Miehen siskon käsittämätön käytös - mistä tällainen oikein tulee?
Asumme toisella puolen Suomea miehen vanhempiin nähden ja käymme hyvin harvoin hänen lapsuudenkodissaan. Pari, kolme kertaa vuodessa. Miehen sisko asuu naapurissa. Aina, kun vierailemme, sisar tuo pienet lapsensa vanhemmilleen hoitoon ja lähtee itse pois (minne lie?). Tämä tarkoitaa käytännössä sitä, että talossa on kaaos, isovanhemmat stressaantuneita ja väsyneitä ja me kaitsemme sekä omia lapsiamme että miehen sisaren lapsia. Lapset tuodaan aamulla ja haetaan illalla (joskus jäävät myös yön yli).
Miehen siskon perhe on päällepäin ihan tavallinen ja normaali - molemmat vanhemmat, ei päihdeongelmia, jne. Mutta sitten on tämä käsittämätön käytös - me tulemme tapaamaan miehen vanhempia ja toivomme tietysti, että saataisiin viettää heidän kanssaan aikaa, keskustella, lapset tapaavat harvoin isovanhempia, niin hekin voisivat siinä bodata ja tutustua rauhassa. Niin ei, sisko tuo kaksi taaperoa hoitoon. Ymmärtäisin, jos hän liittyisi itsekin seuraan ja serkukset voisivat leikkiä, mutta ei, hän avaa oven, tuuppaa lapset sisälle ja lähtee (usein vielä sen enempää meitä tervehtimättä).
Onko tässä mustasukkaisuutta? Kontrolloimista? Mitä? Olen tätä asiaa pyöritellyt mielessäni löytämättä vastausta. Mies on todella surullinen ja pahoillaan. Asiaa on vaikea myöskään ottaa puheeksi. Mitä te tekisitte meidän sijassa? Tämä vaikuttaa jo siihen, ettei tee enää mieli lähteä satojen kilometrien matkalle, kun tietää mikä perillä odottaa..
Kommentit (52)
Ehkä ajattelee että lapset saavat leikkiä keskenään, taka-ajatuksena tietysti ettei itse tarvitse niitä vahtia
Jos ne taaperot olisikin vanhusten luona vaan kun tekin, mutta jos sisko käyttää heitä ympärivuotisena ilmaisena lastenhoitoapuna, se on isovanhemmille raskaampaa kuin ne muutamat päivät kun te olette käymässä. Isovanhemmista olisin huolissani eniten. Serkukset ehtivät tutustua vanhempana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulosta erikoiselta. Voisiko käly olla tosiaan mustasukkainen? Häntä ärsyttää "jakaa" vanhempiaan? Jos kerran isovanhemmat ovat teidän lasten kanssa, niin heidän tulee olla kälynkin lasten kanssa? Siis todella outo tapa ajatella. Voisiko mies ottaa asian puheeksi vanhempiensa kanssa? Että jos kerrankin vaan teidän perheen kesken tavattaisiin vaikka ensin ja serkukset sitten myöhemmin leikkii yhdessä, niin että siskokin paikalla?
Mulla ollut myös ongelmia miehen siskon kanssa. Olen tulkinnut ne mustasukkaisuudeksi. Hän suuttuu syyttä minulle kaikesta ja hankaloittaa vähän AP: n tapauksen tyyliin meidän elämää. Aluksi pahoitin mieltäni, mutta nykyään sisko säälittää.
Kiitos vastauksesta. Mustasukkaisuus tulee itselläkin ensimmäisenä mieleen. Syy siihen löytyy siitä, että sisar on helposti kateellinen. Kateuteen ei tarvita mitään ihmeellistä. Kun me aikanaan menimme naimisiin hän teki kaikenlaista pientä ikävää kiusaa, en viitsi niihin enää sen enempää palata.
Kyllähän tästä pitäisi ehdottomasti keskustella miehen vanhempien kanssa. He vain menevät heti puolustuskannalle, kun asioista yrittää puhua. Syytä en tiedä. Ehkä tässä on jotain sellaista mitä me emme tiedä.
Harmittaa vaan omien lasten puolesta, heillä ei koskaan ole mahdollista todella viettää aikaa isovanhempien kanssa, koska kuvaan tulee heti se työllistävä elementti, jolloin kevyt yhdessäolo ei ole mahdollista.
Millä tavalla sinun käly on yrittänyt hankaloittaa elämäänne?
Kutsukaa isovanhemmat teille kylään. Käyvätkö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulosta erikoiselta. Voisiko käly olla tosiaan mustasukkainen? Häntä ärsyttää "jakaa" vanhempiaan? Jos kerran isovanhemmat ovat teidän lasten kanssa, niin heidän tulee olla kälynkin lasten kanssa? Siis todella outo tapa ajatella. Voisiko mies ottaa asian puheeksi vanhempiensa kanssa? Että jos kerrankin vaan teidän perheen kesken tavattaisiin vaikka ensin ja serkukset sitten myöhemmin leikkii yhdessä, niin että siskokin paikalla?
Mulla ollut myös ongelmia miehen siskon kanssa. Olen tulkinnut ne mustasukkaisuudeksi. Hän suuttuu syyttä minulle kaikesta ja hankaloittaa vähän AP: n tapauksen tyyliin meidän elämää. Aluksi pahoitin mieltäni, mutta nykyään sisko säälittää.
Kiitos vastauksesta. Mustasukkaisuus tulee itselläkin ensimmäisenä mieleen. Syy siihen löytyy siitä, että sisar on helposti kateellinen. Kateuteen ei tarvita mitään ihmeellistä. Kun me aikanaan menimme naimisiin hän teki kaikenlaista pientä ikävää kiusaa, en viitsi niihin enää sen enempää palata.
Kyllähän tästä pitäisi ehdottomasti keskustella miehen vanhempien kanssa. He vain menevät heti puolustuskannalle, kun asioista yrittää puhua. Syytä en tiedä. Ehkä tässä on jotain sellaista mitä me emme tiedä.
Harmittaa vaan omien lasten puolesta, heillä ei koskaan ole mahdollista todella viettää aikaa isovanhempien kanssa, koska kuvaan tulee heti se työllistävä elementti, jolloin kevyt yhdessäolo ei ole mahdollista.
Millä tavalla sinun käly on yrittänyt hankaloittaa elämäänne?
Kutsukaa isovanhemmat teille kylään. Käyvätkö?
Vierailija kirjoitti:
Entä jos miehen vanhemmat tulisivat teille? Silloin saisitte olla siskon perheeltä rauhassa.
Matka on tosiaan hyvin pitkä ja he jo hieman iäkkäämpiä, lisäksi heillä on lemmikkejä, joten vaikeampi järjestää vierailuja toisinpäin.
Ajattelee todennäköisesti, että kun lapsille on kerrankin seuraa, menee ja ottaa omaa aikaa. Kaikki eivät todellakaan ajattele omaa napaansa pidemmälle. Ihan mielenkiinnosta silti, olettekos koskaan avanneet suutanne ja kertoneet, että nyt ei sovi? Jos ette, niin aloittaisin ihan siitä.
Vierailija kirjoitti:
Serkukset tutustuvat toisiinsa. Epäilikö ap mustasukkaisuutta syyksi, toisaalta itse haluaisi itse lapsileen 24/7 isovanhempien huomion. Tällaisia ongelmia on ollut täällä ennenkin, jotenkin tuntuu vieraalta. Eikö sukulaiset enää halua olla yhdessä, entä kun nuo isovanhemmat kuolevat? Sitten ei enää tavata omia sisaruksia ollenkaan?
Toki "itsekkäänä" toivoisin lasteni saavan isovanhempiensa huomion sen kaksi kertaa vuodessa, kun tavataan. Silti se ei tässä ole pointtina, sillä tilanne olisi täysin erilainen jos näiden serkkujen vanhemmatkin tulisivat. Nyt lapset tuodaan hoitoon, vanhemmat häipyvät, minne lie.
En usko, että tulemme tapaamaan miehen siskoa sitten, kun heidän vanhempansa joskus kuolevat. Ei tällä käytöksellä tee mieli pitää yhteyttä. Ikävää sanoa näin, mutta se on totuus. Minun sisaruksiini meillä taas on lämpimät välit. He eivät todellakaan käyttäydy tuolla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Serkukset tutustuvat toisiinsa. Epäilikö ap mustasukkaisuutta syyksi, toisaalta itse haluaisi itse lapsileen 24/7 isovanhempien huomion. Tällaisia ongelmia on ollut täällä ennenkin, jotenkin tuntuu vieraalta. Eikö sukulaiset enää halua olla yhdessä, entä kun nuo isovanhemmat kuolevat? Sitten ei enää tavata omia sisaruksia ollenkaan?
No jos tämä ap käy siellä pari kertaa vuodessa parin päivän ajan, niin onko mielestäsi kohtuutonta, että vieraat haluavat hyödyntää käytössä olevan ajan rauhassa? Ja jos luit aloituksen ihan ajatuksella, sisko tuo ne lapset sinne, ei jää edes itse viettämään aikaa sukulaistensa kanssa. Ehkä isovanhempien kuoltua ei tosiaan olla yhteydessä, mutta sehän on sen ajan murhe. Näkökantasi on minusta hieman kummallinen.
Vierailija kirjoitti:
Meistä taas on ihan mukavaa, että lapset näkevät serkkuja mummolassa. Veljen vaimo on vihamielinen meitä kohtaan, joten ei kyläillä koskaan keskenämme.
Millä tavalla vihamielinen? Tässäkin on mielestäni vihamielisyyttä meitä kohtaan. Joskus ajattelin, että minua, mutta nykyään enemmän miestäni kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos tämä ap käy siellä pari kertaa vuodessa parin päivän ajan, niin onko mielestäsi kohtuutonta, että vieraat haluavat hyödyntää käytössä olevan ajan rauhassa? Ja jos luit aloituksen ihan ajatuksella, sisko tuo ne lapset sinne, ei jää edes itse viettämään aikaa sukulaistensa kanssa. Ehkä isovanhempien kuoltua ei tosiaan olla yhteydessä, mutta sehän on sen ajan murhe. Näkökantasi on minusta hieman kummallinen.
Kiitos kommentistasi, tätä mieltä minäkin olen - näkökanta on kummallinen. Ihan kuin satojen kilometrien välimatkan päässä asuvien isovanhempien kanssa vietetystä ajasta ei haluaisi ottaa kaikkea irti ja niin, että lapsilla olisi oikeasti aikaa olla heidän kanssaan. Miksi se halutaan kääntää noin, en ymmärrä. Tässä nimenomaan haluttiin ymmärtää aloitus väärin.
Kyllä se on pakko sen siskon kanssa vaan puhua, ei tuo muuten ratkee vaan pahenee. Isovanhemmat on selvästi väsyneitä, sen pitäisi riittää siskolle syyksi olla tuomatta kakaroitaan sinne edes silloin kun siellä on muitakin.
Musta tuntuu, että tälläisistä asioista on parempi olla hiljaa, jos haluaa säilyttää edes jonkinlaiset välit.
Myös minun veljeni tuuppasi aina lapsensa hoitoon, kun menimme vanhempieni luokse. Ja tekee sitä siis edelleen, mutta nyt lapset ovat sen verran isoja, ettei tarvi enää vaippoja vaihdella sentään. Vaimolla on sentään sen verran häpyä, että kysyy onko teillä jotain vai voiko lapset jättää. Mutta tietää varmasti, ettei meillä ole mitään ihmeempää, sillä olemmehan itsekin kylässä vanhempieni luona.
Mulle tuli ekana mieleen, että lapsen äiti ei luota lapsia pelkkien isovanhempien hoitoon, jos kerta ovat jo iäkkäitä ja väsähtävät nopeasti. Kun te sitten miehesi kanssa tulette samaan taloon, on lapsille heti kaksi simäparia lisää lapsenlikkana ja näin lasten äiti kai ajattelee, että lapset ja isovanhemmat saavat kivasti yhteistä aikaa ja te olette siinä mukana pitämässä touhua silmällä.
Plus kaikki mahdolliset muut syyt.
Miten olisi suorat sanat? Ihmiset välttelee liikaa suoria sanoja. Jopa ne ihmiset, jotka väittävät olevansa suoria kun ovat lähinnä v"ttumaisia.
Tiedät mitä haluat. Kerro se muille. Asiat selviävät nopeasti, jopa ne piilomotiivit ryöppyää esille, kun vähän suorilla sanoilla tökkii.
Minulla oli töissä konfliktitilanne, jossa työkaveri kohteli minua törkeästi. Sanoin suoraan kaiken mitä ajattelin ja kas selvisi näin myös se, mikä työkaveria ärsytti. Näkökulmia on monia, mutta vain omistaan voi olla tietoinen.
Onkohan tilanne kuitenkin niin, että taaperot ovat isovanhemmilla päivittäin tai monta kertaa viikossa? Ei siis ainostaan silloin kun te sinne menette. Kuvittelisin näin. Miehen sisko käyttää isovanhempia häikäilemättä hoitopaikkana. Vai ovatko sopineet, että ok?
Jaksaisivatkos isovanhemmat matkata teille?
Miehen sisko ei jaksa viettää aikaa miehen ja sinun kanssa, mutta toivoo silti että serkukset saavat tutustua?
Vierailija kirjoitti:
Meillä on muuten sama kuvio, mutta veli/ hänen vaimo tuo lapsensa heti, kun tullaan isovanhempien luokse. Epäilen, että heillä on alkoholi- tai mt-ongelmia, sillä heidän lapset on muutenkin joka viikonloppu jollain sukulaisella. Välimatkan takia ei niin hyvin tiedetä, eikä sitä oikein voi kyselläkään.
Iloisesti aina huikataan lapsia tuodessa, että nämä on tälläisiä kyläluutia ja hävitään siideriä ostamaan.
Ja miksi ei voi kysyä? Porukat jos juo, ni lapset kärsii.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos miehen vanhemmat tulisivat teille? Silloin saisitte olla siskon perheeltä rauhassa.
En ole ap, mutta sama tilanne. Kun isovanhemmat tulevat meille, miehen sisko laittaa lapsensa heidän mukaansa. Auto täynnä serkkuja ja minä passaan koko porukan täällä meillä. Asetelma säilyy edelleen. Mummo kuittaa asian niin, että "onhan täällä peräänkatsojia", kun sisko jättää kakaransa ja lähtee.
Haluavat serkustem tapaavan toisiaan? Miksi siellä ayntyy muka kaaos? Neljä aikuista ja montako lasta?