Lapsen luokan retki Fazerilaan :(
Koulusta tuli viestiä, että lapsen (1-luokkalainen) luokka tekee retken Fazerilaan. Siellä saa kai syödä karkkia ihan mielinmäärin...? Meillä kotona pyritään noudattamaan terveellisiä elämäntapoja ja vältetään sokeria. Voiko koulu "pakottaa" tuonne retkelle? En haluaisi päästää lasta sinne.
Kommentit (288)
Olen kerran vienyt oppilaita kyseiseen paikkaan! Hauska reissu oli kaikilla.
En kyllä tiedä olisinko itkenyt vai nauranut jos joku vanhempi olisi sekoillut ap:n tapaan. 😂 Itse retkellä olisin sitten päättäväisesti katsellut poispäin kun muksu maistelee karkkeja.
T:ope
Laita lapsen suun eteen iso laastari. Ilmastointiteippikin käy, mutta saattaa herättää kysymyksiä.
ja näin saadaan aikanaan yhteiskuntaan taas yksi syömishäiriöinen ja mielenterveysongelmainen aikuinen hoidettavaksi yhteiskunnan rahoilla ....... sillälailla Ap, sillälailla......
Vierailija kirjoitti:
Eniten olisin tässä huolissaan siitä erilaisuuden ja ulkopuolisuuden kokemuksesta joka lapselle tulee. Jos on oikeasti kaverin synttäreilläkin omat eväät tai ei saa syödä lainkaan. Tai ei pääse retkelle mukaan. Henkistä väkivaltaa. Allergiat ovat asia erikseen, mutta miksi pitää tietoisesti aiheuttaa lapselle ulkopuolinen olo?
Tuli tästä mieleen lapsen luokkakaveri, joka ei koskaan pääse kenenkään synttäreille, kun äidin mielestä lahjoihin menee paljon rahaa. Lapseni olisi hänet halunnut kutsua joka kerta ja ollaan sanottu että voi ihan hyvin tulla ilman lahjaa. Voisin jopa ostaa itse lahjan annettavaksi tämän lapsen nimissä, jos hänestä olisi noloa tulla ilman. Mutta äiti ei anna lapsen mennä ja kukaan luokkakaveri ei häntä enää edes pyydä. Lapsi on myös koulussa paljon yksin. Ymmärrän että joillekin se 10 euroakin voi olla iso raha, mutta tulee silti paha mieli tämän lapsen puolesta. Jää ulkopuoliseksi.
Siinä sitten innolla odottamaan teini-ikää ja teinin mahdollisia muita kokeiluja, kun jo Fazer saa äidin hermoromahduksen partaalle
herranjestas kuinka tyhmiä ihmisiä saa ollakkin. En usko että olet opettanut lastasi ahmimaan sitä karkkia. Jos olet, ymmärrän ettet halua päästää häntä.
Olimme luokan kanssa siellä kun ala-astetta kävin, ei ollut kellekkään ongelma että sai vähän karkkia. Ketään ei oksentanut. Ja lapsi on lapsi, minusta tuntuu hirveältä että teet näin lapsellesi. Oletko itse pullukka kun et halua lapseasi karkkia syömään?
Oli kyllä viihdyttävin ketju pitkilleen :D
Ap vois googlata ortoreksian ja miettiä vaikka sitä että sairaudentunnottomuus EI ole hyvä merkki. Tiedän sen siitä, että olen aikoinaan kärsinyt samasta joskin terrorisoin silloin vain itseäni. Niin, ja se asenneongelma ei nyt tosiaan ole sillä opettajalla :)
Sääliksi käy lasta, toivottavasti saa luotua joitakin kaverisuhteita kuitenkin, huolimatta äidin ponnekkaista yrityksistä pilata ne. Tuolla menolla on taatusti metkaa luvassa viimeistään lapsen ollessa teini-ikäinen.
Tämän innoittamana taidankin leipasta lasten kanssa vähän pullaa :D
Ap kertoi aiemmin ketjussa, että eka viesti koulun retkestä oli mennyt häneltä ohi. Tämä todistaa, että ap on trolli. Noin sairaalloisen kontrollifriikiltä äidiltä, jota ap esittää, ei mene retkiviestit ohi.
Tavallaan olisi kiva, jos ap ei olisikaan trolli, vaan aito ihminen näkemyksineen, koska silloin olisi niin helppo tuntea itsensä täyspäiseksi vähän heikommillakin eväillä. Mutta valitettavasti juttu on fiktiota.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ne kaverit siellä ahmi karkkia. En halua opettaa sellaista mallia lapselle.
ap
No nythän on mitä parhain mahdollisuus opettaa sitten sitä itsehillintää. Ei karkkia lapsellesi vaikka ilmaiseksi saisi.
Meillä ei rajoitettu herkkujen syömistä mitenkään, niitä vaan ei ostettu kotiin lähes koskaan. Itse piti vaivautua kauppaan hakemaan. Ei nyt aikuisiälläkään tule kovin usein ostettua.
.. kirjoitti:
Koulusta tuli viestiä, että lapsen (1-luokkalainen) luokka tekee retken Fazerilaan. Siellä saa kai syödä karkkia ihan mielinmäärin...? Meillä kotona pyritään noudattamaan terveellisiä elämäntapoja ja vältetään sokeria. Voiko koulu "pakottaa" tuonne retkelle? En haluaisi päästää lasta sinne.
Eikö lapsesi tottele sinua? Silloin sinulla on liian tiukat rajat, jos pitää pelätä että hän ahmii nameja. Jos hän jakaa arvosi, ei sinulla pitäisi olla ongelmaa päästää häntä retkelle. Saattaisin yllättyä positiivisesti.
Minä, pahimman luokan karkkihiiri olin aikoinaan koulun kanssa fazerilla, ja mitä ehdin "ahmia" siinä viidessä minuutissa: 2 suklaapatukkaa. Yhteensä 100 grammaa. Tuskinpa moni parempaan pystyy, se aika on oikeasti lyhyt. Lapsesi selviää kyllä.
Kiitos kommenteista :)
Laitoin opettajalle ja luokan vanhempien whatsappiin viestiä tästä. Ihmettelin, miksi tällainen retkikohde on valittu ja onko tämä todella kaikille OK.
Tottakai oma moka, kun en huomannut aikaisempaa retki-ilmoitusta. Mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
Kerroin että oma lapseni jättää tämän retken väliin. Ehdotin että jatkossa mietittäisiin retkipaikkoja vähän tarkemmin. Ihan rakentavasti kirjoitin. Onhan liikuntakeskuksia, ulkoilukohteita, mitä vaan...mikä pakko se on karkkitehtaaseen mennä.
Ehkä tämä on "hyvä"ongelma. Nyt kun asia nousi esiin ehkä muidenkin vanhempien silmät avautuvat. Ja näin asioihin tulee muutosta.
ap
Omituista että koulu järjestää toimintaa jossa mätetään karkkia mielin määrin. Tiedän erään koulun jossa järjestetään nyyttäreitä tämän tästä. Mitenkään ei ole herkkujen määrää rajoitettu.
Missään nimessä lapsien ei kuulu saada lainkaan makeisia koko lapsuutensa aikana, koska ne ovat hyvin haitallisia sekä hampaille että ruoansulatuselimistölle!
Näissä pitäisi ohjata lapsi ammattiapuun jos karkkia ahmitaan. Ei ole normaalia.
Lastenlääkäri ov kirjoitti:
Missään nimessä lapsien ei kuulu saada lainkaan makeisia koko lapsuutensa aikana, koska ne ovat hyvin haitallisia sekä hampaille että ruoansulatuselimistölle!
Ääripäästä toiseen, oletpa hauska. Itse ihmettelen jatkuvaa mässäilyä/karkilla palkitsemista koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommenteista :)
Laitoin opettajalle ja luokan vanhempien whatsappiin viestiä tästä. Ihmettelin, miksi tällainen retkikohde on valittu ja onko tämä todella kaikille OK.
Tottakai oma moka, kun en huomannut aikaisempaa retki-ilmoitusta. Mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
Kerroin että oma lapseni jättää tämän retken väliin. Ehdotin että jatkossa mietittäisiin retkipaikkoja vähän tarkemmin. Ihan rakentavasti kirjoitin. Onhan liikuntakeskuksia, ulkoilukohteita, mitä vaan...mikä pakko se on karkkitehtaaseen mennä.
Ehkä tämä on "hyvä"ongelma. Nyt kun asia nousi esiin ehkä muidenkin vanhempien silmät avautuvat. Ja näin asioihin tulee muutosta.
ap
Mitä muut vanhemmat sanoivat?
Eniten olisin tässä huolissaan siitä erilaisuuden ja ulkopuolisuuden kokemuksesta joka lapselle tulee. Jos on oikeasti kaverin synttäreilläkin omat eväät tai ei saa syödä lainkaan. Tai ei pääse retkelle mukaan. Henkistä väkivaltaa. Allergiat ovat asia erikseen, mutta miksi pitää tietoisesti aiheuttaa lapselle ulkopuolinen olo?