Kävin pitkästä aikaa prismassa ja olin pyörtyä!
Kauppalasku 247€!
En ostanut oikeastaan mitään muuta kuin ruokaa ja kahta shampoota, hoitoainetta ja suihkusaippuaa. Yleensä ostan Lidlistä, toisinaan muualtakin. Ei sillä, kyllä tilillä rahaa on, enkä nyt edes yrittänyt mitenkään pihistellä, mutta oli kyllä melkoinen summa, varsinkin kun elän kahden teinin ja kissan kanssa.
Loppujen lopuksi jääkaappi ei ole edes mitenkään kovin täynnä. Suuri summa meni jäätelöitä pakkaseen. Ainakin kuitin mukaan.
On tämä elämä kallista. Olin niin järkyttynyt että kuljin alkon ohi, vaikka sinnekin olisi ollut asiaa. Mutta ei haittaa, pärjään hyvin ilmankin.
Kommentit (242)
Vierailija kirjoitti:
Lasku ois ollu yli 300e cittaris
80% cittarin tuotteista on kotimaisia.
Lisäksi Kesko testaa tuotteet ja pitää kemikaalien osalta tarkempia rajauksia kuin mitä Suomen laki edellyttää. Turvallisuus maksaa.
Toki Kiinasta voi tilata halpaa huulipunaa, jossa on ulostetta. Mutta kun halvalla saa.
Tiivistettynä:
1) Valitse kaupasta A edulliset perustuotteet, älä maksa merkistä.
2) Osta kaupasta B erikoistuotteet, valitse tunnetuimmat merkit, luomua jne.
3) Ihmettele miten kauppa B on paljon kalliimpi.
Mä käyn kerran viikkoon Lidlissä hakemassa hevit ja maitotuotteet (ja tarvittaessa jotain erätarjouksia tai kempparisuosikkeja, kuten talouskelmu, vanulaput, tamponit, hajustamaton pyykinpesuneste). Täydennykset ja kalatiskin tarjoukset S-marketista. En ole huomannut suuria hintaeroja näiden välillä, tosin ostan peruselintarvikkeita.
Perheessä on kolme aikuista; laktoositon, viljaton ja moniallergikko. Kuukauden kauppalasku on 400-500 euroa, ja kaksi kolmesta syö kaikki ateriat kotona. Opiskeluajoilta selkäytimeen on jäänyt sekä pakastaminen että punaiset laput, saan hävikin vähentämisestä hyvän mielen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no niin. Mitenköhän paljon ja monelle ja miten pitkäksi aikaa olet sitä ruokaa ostanut? Jos tuo on kahdelle ihmiselle viikoksi niin onhan se ihan helvetin paljon, mutta jos vaikka neli-viisihenkiselle perhelle jossa pari teinipoikaa, niin sitten jo eri asia.
En pariin viikkoon varmasti astu kauppaan, joten näillä mennään seuraavat 1.5- 2 vk, minä, kissa ja 2 teiniä.
Ja jätskiä oli jätteistä, Kingistä, purettua, lakupuikkoa ja pingviinituuttia.
Kuinka paljon nuo samat jäätelöt maksavat Lidlissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no niin. Mitenköhän paljon ja monelle ja miten pitkäksi aikaa olet sitä ruokaa ostanut? Jos tuo on kahdelle ihmiselle viikoksi niin onhan se ihan helvetin paljon, mutta jos vaikka neli-viisihenkiselle perhelle jossa pari teinipoikaa, niin sitten jo eri asia.
En pariin viikkoon varmasti astu kauppaan, joten näillä mennään seuraavat 1.5- 2 vk, minä, kissa ja 2 teiniä.
Ja jätskiä oli jätteistä, Kingistä, purettua, lakupuikkoa ja pingviinituuttia.
Kuinka paljon nuo samat jäätelöt maksavat Lidlissä?
Mistähän lidlin jäätelöt on tehty? Jätin kerran pöydälle lapsen jäätelöpuikon, jota ei jaksanut syödä ja se oli vielä samassa muodossa yön jälkeen, vähän vaan muuttunut mössöksi. Ei sulanut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän Prismaan saa palamaan vaikka tonnin jos mättää kärryyn vain sitä parasta laatua. Ehkä ostit ihan turhaan merkkiä vaikka sisältö on muilla kilpailijoilla ihan samaa.
No joo, hedelmät ja vihannekset ostan luomuna jos on sopivasti hollilla... ja kyllä Abban tonnikalaa tuli ladattua kärryyn mm. En etsinyt extraa.
Joillekinhan tuo luomu on kirosana ja hienostelua, mutta yleensä nuo ovatkin niitä hieman "yksinkertaisia". Minäkin ostan usein luomutuotteita, vaikka en olekaan hyväpalkkaisessa työssä (käteen jää noin 1600 euroa kuukaudessa). Minulle maku on tärkeää, tästä syystä ostan yleensä vaikkapa espanjalaisia tomaatteja, koska suomalaiset kasvihuonetomaatit eivät maistu juurikaan tomaatille. Toki nuo eivät ole aina luomua, mutta maku ratkaisee.
Mulla meni ruokaan viime kauppareissulla Prismassa hieman päälle satanen. Mutta oli päälle viikon ruoat. Asutaan vähän syrjässä, niin mieluusti en päätäni kauppareissuilla vaivaa. Hintaa nostattaa miehen keliakia, minkä takia joka helkutin ruoka pitää tehdä gluteenittomana, koska ei kahtaakaan ruokaa viitsi tehdä ja tykkään kokata monipuolista terveellistä ruokaa. Yli kahtasataa en ole Prismaan saanut menemään, kun loppuisi kaappitila kesken :-D Tietenkin jos jonnekin kodin/vaatepuolelle eksyy, niin sitten kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän Prismaan saa palamaan vaikka tonnin jos mättää kärryyn vain sitä parasta laatua. Ehkä ostit ihan turhaan merkkiä vaikka sisältö on muilla kilpailijoilla ihan samaa.
No joo, hedelmät ja vihannekset ostan luomuna jos on sopivasti hollilla... ja kyllä Abban tonnikalaa tuli ladattua kärryyn mm. En etsinyt extraa.
Joillekinhan tuo luomu on kirosana ja hienostelua, mutta yleensä nuo ovatkin niitä hieman "yksinkertaisia". Minäkin ostan usein luomutuotteita, vaikka en olekaan hyväpalkkaisessa työssä (käteen jää noin 1600 euroa kuukaudessa). Minulle maku on tärkeää, tästä syystä ostan yleensä vaikkapa espanjalaisia tomaatteja, koska suomalaiset kasvihuonetomaatit eivät maistu juurikaan tomaatille. Toki nuo eivät ole aina luomua, mutta maku ratkaisee.
Samoin minä ostan kesää lukuunottamatta ennemin maukkautta kuin suomalaisuutta. Kotikasvihuoneen makeita tomaatteja ei tietenkään mikään voita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siirryin jo 5 vuotta sitten täysin Lidl-asiakkuuteen, en edes kuse muihin kauppoihin päin.
Alkuun meni muutama viikko tottua siihen ajatukseen että pitää ostaa vain sitä mitä sieltä löytyy, mutta ajanoloon olen sisäistänyt tuon ajatuksen.
Tiedän että prismasta ja cittarista löytyisi vaikka mitä, mutta toisaalta elän hyvin Lidlin tuotteillakin. Lidlissä jää heräteostokset lähes kokonaan tekemättä, ostan vain sen mitä tarvitsen. Halpaa on.
Mitkä tuotteet siellä ovat erityisen halpoja. Minulla on tiukkaa nyt ja menen mihin vaan josta halvalla saa peruselintarvikkeita.
Kuten sanottu, en ole 5 vuoteen käynyt muualla.
Oletan että prismasta saa halvimman maitopurkin, lenkkimakkarapaketin, lauantaimakkarapötkön, ruisleipäpakkauksen ja voileipämargariinin, mutta en metsästä niitä.
Syön mielestäni hyvin enkä tutki hintoja. Lidlissä vain ei ole niitä ansoja että huomaan lähtiessäni maksaneeni ostoksistani 150€.
Lidl on lapsiperheellisten kauppa, korkeaa laatua kohtuuhintaan. Prisma on ehkä enemmän rakentanut rantojen miesten menyyn, sieltä löytyy kauppakassivertailun perusteella halvimmat köyhälistötuotteet.
Korkeaa laatua Liiteristä?!? 😂😂😂
Kaupan nimi on Lidl.
Lidlin halpuus perustuu siihen, että se ostaa sisään vähintään 10 kertaisen määrän tavaraa kuin s- tai k-ryhmä ja pystyy siksi painamaan sisäänostohinnat ihan eri levelille. Tuo näkyy myös ostajan laskussa.
Jos haikailisin halvimman lenkin perään, hakisin sen taatusti prismasta. Lidlistä ostan kaupan kalleimpia tuotteita, niitä jotka maksavat kotoisissa kaupoissamme tuplasti sen hinnan mitä Lidlissä.
No ei varmaan osta enemmän kuin kesko ja s-ryhmä! Keskolla ja ässällä on yli 10 kertaa enemmän kauppojakin Suomessa niin aivan sata varmaan näiden keskusvarastot ostavat enemmän kuin Lidl.
Ja mielenkiinnolla odotan minä tuote on tuplasti kalliimpi muissa kaupoissa
Lidl on paljon isompi ketju kuin s- ja k-ryhmä, se on maailmanlaajuinen jätti. Suurin osa Lidlin tuotteista on samoja ympäri maailman, oikeastaan meidän Lidlimme poikkeaa muiden maiden vastaavista vain alkoholitarjonnan suhteen.
Juuri muutama päivä sitten Saksassa käynyt tuttuni sanoi että oli kiva asioida "omassa lähikaupassa" reissussa, kaikki tuotteet oli nätisti paikoillaan.
Eli ap olet ostanut irtojäätelöitä about viidelläkympillä, hedelmät ja vihannekset luomua sekä tonnikalan ja varmaan muutkin tuotteet kaupan kalleinta merkkiä? Ihme tosiaan että lasku on ollut isompi kuin Lidlissä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siirryin jo 5 vuotta sitten täysin Lidl-asiakkuuteen, en edes kuse muihin kauppoihin päin.
Alkuun meni muutama viikko tottua siihen ajatukseen että pitää ostaa vain sitä mitä sieltä löytyy, mutta ajanoloon olen sisäistänyt tuon ajatuksen.
Tiedän että prismasta ja cittarista löytyisi vaikka mitä, mutta toisaalta elän hyvin Lidlin tuotteillakin. Lidlissä jää heräteostokset lähes kokonaan tekemättä, ostan vain sen mitä tarvitsen. Halpaa on.
Mitkä tuotteet siellä ovat erityisen halpoja. Minulla on tiukkaa nyt ja menen mihin vaan josta halvalla saa peruselintarvikkeita.
Oletan että prismasta saa halvimman maitopurkin, lenkkimakkarapaketin, lauantaimakkarapötkön, ruisleipäpakkauksen ja voileipämargariinin, mutta en metsästä niitä.
Syön mielestäni hyvin enkä tutki hintoja. Lidlissä vain ei ole niitä ansoja että huomaan lähtiessäni maksaneeni ostoksistani 150€.
Lidl on lapsiperheellisten kauppa, korkeaa laatua kohtuuhintaan. Prisma on ehkä enemmän rakentanut rantojen miesten menyyn, sieltä löytyy kauppakassivertailun perusteella halvimmat köyhälistötuotteet.
Kaupan nimi on Lidl.
Lidlin halpuus perustuu siihen, että se ostaa sisään vähintään 10 kertaisen määrän tavaraa kuin s- tai k-ryhmä ja pystyy siksi painamaan sisäänostohinnat ihan eri levelille. Tuo näkyy myös ostajan laskussa.
Jos haikailisin halvimman lenkin perään, hakisin sen taatusti prismasta. Lidlistä ostan kaupan kalleimpia tuotteita, niitä jotka maksavat kotoisissa kaupoissamme tuplasti sen hinnan mitä Lidlissä.
No ei varmaan osta enemmän kuin kesko ja s-ryhmä! Keskolla ja ässällä on yli 10 kertaa enemmän kauppojakin Suomessa niin aivan sata varmaan näiden keskusvarastot ostavat enemmän kuin Lidl.
Ja mielenkiinnolla odotan minä tuote on tuplasti kalliimpi muissa kaupoissa
Lidlin halpuus perustuu siihen, että mitään ei varastoida. Se kauppa on se varasto ja siltä kyllä näyttääkin. Itse en koskaan ostaisi heviä sieltä lattianrajasta.
Ilman varastoa toimiminen tekee sen että kulut painuu alas, joten asiakas saa tuotteen halvemmalla kun tavara heitetään kuormasta myyntiin.
Kyllä Lidlikin käyttää varastoja, mutta se säästää hyllyttämisessä. Siinä missä. S- ja k-ryhmissä kulkee (valtakunnallisesti) valtava hyllyttäjien armeija, Lidlissä tavalliset kassamyyjät kerkeävät muiden töiden ohessa käydä viemässä hyllyihin uudet tuotteet kun ne nostetaan hyllyihin isoissa pakkauksissa eikä yksittäin.
Kuljetuspakkauksissa hyllyyn nostaminen on hygieenisempaa kuin jokaisen tuotteen koskettelu hyllytettäessä.
Kiinnostais tietää mitä olet ostanut. Meillä menee Prismaan n. 100€ kun täydennetään kaappeja isommin. Pienempään täydennykseen menee n. 20-50€ riippuen mitä ostetaan ruoaksi. Kerran viikossa siis tuo max 100 yleensä sekin on 60-70 tienoilla ja kerran jotain pienempää.
En juurikaan laske hintoja ja meitä on 2 aikuista ja 2 teiniä.
Vierailija kirjoitti:
Prismahan on nykyään Lidliä halvempi. Kyllä on jotain luxustuotteita rouvan kärryyn eksynyt tai vaan valehtelet.
Lidlin ylivertaisuus on kaupan halpuus koko valikoiman laajuudelta, ei vain vuodesta toiseen samoina pysyvien "kauppakassituotteiden" osalta. Prismahan on ottanut valikoimaansa kaikista kauppakassituotteista myös köyhälistävaihtoehdon ja myy muun tarjonnan ohella ns tuota. rantojen miesten menyytä. Tuo rantojen miesten menyy myydään ilman katetta vain jotta saataisiin aikaan mielikuva halpuudesta, mutta raha nyhdetään tuotteista joita ei ole kauppakassivertailussa.
Jos kauppakassivertailu tehtäisiin siten, että kaikista kaupoista kerättäisiin sama kauppakassi myös kalliimpaa tuotevaihtoehtoa käyttäen, huomattaisiin että s- ja k-ryhmän kaupat eivät kykenisi kilpailemaan Lidlin kanssa alkuunkaan.
Prisma on syöpä. Onko siellä panokoppeja, vai miten sen asiakkaat lisääntyy?
Rainbowkeinosiemennyksellä luulen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suola ja sokeripommeja sieltä ainakin saa 😂
Ja tavallista leipää, maitoa ja kahvia. Hyviä juustoja. Halpoja säilykkeitä ja oesuaineita. Hedelmä- ja vihannesosasto kehittyy jatkuvasti. Suurin osa on suomalaista tavaraa, saksan spesiaalit väistyy koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Ei Prismasta saa sitä parasta laatua.
Esim. vanutyynyissä haluaisin ostaa vaikkapa Topzin vanutyynyjä. Ei käy, on vain Extraa, Rainbow'ta ja haisevaa luomua.
Haluaisin ostaa paikallisen leipomon leipää. Ei käy. On vain Vaasanin bulkkituotettua ja paistopisteen omia, ikuisesti samana pysyviä kalliita sämpylöitä ja leipiä.
Haluaisin ostaa oikeita leivoksia, vaikkapa Napoleon-leivoksen tai marenkisitruunaleivoksen tai jonkin kermaleivoksen. Ei käy. Meidän Prismoissa ei ole kuin muovirasiaan pakattuja kestoleivoksia Riitan Herkulta ja jostain muualta. Ei ymmärretä, että tiivis muoviin pakkaaminen pilaa leivoksen rakenteen ja tasakostuttaa koko leivoksen, vaikka sisuksen pitäisi olla märkä ja pinnassa rapeutta.
Missä on Prisman laatu? Entä vastuu paikallisesta tuotannosta? Miksi ei pyydetä vaikka konsulenttia esittelemään paikallisten leipomoiden parhaita tuotteita, kuten Cittarit tekevät?
Ja nyt kyseessä Tampereen Prismat.
Kannattaa opetella säästämään ja säätämään menojaan sekä sietämään sitä, ettei aina voi eikä kannata ostaa sitä, mitä parhaiten mainostetaan. Tuote kun voi olla sama kuin se halvempi tuote jossain muussa kaupassa. Lue aina valmistuspaikka tuoteselosteessa. Itse teen ostoslistan, seuraan hintoja ja leikkaan halpoja ja itselle tarpeellisia tarjouksia talteen. Säästän tuhansia vuodessa ja sitten teen matkoja sillä rahalla. Sitä saa mitä tilaa.
itsellä kauppalasku 0
kaikki ruoat saan ruoka-avusta 4 kertaa viikossa ja kirkolla vielä ilmainen lounas keskiviikko