Pettynyt lapsen uimakouluun!
Onko täällä muita, joiden lapset eivät läpäise uimakoulua / opi uimaan?
Kaupungissamme uimakouluja järjestää pari eri seuraa osin yhteistyössä kaupungin kanssa. Hinnat vähän vaihtelevat, mutta maksavat kuitenkin lähemmäs 10 e/kerta. Uimakouluja on n. 5 tasoa, ja edellinen pitää aina läpäistä päästäkseen seuraavalle.
Kyllä ärsyttää, että lapseni sai nyt kolmannen kerran "hylätyn" 2. tason uimakoulusta. On muuten rohkea vedessä ja sukeltelee, muttei opi liukumaan. Pidättelin ärsytystäni opettajan edessä, mutta mielessäni kyllä mietin, että onko noilla opettajilla mitään oikeaa koulutusta hommaansa, saako lapsi ylipäätään yksilöllistä ohjausta ja ennen kaikkea: maksanko ihan turhasta? Käymme kerran-pari kuussa perheenä uimassa, joten ehkä lapsi oppisi luonnostaan ihan vaan olemalla vedessä sen sijaan, että maksan tuplahinnan siitä, että nuoret ohjaajatyttöset auttavat häntä ehkä puolen minutin ajan koko uimakoulun aikana.
Onko muilla samanlaisia kokemuksia?
Kommentit (35)
Ennen kuin lapsi viedään uimakouluun, on vanhempien tehtävänä totuttaa lapsi veteen menemiseen ja siellä leikkimiseen. Uimahallissa pitää käydä säännöllisesti ennen uimakoulua. Uimakoulussa opettajilla ei ole aikaa houkutella ja maanitella lasta veteen, ryhmässä on monta lasta.
Kokeilkaa Easyswim-metodia, suosittelen lämpimästi! Meillä lapsi oli tosi arka vedessä alle 4-vuotiaana. Oli vesipeuhulassa pariin otteeseen ja siinä piti uskaltaa hieman sukeltaa et pääsee seuraavaan ryhmään. Lapselle ajatuskin sukeltamisesta oli kamala. Siirryttiin sitten Easyswimin uimakouluun. Ensinnäkin ryhmässä oli vaan 4 lasta ja opetus yksilöllistä. Ei pakotettu sukeltamaan vaan leikin lomassa treenattiin taitoja syvässä altaassa uimaliivin kanssa ja lopputunti ilman. Nyt syksystä lähtien lapsi ollut tässä ryhmässä ja n. kk sitten oppi itse uimaan ilman liiviä ja sukeltaminen on ihan huippu juttu hänen mielestään! Me varmaan vieläkin jumitettaisiin vesipeuhulassa, jos siellä oltaisiin jatkettu et ymmärrän hyvin sun fiilikset!
Itse opin uimaan omalla mökillä rauhassa. Minulle jäi traumat siitä, kun melkein hukuin lapsena uimakoulussa kun toisen oppilaan piti "ratsastaa" toisen oppilaan selässä syvässä vedessä uimarannalla. Itse olin pollena ja veden alla aivan liian kauan. Keuhkot jo täynnä vettä eikä enää voimia pyristellä eikä veden alla pystynyt huutamaan apua. Vaikka olin ihan lapsi muistan vieläkin sen kamalan tunteen. Tämäkin tilanne olisi ollut ehkäistävissä, jos uimavalvojia olisi kiinnostanut homma, mutta he olivat 15 vuotiaita kesätyöläisiä. En muista miten päädyin rantaan/miten jäin edes henkiin, mutta sinne uimakouluun ei ketään enää mennyt sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapsi on käynyt kolme kertaa sen, jonka tarkoituksena on oppia 25 uimataito (myyrämerkki?). Uimakoulujen opetusajasta ainakin 75% on käytetty kuka pelkää mustaamiestä -leikin leikkimiseen. No, lasta joka osaa jo sukeltaa ja osaa kyllä olla vedessä, se ei kyllä yhtään edistä uimaan oppimisessa. Kolmen uimakoulun jälkeen luovutettiin, ei makseta pelkästä altaassa juoksentelusta. Lapsi on nyt siinä vaihessa, että osaisi uida myyrää, mutta ei hallitse hengittämistä, joten pystyy uimaan vaan yhden hengitysvälin.
Ihan samanlainen kokemus aikoinaan Vantaalla 90-luvulla. Poika oli silloin 7-8 vuotias, ja olisi ollut ihan kiva, että olisi oppinut uimakoulussa uimaan, niin kuin itse aikoinaan opin. Mutta leikkiä oli vain koko ajan, eikä varsinaista uimaopetusta.
Olisin ymmärtänyt, jos tämä olisi ollut 4-5 vuotiaitten uimakoulu mutta kyseessä oli koululaisille tarkoitettu uimakoulu.
Poika kävi myös luistelukoulussa ja siellä OPETETTIIN luistelemaan. Ja itse opetettiin hänet hiihtämään.
Meillä vähän sama kokemus. Kaksi kertaa käyty alkeiskurssi vesipelkoisille lapsille. Molemmilla kerroilla arka lapsi seisoi lähinnä reunoilla ilman mitään kontaktia opettajaan. Tunnit oli myös todellakin lähinnä leikkimistä joka ihmetytti suuresti.
Käydään perheen kanssa uimassa kerran kk ja useammin ei vain kerkiä. Silloin lapsi tulee altaaseen mutta ei halua yrittää uimista.
Tässä tuhansien järvien maassa kannattaisi vaan ottaa se aika ja käydä uimassa riittävän usein. Vesi on vieras elementti, siihen tottuminen vaatii aikaa.
En ymmärrä yhtään näitä uimakouluja. Ihan törkeen kalliitakin. Meidän lapset on kaikki oppineet uimaan ihan vaan sillä, että on käyty uimassa. Talvella hallissa ja kesällä järvessä.
Oikeesti uimakoulu? Yksin turhimmista asioista maailmassa. Jos penska ei opi ilman koulua uimaan, niin sit ei tarvii osatakkaan.
Käyttäjä7302 kirjoitti:
Meillä vähän sama kokemus. Kaksi kertaa käyty alkeiskurssi vesipelkoisille lapsille. Molemmilla kerroilla arka lapsi seisoi lähinnä reunoilla ilman mitään kontaktia opettajaan. Tunnit oli myös todellakin lähinnä leikkimistä joka ihmetytti suuresti.
Käydään perheen kanssa uimassa kerran kk ja useammin ei vain kerkiä. Silloin lapsi tulee altaaseen mutta ei halua yrittää uimista.
Jos se oli vesipelkoisille lapsille, niin tietty siellä leikattiin, jotta tottuvat veteen. Ei siinä ihmeitä ehsi kymmenessä kerrassaan, jos ensin täytyy se pelko saada pois.
Minuakin ärsyttää joka paikassa nämä tyttöset opettamassa jotain taitoa. Siis sellaiset itse sitä lajia harrastavat, jotka eivät osaa opettaa. Ihan laadutonta.
Minkähän ikäisestä puhutaan?
Jos ei ole lapsi jo liki 10v niin surkeeta vanhemmilta.lapsi oppii kun on valmis.Kuulostaa että olette päättäneet lapselle lajin jossa hän ei ole omimmillaan ja väkisin siitä huolimatta tungette lasta haluttuun muottiinne.
Omani oppi temput vesipuistoissa,leikin lomassa.
Uinakoulussa olisi kiva jos voisi ajan sijaan valita open. Niitä todellakin on ihan eri tasoisia ja kyllä vaan ne vanhemmat ja kokeneemmat pääsääntöisesti osaavat opettaa paremmin. Meillä tärkein apu on ollut se, että itse käydään uimassa uimakoulun aikana ja jäädään sitten uimakoulun jälkeen perheen kesken altaaseen. Näin ei tarvitse käydä useammin mutta harjoitusta kertyy selkeästi enemmän. Välillä on kyllä kesän aikana joku puuttuva taito itse opetettu ja syksyllä sitten ilmoitettu seuraavalle tasolle ihan ongelmitta.
Meilläpäin alkeisuimakoulut maksavat viisikymppiä per 10 kertaa kaupungin hallissa. Se nyt vain ihmetyttää, kun uimakoulu on reilun kuukauden kahdesti viikossa JA esittelyssä sanotaan, että "oma harjoittelu kertojen välissä on suotavaa". Siis pitäisi käydä uimahallissa vähintää 3 kertaa viikossa?? Ja kun flunssa tulee, ja sehän tulee, niin vähintään kaksi opetuskertaa jää väliin. Huonolla tuurilla puolet kurssista, jos korvatulehdus tai vastaava. No sitten tietysti vain uudelleen samalle kurssille. Yksityisiäkin on, mutta vauvauinnissa ainakin ne olivat aika simppeleitä mutta todella kalliita. Itse osaisin kyllä muuten opettaa lasta, mutta hän on uidessa niin tohkeissaan ettei kuuntele eikä keskity. Sen puoleen ulkopuolinen opettaja ja muut lapset olisivat hyviä. Mutta tarvitsee sitten olla tuo jakso tosi tiiviisti uimisen parissa.
Meillä on samoja kokemuksia. Kallis uimakoulu ja ohjaajat ei koittanut rohkaista vähän arkaa lasta uimaan. Ja tuntien kuvauksessa oli, että leikitään ja poistetaan vesipelkoa. Neljän kauden jälkeen vasta tajusin luovuttaa.
Ja ohjaajat oli just vanhempia uimareita samasta seurasta. Vähän voisi opetella ryhmän ohjaamista.