MUKAVAT häät?
Vaivattomat ja mukavat sekä vieraille että hääparille. Ensi kesänä tarkoitus avioitua, ja jonkinlaiset juhlat olisi tarkoitus järjestää. Alustavasti ollaan puhuttu melko pienistä, n. 35 hlö:n juhlista, eli perheet, mummot, pari muuta läheistä sukulaista ja lähimmät ystävät. Kaikki he ovat olleet läheisissä tekemisissä kanssamme ja varmasti voisivat kokea olonsa tervetulleiksi. Ajateltiin, että juhlapaikaksi voisi sopia miehen vanhempien talo, tilava rintamamiestalo, kesäisinkin ihanan viileä. Sään salliessa kattausta saisi jatkettua ulos, mutta sisällekin kaikki mahtuisivat. Paikka on jotenkin todella kodikas ja kaikille ennestään tuttu. Pienillä koristeilla siitä saa varmasti ihanan juhlavan! Ja tulevat appivanhemmat kyllä tykkäävät, kun heillä on elämää ja ihmisiä.
Tarjoilut hoidettaisiin itse niin, että valmistelut olisi hoidettu pääosin jo edellisenä päivänä, juhlapäivänä vain kattaa. Suolainen ja makea tarjoilu, suolaiseen varmaan ainakin salaattia 'kokoa itse' -periaatteella, kalaa, karjalanpiirakoita, suolaista piirakkaa/voileipäkakkua... Minkään keittoaterian tarjoaminen ei oikein houkuta, ja kaikki kyllä tulevat sen verran läheltä, ettei liene tarvekaan. Ja juotavaa, tietenkin, muttei mitään pirtuboolia tai yletöntä määrää kaljaa.
Ei mitään erityistä hääohjelmaa, varmaan appi tahtoo pitää lyhyen puheen ja joku muukin lausua sanasen, ehkä joku soittaa pianolla jotain. Muutoin varmaan sellaista yhdessäoloa tuttujen kesken, kun kaikki ovat kerrankin yhtä aikaa koolla. Hätäisimmät saavat poistua vaikka heti kahvin jälkeen, osa jää varmasti iltaa viettämään ja yöksikin.
Kaiken kaikkiaan tämän olisi tarkoitus olla sellainen mukava projekti kahdelle puuhakkaalle ihmiselle, jotka tykkäävät järjestää, suunnitella, valmistaa itse ja kestitä. Ja juhlat sitten sellainen luonteva ennestään tuttujen ihmisten "törmäytys", ei niinkään hääpariin ylenpalttisesti keskittyvä show.
Miltä kuulostaa? Mukavan intiimiä ja vilpitöntä vai liian tylsää ja aneemista?
Tai jos jollain on muita hyviä vinkkejä ylipäätään juhlien järjestämiseen, niin mielellään kuulen. Nämä ensimmäiset isommat juhlat, joita olemme järjestämässä. :)
Kommentit (25)
Komppaan aiempia siinä, että ainakin yhdet, mielummin kahdet palkatut kädet pitää saada paikalle, että emäntä, isäntä ja morsiuspari ehtivät toimia omassa roolissaan.
Järjestimme viime kesänä mökillä vähän saman tyyppisesti 60-vuotisjuhlia. Meitä oli useampi sukulainen valmistamassa ruokia, keittämässä kahvia, siivoamassa astioita ja huolehtimassa tarjoilupöydästä.
Minä ehdin istahtaa rauhassa paikalleen n. puoli kahdelta aamuyöllä. Siihen asti olin hetken istahdettuani sännännyt pian hoitamaan seuraavaa hommaa.
Huudat mukavuuttaa vakuuttaaksesi itsesi, että tämä tulevan anopin projekti on ihan kiva?
Pönötyshäitä on niin nähty, prinsessapäiviä, samalla tyylillä ja kaavalla vedettyjä tylsiä häitä, ei kiinnosta enää yhtään.
Me menimme naimisiin maistraatissa ja tehtiin heti häämatka. Juhlat vasta kun kesä oli lopuillaan, saatiin aikaan ihanat rennot puutarhahäät vanhassa hirsikartanossa järven rannalla. Meillä oli 50 hlöä kutsuttuna, pitopalvelu ja pieni bändi.
Menu suunniteltiin huolella, buffee. Bändi viihdytti sopivin välein, puolen yön aikaan siirryttiin DJ:n levylautasella. Enimmäkseen ihmiset seurustelivat pihalla, osa halusi tanssia. Kaikki söivät ja joivat läpi yön. Aloiteltiin iltapäivällä ja viimeiset vieraat lähtivät aamukuudelta. Kiitosta tuli siitä, että juhlat olivat rennot, ruoka hyvää, paikka kaunis, sää suosi ja ohjelmaa oli sopivasti, ei liikaa. Hyvän ruuan ympärille kun rakentaa juhlat ei voi mennä pieleen.
Samaa mieltä, että pari näppärää ihmistä tarvitaan huolehtimaan juhlan kulusta koko ajan - tuomaan tuoretta tarjottavaa pöytään ja huolehtimaan astiat ja että paikka pysyy viihtyisänä. Tuikut, ruuan nätti laitto esille, kylmät ja lämpimät, juomat, kahvinkeitto. Pitää kertoa mitä on tarjolla ja katsoa, että paikkoja löytyy. Se on must, et voi odottaa vieraiden hoitavan tuota. Ja iso sääli jos oma päivä menee hössäämiseen, pientä huomattavaa on niin paljon. Varas vilttejä, kynttilöitä, tuikkulyhtyjä (Ikean reissu on jees). Keitot voi unohtaa, se on merkki piheydestä. Karjalanpiirakat menivät ihan täysillä läpi juhlan, kelpaa kaikille. Itse pidän kun voi koita mieleisensä annoksen ja monta kertaa.
Itse arvostan enemmän puutarhakutsuja sisällä ja ulkona, terassi on paras. Terassi keräsi eniten porukkaa, musiikki soi sisällä ja ihmiset tulivat vilvoittelemaan ja höpöttelemään. Bändi viihdytti ja juonsi, huuteli ihmisiä pyörähtelemään ja taas pihalle seurustelemaan. Juhlapari ehti seurustella vieraiden kanssa ja myös romantisoida keskenään kun ei tarvinnut huolehtia sitten juhlan aikana järjestelyistä.
Voi juku, siis aivan ihanat häät!!! Itse haluan myös sellaiset pienet ja intiimit. Sellaiset, jossa ei ole mitään morsiamen ryöstöjä, hääparin leikkejä tai muita arvuutuksia vaan ihan sellaista yhdessäoloa kyläilymeiningillä, yhteistä rupattelua ja kuulumisten vaihtelua. Minulta saat kyllä täydet pisteet. Kuulostaa täydelliseltä. Ja tuo talon koristelu on varmasti siis se, mikä tekee sitten sen tunnelman, joten panostakaa siihen. Varmasti tulee upeaa!!! Onko teillä vihkiminen ihan kirkossa vai vihitäänkö teidät tuolla talossa?
Kenen projekti tämä olisi? Tulevien appivanhempien?
Se riski on olemassa, että huomio kiinnittyy enemmän heihin ja sinua voi jälkikäteen harmittaa, kun kiitos käntyykin heille.