Osallistuuko ns. hiljainen hyväksyjä mielestänne kiusaamiseen?
Olen itse ainakin kuullut koulussa paljon siitä, että jos ei puutu kiusaamiseen, on itsekin osasyyllinen siihen. Ja vaikka itse olenkin ehdottomasti koulukiusaamista vastaan, en aivan ymmärrä tätä ajatusmallia. Ei se hiljainen hyväksyjä välttämättä ihan yksinkertaisesti uskalla kertoa asiasta kenellekään yhtään enempää kuin itse kiusattukaan - surullista, joo, mutta en näkisi että väärin. Kiusaaminen on vain ja ainoastaan kiusaajan vika, ja vaikka olisi hienoa, että toiset oppilaat siihen puuttuisivat, en näe sitä asiana, jota voisi keneltäkään (etenkään lapselta) vaatia. Aikuisten tehtävä on muuttaa tilannetta.
Kommentit (5)
No jos on ihan täysin sivullinen niin ei, mutta jos hengailee siinä kiusaajien mukana ja naureskelee mukana vaikka mitään ei sanoisi tai tekisi niin kyllä.
Toi riippuu vähän tilanteesta.
On eri asia:
- Uskoo voivansa riskittä estää kiusaamisen muttei tee sitä vain siksi, koska ei välitä. Eli itseä ei haittaa kiusaaminen, mutta pesee kätensä varsinaisesta kiusaamisesta ottamalla vain sivullisen roolin.
- Ei uskalla puuttua, koska pelkää mitä siitä seuraisi itselle, koska on nähnyt kiusaajien vallan hallita koko joukkoa ja tietää, ettei voisi päihittää sitä. Eli tekisi jotain jos uskoisi saavansa aikaan mitä haluaa.
Käytännössä suurin osa hiljaisista "hyväksyjistä" kuulunee tuohon jälkimmäiseen joukkoon.
Mielestäni ilmapiirin ja yleisen uskomuksen pitäisi olla se, että kaikkien "kuuluu" puuttua.
Kiusaajat kiusaavat juuri saadakseen itselleen huomiota ja nämä hiljaiset seuraajat mahdollistavat sen. Jos tilannetta ei jää kukaan seuraamaan ja antamaan huomiota tilanteelle niin ei se kiusaaja saa siitä kiksejä.
Minäkään en oikein ymmärrä ns. hiljaisten hyväksyjien syyllistämistä - itse asiassahan he ovat monesti täysin sivullisia, kenties ujoja ja arkoja ja pelkäävät joutuvansa itse kiusatuiksi. Lisäksi lapselta tai teiniltä ei oikein voi olettaa valmiutta puuttua kiusaamiseen.
Ehkä kyseessä on eri asia silloin, jos "hiljainen hyväksyjä" hengaa kiusaajaporukan mukana. Mutta täysin sivullisten syyllistämistä en tosiaan ymmärrä.