Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka paljon ampiaisen/mehiläisen/kimalaisen/herhiläisen pisto sattuu?

Pörriäinen
08.05.2018 |

Mua ei ole koskaan pistänyt yksikään noista ja sen takia olen varautunut niiden ollessa lähellä. En pelkää niitä varsinaisesti, mutta pelkään sitä kipua. Miltä se tuntuu? Onko täyttä hel*ettiä vai pieni nipistys? Herhiläinen ei Suomessa ole yleinen, mutta sitä on tavattu täällä, joten otin sen mukaan kysymykseen.

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kimalainen pisti jalkapohjaan sukan läpi ja sattui ihan saakelisti. Kuten tuossa edellä joku sanoikin että kuin naula olisi työnnetty jalasta läpi.

Vierailija
42/62 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu pistoskohdasta. Mehiläinen pisti kerran sormeen, ja sormi turposi todella isoksi. Kaikki nivelten ryppykohdatkin pullottavat ulospäin, eikä sormea saanut taivutettua normaalisti. Nahka kuoriutui hieman myöhemmin.

Kerran astuin ampparin päälle vahingossa paljaalla jalalla, ja itse pisto ei sattunut (nahka on jalkapohjassa paksua), mutta pistoskohta kutitteli ärsyttävästi pari päivää.

Olen hoitanut mehiläisiä, ja saanut useitakin pistoja, mutta nuo edellämainitut ovat olleet ne pahimmat. Itse pistäminen ei niin kovasti satu, mutta seuraukset voivat olla rasittavia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se pistos ole neulaniskua kummempi, mutta se myrkky turvottaa pistoskohdan ja polttaa ja särkee monta päivää. Tuli sellainen horkkakin, kun elimistö yritti puolustautua.

Tänään tuli iso mehiläinen/ampiainen sisään, ja koska ei tajunnut muuten lähteä, laitoin piparminttutuoksua huoneeseen. Ja kas, löysi tiensä ulos pikavauhtia!

Vierailija
44/62 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kimalainen on mehiläinen. tarkemmin aitomehiläinen. kuuluu mesipistiäisiin jonka synonyymi on mehiläinen.

kun kimalainen kuuluu mesipistiäisiin mm. tarhamehiläisten kanssa niin ampiainen taas on oma pistiäisheimo johon kuuluu myös herhiläinen.

Herhiläinen on pelottava koska on niin iso mutta on aika leppoisa löllykkä eli ei ole agressiivinen lisäksi pisto ei ole niin paha kuin muiden.

Vierailija
45/62 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ihme juttuja täällä höpötellään, myrkyn vahvuus vaihtelee eri lajeilla ja riippuu paljon myös pistokohdasta, piikin koolla ei ole merkitystä kivun tason suhteen koska se on lopulta vain injektioneula, myrkkypussin koko ja sisältö on se mikä ratkaisee.

Vierailija
46/62 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se aika paljon sattuu. Sanoisin, että yksi pistos vastaa kivultaan noin 100 rokotusta yhteensä.

Mua on pistänyt pari kertaa ampiainen ja useamman kerran kimalainen. Yhtenä kesänä sain ulkoillessani monta kimalaisenpistoa ilman, että olisin provosoinut tai häirinnyt kimalaisia millään tapaa. Tunsin esim. hauiksessani polttavaa kipua, ja kun katsoin, että mitä hitsiä, niin ihollani oli kimalainen. Sama kävi nilkalleni. Lopulta tajusin, että aurinkovoiteeni houkutteli kimalaisia ja sai ne jotenkin sekaisin. Lopetin kyseisen voiteen käytön, minkä jälkeen kimalaishyökkäykset loppuivat saman tien.

Vierailija
47/62 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

mua pisti amppari ekan erran 31-vuotiaana jalkapöytään ja se sattui huomattavasti enemmän kuin esim. rokotuksen pistäminen. Ja sitten jalkapöytää kutitti ihan mielettömästi ja se turposi ja punoitti.

Vierailija
48/62 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattuu ja kovaa.

49/62 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et ole allerginen, ei tarvitse pohtia ohimenevää asiaa. Mehiläisallergikko voi saada analyfaktisen shokin, johon auttaa vain adrenaliinipiikki. Jonka voi kai reseptillä hakea varalle ennalta.

Ampiaisen pistosta vähintään yhtä  helposti anafylaktinen reaktio

Vierailija
50/62 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin olla väärässä, mutta minulla on teoria, että pistoille voi siedättyä (jos ei ole allerginen ja saa anaflk shokkia, ja sitähän ei voi etukäteen tietää, vasta toinen pistos voi tappaa?)

Itselläni lapsuudessa hyökkäsi mehiläisparvi kimppuuni (pesänhoitaja oli käynyt pesällä juuri hetkeä aiemmin). Parvi sekaantui erityisesti pitkiin hiuksiini ja sain pistoksia eri puolille vartaloa, mutta erityisesti päähäni. Tuntui, että jälkikäteen pääni oli yhtä muhkurainen kuin miltä näyttää mummo-ankan pää. Lisäksi turvonneita pistoskohtia muualla kehossa.

Ajattelen, että tuolloin siedätyin pistiäisille. Nykyään jos ampiainen pistää, tuntuu se lähinnä hyttysen pistolta.

(En nykyään tarkoituksella hanki pistoksia, mutta koen, että ne ovat minulle pienempi asia kuin muille.)

Vierailija
51/62 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime kesänä pisti ampiainen yläselkään, tuntui semmoinen polttava pistos ja pistokohtaan nousi semmoinen 2e kolikon kokoinen patti. Hienoista särkyä oli alueella mutta meni sitten ohi.

Joskus lapsena vissiin joku lääkäri sanonut että saatan olla allerginen ampiaisenpistolle, kun joku pistos oli turvonnut niin paljon. Kaulan alueelle ei liene kovin hyvä saada pistoksia.

Vierailija
52/62 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paarma puri minua kerran.

Nipisti vain vähän.

Vierailija
53/62 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalta kuin Sanna löisi raipalla napakasti.

Vierailija
54/62 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri äsken iso kimalainen pisti päkiänkulmaan, kun paljain jaloin astuin puoliksi sen päälle. En ole kipuherkkä mutta kyllä sattui! Luulin ensin, että tallasin naulan päälle, kunnes näin ison karvapalleron kiinni jaljapöydässä. Ampiainen on nuorena pistänyt pari kertaa ja kirpaseehan sekin mutta tämä oli paljon kipeämpi purema.

Vierailija
55/62 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua pisti puna-ampiainen ranteeseen, kun oli onnistunut mönkimään takin sisään. Piston voimakkain vaikutus oli terävän kivun aiheuttama yllätys. Sen jälkeen alkoi myrkystä johtuva polte, joka kiihtyi muutaman minuutin, kunnes sain käden juoksevan kylmän veden alle. Polttelu jatkui iltaan saakka, mutta aamulla vielä oli vähän heikottava olo.

PS. Mojova nyrkinisku ranteeseen, jolloin hihasta kieppui eloton ötökkä lattialle, josta se hetken toettuaan oli nousemassa kaiketi uuteen hyökkäykseen ellen olisi saman tien tallannut sitä liiskaksi.

Mutta se kipu: Oli kyllä ihan kunnon polte, mutta ei läheskään niin kova kuin olin olettanut sen olevan, asteikolla 4-10 noin 7,5.

Vierailija
56/62 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin ottamassa tatuoinnin ja tuntui kuin olisi 10 mehiläistä pistänyt ranteeseen yhtä aikaa,melko ikävä tunne.

Vierailija
57/62 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miestäni PURI ampiainen,siis oikeasti puri. Ei mikään paarma vaan ampiainen. Sormi turposi ja kipu oli kuulemma pahempi kuin jos olisi pistänyt.

Vierailija
58/62 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on osumia pentuna varmaan  kymmeniä,kimalaisilta muutama ampiaiselta,no nyt vuosikymmeniä myöhemmin oli jo syksy amppari päässyt sisälle kämppään jossakin vaiheessa.Heräsin unesta kipuun kun mokoma pisti hauikseen ja vielä sille sisäpuolelle,kyllä vähän sattui,mutta ampparille tuli kohtalo eli nirri pois mokomalta tökkijältä.

Vierailija
59/62 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kimalainen pisti jalkapohjaan sukan läpi ja sattui ihan saakelisti. Kuten tuossa edellä joku sanoikin että kuin naula olisi työnnetty jalasta läpi.

Kimalainen ei pistä. Itse kannan ne sisään eksyttyään käsikupissa hellästi ulos. Ovat erittäin hyviä kasvien pölyttäjiä. Opettele tuntemaan eläimiä.

Vierailija
60/62 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kimalainen on mehiläinen. tarkemmin aitomehiläinen. kuuluu mesipistiäisiin jonka synonyymi on mehiläinen.

kun kimalainen kuuluu mesipistiäisiin mm. tarhamehiläisten kanssa niin ampiainen taas on oma pistiäisheimo johon kuuluu myös herhiläinen.

Herhiläinen on pelottava koska on niin iso mutta on aika leppoisa löllykkä eli ei ole agressiivinen lisäksi pisto ei ole niin paha kuin muiden.

Sekoitat herhiläisen ja kimalaisen. Herhiläinen on kuin iso ampiainen ja hoikka ja pistää tosi kipeäst. Kimalainen on vaaraton paksukainen  ja kömpelö.