Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kauhea lääkäripelko (tarvitsen lääkäriä), help!!

Vierailija
13.05.2018 |

Olen siis 25v ja käynyt viimeksi lääkärissä ehkä 10-vuotiaana, sekin jonkun korvatulehduksen eli "helpon" jutun takia. Äitini oli Jehovan todistaja, jonka vuoksi meillä lääkäriin ei viety helposti ja kävin lapsena tasan tuon yhden kerran lääkärissä, kun isän puolen suku vei pitkittyneen korvakivun takia hoitoon.

En ole enää uskonto-jutuissa mukana, lähdin yhteisöstä ja asetuin elämään omaa elämääni. Monet jutut ihan uusia. Pelkään lääkäriä ihan kamalasti ja olen nyt sen verran sairas että tarvitsen lääkärin hoitoa, mutten uskalla mennä. Kipu virtsatessa kestänyt jo kauan eikä lähde runsaalla juomisella tai tulehduskipulääkkeellä... Muuten ehkä uskaltaisin mutta pelkään virtsanäytettä ja sitä, jos joudun ottamaan vaatteita pois. Olen yrittänyt puhua tätä parhain päin ja ajatella että kyllä se tästä, juon vaan vähän lisää ja siis kipu on toisinaan hellittänytkin ennen kuin tullut takaisin taas entistä kovempana ja jatkuvana, ei siis rajoitu vain pissaamisen hetkeen.

Puhukaa mulle järkeä, että uskallan! :( Ja kertokaa, mitä siellä tapahtuu.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala pelkaa. Kaikki jotka ovat ansainneet ikuisen elaman ja onnen sen saavat.  Jokainen.

Kaikki jotka eivat sita ansaitse teloitetaan. Jokainen.

Pelastumiseen voi riittaa se etta tuomiolla nostaa kadet ylos ja sanoo lapsen suulla lapselle:

En ole kaantanyt kuuroa korvaa totuudelle.

Vierailija
22/30 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

qwerty-sjir (hieroglyfin lukija) kirjoitti:

Ala pelkaa. Kaikki jotka ovat ansainneet ikuisen elaman ja onnen sen saavat.  Jokainen.

Kaikki jotka eivat sita ansaitse teloitetaan. Jokainen.

Pelastumiseen voi riittaa se etta tuomiolla nostaa kadet ylos ja sanoo lapsen suulla lapselle:

En ole kaantanyt kuuroa korvaa totuudelle.

Silla yksi Osiriksen (S J R), Isiksen (S T) ja Nepthyksen (N E B T H T) tuomion antajista on lapsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ap olisi selvinnyt ilman koululääkärin ja työterveyslääkärin pakollisia tarkastuksia? Onko JT:ssa oikeasti tuollaista?

Voihan ap olla ihan muuten vain outo.

Tuntuu, ettei normaali ihminen kyllä pysty kaikkia lääkärikäyntejä mitenkään missaamaan jos haluaa esim. työpaikan. Se on vaan pakko mennä ja toimittaa todistus, että on soveltuva ko. työhön.

Muuten melko harvalla lääkärikäynnillä olen mitään joutunut riisumaan, ja pissatulehduksesta en koskaan. Kysyvät vain oireita ja onko mahdollista, että olisi sukupuolitauti, niin tietävät, mitä näytteestä testataan.

Pelkääköhän ap myös seksiä, siinäkin tarvii riisua ainakin vähän?

Olen oikeasti luullut, että vain skientologit vastustavat lääkäreitä ja lääketiedettä. En ole koskaan kuullut, että JT:t tai lestadiolaiset.

Varmaan muuten ap saisi tukea ja neuvoja jostain Uskontojen uhrit-ryhmästä tms kun googlaa asiasta. Aivan varmasti on jotain ex-JT-ryhmiä olemassa.

En tarkoita pöljillä kysymyksilläni pahaa ap:lle. Olen ehkä pöljä ja tietämätön toisten uskontojen jutuista  vaan.

Hei, olen aloittaja. Koululääkärin tarkastukseen minua ei päästetty, enkä muista että siitä olisi koskaan tullut sanomista. En vain mennyt, ja asia oli sillä selvä. Muistaakseni äitini vastasi lääkärin aikaehdotukseen että XX terveydenhuolto hoidetaan toisaalla tms. Olen nyt opiskelija, eli työhöntulotarkastusta ei ole tehty. Käsittääkseni sellaista ei kaikkialla edes vaadita.

Kaikkialla Jehovan todistajat eivät ole samanlaisia. Myös meillä yhteisössä näkemykset vaihtelivat paljon, ja esimerkiksi isän perhe oli hyvin vapaamielinen ja rento, eivätkä kaikki siellä olleet edes kovin aktiivisia uskonnon harjoittamisessa. Äidin perhe oli taas hyvin tiukka, ja asuin siis äitini kanssa. Kaikki maallinen oli pahaa ja esimerkiksi sairauksissa piti turvautua Jumalan apuun, koska se on ainoa millä on väliä, ja maallinen terveydenhuolto on vahingollista. Sairaudet usein juurikin oman toiminnan syytä. Lääkkeitä, edes särkylääkettä, ei saa käyttää koska se on Jumalan työhön puuttumista.

En ole kiinnostunut seksuaaliasioista, koska edelleen mielestäni on parempi harrastaa seksiä rakastamansa kumppanin kanssa, oli uskossa tai ei. Olen ollut vasta 5 vuotta pois jehovayhteisöstä, joka on lyhyt aika järjestää koko elämä alusta saakka. En ole halunnut poikaystävää ennen kuin esimerkiksi opiskelen. Menin heti aikuislukioon ja nyt olen yliopistossa. Kun tapaan sopivan miehen, on aikaa kyllä opetella niitä juttuja, mutta vielä ne eivät ole ajankohtaisia. Meillä esimerkiksi viettelevien vaatteiden käyttö oli kiellettyä ja edelleen monet tavat ovat läsnä. Tai siis, että niin tekee kun on tottunut tekemään ja esim. vaateostoksilla ei tule edes katsottua hienompia vaatteita. 

Kiitos paljon kannustavista kommenteistanne. Olen ollut todella väsynyt ja ahdistunut tämän takia. Tiedän että on pakko saada apua, mutta koko 1,5 kuukautta olen pyrkinyt selittelemään asiaa omassa päässäni siten, että ehkä se kohta hellittää. En pysty enää opiskelemaan tai rauhoittumaan, koska pelkään sairauden pahenevan.

Voisiko joku vielä kertoa, mitä ihan konkreettisesti teen? Onko oikein, jos soitan terveysasemalleni, vai pitääkö varaus hoitaa nettipalvelun tms. kautta?

Vierailija
24/30 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ap, jaksamista :( On varmasti kamalaa olla ihan yksin.

Vierailija
25/30 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit eivät osaa muuta kuin lässyttää eikä lääkärikäynnistä ole ikinä mitään hyötyä. Säästyy rahaa, jos jättää menemättä.

Vierailija
26/30 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopeutuuko tuollaiset ikinä takaisin yhteiskuntaan?

Vierailija
27/30 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kiinnostavasta vastauksestasi, ap!

Soita ajanvaraukseen ja kerro, että epäilet virtsatientulehdusta. Kysyt, miten toimitaan. Päivystys voi olla auki nytkin paikkakunnastasi riippuen. Soita ja varaa aika. Menet sinne, ne antavat astian johon pissaat omassa rauhassa omassa vessakopissa. Lupaan, ettei tarvi riisua. Sukupuolitauteja ei sitten tarvi testata jos et vielä harrasta seksiä. Voipa olla, että ihan oireiden perusteella määräävät suoraan antibiootitkin sinulle ilman käyntiä. Olen joskus saanut lääkekuurin sillain ensiavusta.

Olin itsekin neitsyt kun menin naimisiin BTW.

t. pöljiä ihmettelevä

Vierailija
28/30 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän sinua ap oikein hyvin, vaikken ole uskovainen.

Kasvoin itse alkoholistiperheessä, jossa kuitenkin oli rahaa käytössä ja meillä käytettiin yksityisiä lääkäripalveluita. En itse oikein koskaan sairastellut, enkä tottunut kotona huolenpitoon, joten oli ihan outoa aikuisena lähteä varaamaan aikoja esim. ehkäisyä ja muita tarpeellisia juttuja varten. Käytettiin kondomiehkäisyä vuosikaudet kun en vain uskaltanut varata aikaa. Nyt jo onneksi naurattaa, 10 vuotta myöhemmin.

Kun tulin raskaaksi 25-vuotiaana, opin käymään lääkärissä. Nyt kaikki tutkimukset on jo ihan normaaleja asioita ja tiedän minne soittaa.

Soitat vaan ihan reippaasti terveyskeskuksen ajanvaraukseen, sieltä kerrotaan miten edetään. :) Mulla ainakin viimeksi terveydenhoitaja kirjoitti lähetteen labraan, hain purkin johon aamulla pissasin ja lääkäri soitti seuraavana päivänä. Antibiootit sain apteekista ja parin viikon päästä annoin uuden pissanäytteen. Kuntien käytännöissä voi olla eroja.

Tsemppiä. <3

Vierailija
29/30 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielellään ensimmäisestä vti-epäilystä pitäisi saada se näyte.

Ap, teet nyt sillä tavalla, että soitat oman terveysasemasi ajanvaraukseen aamulla, kerrot oireet ja vastaat kysymyksiin. Paikkakunnasta riippuen saat lähetteen labraan tai mahd. hoitajan vastaanotolle. Käyt ohjeiden mukaan wc:ssa pissaamassa purkkiin, ja annat sen purkin hoitajalle. Siitä katotaan liuskalla onko siinä leukosyytteja, verta tms. Jos selkeästi leukkareita, saat antibioottikuurin. Näyte menee myös viljelyyn, joka valmistuu vuorokauden päästä. Siitä näkee sen eksaktin bakteerin mikä siinä virtsassa on.

Vierailija
30/30 |
13.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän aplle nyt olisi tärkeintä vaan päästä sinne paikalle. Muistakaa että kyseessä henkilö joka ollut about koko elämänsä "omanlaistensa" kanssa.