Millainen lomailija olet?
Jos vaikka menet ulkomaille, mikä näistä vaihtoehdoista kuvastaa sinua parhaiten?
Kommentit (23)
Noista valitsin suunnittelija. Minua helpottaa, kun majoitus on varattu ja tiedän jo Suomessa, millä bussilla pääsen sinne lentokentältä. Lisäksi lueskelen opaskirjaa ja valkkaan nähtävyyksiä, joita ehditään loman aikana katsella. Yleensä tulee myös mietittyä, mitä paikallisista ruuista kannattaisi kokeilla ja ehkä jopa googlailtua joku paikka, jota suositellaan.
Lomat pääosin pidennettyjä viikonloppuja kaupungeissa.
Kokeilija-suunnittelija. Varaan kaiken valmiiksi, mutta en ota paineita vaikken ehtisikään joka paikkaan ja näkisi kaikkea. Osaan mennä hetken ja tilanteen mukaan. Ehdottomasti kokeilen koko ajan kaikkea uutta ja paikallista, ja haluan nähdä ja kokea mahdollisimman paljon kaikkea autenttista.
Suunnittelija. Kun ollaan kolme viikon kiertomatkalla, varaan majoitukset ja kaikki lennot etukäteen. Lisäksi katson etukäteen mitä aktiviteetteja on tarjolla. Saatan varsta etukäteen jonku päiväretken. Aina syödään paikallista ruokaa ja tutustutaan paikallisiin ihmisiin.
Kokeilijan valitsin; teen yleensä omatoimimatkoja (halvat lennot ja oma asunto) ei-niin-turistisiin kohteisiin. En nyt ihan paikallisesta mene kun viime vuosien lomakohteissani ei tapaa olla kauheasti yksinmatkustavia vaaleahiuksisia länkkärinaisia, mutta yritän kuitenkin pukeutua ja käyttäytyä paikallisia kunnioittaen.
En ymmärrä, miksi jotkut hakeutuvat ulkomaille, kun he kuitenkin tuhlaavat aikansa hotellin uima-altaalla. Miksei sitä voi tehdä Suomessa?
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksi jotkut hakeutuvat ulkomaille, kun he kuitenkin tuhlaavat aikansa hotellin uima-altaalla. Miksei sitä voi tehdä Suomessa?
:D Tämä. Mennään niihin all-inclusive resortteihin, jotka on samanlaisia ympäri maailmaa.
Toisaalta taas - viikko vaikka Dominikaanisessa all-inissä saattaa tulla halvemmaksi kuin viikko Vuokatin Katinkullassa vai mitä näitä nyt on. Kotimaanmatkailu on ihan perhanan kallista, eikä ne Suomen kesät ole ehkä auringon ja lämpötilan puolesta ihan yhtä satavarmoja kuin Karibialla.
Olen myös suunnittelija-kokeilija. Otan selvää etukäteen alueesta ja julkisesta liikenteestä, tietenkin varaan hotellit ja sellaiset etukäteen, ja jos esimerkiksi saavumme kohteeseen yöllä, varaan auton kuljettajineen hakemaan minut lentokentältä hotellille. Tietyt kohteet ja päiväretket suunnitellaan valmiiksi, mutta ei stressata, jos emme pääsekään jostain syystä lähtemään. Lataan puhelimeen sovellukset, jossa näkyy esim. metrokartta ja jossa on offline-kartat ja tietoa kohteista, otan ylös valmiiksi nähtävyyksien aukioloajat ja pääsylippujen hinnat. Onneksi olemme miehen kanssa samanlaisia, olisi nimittäin inhottavaa, jos toinen haluaisi vain makoilla rannalla ja toinen taas hakisi elämyksiä.
Olen muuten huomannut, että turistit tulevat usein kysymään meiltä reittiohjeita :D
Vierailija kirjoitti:
Koska ulkomailla se on halvempaa ja koska suomen kesä.
Valitsin suunnittelijan, koska hyvin pitkälti suunnittelen kaiken etukäteen.
Rentoutujan olisin muuten valinnut, mutten koskaan viettäisi aikaa altaalla tai rannalla juoma kädessä "chillaten". Olen hyvä kirja-kourassa-varjoon-hakeutuva. Tästä syystä en paljoa matkustelekaan: sen voi tehdä vähemmällä vaivalla koto-Suomessa.
Painajaismaisimmat lomat minulle henkilökohtaisesti olisivat viikko rannalla drinkkejä juoden ja ruskettuen tai pää kolmantena jalkana turistirysänähtävyyksissä juokseminen minuutintarkalla aikataululla koko ajan stressaten.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on kylmää ja kallista. Ja ihan samalla tavalla vaikkapa niissä museoissa tai patikkaretkillä voi käydä myös Suomessa., ei sen puoleen.
Suunnittelen missä halutaan käydä, ja otan kyllä kuvia ja laitan faceen, mutta enemmän itseni takia koska face on mun päiväkirja, kavereita on vain 60, eli ei kauheen ison yleisön nähtäväksi mene, mukana on oma mies, oma tytär, sisarukset, äiti, serkkuja jne. joille voisin livenäkin näyttää kuvat ja kertoa reissusta jos tavattaisiin useammin.
Vierailija kirjoitti:
Olen myös suunnittelija-kokeilija. Otan selvää etukäteen alueesta ja julkisesta liikenteestä, tietenkin varaan hotellit ja sellaiset etukäteen, ja jos esimerkiksi saavumme kohteeseen yöllä, varaan auton kuljettajineen hakemaan minut lentokentältä hotellille. Tietyt kohteet ja päiväretket suunnitellaan valmiiksi, mutta ei stressata, jos emme pääsekään jostain syystä lähtemään. Lataan puhelimeen sovellukset, jossa näkyy esim. metrokartta ja jossa on offline-kartat ja tietoa kohteista, otan ylös valmiiksi nähtävyyksien aukioloajat ja pääsylippujen hinnat.
Sielunsisko :-)
Mä aina hämmästelen reissussa ihmisiä, jotka pystyvät vain pölähtämään lentokentälle ilman mitään tietoa majapaikasta, lentokenttäliikenteestä tai julkisista kulkuneuvoista, kaupungin kartasta tai mistään. Kamalasti tuhlaantuu aikaa kun paikan päällä pitää alkaa selvittää juttuja, jotka olisi helposti saanut selville jo etukäteen. Ja miksei ihmiset lataa karttasovelluksia, kun kaikilla kuitenkin ne älykännykät on kourassa?
Vierailija kirjoitti:
Siis ihan oikeastiko et ymmärrä, että rantakohteissa on todennäköisemmin lämpimämpää kuin Suomessa, vai leikitkö vain tyhmää?
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on vaikeaa ymmärtää?
Jos ihminen nauttii lämmöstä, auringosta, uimisesta ja levosta, niin lämpimään maahan se on lähdettävä. Esim. viime kesänä ei montaa hellepäivää tuossa meidän altaalla pystynyt viettämään.
Mikä sinä olet kenenkään elämää arvostelemaan? Mene tukka putkella elämyksestä toiseen ja anna toisten tehdä tavallaan.
Ihmeellisiä suvaitsemattomia ihmisiä sitä onkin. Ja vähäjärkisiä kun ei noin yksinkertaista asia ymmärrä. Iso Huoh!
Nuorena seikkailija, mutta 60 maan jälkeen minusta on tullut rentoutuja.
Ei mikään näistä. Eli sinulta puuttuu vaihtoehto:Aktiiviloma.
Lomalla pitää olla urheilullista aktiviteettiä. Hotellissa jumppia, kuntosali, tanssia ja kohteessa pitää olla hyvät kevyenliikenteen väylät, että siellä voi harrastaa juoksua, pyöräilyä ja kävelyä.
Mua kiinnostais viel tietää, minkä ikäisiä olette?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ihan oikeastiko et ymmärrä, että rantakohteissa on todennäköisemmin lämpimämpää kuin Suomessa, vai leikitkö vain tyhmää?
No kai nyt itse ymmärrät miten helvetin typerää on mennä eri maahan paistumaan (varsinkin, kun omassa maassa on kesä!). Ja sitten vielä valitellaan, että teineillä/lapsilla ei ollut hauskaa. Eihän tuossa ole mitään hauskaa!
Myönnettäköön, että on myös aika stressaavaa matkata ihmisen kanssa, joka lukee nähtävyyslistaa kuin jotain raamattua, ja pilaa sillä tavalla muidenkin hauskanpidon.
No en nyt suoranaisesti yritä olla kuin paikallinen, kun kerran turisti olen, mutta kokeilen kyllä aina paikallisia ruokia, enkä lähde reissuun syömään mäkkäriä/lihapullia/kunhan-on-jotain-tuttua-ja-turvallista tai kanna omia eloveena-pussukoita aamiaiselle. Lisäksi yritän etsiä ravintolat ja kahvilat sieltä, missä paikalliset käyvät, ja tutustua paikallisten tapoihin. Mieluummin siis piknikille johonkin syrjäisemmän kaupunginosan puistoon ja eväät matkaan kerrostalon katutason pienestä ruokakioskista, kuin turistikeskustan ravintolaan, joka löytyy jokaisesta matkaoppaasta ja jossa on ruokalistat kaikilla kielillä. Ja mieluummin junalla lähesiin pikkukyliin ja luonnon keskellä kuin suosituimmalle uimarannalle tai tunnetuimpaan museoon (tosin museotkin ovat kivoja kohteita, kun löytää mielenkiintoisia).