avoero ja lahjojen palautus
Avomies jäi kiinni eksän kanssa puuhastelusta, joten luonnollisesti palautan miehen aiemmalle omistajalle. Huom. en ollut syy näiden eroon.
Mies vaati minua palauttamaan joululahjaksi antamansa kaulakorun yms. juttuja. Annoin tietenkin lahjat takaisin, koska niihin liittyi muistoja jotka ovat nyt katkeria. Mies ei kuitenkaan suostu palauttamaan minun antamia lahjoja kuten kitaraa tai polkupyörää. Se on kuulemma aivan eri juttu. Olen kuulemma katkera ja kateellinen kun ne haluan. Mies laittoi viestiä aamulla että tahtoo myös sohvan (mun ostamani puoli vuotta ennen avoliittoa) ja mutta en siihen suostunut. Vaatii myös rahaa koska on pari kertaa maksanut yhtiövastikkeen. Ei kuitenkaan ole maksanut muita asumiskuluja tai asuntolainaa.
Perustelkaa minulle miten niin "eri juttu" . Pitäisikö minun suostua miehen vaatimuksiin?
Kommentit (15)
Ei pidä antaa mitään, olisit vienyt ne korutkin kaniin
Mitään perusteita ei ole, ja sääntöjen pitäisi olla samat kummallekin. Ex-miehesi on mulkero, ei sen kummempaa.
Lahja on saajansa omaisuutta. Mikäli lahakanu saanut haluaa sen palauttaa, hänellä on tietty täysi oikeus tehdä niin. Mitään velvoitetta ei kuitenkaan ole.
Jos olet omasta tahdostasi antanut saamasi lahjat miehelle takaisin, ei se kuitenkaan velvoita miestä toimimaan samoin.
Ex miehesi on ääliö luuseri, joka ilmeisesti elättää itsensä naisten rahoilla.
Itse olen sitä mieltä, että lahjoja ei palauta kumpikaan. Mutta jos toinen vaatii, niin sitten kumpikin. Ei ole mitenkään eri juttu, mies vaan käyttää sinua hyväkseen. Älä suostu enää mihinkään "korvauksiin" ja ole iloinen, että pääsit loisesta eroon.
Unohda koko tyyppi kitaroineen ja polkupyörineen. Vähänkö niillä on enää väliä. Anna hänen pitää ne, kun ovat hänelle niin merkittäviä.
Nyt vain suuntaamaan katse kohti tulevaisuutta.
Laita lasku miehen asumisesta avoliiton ajalta. Asunnon markkinahintaisesta vuokrasta puolet tai vähän enemmän, mikäli kalustus, kodinkoneet, astiat, liinavaatteet jne. olivat sinun. Jos ei maksa suosiolla uhkaa hakea saatavia käräjäoikeuden kautta. Vetoasuulliseen vuokrasopimukseen, se on yhtä pätevä kuin kirjallinen. Asunnon omistussuhteella ei tässä ole merkitystä miehen asumiskulujen kannalta, koska ette olleet avioliitossa.
Itse olisin valmis jättämään pyörän miehelle, mutta kitaran haluaisin pitää itse. :D Toisaalta voisit pyytää lahjojen nykyisen arvon rahassa, jos esineistä itsestään hyypiö ei ole valmis luopumaan. Referenssiksi sopivat hinnat löydät jostain tori.fi tai huuto.net.
Vierailija kirjoitti:
Avomies jäi kiinni eksän kanssa puuhastelusta, joten luonnollisesti palautan miehen aiemmalle omistajalle. Huom. en ollut syy näiden eroon.
Mies vaati minua palauttamaan joululahjaksi antamansa kaulakorun yms. juttuja. Annoin tietenkin lahjat takaisin, koska niihin liittyi muistoja jotka ovat nyt katkeria. Mies ei kuitenkaan suostu palauttamaan minun antamia lahjoja kuten kitaraa tai polkupyörää. Se on kuulemma aivan eri juttu. Olen kuulemma katkera ja kateellinen kun ne haluan. Mies laittoi viestiä aamulla että tahtoo myös sohvan (mun ostamani puoli vuotta ennen avoliittoa) ja mutta en siihen suostunut. Vaatii myös rahaa koska on pari kertaa maksanut yhtiövastikkeen. Ei kuitenkaan ole maksanut muita asumiskuluja tai asuntolainaa.
Perustelkaa minulle miten niin "eri juttu" . Pitäisikö minun suostua miehen vaatimuksiin?
Miehen vaatimukset ovat perusteettomia. Et tietenkään suostu ja olit tyhmä palauttaessasi miehen antamat lahjat jotka olivat antohetkestä alkaen ihan laillisesti sun omaisuuttasi. Sohvasi on sinun ja vastikkeet voit laskea miehen maksamaksi vuokraksi.
Senkun laitat sen possun numeron estoon. Et ole hänelle mitään velkaa.Oikeasti.
Ei avoliiton jälkeen mitään ositusta tehdä eikä sun omaisuus(sohva) muutu miehen omaisuudeksi joten et todellakaa luovuta miehelle mitään. Ei sillä ole edes laillista oikeutta vaatia moista.
Vierailija kirjoitti:
Laita lasku miehen asumisesta avoliiton ajalta. Asunnon markkinahintaisesta vuokrasta puolet tai vähän enemmän, mikäli kalustus, kodinkoneet, astiat, liinavaatteet jne. olivat sinun. Jos ei maksa suosiolla uhkaa hakea saatavia käräjäoikeuden kautta. Vetoasuulliseen vuokrasopimukseen, se on yhtä pätevä kuin kirjallinen. Asunnon omistussuhteella ei tässä ole merkitystä miehen asumiskulujen kannalta, koska ette olleet avioliitossa.
Juuri tuon takia suullinen sopimus ei pidä oikeudessa noissa jälkikäteen karhuttavissa "sopimuksissa", koska sen voi katkera nainen keksiä omasta päästään.
Eksällä oli tarjota parempaa seksiä.
Eräs suomalainen kirjailija kirjoitti jotenkin näin (olikohan Eeva Kilpi tai Anu Kaipainen?:
"Lähdettyäsi palautan kirjeenvaihdot ja henkilökohtaiset viestit, mutta jalokivet ja minkkiturkin pidän tunnesyistä".
Kyllä miehen on palautettava kitara ja polkupyörä. Tai määrää niille rahallinen hinta, jonka maksaa tilillesi. Reilusti yli hankintahinnan.
Siis elätit miestä ja se haluaa vielä eron jälkeen.