Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkoholin käyttö pitkän tipattoman jälkeen

Vierailija
07.05.2018 |

Olen ollut melkein vuoden juomatta ja nyt maistelin muutamana päivänä lomalla, 1-3 annosta kerrallaan. Yllätyin siitä, että alkoholi ei enää maistunut niin hyvältä tai tullut sitä samaa nousuhumalan euforiaa kuin aiemmin!

Ennen tätä tipatonta join noin 18 vuoden ajan melko säännöllisesti, vähintään kerran pari kuukaudessa, usein viikottain. Aiemmin juominen lähti helposti käsistä, kun maistui liian hyvin - jo se "yksi".

Oletteko muut huomanneet samaa? Tietääkö kukaan, voivatko aivot muuttua jo vajaassa vuodessa siten, ettei alkoholi vaikuta enää samalla tavalla?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole juomapakkoa, ei tarvitse olla syitä kertomassa.

Vierailija
2/11 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisättäköön vielä, että olen tosi iloisesti yllättynyt tästä, ettei maistu enää samalla tavalla :) Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kokemusta tai tietoa, mutta voisi luulla käyvän juuri toisin päin. Eikö mennyt päähän?

Vierailija
4/11 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mulle sanoi kerran yksi raitistunut alkoholisti (ei puistokemisti, vaan tissuttelusta suurempiin määriin liukunut perheenäiti), että kun aloittaa juomisen uudestaan hyvin periaattein ja "juomatyylin uudistaneena", on äärimmäisen suuri riski, että vaikka alussa olisikin homma hanskassa, hyvin pian liukuu vanhaan juomatapaan takaisin. Yleensä muutamassa viikossa tai kuukaudessa ollaan samassa pisteessä kun lopettamishetkellä. Toivon, ettei sinulle käy niin, vaikka nyt siltä tuntuukin, että olet tilanteen herra.

Vierailija
5/11 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kokemusta tai tietoa, mutta voisi luulla käyvän juuri toisin päin. Eikö mennyt päähän?

Niin minäkin luulin, että maistuisi tosi hyvältä pitkästä aikaa, mutta ei! Ei tuntunut juuri miltään. Kiinnostaisi tietää, mitä on tapahtunut :) Ap

Vierailija
6/11 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, mulle sanoi kerran yksi raitistunut alkoholisti (ei puistokemisti, vaan tissuttelusta suurempiin määriin liukunut perheenäiti), että kun aloittaa juomisen uudestaan hyvin periaattein ja "juomatyylin uudistaneena", on äärimmäisen suuri riski, että vaikka alussa olisikin homma hanskassa, hyvin pian liukuu vanhaan juomatapaan takaisin. Yleensä muutamassa viikossa tai kuukaudessa ollaan samassa pisteessä kun lopettamishetkellä. Toivon, ettei sinulle käy niin, vaikka nyt siltä tuntuukin, että olet tilanteen herra.

Kiitos viestistäsi! Tällä hetkellä tuntuu siltä, että en edes kaipaa alkoholia tämän kokeilun jälkeen (kun ei tuntunut ja maistunut yhtä hyvältä kuin aiemmin), mutta varmasti täytyy olla tarkkana. En halua takaisin entiseen. Tipattomuus on ollut tosi jees! Ap

Vierailija
7/11 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivosi ovat palautumassa pitkäaikaisesta käytöstä.

Alkoholi on hermomyrkky, vaikkei moni sitä halua muistaa.

Kohtuukäyttö on taitolaji, ei onnistu monella.

Vierailija
8/11 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole varovainen.

Vierailija
9/11 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säännöllisessä käytössä aivoissa säilyy alkoholin aiheuttamien muutosten jälki, jolloin hermosto reagoi yhteenkin annokseen. Dopamiinikeskus aktivoituu, ja synnyttää ”tätä lisää”-efektin.

Pitkän raittiuden aikana aivot unohtavat alkoholin vaikutuksen, ja niitä täytyy siitä muistuttaa.

Ja usko pois, ne oppivat kyllä muistamaan jälleen, ja tilanne on täysin sama kuin ennenkin. Yksikin annos laukaisee himon, ja yksi humala säilyy muistissa niin, että seuraavanakin viikonloppuna tekee mieli juoda.

Ilmiö tunnetaan suht hyvin, englanniksi ”alcohol kindling effect”. Googlella löytää hyvin tietoa.

Kysymys on siis lyhyesti siitä, että säännöllinen käyttö tekee sen, ettei ihminen ole aidosti milloinkaan selvä, vaan alkoholin aiheuttama hermoston aktiivisuus säilyy vielä aivoissa vaikka promilleja ei ole, se ”kytee” (kindling), ja yksikin annos sytyttää liekit. Pitkä raittius sammuttaa tulen kokonaan, ja sen sytyttäminen vaatii enemmän ja useammin alkoholia.

Niin, ja itse olen raitistunut, entinen rankka suurkuluttaja, joka käyttää alkoholia todella varovaisesti 1-2 krt vuodessa, ja olen huomannut että ilmiö on todellinen.

Vierailija
10/11 |
07.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säännöllisessä käytössä aivoissa säilyy alkoholin aiheuttamien muutosten jälki, jolloin hermosto reagoi yhteenkin annokseen. Dopamiinikeskus aktivoituu, ja synnyttää ”tätä lisää”-efektin.

Pitkän raittiuden aikana aivot unohtavat alkoholin vaikutuksen, ja niitä täytyy siitä muistuttaa.

Ja usko pois, ne oppivat kyllä muistamaan jälleen, ja tilanne on täysin sama kuin ennenkin. Yksikin annos laukaisee himon, ja yksi humala säilyy muistissa niin, että seuraavanakin viikonloppuna tekee mieli juoda.

Ilmiö tunnetaan suht hyvin, englanniksi ”alcohol kindling effect”. Googlella löytää hyvin tietoa.

Kysymys on siis lyhyesti siitä, että säännöllinen käyttö tekee sen, ettei ihminen ole aidosti milloinkaan selvä, vaan alkoholin aiheuttama hermoston aktiivisuus säilyy vielä aivoissa vaikka promilleja ei ole, se ”kytee” (kindling), ja yksikin annos sytyttää liekit. Pitkä raittius sammuttaa tulen kokonaan, ja sen sytyttäminen vaatii enemmän ja useammin alkoholia.

Niin, ja itse olen raitistunut, entinen rankka suurkuluttaja, joka käyttää alkoholia todella varovaisesti 1-2 krt vuodessa, ja olen huomannut että ilmiö on todellinen.

Paljon kiitoksia vastauksestasi!! Jotain tällaista hain takaa. Täytyy googlettaa asiaa :) Tarkkana täytyy olla ja uskon, että seuraavaan juomiskertaan menee aikaa. Toivoisin voivani ottaa juhlissa ja muissa erityistilanteissa lasillisen tai pari kuoharia eikä juomishimo ei jäisi päälle kuten aiemmin. Ap

Vierailija
11/11 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon alkkis ja pumppu muljuaa koko ajan

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän viisi