Kasvissyöjät! Proteiinipitoisin ruoka-aine aterioillanne?
Otsikko, tietämätön kyselee. Mistä ruoka-aineista saatte tarpeellisen päivittäisen määränne proteiinia?
Kommentit (26)
Linssit, vihreät, kuivatut, 100 g, proteiinia 26,2 grammaa.
linssit esim keittoruokiin
siemenet (näkkärit, salaattien lisukkeina)
pähkinät (cashew, saksanpähkinä)
härkäpapujauheesta valmistetut pihvit
Kasvissyöjät kyllä saavat tarpeeksi proteiinia, mutta ihmiselimistö ei sitä pysty hyödyntämään.
Nyhtökaura taitaa olla proteiinipitoisin ja aminohappokoostumukseltaan laadukkain useahkosti syömäni ruoka-aine.
Härkis, Mifu, kananmuna, juusto, raejuusto, rahka, pavut, linssit ja kikherneet on ne joilla korvaan lihaa. Lisäksi tietty siemenistä, pähkinöistä ja kasviksista saa vähäsen proteiinia.
Mä olen lakto-ovovege, ja saan suurimman osan maitotuotteista ja munista. Papuja vatsani ei kestä oikein ollenkaan, muuta kuin erittäin prosessoidussa muodossa, esim. soijanakkeina.
Yllättävän hyvin sitä kyllä vähälläkin proteiinilla elää. Olen ollut vege 16 vuotta, ja opiskelijana ja alle kolmekymppisenä en miettinyt ruokavaliota yhtään. Elin lähinnä hedelmillä, vegepikaruoalla, keskikaljalla ja karkilla. Olin hoikka ja voin hyvin. Nyt nelikymppisenä ei kyllä ehkä kroppa enää tykkäisi.
Pekoni, syön sitä salaa vessassa ettei kukaan nää.
Vierailija kirjoitti:
Siemennesteet
Joskus miehellä ei riitä, niin lypsän tilan sonneilta.
:O
Oikeesti nyt hei
Ei kasvissyöjä voi syödä kananmunaa. Se on kehittymätön eläin.
Mä syön itteeni, kohta olen kalunut jo toisen käden.... aijai jai jaiii!
Idätetyistä linsseistä, auringonkukanversoista
Liotetuista aurongonkukan-, hampun-, seesaminsiemenistä...
Liotetuista pähkinöistä
Hamppuproteiinijauheesta, käytän marjamössöihin 😋
Kasvissyöjä kirjoitti:
Ei kasvissyöjä voi syödä kananmunaa. Se on kehittymätön eläin.
Ei ole. Se on kanan hedelmöittymätön munasolu, ikään kuin kuukautisvuotoa enemmänkin kuin eläin.
Vierailija kirjoitti:
Mä olin oikeasti nuorena tällainen. Oli tärkeää identiteetilleni olla kasvissyöjä, se oli sivistynyttä ja hienoa. Mutta kun en osannut, jaksanut eikä ollut rahaakaan laittaa täysipainoista kasvisruokaa, oli aina valtava nälkä siitä proteiinittomasta moskasta mitä söin. Sitten menin välillä toiselle puolelle kaupunkia (ettei kukaan näe) vetämään valtavat kebabateriat tai tuplahampurilaisen, että nälkä meni lopultakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olin oikeasti nuorena tällainen. Oli tärkeää identiteetilleni olla kasvissyöjä, se oli sivistynyttä ja hienoa. Mutta kun en osannut, jaksanut eikä ollut rahaakaan laittaa täysipainoista kasvisruokaa, oli aina valtava nälkä siitä proteiinittomasta moskasta mitä söin. Sitten menin välillä toiselle puolelle kaupunkia (ettei kukaan näe) vetämään valtavat kebabateriat tai tuplahampurilaisen, että nälkä meni lopultakin.
Samma här! Ei kai kukaan oikeasti vegaani ole.
Vierailija kirjoitti:
Kasvissyöjät kyllä saavat tarpeeksi proteiinia, mutta ihmiselimistö ei sitä pysty hyödyntämään.
Linkki tieteelliseen tutkimukseen joka todistaa tämän. Ei taida löytyä.
Aikuisen proteiinitarve on kasvavaan nuoreen verrattuna aika pieni. Monipuolisella vegellä pärjää oikein hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Biologian ymmärtäminen riittää hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Biologian ymmärtäminen riittää hyvin.
Eli ei löydy todisteita joten selittelyjä. :) Vai menivätkö nämä biologian kirjat joissa siitä oli puhe, litteän maan reunan yli ja hävisivät?
- erilaiset pavut (esim. kidney-papu, mustapapu, valkopapu, edamame-pavut...)
- linssit (belugalinssit, punaiset, vihreät....)
- kvinoa
- soijatuotteet, esim. soijapalat, soijanugetit etc.
- soija/kauratuotteet, esim. soijarahka
- tofua monissa eri muodoissa
- vihanneksissa on proteiinia, esim. parsakaalissa
- pähkinät
- auringonkukansiemenet, hampunsiemenet, seesaminsiemenet...
netistä löytyy kyllä listoja.
Proteiinin puute on länsimaissa erittäin harvinaista (ellei sairasta anoreksiaa tai muuta syömishäiriötä)