Dokumenttiprojekti: Arvet minussa
Kommentit (61)
Miksei ollut yhtään miestä kertomassa tarinaansa, tai edes lopun kuvissa? Taitaa olla pojille ja miehille vielä kovempi paikka kertoa tuollaisesta, sitähän pidetään hauskana vain.
Rupesi aivan itkettämään. Ihmiset ovat niin pahoja.
Vierailija kirjoitti:
Miksei ollut yhtään miestä kertomassa tarinaansa, tai edes lopun kuvissa? Taitaa olla pojille ja miehille vielä kovempi paikka kertoa tuollaisesta, sitähän pidetään hauskana vain.
Niin kuka pitää hauskana raiskatuksi joutumista?
Vierailija kirjoitti:
Areenassa on lisänä yhden miehen tarina. Ahdistavia tarinoita. Miten voi olla, ettei uskota ja syyllistetään ja tekijä ei saa edes tuomiota ja vain jatkaa lasten parissa. Rohkeita he, jotka kertoivat tässä tarinansa
Itketti kyllä minuakin, ja raivostutti. Mikä on ihmisissä vialla, kun hyväksikäyttävien hirviöiden lisäksi myös oikeusjärjestelmä päästää tekijät naurettavilla rangaistuksilla, tai rangaistuksitta? Useat pedofiilit olivat tässäkin dokumentissa edelleen töissä lasten parissa. En osaa edes pukea sanoiksi kaikkia asiaan liittyviä ajatuksia ja tunteita, tai ainakin kommentti varmaan menisi poistoon jos sen tekisin.
Nämä pikkulapset. Kukaan ei ollut heitä suojelemassa. Ja yhä edelleenkin nämä samat pikkulapset nousevat näissä ihmisissä esiin. Tietenkin. Missä heidän vanhempansa olivat? Missä oli isät? Missä äidit? Eikä äidit kuunnelleet, eivätkä nähneet. Miten itse toimisin ja suhtautuisin, jos joskus joutuisin asian eteen? Ei nämä ole asioita, joita aina tapahtuu pelkästään muille.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, tietysti on yhtä traumatisoivaa pojillekin. Olisko tytöt kuitenkin useammin uhreina. Mutta hatun nosto noille naisille, ketkä jakoivat tarinansa.
Jokaisen kannattaisi katsoa kyseinen dokumentti, koska se saa todella ajattelemaan asioita.
Mielestäni lapsiin kohdistunut seksuaalinen väkivalta ei pitäisi rikoksena vanheta koskaan. Ei 5-vuotias voi tietää mitä pitää tehdä noin järkyttävässä tilanteessa. Mieli pyrkii ennemminkin sulkemaan draumaattisen kokemuksen pois.
Ohjelmasta tuli niin paha mieli kertojien puolesta ja niiden, jotka kokevat vastaavaa parhaillaan.
Olen aina pitänyt lasten ja nuorten parissa työskenteleviä miehiä todella epäilyttävinä. Ehkä poislukien opettajat. Tämä dokkari ei juurikaan hälventänyt ennakkoluuloja. Kuinkahan monta uhria yhdellä tekijällä onkaan oikeasti, karmivaa edes kuvitella...
En voi käsittää miten ne hyypiöt saavat edelleen työskennellä lasten kanssa. Kamalaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina pitänyt lasten ja nuorten parissa työskenteleviä miehiä todella epäilyttävinä. Ehkä poislukien opettajat. Tämä dokkari ei juurikaan hälventänyt ennakkoluuloja. Kuinkahan monta uhria yhdellä tekijällä onkaan oikeasti, karmivaa edes kuvitella...[/quote
Siis mitä? On sulla aika järkyttävä asenne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina pitänyt lasten ja nuorten parissa työskenteleviä miehiä todella epäilyttävinä. Ehkä poislukien opettajat. Tämä dokkari ei juurikaan hälventänyt ennakkoluuloja. Kuinkahan monta uhria yhdellä tekijällä onkaan oikeasti, karmivaa edes kuvitella...[/quote
Siis mitä? On sulla aika järkyttävä asenne.Mitä sitten? Ei mulla ole yhtään tuttua kaveria joka toimisi lasten parissa. Oudoksuisin jos joku heistä olisi lastentarhassa töissä.
Olen kokenut seksuaalista hyväksikäyttöä 13-16 vuotiaana neljän aikuisen miehen taholta.
Nyt olen 42-vuotias, kouluttamaton pitkäaikaistyöttömien, edelleen traumatisoitunut. Pidän itseäni edelleen täysin turhana ihmisenä, muiden alapuolella olevana.
Harkitsen itsemurhaa tosissani 16-vuotiaana ja siihen tulen kuolemaan kunhan vanhempani lähtevät ensin.
Toivon että jokainen hyväksikäyttäjä saisi uhrinsa olotilan vaikka vuodeksi itselleen, mieluummin loppuiäkseen. Nämä tunnevammaiset ihmiset saavat niin paljon pahaa aikaan, ikuiset arvet.
Kyllä oli järkyttävää kuunnella. Itketti koko ajan, koitin kuitenkin loppuun asti katsoa. Miten ne lapset eivät edes tienneet että ne miehet ovat rikollisia. Eikö tyttölapsia enää varoiteta vaarallisista sedistä. Meillä kupungissa kyllä puhuttiin jo 5-6- vuotialle usein näistä. Me tytöt yhdessä varottiin juuri tällaista. Olen sitä ikäpolvea, joka sai kulkea Helsigissä avain kaulassa ennen kouluikää. Ei silloin ollut sopivaa jättää tyttöjä samaan huusholliin nuorten tai vanhempien miesten kanssa, oli käytännössä sellainen "esiliina mukaan kulttuuri". Ei siinä kerrottu oliko siis maalta vai kaupungista. Kaikki vain laitettiin tyttöjen häpeäksi, ja kamala kuraattori kun hoitant heti sitä asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina pitänyt lasten ja nuorten parissa työskenteleviä miehiä todella epäilyttävinä. Ehkä poislukien opettajat. Tämä dokkari ei juurikaan hälventänyt ennakkoluuloja. Kuinkahan monta uhria yhdellä tekijällä onkaan oikeasti, karmivaa edes kuvitella...
Aika vahvasti kirjoitettu. Esim lasten ja nuorten urheiluharrastusten parissa työskentelee paljon fiksuja miehiä. En nyt heitä alkaisi pedofiileiksi epäilemään. Tietysti on tärkeää, että vanhemmat ovat valppaina.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä oli järkyttävää kuunnella. Itketti koko ajan, koitin kuitenkin loppuun asti katsoa. Miten ne lapset eivät edes tienneet että ne miehet ovat rikollisia. Eikö tyttölapsia enää varoiteta vaarallisista sedistä. Meillä kupungissa kyllä puhuttiin jo 5-6- vuotialle usein näistä. Me tytöt yhdessä varottiin juuri tällaista. Olen sitä ikäpolvea, joka sai kulkea Helsigissä avain kaulassa ennen kouluikää. Ei silloin ollut sopivaa jättää tyttöjä samaan huusholliin nuorten tai vanhempien miesten kanssa, oli käytännössä sellainen "esiliina mukaan kulttuuri". Ei siinä kerrottu oliko siis maalta vai kaupungista. Kaikki vain laitettiin tyttöjen häpeäksi, ja kamala kuraattori kun hoitant heti sitä asiaa.
No nehän oli heille tuttuja miehiä, ei mitään namusetiä. Isä, isäpuoli, naapuri, äidin ystävä, jne. Harva äiti varoittelee omasta isästä tai pystyy ajattelemaan että oma aviomies tekisi mitään tuollaista.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa pedofiileistä ei vaikuta "vaarallisilta sediltä", vaan ovat vanhempia, isäpuolia, opettajia, ystävällisiä naapureita ja pyrkivät ensin luomaan luottamussuhteen uhriin. Silloin ei lapsi ymmärrä mitä tapahtuu. Yksi tyttöhän oli kontannut karkuun, kun kyseessä oli ollut joku ei niin tuttu, satunnainen lapsenvahti.
Tässä meidän yhteiskunnassa ei lapsia ja nuoria kuunnella eikä auteta. Ja varsinkin tyttöjä syyllistetään kaikesta. Nytkin joku tässä tuo esille, että miksi poikia ei ollut ohjelmassa. Ihan kuin naisten pitäisi vaieta siksi, kun ei poikia ole tässä otettu esille.
Oma veljeni käytti minua hyväksi ja hänen kaverinsa, yhdessä tuumi . Äitini miesystävä yritti käyttää hyväkseen. Ei äiti auttanut. Syytti minua, että yritin pilata hänen elämänsä.
Ohjelmassa mietin niitä elämänmittaisia jälkiä. Ei mikään terapia voi niitä haavoja korjata. Arpia jää ja joskus avohaavat.
Tosi rankkoja juttuja. Aivan järkyttävän paha mieli tuli, kun mietin niitä pieniä lapsia. Niin jumalattoman väärin. Ja suurinosa tekijöistä pääsee kuin koira veräjästä.
En voi edes kuvitella, miten vaikea tuollaisesta on ollut puhua.