu hoitoalalle ovat siis sekaisin tai tyhmiä?
Onko sinulle tehty testit...voipi olla vikaa ;)
Miksi pitäisi olla jotakin vialla jos ei sovellu lähihoitajan työhön?
mone työttömät ovat sellaisia että eivät sovellu esim sosiaali- ja terveydenhuolto alalle, tai opetusalalle. he eivät myöskään voi toimia lastentarhoissa
heillä sopii paremmin esim yksinkertainen tehdastyö, raivaustyöt metsissä, kaivostyö, siivous jne
Hmm, sinne kyllä pääsee kaikki. Varmaan vaan tosi soveltumaton alalle, mikähän siinä on ollut?
Vierailija kirjoitti:
Meinaat että kaikki ihmiset jotka ei sovellu hoitoalalle ovat siis sekaisin tai tyhmiä?
Onko sinulle tehty testit...voipi olla vikaa ;)
Pää kannattaa ehkä käydä tutkituttamassa lääkärillä... todennäköisesti löytyy vikaa. Soveltuvuuskokeet sitten erikseen niissä selviää ehkä soveltuuko alalle.
Vierailija kirjoitti:
Hmm, sinne kyllä pääsee kaikki. Varmaan vaan tosi soveltumaton alalle, mikähän siinä on ollut?
"Penkin alle mennyt soveltuvuuskoe ei vie opiskelupaikkaa edes lähihoitajalta – uudet säännöt käyttöön tänä keväänä (2016)" https://yle.fi/uutiset/3-8694195
Vierailija kirjoitti:
Miten sekaisin sellaisen ihmisen täytyy oikein olla?? Eikö lähihoitajaksi opiskelemaan pääse suunnilleen kuka vain, melkein vaikka ei sinne edes tahtoisi? Tyyppi vielä on aivan tuohtunut kokemastaan, kokee tapahtuneen törkeäksi vääryydeksi ja vaikka miksi. Itse olisin varmaan tuosta ihan hiljaa, ja hakeutuisin vaivihkaa johonkin testeihin ja tutkimuksiin, että mitä voi olla niin pahasti vialla.
Itse kuulun heihin, jotka aikanaan reputtivat lähihoitaja -koulutuksen psykologisissa testeissä. Tosin minusta taisi paistaa liian selvästi, että en oikeasti halunnutkaaan varsinaisesti lähihoitajakoulutukseen, vaan enempi uhmata omien vanhempieni "kaikki tietävyyttä." He kun tuntuivat tietävän minua itseäni paremmin missä minun olisi parasta opiskella. En siis osannut itse olla kovin tuohtunut asiasta, että opiskelupaikka jäi saamatta. Ehkä siihen aikaan oli muutenkin eri aika/ tilanne; lähihoitajakoulutus ei ainakaan nuorisopuolella käytetty tarkoituksiin, johon sitä ei mielestäni vielä tänäänkään saisi lainkaan käyttää nuorten, eikä vanhempien osalta. Tarkoitan sitä, että toivon oikeasti, että ao. koulutukseen ja alalle valikoituu oikeasti motivoituneet ja alasta kiinnostuneet, eikä se ole paikka, jonne siivotaan tilastoista työttömiä (etc). Eikä vähiten siksi, että jos olen oikein ymmärtänyt, niin lähihoitajat tekevät usein työtä kirjaimellisesti aivan iholla.
Kun hain opiskelemaan lähihoitajaksi, noin 40 prosenttia hakijoista jäi rannalle. Kolmestakymmenestä aloittaneesta kuusitoista valmistui.
psykologi kirjoitti:
mone työttömät ovat sellaisia että eivät sovellu esim sosiaali- ja terveydenhuolto alalle, tai opetusalalle. he eivät myöskään voi toimia lastentarhoissa
heillä sopii paremmin esim yksinkertainen tehdastyö, raivaustyöt metsissä, kaivostyö, siivous jne
Mutta myös moni työtön sopii paljon paremmin paikkaan, jossa saa käyttää omaa päätään. - En tarkoita, etteikö myös lähihoitajat saisi tai voisi käyttää omaa päättää ja kykyä itsenäiseen päätöksen tekoon. Tarkoitan tai muistutan vain, että esimerkiksi sosiaali ja terveys -sektori on paljossa hyvin hierarkinen ja eri toimijoilla on verraten tiukasti ja tarkasti rajattu kenttä ja tehtävä alue siitä, mitä saa ja voi tehdä. (Tai mitä ei saa tai ei voi tehdä)
Sooloiluun ei suhtauduta kovin avoimesti ja lämpimästi, vaan jos olet lähihoitaja, niin tehtävänäsi on toimia lähihoitajana. Et voi tai saa tehdä vain esimerkkinä, vaikka sairaanhoitajan töitä, vaikka uskoisit ja ajattelisit suoriutuvasti niistä monta kertaa paremmin kuin tuo yksittäinen sairaanhoitaja sinun mielestäsi voi ja pystyy. Tai mikä ikinä onkaan se kenttä sosiaali ja terveyspuolella, jolle haluaisit tai jolla haluaisit edetä. - Jos haluat edetä tässä hierarkiassa, niin se usein tarkoittaa enempi tai vähempi kokonaan uutta koulutusta. 20 vuotta lähihoitajan toiminut on edelleen pätevä lähihoitaja, vaikka todennäköisesti tietää ja tuntee yhtä ja toista sosiaali ja terveysalan toiminnasta.
psykologi kirjoitti:
Harvoin olen nähnyt yhtä alentuvaa suhtautumista työttömiin.
On fakta, että kaikki eivät sovellu sosliaali- ja terveydenhuoltoalalle. Näitä ihmisiä on kaikissa ihmisryhmissä, jopa niissä, jotka työskentelevät ko. aloilla, esim. sairaanhoitajina tai terveydenhoitajina.
Ei pidä paikkansa, että voitaisiin yleistää, että ns. hanttihommat (yllämainitut "yksinkertaiset työt") sopisivat kaikille työttömille. Työttömissä on taiteilijoita, korkeakolutettuja, duunareita, tutkijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kuulun heihin, jotka aikanaan reputtivat lähihoitaja -koulutuksen psykologisissa testeissä. Tosin minusta taisi paistaa liian selvästi, että en oikeasti halunnutkaaan varsinaisesti lähihoitajakoulutukseen, vaan enempi uhmata omien vanhempieni "kaikki tietävyyttä." He kun tuntuivat tietävän minua itseäni paremmin missä minun olisi parasta opiskella. En siis osannut itse olla kovin tuohtunut asiasta, että opiskelupaikka jäi saamatta. Ehkä siihen aikaan oli muutenkin eri aika/ tilanne; lähihoitajakoulutus ei ainakaan nuorisopuolella käytetty tarkoituksiin, johon sitä ei mielestäni vielä tänäänkään saisi lainkaan käyttää nuorten, eikä vanhempien osalta. Tarkoitan sitä, että toivon oikeasti, että ao. koulutukseen ja alalle valikoituu oikeasti motivoituneet ja alasta kiinnostuneet, eikä se ole paikka, jonne siivotaan tilastoista työttömiä (etc). Eikä vähiten siksi, että jos olen oikein ymmärtänyt, niin lähihoitajat tekevät usein työtä kirjaimellisesti aivan iholla.
Kyllä, kirjaimellisesti iholla ja toisinaan erilaisten toimenpiteiden muodossa myös sen alla. Lähihoitajakoulutusta todellakin käytetään tilastojen siivoamiseen, tosin töitä ei näille ei-motivoituneille pakkokoulutetuille juuri ole. Hoitajalle tulee vastaan tilanteita joissa kyseessä on ihmishenki joten työ ei ole ollenkaan pelkkää "perseenpesua ja siihen pystyvät kaikki" kuten usein kuvitellaan.
Hah! Mun tuntema sietämätön epävakaan persoonallisuushäiriön (diagnosoitu) narsistisimmassa päässä skaalaa oleva, vittuileva, kiusaava, petturimainen, fyysisesti väkivaltainen ihmishirviö veti sekä lähihoitaja- että sairaanhoitajakokeet ihan tosta vaan läpi. Alusta asti on hirvittänyt sekä sen potilaiden että työkavereiden puolesta, mutta akka senkun porskutti. En sano, että aloituksen tapaus olisi vielä pahempi, vaan että niissä testeissä täytyy olla jotain pahasti vialla. Itse olen törmännyt moniin muihinkin aivan sadistisiin sairaanhoitajiin. Olihan niitä myrkkyhoitajiakin, jotka todettiin psykopaateiksi ja narsisteiksi vaan vähän liian myöhään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, kirjaimellisesti iholla ja toisinaan erilaisten toimenpiteiden muodossa myös sen alla. Lähihoitajakoulutusta todellakin käytetään tilastojen siivoamiseen, tosin töitä ei näille ei-motivoituneille pakkokoulutetuille juuri ole. Hoitajalle tulee vastaan tilanteita joissa kyseessä on ihmishenki joten työ ei ole ollenkaan pelkkää "perseenpesua ja siihen pystyvät kaikki" kuten usein kuvitellaan.
Sitä joskus on pienessä mielessäni käynyt, että kuinkahan moni näistä "pakko kouluttetavista" . jotka eivät koulutuksen aikana eivät oma-aloitteisesti syystä tai toisesta pääse tai siirry muualle muodostuu lopulta isompia taakkoja "lähihoitajakentälle" heidän kannettavaksi ja "vahdittaviksi", jotka ottavat ja kantavat vastuun työstään hyvin ja ovat halukkaita siinä kehittymään.
Vierailija kirjoitti:
Kun hain opiskelemaan lähihoitajaksi, noin 40 prosenttia hakijoista jäi rannalle. Kolmestakymmenestä aloittaneesta kuusitoista valmistui.
Johtuisko siitä, etttei tonne hakeudu paras aines?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paras aines mihin?
Lääkkikseen pääsee hakijoista noin 10-15% kertooko se siitä että sinne ei hakeudu paras aines?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten osalle tuli yllätyksenä,että lähihoitajakoulutuksessa se, että siinä ainakin aikanaan vaadittiin jotain osattavan, eikä tutkintoa myönnettykään, jokaiselle paikan päälle tulleelle. Osalle, ehkä saattoi myös oikeasti vasta opintojen edetessä selvisi millaista lähihoitajan työ voi karuimmillaan olla ja/ tai saataisi olla; eikä siihen kovin paljoa saa motivaatiota saa palkan tasosta, tai mahd. uranäkymistä tulevaisuudessa..
Vierailija kirjoitti:
Hah! Mun tuntema sietämätön epävakaan persoonallisuushäiriön (diagnosoitu) narsistisimmassa päässä skaalaa oleva, vittuileva, kiusaava, petturimainen, fyysisesti väkivaltainen ihmishirviö veti sekä lähihoitaja- että sairaanhoitajakokeet ihan tosta vaan läpi. Alusta asti on hirvittänyt sekä sen potilaiden että työkavereiden puolesta, mutta akka senkun porskutti. En sano, että aloituksen tapaus olisi vielä pahempi, vaan että niissä testeissä täytyy olla jotain pahasti vialla. Itse olen törmännyt moniin muihinkin aivan sadistisiin sairaanhoitajiin. Olihan niitä myrkkyhoitajiakin, jotka todettiin psykopaateiksi ja narsisteiksi vaan vähän liian myöhään.
Ala vetää puoleensa vallanhaluisia. Potilaat ovat monesti heikommassa asemassa. Mikäpä sen helpompi tapa saada vallantunnetta,kuin "hoitaa" vaikkapa muistisairasta vanhusta joka on täysin avuttomassa tilassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ala vetää puoleensa vallanhaluisia. Potilaat ovat monesti heikommassa asemassa. Mikäpä sen helpompi tapa saada vallantunnetta,kuin "hoitaa" vaikkapa muistisairasta vanhusta joka on täysin avuttomassa tilassa.
Oikeasti jos vallan halu motivoi opiskelemaan lähihoitajaksi ei soveltuvuus testeistä kyllä kovin helposti pääse läpi. Sen verran väärät kuvitelmat hakijalla on silloin alasta ja siitä miten paljon siinä on mahdollista valtaa käyttää. Paremmin tuollainen soveltuisi esim. lääkäriksi.
Sinne pääsee kuka tahansa jos osaa valehdella. Tiedän yhden tyypin joka opiskelee lähihoitajaksi ja sairastaa anoreksiaa, masennusta yms. Kun asia paljastui taisi saada jonkinlaisen kiellon opiskella ennen kuin paranee. Tarkemmin en tiedä kun en hirveästi ole tämän tyypin kanssa tekemisissä