Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistaako joku muka aikuisena vielä kertotaulut? En minä ainakaan

Vierailija
12.05.2018 |

.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Vierailija
2/20 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan ja niitä tarvitsenkin lääkelaskuissa sekä muutenkin helpottaa elämää. Ei ole mikään turha taito. Tosin 7 ja 8 kertotaulut on vieläkin vaikeat

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti muistan. Etkö sä ole muka kertolaskuja tarvinnut aikuisiässä?

Vierailija
4/20 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä koulussakaan mitään kertotauluja ulkoa opetellut, vaan laskin aina ne päässä.

Vierailija
5/20 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä koulussakaan mitään kertotauluja ulkoa opetellut, vaan laskin aina ne päässä.

Täh? Koneellako ne kertotaulut opeteltiin?

Vierailija
6/20 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä tiedä olenko ikinä niitä varsinaisesti muistanut, enemmän ne tuntuu olevans selkärangassa ja sieltä se tieto tulee ns apteekin hyllyltä suunnilleen samoin kuin oma nimi, osoite jne. 

Vierailija
7/20 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin muistan.

Vierailija
8/20 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama. Ei se ole ulkoa opettelua, vaan ne voi todellakin laskea.

Ainahan noita tarttee, esim. kun laskee jonkun alennusprosentin jostain tuotteesta, 30 % alennus tarkoittaa, että hinta pitää kertoa 0,7:llä. Nykyään on tosin monin paikoin valmiit taulukot, mutta nopeampi laskea.

Kyllä mä tietty muistan "ulkoa", että 10*10 on sata ja joitakin muita myös, mutta noista pääsee hyvin laskemalla. Esim. kun muistaa että 9*10=90, sen varmaan jokainen osaa tuosta vaan, niin tuosta on helppo lähteä laskemaan, että 9x9 on tuotsa summasta vähennettynä 9 jne. Muutamia yleisiä on jäänyt mieleen ja niistä on helppo laskea loput. Sekä kahden kertotaulun nyt pystyy kuka tahansa laskemaan, jos äly on normaali. Tai jos sulla on viisi viiden euron seteliä, kyllä sä kertomalla lasket, paljonko siitä tulee, vaikka vastaus lieneekin itsestään selvä.

Vierailija
9/20 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä eroa noilla on?

Kyllä minä osaan ulkoa vaikka 3 X 4 = 12 taikka vaihtoehtoisesti laskea kolmosia yhteen neljä kertaa 3 > 6 > 9 > 12 ja ymmärrän, että se on ihan sama asia. Kahteentoista asti menee heittämällä mutta siitä isommat luvut jos pitää kertoa, täytyy jo keskittyä laskemaan.

Vierailija
10/20 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa että en. Tai kyllä sillein mutta voi kestää vähän aikaan ennenkuin päättelen sen. 7-9 kertotaulut alkaa aivot sakkaamaan.

Vierailija
11/20 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki. joka päivä noita töissä tarttee.

Vierailija
12/20 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa. Olen opiskellut aikuisena insinööriksikin muistamatta kertotaulua ulkoa. Ihan olen pärjännyt.

Vierailija
13/20 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin tarvin töissä joka päivä ja kyllä tulee kuin apteekin hyllyltä, samoin kaupassa kyllä osaan laskea alennusprosentit päässäni. Mutta en enää muista miten derivoidaan tai miten jonkun tilavuus tms. lasketaan.

Vierailija
14/20 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä muistamista niissä on? Laskunhan voi aina laskea päässään. Suuremmat kertolaskut japanilaisella kertolaskulla.

Vierailija
15/20 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai muistan. Kuuluu kyllä yleissivistykseen osata laskea päässä.

Vierailija
16/20 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama. Ei se ole ulkoa opettelua, vaan ne voi todellakin laskea.

Ainahan noita tarttee, esim. kun laskee jonkun alennusprosentin jostain tuotteesta, 30 % alennus tarkoittaa, että hinta pitää kertoa 0,7:llä. Nykyään on tosin monin paikoin valmiit taulukot, mutta nopeampi laskea.

Kyllä mä tietty muistan "ulkoa", että 10*10 on sata ja joitakin muita myös, mutta noista pääsee hyvin laskemalla. Esim. kun muistaa että 9*10=90, sen varmaan jokainen osaa tuosta vaan, niin tuosta on helppo lähteä laskemaan, että 9x9 on tuotsa summasta vähennettynä 9 jne. Muutamia yleisiä on jäänyt mieleen ja niistä on helppo laskea loput. Sekä kahden kertotaulun nyt pystyy kuka tahansa laskemaan, jos äly on normaali. Tai jos sulla on viisi viiden euron seteliä, kyllä sä kertomalla lasket, paljonko siitä tulee, vaikka vastaus lieneekin itsestään selvä.

Paljon nopeampaa kun muistaa ne.

Vierailija
17/20 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertotaulut ovat syöpyneet päähäni, sen verran monta tuhatta kertaa niitä tuli aikoinaan tahkottua. Mutta se mitä en muista enää ollenkaan ovat äidinkielen sijamuodot yms. partisiipin prinsiipit ja inessiivi-elatiivit ja preposition nominit. Ei hajuakaan niistä...

Vierailija
18/20 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista. Enkä ikinä ole tarvinnut moisia. Enkä osaa laskea päässäkään. Laskimet on keksitty.

Vierailija
19/20 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan. 

Vierailija
20/20 |
12.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa opettaja sanoi, että pitää opetella kun ei sinulla sitten aikuisena voi aina olla laskukonetta taskussa mukana.

HAH! Jokaisella on nykyisin kännykkä taskussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi neljä