Mitä tekisin kreikkalaisesta jogurtista?
Kommentit (17)
Smoothieta
Kylmää kastiketta esim.kalalle
Sellaisenaan tai hunajan kanssa tai tsatsikiksi.
Minä syön marjojen kanssa. Joskus marjoja ja leseitä.
Mua ärsyttää ihmiset, jotka ostavat jotain ruokaa ilman käyttötarkoitusta. Suht iäkäs äitini harrastaa tätä - ostaa maistatuksista tai erikoistarjouksista jotain spesiaalijuttua, jonka käytöstä sillä ei ole epäaktiivisena ruuanlaittajana aavistustakaan. Sitten se ruoka (esim. neljää erilaista maustettua ruokakermaa) makoilee jääkaapissa siihen asti, että tulen käymään ja joudun sen usein pilaantuneena heittämään pois.
Tämä on hyvä jälkkäri: sekaan erilaisia pähkinöitä ja makeutukseksi vaahterasiirappia tai juoksevaa hunajaa. Nam.
Jogurttia voi lisätä kermaviilin sijasta ruokiin, esimerkiksi jauhelihataikinaan tai kakkutaikinaan. Koska se on melko juoksevaa, lisää hiukan vähemmän kuin mitä laittaisit kermaviiliä.
Sitä voi lisätä myös keittoihin.
Koska jogurtti kuitenkin juoksettuu herkästi kuumennettaessa, varsinkin vähärasvainen jogurtti, kannattaa lisätä se vasta loppuvaiheessa. Lisää niksejä:
https://www.mtv.fi/lifestyle/makuja/artikkeli/jogurtti-sopii-monipuolis…
Itse tykkään kovasti laittaa intialaista ruokaa. Jogurtti on todella hyvää curreissa, ja siitä voi tehdä lisukkeeksi tulisuutya mukavasti leikkaava raita-kastiketta:
https://www.valio.fi/reseptit/raita/
Ja kun nyt intialaisesta ruuasta tuli puhe, niin mangolassia ihanampaa ei hellekelillä ole. Intialaiset ovat neroja!
Tzatziki tehdään normaalisti kai turkkilaisesta jugurtista, mutta on kyllä hyvää kreikkalaiseen jugurttiinkin tehtynä. Tai sitten ostaa valmisdippijauhetta ja käyttää kermaviilin sijasta tätä. Mä kyllä syön kreikkalaista jugurttia myös ihan sellaisenaan, joskus hunajan tai marjojen kanssa.
Heitä se roskiin, ei kukaan tuollaista pskaa syö.
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää ihmiset, jotka ostavat jotain ruokaa ilman käyttötarkoitusta. Suht iäkäs äitini harrastaa tätä - ostaa maistatuksista tai erikoistarjouksista jotain spesiaalijuttua, jonka käytöstä sillä ei ole epäaktiivisena ruuanlaittajana aavistustakaan. Sitten se ruoka (esim. neljää erilaista maustettua ruokakermaa) makoilee jääkaapissa siihen asti, että tulen käymään ja joudun sen usein pilaantuneena heittämään pois.
Totta, tuo pätee jos ei ole kovin innokas ja taitava ruuanlaittaja. Kannattaa mieluummin ostaa suunnitellusti kuin "mitä tahansa tarjouksesta", koska se käyttämätön ruoka tulee kyllä kaikkein kalleimmaksi.
Perusjogurtti kyllä on sitten taas niin maailman kätevin raaka-aine, että sen kyllä saa aina tuhottua. Tuossa minäkin luettelin melkoisen liudan vaihtoehtoja.
Täytyy olla aika käsi, jos ei perusraaka-aineille keksi käyttöä. Joku kurkuma-silli-erikoiskerma (heh) toki onkin jo sitten vaikeampi rasti...
9
Niin ja ennen kuin joku alkaa ihmetellä jogurttia keitoissa, niin tokikin tarkoitin sosekeittoja. Sitä voi laittaa yrttien ja suolan kanssa sekoitettuna päälle koristeena tai sitten jo kypsennyksen loppuvaiheessa kerman sijasta niin, että se sekoitetaan soseutettaessa joukkoom. Sopii erinomaisesti vaikkapa porkkanasosekeittoon!
9
Komppi ysi, meinasin itekin ehdottaa intialaista ruokaa. Minä teen tänä iltana perheelle porkkana-kukkakaalicurrya, johon pannaan pari desiä jogurttia loppuvaiheessa.
Hyvää on, jos tykkää mausteisesta ruuasta kuten meidän perheessä kaikki.
Mausta intialaisittain, heitä kalan päälle ja setti uuniin. Tarjoa riisin kanssa. Intiassa jukurttia käytetään myös lihan ja kanan marinointiin.
Siitä saa hyvän liukastusvoiteen.
Sitä syödään vaikka myslin kanssa.