Olenko ainoa, jolla ei ole älykännykkää, eikä aio hankkiakaan?
Mulle riittää ihan tavallinen kännykkä, en tarvitse sitä kuin soittamiseen. Toivottavasti niitä on jatkossakin, eikä ne hirveät laatat tule "pakollisiksi" kaikille.
Nykyäänhän on pakko puhelin kuitenkin olla, ei tässä yhteiskunnassa ilman pärjää. Mieluummin eläisin ilman puhelintakin, jos se olisi mahdollista, tekee useasti mieli heittää kännykkä seinään.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ykköspuhelimena peruspuhelin jonka numeron olen antanut vain läheisille. Vaihdamme kuulumiset lähinnä tekstiviestein. Lisäksi se pienikokoisena mahtuu aina mukaan jos pitää esim hälyttää apua.
Älypuhelin on tietokoneena, laskujen maksuun ym. Lentoliput esim printtaan aina paperille. En someta, päinvastoin inhottaa tämä nykymeno.
Ei tarvitse kysellä keneltäkään mitä puhelinta käyttää. Se on oma asia jos mikä.
Mulla ainakin se lippujen ostaminen tapahtuu niin, että en välttämättä tuntia ennen lähtöä vielä tiedä, että oon lähdössä just tietyllä junalla. Hankalaa olisi printtailu.
Mä ennemmin en kokenut tarvetta kun vietin niin paljon aikaa tietokoneella ja saan edelleenkin asiat yleensä sieltä paremmin hoidettua ja käyttö on mukavampaa isommalla ruudulla.
Kuitenkin jos et oo paljon tietokoneella niin älypuhelin on hyvä korvaamaan sen. Lisäksi puhelimella on käteviä ominaisuuksia myös tien päällä tai vaikka sohvalla kuten sähköpostien yhdistäminen/ nopea tarkistaminen, pankkitilin tarkistus ilman lukukoodeja, navigointi puhelimella, kartta, kaupan/ julkisten aikataulujen tarkistaminen, nopea googlailu, erilaiset sovellukset ja ajanvietepelit, maksaminen puhelimella ja vaikkapa vaan hyvä kamera.
Vierailija kirjoitti:
Ei minullakaan ole älypuhelinta eikä tule. Voimme lohduttaa toisiamme sillä että kuulumme ehkä tämän maailman älykkäimpään vähemmistöön :D
Kukas se eläimen hännän nostaa ellei eläin itse.
Minä hankin viime vuonna, kun jäin työttömäksi. Ajattelin, että seuraavassa työpaikassa ehkä tarvitsen älypuhelinta, enkä halunnut joutua sanomaan, etten ole sellaiseen koskaan koskenut.
Mutta en käytä sitä normaalisti. Olen vain satunnaisesti harjoitellut sen näpyttelyä ja kuvien ottamista. Muuten se on ollut kaapin perällä ja toimii siis yhä, vaikka on ladattu vain yhden ja ensimmäisen kerran vuosi sitten ;).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on pelkästään lapsellista änkyröintiä jättäytyä tahallaan tietoyhteiskunnan ja teknisen kehityksen ulkopuolelle. Jossain vaiheessa sun se pitää hommata joka tapauksessa, koska muunlaisia ei enää valmisteta, ja onko se sitten helpompi opetella vastentahtoisesti? Fiksu ihminen muuttuu ajan mukana, opettelee uusia asioita ja käyttää niitä järkevästi.
Miten se että ei ole älykännykkää tarkoittaa että ei osaisi sitä käyttää. Mulla on ollut älykännykkä vuosia ja käytän sitä aktiivisesti n. 10-12h päivässä ja haluaisin luopua siitä riippuvuuden vuoksi, en jonkin teknologia pelon yms takia.
Minä käytän kännyä vain soittamiseen, tekstaamiseen, sähköiseen tunnistautumiseen ja ihan satunnaiseen tiedonhakuun kuten bussiaikataulut tai reittiopas. Sen sijaan vietän tietokoneen äärellä suurimman osan hereilläoloajastani eikä siitä ole työaikaa kuin noin puolet. Pitäisikö minun siis luopua tietokoneen käytöstä?
No jos siitä ei ole sulle mitään haittaa niin ei tietenkään. Mulle on kännykkäriippuvuudesta paljon haittaa (yöunet menee, en saa asioita tehty yms). Ja itse haluan apua ongelmaani. Täytyy punnita hyödyt vastaan haitat. Mä saan normikännykästä ne hyödyt ilman haittoja. Tavallista tietokonetta wn pysty raahaan mukanani niin että pystyisin olemaan lähes koko valveilla olo aikana netissä.
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä elämänsä tehdä vaikeaksi, jos haluaa. Ainahan innovaatioilla on ollut vastustajansa. Eihän kaikilla ole vaikkapa pankkikorttiakaan, mutta kyllä tämä yhteiskunta on jo pitkään mennyt siihen, että perinteisten pankkipalvelujen käyttö pyritään minimoidaan täysin hankaloittamalla asiointia. Tavalliset puhelimet jäävät joka tapauksessa jossain vaiheessa unholaan, joten kannattaisi varmaan perehtyä teknologiaan nyt, kun pää vielä pelaa.
Ihmisillä on eri syitä, joiden vuoksi valitsevat mitä hilavitkutinta haluavat käyttää. Ja ihmiset voivat myös siirtyä älykännystä takaisin peruspuhelimeen. Ei kaikki peruspuhelimen suosijat ole mitään teknologiarajoittuneita. Mullakin on it alan ammatti ja harkitsen vaihtoa takaisin peruspuhelimeen. Niin kauan kuin niillä on kysyntää niitä myös valmistetaan.
Fläpä kirjoitti:
käteviä ominaisuuksia myös tien päällä tai vaikka sohvalla kuten sähköpostien yhdistäminen/ nopea tarkistaminen, pankkitilin tarkistus ilman lukukoodeja, navigointi puhelimella, kartta, kaupan/ julkisten aikataulujen tarkistaminen, nopea googlailu, erilaiset sovellukset ja ajanvietepelit, maksaminen puhelimella ja vaikkapa vaan hyvä kamera.
En koe tarvitsevani tuollaisia asioita, mutta jos ne ovat sinulle tärkeitä, niin hyvä, että saat puhelimestasi apua.
Katsokaa ihmisiä ympärillänne busseisa, junissa, leikkipuistoissa, odotushuoneissa, ravintoloissa, bussipysäkeillä, luennoilla yms. Suurella osalla on älypuhelin kädessä. Ei kannettavatietokone. Älykännykän suurkuluttajia on paljon. Normikännyllä on helpompi elää edes osan ajasta irl.
Vierailija kirjoitti:
Ihan vain ohiksena, millaista maksupolitiikkaa lankapuhelimien kanssa noudatetaan.
Hyvin kallis kuukausimaksu jota nostetaan vähän väliä lisää.
Mulla on älykännykkä ihan sen takia, että lenkit sujuu mukavasti kun kuuntelee kuunnelmia/asiaohjelmia/viihdettä.
Laihtunutkin olen :)
Kyllä meitä vielä on. Itse en ole edes harkinnut älyluuriin vaihtamista, en koe, että siitä mitään hyötyisin. Enemmänkin ärsyttää tämä nykykulttuuri, aina luurit kädessä ja mitään ei voi tehdä ilman sitä puhelinta.
Vanha näppäinluuri riittää minulle mainiosti.
N24
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä ihmisiä, jotka ihan tieten tahtoen haluavat vaikeuttaa omaa elämäänsä. Pankkipalvelut, lipunostot ja monet muut asiat ovat jo verkossa paljon helpompia tai tulevaisuudessa tapahtuvat siellä eikä muita vaihtoehtoja juuri ole tarjolla (esim. sähköinen tunnistautuminen, kun tunnuslukukortit lopullisesti poistuvat).
Melkein sama kuin jos kieltäytyisi pankkikortista ja haluaisi välttämättä asioida pankkikonttorissa ja maksaa käteisellä.
Et ole koskaan kuullut tietokoneesta?
Kaikki eivät tarvitse älyluuria joka on tietokoneen pienempi ja tyhmempi versio. Minulle ei tuota mitään lisäarvoa pienenpieni näyttö mikä on täynnä sormenjälkiä enkä tarvitse nettiä 24/7 mukaani. Sen lisäksi nämä lähmäteille ja muille tyhmäpäätteille optimoidut sivut joilla mitään ei voi tehdä skrollaamatta kissan kokoisia (niin että niihin osuu se etusormi vielä 3 promille kännissäkin) kuvakkeita ja kirjaimia kilometria alaspäin jotta löytäisi mitään hakee eivät nosta elämäni laatua mitenkään.
Älykännykän ja pankkikortin rinnastaminen oli typerää.
En myöskään halua. Netissä tulee roikuttua muutenkin liikaa. Se ero tietokoneen ja älypuhelimen välillä on se, että koneella ollaan se aika kun ollaan, se suljetaan ja siirrytään muihin hommiin. Älypuhelin kulkee mukana kaikkialla ja siksi ihmisillä on kiusaus näpelöidä sitä koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on älykännykkä ihan sen takia, että lenkit sujuu mukavasti kun kuuntelee kuunnelmia/asiaohjelmia/viihdettä.
Mulla on edelleen hyvin toimiva, radiolla varustettu mp3-soitin joka ei vie tilaa eikä kerro sijaintiani mainostajille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ykköspuhelimena peruspuhelin jonka numeron olen antanut vain läheisille. Vaihdamme kuulumiset lähinnä tekstiviestein. Lisäksi se pienikokoisena mahtuu aina mukaan jos pitää esim hälyttää apua.
Älypuhelin on tietokoneena, laskujen maksuun ym. Lentoliput esim printtaan aina paperille. En someta, päinvastoin inhottaa tämä nykymeno.
Ei tarvitse kysellä keneltäkään mitä puhelinta käyttää. Se on oma asia jos mikä.
Mulla ainakin se lippujen ostaminen tapahtuu niin, että en välttämättä tuntia ennen lähtöä vielä tiedä, että oon lähdössä just tietyllä junalla. Hankalaa olisi printtailu.
On olemassa sellaisiakin ihmisiä jotka suunnittelevat asiat aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on edelleen hyvin toimiva, radiolla varustettu mp3-soitin joka ei vie tilaa eikä kerro sijaintiani mainostajille.
Niin on mullakin, mutta ei sillä kuunnelmia kuunnella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä ominaisuudet löytyvät vanhasta peruspuhelimesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on pelkästään lapsellista änkyröintiä jättäytyä tahallaan tietoyhteiskunnan ja teknisen kehityksen ulkopuolelle. Jossain vaiheessa sun se pitää hommata joka tapauksessa, koska muunlaisia ei enää valmisteta, ja onko se sitten helpompi opetella vastentahtoisesti? Fiksu ihminen muuttuu ajan mukana, opettelee uusia asioita ja käyttää niitä järkevästi.
Kyllä esim. junalipun saa tulostettua tietokoneeltakin.
Monet ihmiset liikkuvat paljon kodin ulkopuolella, eivätkä raahaa tulostimia mukanaan. Matkoilla on hyvin käytännöllistä käyttää karttasovelluksia, tilata lippuja kulkuneuvoihin ja tarkistaa aikatauluja, etsiä ruokapaikkoja, lukea uutisia, ja ties mitä muuta. Ei meidän jokaisen elämä ole kotona kökkimistä tietokoneen äärellä.
Omistan älypuhelimen mutta en sillä tee muuta kuin soita ja laita viestejä. Liput, pankkiasiat yms hoidan tietokoneella
Minusta on äärimmäisen lapsellista nähdä asia näin yksioikoisesti. Onko väärin, jos tykkää katsoa nettisivuja isommalta näytöltä eli tietokoneelta? Saako lievästi näkövammainen ajatella näin? Kyllä esim. junalipun saa tulostettua tietokoneeltakin.