Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

7-vuotias tyttäreni toi kotiin toisen lapsen leluja

Vierailija
07.05.2018 |

Mitä tekisit?
Tyttäreni toi kotiin toisen lapsen leluja. Hän sanoi että lapsi on antanut lelut hänelle.
Mitä tekisit tai tekisitkö mitään? Lähinnä mietin pitäisikö lelut palauttaa, ne ovat useamman kympin arvoisia uutena. Otanko yhteyttä kaverin vanhempiin?
Lapseni sanoi että aikuisten kanssa ei oltu puhuttu siitä voiko lelut antaa, tytär oli laittanut ne reppuunsa kaverin huoneessa kun kaveri antoi ne.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tietenkin soittaisin vanhemmille ja varmistaisin, että asia on OK. Ja jos ei ole, sitten palauttaisin tavarat.

Vierailija
2/29 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi pyhä jeesus...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nyt ollaan taas niin jännän äärellä, huoh.

Vierailija
4/29 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piilottaisin sängyn alle.

Vierailija
5/29 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset tekevät monesti vaihtareita, joista aikuiset eivät tiedä. Eli 20e lelu voi vaihtua vaikka tarraan. Soita ja selvitä asia ja sitten sovitte säännöt lapsen kanssa.

Vierailija
6/29 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä itse olen huomannut usein ne lelut on annettu lainaksi, ei omaksi. Tämä on hyvä selvittää mahdollisimman pian mutta kevyesti.

Vierailija
7/29 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piilottaisin sängyn alle.

Menisin itse perässä ja pysyisin siellä jos ovikello tai puhelin soi. Nyt valoja päälle. Lapsi on saattanut viedä lelut lapseltakin salaa.

Vierailija
8/29 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rangaistuksen pelko voi saada kuitenkin lapsen valehtelemaankin.

Vierailija
9/29 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä itse olen huomannut usein ne lelut on annettu lainaksi, ei omaksi. Tämä on hyvä selvittää mahdollisimman pian mutta kevyesti.

Meillä lapsilla ei ole lupaa ottaa toisten tavaraa edes lainaksi.

Vierailija
10/29 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka tuossa olisi kuinka lupa vanhemmilta kannattaa lapset opettaa, ettei tuollaisia lahjoja oteta vastaan.

Vierailija
11/29 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palautatte tietenkin.

Vierailija
12/29 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kanssa käynyt tuota. Olen tehnyt vaihtelevasti, välillä pistänyt tytön palauttamaan, joskus laittanut toisen lapsen vanhemmalle viestiä. Yleensä vanhemmat ovat olleet mun kanssa samaa mieltä siitä, että ei kannata liikaa tehdä vaihtareita, koska siinä mennään sit sekaisin sen suhteen että mitä voi vaihtaa ja mitä ei. Ja mun lapsi on myös sitten ihan ottanut ilman lupaakin (eikä ole ainoa). Sit kun se suuri suru alkaa, niin ei ole kivaa kellään.

Vierailija
13/29 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti lapsi on joko ottanut lelut tai saanut ne lainaksi esim. maaniteltuaan että leikitään seuraavaksi heillä. Otat tietysti yhteyttä kaverin vanhempiin ja palautat lelut. 7-vuotias ei ole oikeustoimikelpoinen: hän ei ole virallisesti kyvykäs antamaan lelujaan toiselle lapselle pysyvästi. Vaikka lelut ovatkin "hänen", ne ovat vain hänen käytössään, omistuksellisesti ne ovat hänen vanhempiensa.

Vierailija
14/29 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka tuossa olisi kuinka lupa vanhemmilta kannattaa lapset opettaa, ettei tuollaisia lahjoja oteta vastaan.

Ilmaisia lounaita ei tosiaan ole. Tuostakin voi päästä aihe vapalle, kuinka me annettiin mutta mitään ei olla saatu...

Vierailija
15/29 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon ikään kuuluu myös varastelu neuvolan mukaan. Asian voisi selvittää turhia syyllistämättä. Jos on ottanut omin luvin, niin tavaroiden palautus ja anteeksipyyntö on paikallaan.

Minun hyvinkasvatettu tyttäreni otti kaveriltaan jonkun Barbin muovinippelin ja kun kysyin, mistä se on peräisin, hän häkeltyi, mutta valehteli (!!!) aika sujuvasti. Sanoin sitten, että jos oli ottanut sen, niin onko hyvän kaveruuden ja oman maineen menetys yhtä tärkeitä kuin tuo esine, jollaisen voisi ostaa kaupasta rahallakin? Että tykkäisikö kaveristaan, jos tämä ottaisi sinun tavaroitasi omin luvin? Ja että rehellinen ihminen nukkuu yönsä parhaiten.

Palautti pihistämänsä jutun ja pyysi anteeksi. Hyviä kavereita ovat edelleen, eikä ole enää ikinä pöllinyt mitään.

Vierailija
16/29 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen joutunut soittelemaan lapseni kavereiden vanhemmille, ja pyytämään milloin mitäkin vaatetta tai lelua takaisin (taitaa olla neljä kertaa nyt). Saman ikäisestä kyse. Nyt on onneksi lapsi lopettanut tuon tavaroidensa antamisen, ainakaan pariin kuukauteen ei ole tietääkseni antanut mitään pois.

Minusta on vähän noloa joutua soittamaan että lapsi antoi tavaroita mutta ne pitäisi silti palauttaa. Olisin ilahtunut jos vanhempi ottaa itse yhteyttä!

Vierailija
17/29 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen antanut pitää lelut jos toinen lapsi on vapaaehtoisesti antanut ja eivät ole kalliita. Mutta tuon hintaiset palautan kyllä.

Vierailija
18/29 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitto kaverin vanhemmille.

Muistan, että mulla muuan kaveri nimenomaan maanitteli ja painosti antamaan leluja itsellensä. Ja minä turhan kilttinä lapsena en osannut sanoa ei.

Sitten oli myös tapaus, että yhden tytön käydessä meillä ensimmäisen ja viimeisen kerran kylässä katosi minulta korvakorut. Yllättävää oli, että kaveri oli kohta saanut kuulemma samanlaiset mummoltaan.

Taas olin hiljaa.

Liian kiltiksi minua oli kasvatettu.

Oma poikani on joitain leluja lainannut joskus serkkunsa kanssa. Mutta kun kerran kävi niin, että lelu jäi sille tielleen ja meni rikki homma loppui. Serkku kyllä mankui leluja lainaan, mutta lapsi sanoi jämäkästi, että ei anna lainaan, kun edellisistäkään ei huolta pitänyt.

Kehuin lasta. Hyvä kun osaa pitää puolensa.

Vierailija
19/29 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen antanut pitää lelut jos toinen lapsi on vapaaehtoisesti antanut ja eivät ole kalliita. Mutta tuon hintaiset palautan kyllä.

Mistä tiedät että ne on annettu eikä otettu?

Vierailija
20/29 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset oli lainannut naapurin lapsille 5 pleikkaripeliä. En tiennyt, ennen kun naapurin lapsi tuli palauttamaan ne. :-)

Kyllä pitää teillä selvittää, ettei varastamista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yksi