Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka paljon ampiaisen/mehiläisen/kimalaisen/herhiläisen pisto sattuu?

Pörriäinen
08.05.2018 |

Mua ei ole koskaan pistänyt yksikään noista ja sen takia olen varautunut niiden ollessa lähellä. En pelkää niitä varsinaisesti, mutta pelkään sitä kipua. Miltä se tuntuu? Onko täyttä hel*ettiä vai pieni nipistys? Herhiläinen ei Suomessa ole yleinen, mutta sitä on tavattu täällä, joten otin sen mukaan kysymykseen.

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai miettikää jos kiinanherhiläinen pistää niin tuntuu kuulemma samalta kuin kuuman metallin ihon läpi työntäminen. 

Vierailija
22/62 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikää jos kiinanherhiläinen pistää niin tuntuu kuulemma samalta kuin kuuman metallin ihon läpi työntäminen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla pisti 4 samalla kertaa poskeen. Kyllä sattui.

Vierailija
24/62 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipu kynnys on henkilökohtainen toista sattuu kun näkee paikan missä voi teloa itsensä ja sitten on minun kaltaisia että ei huomaa kun kädestä lähtee pala. Enkä tarkoita että oma tilanne olisi millään tapaa hyvä juttu

Vierailija
25/62 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mikä pistää ja mihin kohtaan, mutta myrkyn voimakkuudessa huomaa silti selkeät erot: kimalaisen pisto sattuu vähiten, sitten mehiläisen, sitten seuraavana tulee ampiainen, sitten herhiläiset ja maa-ampiaiset.

Näin ainakin oman kokemuksen mukaan listattuna.

Vierailija
26/62 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon. En ole kipuherkkä, mutta auttamatta kiljaisin.

Vierailija
27/62 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaulaan pisti ampiainen. Sattui kyllä noin 20 minuuttia niinkun joku olisi tiukasti nipistänyt tauotta.

Mun lapsi joutui ambulanssilla sairaalaan samanlaisessa tilanteessa. On allerginen ja pisto kaulavaltimon viereen veto hengitystiet umpeen aika nopsaan.

Vierailija
28/62 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satuttiin veljen kanssa sotkemaan maa ampiaisten pesää ja saatiin kumpikin muutamia kymmeniä "vitamiinipiikkejä". Tämä tapahtui Itä Suomessa samoillessa erään joen varrella olevalla niityllä. Yritettiin tehdä siltaa joen yli risuista, ja siellä se pesä oli. Amppareita tunkeutui paidan alle vaikka miten yritti estää.

Juostiin niin perkeleenmoista vauhtia ison vaaran laelle jonne oli jätetty auto. Varmaan myrkyistä osa haihtui hien mukana tuossa ryntäillessä, mutta huulet, silmäkulmat, kaula ja selkään pistot turposi todella mukavasti ja polte oli aika kova. Mutta noin tunnin päästä ei enää ollut mitään poltetta. Tilanne huvitti suuresti.

Piikit puljaantui ihon alta parin kolmen viikon kuluessa, ja niitä oli paljon. Kovia väkäsiä.

Vierailija
29/62 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asteikolla 1 - päärynä vastaan hirvi.

Vierailija
30/62 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu pistääkö pilluun vai minne.

Vierailija
31/62 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin kiinni laiturin reunasta kajakista poisnoustessa, ja mehiläinen pisti peukalon isoon lihakseen. Ensin luulin että iskin käteni johonkin naulaan tai nastaan, ja sitten huomasin mehiläisen kiinni kädessäni. Piikin poisnyppimisen jälkeen pistokohdassa oli polttava ja pistävä kipu joka levisi koko peukalonlihakseen. Seuraavan päivän kipu oli kuin urheilun jälkeistä lihaskipua, ja toisena päivänä pistoskohta kutisi ihan kamalasti. Neljäntenä päivänä käsi oli taas 100% normaali.

Vierailija
32/62 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kimalaiset pistä!

Kyllä varmasti pistää, vaikka yleensä vasta viimeisenä keinona. Mua pisti kerran kimalainen isovarpaaseen kun se oli mennyt muovisandaalin kärkeen, kun työnsin sinne jalkani. Sen oli pakko pistää muuten se olisi rusentunut. Kimalaisen pisto sattuu huomattavasti enemmän, kuin ampiaisen. Kokemuksesta voin sanoa, että se tuntui kuin hehkuvan kuuma neula olisi tuikattu varpaaseen.

Vierailija
33/62 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se tuska sellainen ole, että pitää kaksinkerroin käpertyä. Parin ampiaisen kokemuksella.

Nyt kun muistelen oikein vanhoja juttuja, niin joskus pisti mehiläinen kaulaan ajaessani moottoripyörällä (kaulaliinan alle). Se sattui niin että piti pysähtyä.

Vierailija
34/62 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ampiainen pisti kainaloon. Kipu oli hetken infernaalinen. Ei niin että huutaisi mutta sattui todella todella paljon.

Vierailija
35/62 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veneessä oli kolmekin ampiaisen pesää. Yksi pisti johonkin silmäluomen kohdalle - se oli kuin olisi hellakalikalla kopauttanut lujaa ja otin kymmenisen minuuttia lukua. Kävin päivystyksessä saamassa kortisonia. Seuraavana päivänä pisti lonkkaan, se tuntui suurin piirtein kusiaisen puremalta, ja silloin ymmärsin että olin saanut useitakin pistoja edellisenä päivänä.

Vierailija
36/62 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kimalaiset pistä!

Kyllä varmasti pistää, vaikka yleensä vasta viimeisenä keinona. Mua pisti kerran kimalainen isovarpaaseen kun se oli mennyt muovisandaalin kärkeen, kun työnsin sinne jalkani. Sen oli pakko pistää muuten se olisi rusentunut. Kimalaisen pisto sattuu huomattavasti enemmän, kuin ampiaisen. Kokemuksesta voin sanoa, että se tuntui kuin hehkuvan kuuma neula olisi tuikattu varpaaseen.

Miksi olet tuikannut / joku on tuikannut hehkuvan kuuman neulan varpaaseesi?

Vierailija
37/62 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä, mihin kohti pistää ja miten herkkä kipukynnys on. Minua ei satu, mutta kurkku turpoaa umpeen ellei ole Epipeniä saatavilla. 

Vierailija
38/62 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ampiainen pisti kainaloon. Kipu oli hetken infernaalinen. Ei niin että huutaisi mutta sattui todella todella paljon.

Eli ei ollut lähelläkään infernaalista. Infernaalisessa kivussa menee taju ja sitä enne todellakin huutaa. Satun tietämään, kun reisiluu kerran murtui. Se oli infernaalinen kipu. 

Vierailija
39/62 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasin pyörtyä, kun ampiainen pisti minua teininä.

Vierailija
40/62 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua pisti jonkin aikaa sitten ampiainen sormeen. Tuntui kuin olisin saanut kovan sähköiskun. Ilmeisesti osui johonkin tuntohermoon kunnolla. Turposi melko nakiksi sormi mutta kylmällä vedellä huuhtelin jonkin aikaa, kipu ja turvotus lähti melko nopeasti.