Iso leikkaushaava ja sen parantuminen?
Minulle tehtiin abdominoplastia pari viikkoa sitten ja leikkaushaavani on tosi pitkä. Tikit otettiin tänään pois ja yritin hoitajalta kysellä että miten haava kestää esim. vatsallaan nukkumista mutta hoitaja totesi että omien tuntemusten mukaan voi tehdä asioita jotka mietityttää.
En esim. Uskalla ajatellakaan pitäväni housuja jotka vähän kiristää kun pelkään että haava repee auki. Tällä hetkellä pidän vain haavateippiä pari viikkoa +tietenkin tukivyötä.
Kokemuksia siis kaipaan miten haavat paranee? Hoitaja kyllä kehui että tosi siisti ja hyvin parantunut haava kiitos terveellisten elämäntapojeni... mutta missä vaiheessa just esim. Uskaltais mahallaan nukkua?
Kommentit (4)
Kasvuhormoneilla saa nopeutettua paranemista ja lihasten kasvua.
Lähisalilta siis lääkkeet.
Soita jonnekin mistä saat kunnon ohjeet.
Tuntemusten mukaan on yhtä tyhjän kanssa.
Mut leikattiin kahdeksan kuukautta sirtten.
Mullakin on pitkä arpi kropan etupuolella. Kesti monta kuukautta, että mahallaan nukkuminen tuntui hyvältä ja siihen mennessä olin jo oppinut nukkumaan selälläni. Iho oli myös tosi kireällä pitkään ja liikkuminen oli sen takia vaikeaa välillä.
Mä tosiaan menin tuntemusten mukaan. Pelkäsin repeäväni, mutta en revennyt. Jo sairaalassa mua kehotettiin liikkumaan niin, että luulin ratkeavani ihan varmasti. Haavat kuitenkin ommellaan aika tukevasti kiinni. Mulla tuli jotain outoja pieniä aukkoja siinä vaiheessa, kun tikit suli, ja huolestuin tihkuvasta kudosnesteestä, mutta haava kuitenkin parani.
Mun haava tuntuu olevan parantumassa vieläkin. Siinä tuntuu kestävän, kun ne on kuitenkin aika isoja ja syviä arpia.
Kuten hoitaja sanoi: tuntemusten mukaan. Suihkuta haavaa usein äläkä kurista sitä tiukoilla alaosilla. Syö paljon proteiinia ja C-vitamiinia niin haava paranee nopeammin. Älä revi teippejä väkisin irti. Kun ne tippuvat ja iho on ehjä niin osta apteekista rullassa olevaa silikoniteippiä ja peitä haava sillä.